0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett par hundra av 8000 sålda är ju inte direkt alla, men visst är det en stor mängd.Kanske tur att man bor där man bor, passerar många åskoväder runt oss, men oftast går de typ 1 km längre in från kusten än där vi bor, så som regel ser och hör vi dem, men drabbas sällan av direkta nedslag i närheten.Har sett eldslågor slå ut från vägguttagen en gång, det nedslaget tog en dator och en TV, det var innan robotklipparnas ankomst, men den hade väl troligen också fått bita i gräset om man så säger, om den funnits den gången.Man får väl bli lite mer noggrann med lipparn fdramöver helt enkelt. Nästa klippare blir en utan slinga, då blir det ju mycket enklare att hantera.
Ja, kortslut slingan närmast laddaren. Hela slingan kan ju fungera som en "antenn" eller man kan också tänka sig den som en transformatorlindning med ett enda varv, som fångar upp magnetfältet från en blixturladdning i närheten.
De som kan göra att det är effektivt för transformatorn är att överslaget kanske sker någon annanstans i din anläggning där du inte brutit strömmen, men för slingan tror jag det är helt meningslöst, eller i vart fall nära på.Sen kan man fråga sig om det är bättre att överslaget sker i transformatorn, eller i din TV-apparat eller spishäll?Överspänningsskydd till transformatorn tror jag på, om det är billigare än en ny transformator.
Tänk på att de flesta switchade nätdelar som t ex strömförsörjning till robotgräsklippare eller nätdelar i stationära datorer, redan har inbyggt skydd för överspänningar i form av "tvärspänning" som kommer via elnätet, alltså den sorts överspänning som t ex det där Brennenstuhl- skyddet kan ta hand om.
Vad som klarar sig eller inte beror mycket på var åskan slår ner (t ex direkt i elledningen som matar huset, direkt i en byggnad etc) eller om det är en inducerad åsköverspänning från ett nedslag någon annanstans som ställer till det.Rent allmänt kan man säga att prylar som är kopplade till elledningar som går åt olika håll (t ex något som både är anslutet till elnätet och någon form av lång signalkabel av koppar, t ex telenät, antennkabel, ledningar till en annan byggnad etc) är svårast utsatta.Jag har klarat mig bra från åskskador sedan jag bytte elmätarskåp för snart 30 år sedan och då passade på att sätta in varistorer som åskskydd vid huvudsäkringarna innan elnätgubbarna kom och kopplade in skåpet. Två parallellkopplade 275 V 20 mm varistorer från varje fas till nollan + två parallellkopplade 420 V 20 mm mellan varje fas. I samma skåp sattes också en kroneplint med gasurladdningsrör som åskskydd för telekabeln (som nu är bortriven sedan några år).Innan mätarskåpsbytet hade jag en åsksmäll som bl a knäckte några telefoner, en klockradio och antennförstärkaren för tv. JFB löste också ut.Vid släktens stuga blev det en åskskada för en del år sedan, kraftig blixt som slog ner i marken några hundra meter bort. Folk som badade i viken där vid åsknedslaget kände av en rejäl stöt. Några tv-apparater gick sönder, de var dock lätta att laga - huvudsakligen nätlikriktare, säkringar mm. Ett gammalt absorptionskylskåp gick sönder, värmepatronen brann av. Även saker som inte alls var kopplade till elnät utan stod för sig själva tog skada, t ex några små transistorradio med lång stavantenn och en digital inne/ute-termometer med någon meter kabel till utegivaren. Typiskt fall av LEMP - lightning electromagnetic pulse.Tänk på att de flesta switchade nätdelar som t ex strömförsörjning till robotgräsklippare eller nätdelar i stationära datorer, redan har inbyggt skydd för överspänningar i form av "tvärspänning" som kommer via elnätet, alltså den sorts överspänning som t ex det där Brennenstuhl- skyddet kan ta hand om.