Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Åsk skydd till Automower  (läst 1909 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 2533
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Åsk skydd till Automower
« Svar #15 skrivet: 01 augusti 2024, 11:51:57 »
Ett par hundra av 8000 sålda är ju inte direkt alla, men visst är det en stor mängd.
Kanske tur att man bor där man bor, passerar många åskoväder runt oss, men oftast går de typ 1 km längre in från kusten än där vi bor, så som regel ser och hör vi dem, men drabbas sällan av direkta nedslag i närheten.
Har sett eldslågor slå ut från vägguttagen en gång, det nedslaget tog en dator och en TV, det var innan robotklipparnas ankomst, men den hade väl troligen också fått bita i gräset om man så säger, om den funnits den gången.
Man får väl bli lite mer noggrann med lipparn fdramöver helt enkelt.  tummenupp
Nästa klippare blir en utan slinga, då blir det ju mycket enklare att hantera.

Jag skrev inte alla, jag skrev alla utom en av dem som har en och jag KÄNNER.

Tänk också på att det här var ett åskväder, det händer många ggr per år häromkring dock inte lika kraftigt.

Sedan var detta en enda butik i området och jag vet att det kom in många många fler efter artikeln skrevs samt andra butiker i området hade samma kundtillströmning, kompisens var en av dem och den blev lagad på två veckor.
« Senast ändrad: 01 augusti 2024, 11:53:29 av Mike »

Utloggad Börje__

• Antal inlägg: 989
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
« Svar #16 skrivet: 01 augusti 2024, 13:26:33 »
Ja, kortslut slingan närmast laddaren. Hela slingan kan ju fungera som en "antenn" eller man kan också tänka sig den som en transformatorlindning med ett enda varv, som fångar upp magnetfältet från en blixturladdning i närheten.

https://www.elfa.se/sv/kanalig-relaemodul-10a-250v-velleman-wpm436/p/30260986?pos=5&origPos=7&origPageSize=50&track=true&sid=yU3kortEzJ&itemList=category

2 kanaler att bygla begränsning och guide
3 kanaler att bryta begränsning och guide
2 kanaler att bryta transformstor matning
Sedan även ett överspänningsskydd 220V

Ok?

Alt 22 är att använda en släpvagnskontakt eller likn 😅😥
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.
2024-08-30:  12 månader 6850 KWh, varav luftvärmepump i garage 1500 kWh.
Så 5350 kWh för huset!!👌👍

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

• Rickard
  • Administratör
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35220
  • Karma +55/-45
  • Ägare av forumet
« Svar #17 skrivet: 02 augusti 2024, 08:10:45 »
De där reläna gör nog varken till eller från om åskan slår ned i närheten, men behöver ha ett långt avstånd på brytarna för att spänningen inte ska orsaka överslag i relät.
Upp till 50 cm om man vill vara på säkra sidan.

De som kan göra att det är effektivt för transformatorn är att överslaget kanske sker någon annanstans i din anläggning där du inte brutit strömmen, men för slingan tror jag det är helt meningslöst, eller i vart fall nära på.
Sen kan man fråga sig om det är bättre att överslaget sker i transformatorn, eller i din TV-apparat eller spishäll?

Överspänningsskydd till transformatorn tror jag på, om det är billigare än en ny transformator.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

• Karma +2/-0
« Svar #18 skrivet: 05 augusti 2024, 00:43:00 »

De som kan göra att det är effektivt för transformatorn är att överslaget kanske sker någon annanstans i din anläggning där du inte brutit strömmen, men för slingan tror jag det är helt meningslöst, eller i vart fall nära på.
Sen kan man fråga sig om det är bättre att överslaget sker i transformatorn, eller i din TV-apparat eller spishäll?

Överspänningsskydd till transformatorn tror jag på, om det är billigare än en ny transformator.

Jag vet inte vad man skall satsa på 🤔, blir smått förvirrad..
Jag har hursom beställt 4st Brennenstuhl överspänningsskydd på Amazon, 120kr st, som en första förbättringsåtgärd.

Så hur göra??
Alternativ
-1 st /robot, blir totalt 4st
-2 st i serie / robot, behöver då 8st, eller
-2+2st i serie, om jag bara skyddar extra mycket de två robotarna "på landet" .
-1 st /robot, och 1 st också / lvvp, behöver då 6 st
-....

Går även luft vp sönder av åska??
Storbilds tv?
Inte bergvärmen väl?

Inte så mycket här i staden har gått sönder av åska genom åren, men har ingen erfarenhet av luft vps...

PS,
Ni som säljer vp gillar väl åska?  Ger det bra affärer!? 😉 Eller anvisar försäkringsbolagen valda leverantörer?
« Senast ändrad: 05 augusti 2024, 00:56:46 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.

