Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattnet tappar snabbt värme efter uppvärmningen avslutats  (läst 740 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magfro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej

Jag har en IVT Optima med 290 A/W installerad 2009. Jag har inga externa vattentankar utan bara den inbyggda. En sak som stört mig länge är att varmvattenproduktionen kräver att pump och kompressor startar och stannar flera gånger innan den är klar. Jag undrar om det finns något man kan göra åt detta.

Så här upplever jag det:
När man tar en dusch går värmen i vattentanken ner och varmvattenproduktion startar. Pumpen går tills dess vattnet nått 54 grader, sen stängs det av och alla ventiler ställs om till värmeproduktion. Allt kvarvarande varmvatten i rören skjuter då ut i elementen vilket i sig är irriterande när vi redan har närmare 30 grader inomhus en varm sommardag.

Sen börjar temperaturmätaren för varmvattnet dala. Inom en minut har den gått ner till 52 grader. Inom 10 minuter till 48 grader och värmepumpen får starta igen för att värma upp vattnet till 54 grader. Ibland räcker detta för att vattentemperaturen ska hamna nånstans runt 50 grader, men ibland behöver pumpen starta ytterligare någon gång innan den är klar.

Finns det något man kan göra åt detta? T.ex. fortsätta ha ventilerna ställda mot varmvattenproduktion några minuter efter att pumpen stannat, för att utnyttja lite mer av den värme som finns kvar, innan det skickas ut i elementen? Eller är det någon temperatursensor som sitter på fel ställe och inte visar korrekt temperatur? Är det något man kan fixa själv?

Jag tänker att förutom sämre inomhusklimat och högre elräkning så sliter det väl på kompressorn att behöva starta fler gånger än nödvändigt. Säkert en av anledningarna till att vi fick kompressorhaveri förra året.

Mvh
  Magnus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
På min så sjunker VV-temp snabbt till 50 C, det beror på att när den laddat klart VV så är bara värmevattnet i manteln 55 C, inne i VVB så har det inte blivit lika varm överallt.
Sen skiktar sig vattnet och det varmaste lägger sig i toppen på VVB och det kalla sjunker till botten, i mitten är det då ca 50 C.
Jag skulle sänka VV-start några grader om jag vore du.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magfro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Tack för svar. Ok, jag ska prova sänka den, så märker vi om varmvattnet räcker till hela familjen senare i vinter.

Det finns ingen inställning man kan göra för att t.ex. fortsätta cirkulera det varma vattnet i manteln ytterligare några minuter efter att värmepumpen slagit av, istället för att skicka ut det i elementen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nej, tyvärr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!