Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Plocka bort element vid renovering (MÃ¥ste bort idag)  (läst 2085 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ynnoj85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HÃ¥ller pÃ¥ och renoverar ett rum pÃ¥ övervÃ¥ningen i huset och dÃ¥ jag troligtvis inte hinner fÃ¥ tag i rörmokare dÃ¥ elementet mÃ¥ste bort idag sÃ¥ fÃ¥r jag väl försöka lösa de själv tänkte jag med lite hjälp härifrÃ¥n kanske  :)

Vad jag förstått de ska de kunna räcka med att stänga vid elementet där jag ringat in på bilden, men om man nu måste tömma systemet var gör jag de?
Och vad ska man plugga rören med lämpligast så länge?



Bilder på rören vid pannan...






Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Plocka bort element vid renovering (MÃ¥ste bort idag)
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2019, 07:49:16 »
Hej!
När jag renoverade mitt badrum så stängde jag radiatorn enligt din bild, sen lossade jag anslutningarna mot radiatorn (delarna som är skruvade in i radiatorn) skruvade fast dom i ventilerna och satte dit täckmutter på dessa då de har en standardgänga.
Du borde klara dig ifrån att tömma systemet, men i värsta fall brukar det sitta en kran längs ner på pannan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!