Förbrukning
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Utloggad Zyberdude

• Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3010
  • Karma +0/-0
  • 62.77405 21.18189
« Svar #19 skrivet: 05 augusti 2024, 05:45:28 »
Min bvp klarade sig bäst samt vattenläckagevakten och konstigt nog garagedörrsmotorerna. Resten av elektroniken fick mera eller mindre fel då det slog ner hos grannen 50m bort, gick troligen via hans uppbrända elskåp till mig. Det slog ner i fönsterblecket på ovanvåningen och letade sig sedan ner till elskåpet.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad torbjorn_forsman

• Guldmedlem
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2486
  • Karma +5/-0
« Svar #20 skrivet: 05 augusti 2024, 10:36:20 »
Vad som klarar sig eller inte beror mycket på var åskan slår ner (t ex direkt i elledningen som matar huset, direkt i en byggnad etc) eller om det är en inducerad åsköverspänning från ett nedslag någon annanstans som ställer till det.

Rent allmänt kan man säga att prylar som är kopplade till elledningar som går åt olika håll (t ex något som både är anslutet till elnätet och någon form av lång signalkabel av koppar, t ex telenät, antennkabel, ledningar till en annan byggnad etc) är svårast utsatta.

Jag har klarat mig bra från åskskador sedan jag bytte elmätarskåp för snart 30 år sedan och då passade på att sätta in varistorer som åskskydd vid huvudsäkringarna innan elnätgubbarna kom och kopplade in skåpet.  Två parallellkopplade 275 V 20 mm varistorer från varje fas till nollan + två parallellkopplade 420 V 20 mm mellan varje fas.  I samma skåp sattes också en kroneplint med gasurladdningsrör som åskskydd för telekabeln (som nu är bortriven sedan några år).
Innan mätarskåpsbytet hade jag en åsksmäll som bl a knäckte några telefoner, en klockradio och antennförstärkaren för tv. JFB löste också ut.

Vid släktens stuga blev det en åskskada för en del år sedan, kraftig blixt som slog ner i marken några hundra meter bort. Folk som badade i viken där vid åsknedslaget kände av en rejäl stöt. Några tv-apparater gick sönder, de var dock lätta att laga - huvudsakligen nätlikriktare, säkringar mm.  Ett gammalt absorptionskylskåp gick sönder, värmepatronen brann av. Även saker som inte alls var kopplade till elnät utan stod för sig själva tog skada, t ex några små transistorradio med lång stavantenn och en digital inne/ute-termometer med någon meter kabel till utegivaren. Typiskt fall av LEMP - lightning electromagnetic pulse.

Tänk på att de flesta switchade nätdelar som t ex strömförsörjning till robotgräsklippare eller nätdelar i stationära datorer, redan har inbyggt skydd för överspänningar i form av "tvärspänning" som kommer via elnätet, alltså den sorts överspänning som t ex det där Brennenstuhl- skyddet kan ta hand om.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Antal inlägg: 29538
  • Karma +19/-8
  • Alien snowman.
« Svar #21 skrivet: 05 augusti 2024, 11:09:14 »
Har haft ett åsknerslag som slog ut en del elektronik för ungefär 20 år sen.
Då var det TV, video och modemkort i PC som gick sönder (datorn funkade när jag tog ur modemkortet).
Alla 3 hade det gemensamma att de var anslutna både till el och nått mer (TV antenn/telefonledning).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zyberdude

• Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3010
  • Karma +0/-0
  • 62.77405 21.18189
« Svar #22 skrivet: 06 augusti 2024, 17:00:51 »
Tänk på att de flesta switchade nätdelar som t ex strömförsörjning till robotgräsklippare eller nätdelar i stationära datorer, redan har inbyggt skydd för överspänningar i form av "tvärspänning" som kommer via elnätet, alltså den sorts överspänning som t ex det där Brennenstuhl- skyddet kan ta hand om.
Så med andra ord är sådana där billiga skydd man pluggar i uttagen värdelösa?

Vad kan man ha för att skydda lan mot åska? Har mobilt bredband med antennen och routern ute, åskan slog sönder nätdelen till den och tog sig sedan vidare via wlan routern till alla apparater med lan inkopplat, så nätdelen gick sönder i samtliga (fastän elen var urdragen ur vissa apparater). Wifi förstås är ju ganska enkelt, men vissa saker behöver lan. Tillfälligt hade jag en brygga där jag kopplade in de nya grejerna via den i väntan på en ny wifi router, men känns onödigt att ha flera nätverksdelare igång.

Nåt sånthär? https://www.amazon.de/-/en/Protector-Ethernet-Protection-Lightning-Multi-Level/dp/B0CBJVD8K4/ref=sr_1_3?crid=1CGO7V7YBGTIE&dib=eyJ2IjoiMSJ9.hEKCMAubx33Yz-OkPQpnEEnR3zaiQPyVqatBZZ3Ke-km3bzYyFlufFbHyeI5xsDtqM8ZBfATOV1BN36cmSQnjVQs7qhiWbuQokKHGAjkKJxKBhDEVRw4DZnXYjOVnGwzZinEx1Ly9D1Jq0X_RVHDub16X39bLcfboJZAdPyFPUBFlovZxv4sf6b-YjJRoMzS2Y1h-L0PFkUxoHws7YHThaKX0639grbEdp7y4kZSMDg.t6q7fg0qLMg5i-F9GHZYOj5CjqLQT3FdIRtzpcViy7Q&dib_tag=se&keywords=lan+thunder+protect&qid=1722957670&sprefix=lan+thunder+protect%2Caps%2C158&sr=8-3
« Senast ändrad: 06 augusti 2024, 17:21:52 av Zyberdude »
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad torbjorn_forsman

• Guldmedlem
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2486
  • Karma +5/-0
« Svar #23 skrivet: 06 augusti 2024, 22:41:46 »
Det är svårt att skydda LAN med kopparkabel mot åska. Litegrann förbättring kan man få om man ser till att placera routern nära husets elcentral och kopplar ihop intern chassijord i den (plåtramen runt modularkontakterna) med elcentralens jordskena medelst en kort, rak och grov kabel. Se också till att använda märkesprylar som inte har fuskat sig igenom CE-märkningen utan verkligen uppfyller ethernetstandardernas krav på isolationsavstånd mm mellan nätverksportarna och intern elektronik. I vissa fall kan det göra nytta att använda skärmad nätverkskabel, men bara om utrustningen i bägge ändar har plåtram runt kontakterna så att skärmen verkligen blir ansluten. I andra fall kan det vara bättre med oskärmad kabel.
Det bästa - men för dyrt för hemmabruk om man inte råkar komma över proffsprylar billigt - är att dra LAN med fiber istället för kopparkabel.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Börje__

• Karma +2/-0
« Svar #24 skrivet: 07 augusti 2024, 23:04:16 »
Vad som klarar sig eller inte beror mycket på var åskan slår ner (t ex direkt i elledningen som matar huset, direkt i en byggnad etc) eller om det är en inducerad åsköverspänning från ett nedslag någon annanstans som ställer till det.

Rent allmänt kan man säga att prylar som är kopplade till elledningar som går åt olika håll (t ex något som både är anslutet till elnätet och någon form av lång signalkabel av koppar, t ex telenät, antennkabel, ledningar till en annan byggnad etc) är svårast utsatta.

Jag har klarat mig bra från åskskador sedan jag bytte elmätarskåp för snart 30 år sedan och då passade på att sätta in varistorer som åskskydd vid huvudsäkringarna innan elnätgubbarna kom och kopplade in skåpet.  Två parallellkopplade 275 V 20 mm varistorer från varje fas till nollan + två parallellkopplade 420 V 20 mm mellan varje fas.  I samma skåp sattes också en kroneplint med gasurladdningsrör som åskskydd för telekabeln (som nu är bortriven sedan några år).
Innan mätarskåpsbytet hade jag en åsksmäll som bl a knäckte några telefoner, en klockradio och antennförstärkaren för tv. JFB löste också ut.

Vid släktens stuga blev det en åskskada för en del år sedan, kraftig blixt som slog ner i marken några hundra meter bort. Folk som badade i viken där vid åsknedslaget kände av en rejäl stöt. Några tv-apparater gick sönder, de var dock lätta att laga - huvudsakligen nätlikriktare, säkringar mm.  Ett gammalt absorptionskylskåp gick sönder, värmepatronen brann av. Även saker som inte alls var kopplade till elnät utan stod för sig själva tog skada, t ex några små transistorradio med lång stavantenn och en digital inne/ute-termometer med någon meter kabel till utegivaren. Typiskt fall av LEMP - lightning electromagnetic pulse.

Tack för era detaljerade svar! 💪🙏

Idag kom mina Brennenstuhl finskydd.
Det står särskilt att de inte får seriekopplas, så ett alternativ gick bort 😅

Jag har bestämt mej för att montera en till varje laddstation. De kostade ju bara 120kr jmf 900kr för oem "offer transformatorn" och ännu mindre än ett kretskort som kostar 1500kr.

Jag har också hittat trafo kopior för 350 kr, försöker förstå om även de har inbyggt skydd, de sitter nu till 2 av mina 4 laddstationer.

Avvaktar lite nuframåt men ser
det finns skalskydd att sätta i el skåpen, inte så dyrt, skall kanske fråga elektriker grannen? 🤔
« Senast ändrad: 08 augusti 2024, 09:05:27 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.

Förbrukning

Utloggad Mike

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 2533
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
« Svar #25 skrivet: 08 augusti 2024, 14:32:47 »
Övergången från teleledningar till fiber har minskat åskskador rejält men sedan kom robotklipparna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!