0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för info! Kör du VB c-pumpen i "auto" läge? Vilken inställning har för varmvattnet (stort, medium, litet, eller smart)?
"Är det normalt att köra 40 min per gång? Hur många graderliter vatten värms då och hur mycket el förbrukas? Sedan verkar beredaren läcka en del onödig värme om den måste köras var 3e timma, jag antar ingen förbrukning skett under natten?
"Säger testet något?" Nedan mina generiska reflektioner, har noll erfarenhet av din pump vill jag först säga. Prova ännu högre, tex 60%.Även 99,5°C känns högt, men kanske det skall vara så på denna modell? Jag har runt 85°C, känns ju bättre...Vad visar givaren för varmvattnet och var sitter den, högt/lågt/mitten? 51°C är väl ganska lågt med en hetgas på 99,5°? Dålig värmeväxling tänker jag.Är det normalt att köra 40 min per gång? Hur många graderliter vatten värms då och hur mycket el förbrukas? Sedan verkar beredaren läcka en del onödig värme om den måste köras var 3e timma, jag antar ingen förbrukning skett under natten?
Ovan nämnda fundering från Börje fick mig att kolla mina värden för varmvattenproduktion. Jag var nämligen bortrest i ca 10 dagar, så jag har har god koll på intensiteten och frekvensen av uppvärmning av VV i min F1255-12, när ingen är i huset:Min F1255 är ställd på normal varmvattenuppvärmning. Den värmer ungefär var 12 timme, och värmer då topp från ca 48C till 53C, och detta går på 20 minuter. Mina värden gäller en panna som i princip är "blockerad", för att dygnsmedeltemperaturen utomhus har stängt ned allt, utom vid varmvattenproduktion.
VVC , hur lång kulvert. den typen är bra törstig och lite beroende på tempen, den bör ligga på min ca 50 C när det går runt. Ju högre temp i kulverten, ju högre blir förlusten. VP måste starta VV ofta då, för att hålla en knstant temp. Provar du att stänga av VVC så kommer det att märkas bra.
Vad säger din installatör är normala värden för denna "mer miljövänliga gasblandning" 🤥, annars fråga Nibe direkt?Vad har andra användare av 1256 för normal värden? Fråga även om det är ngn “smartladdning av varmvattnet" eller hur det är tänkt att styras i detalj för att uppnå något vadå?Man tycker ju att max på cpn vore bäst, men ger ngt högre elförbrukning kanske..Jag själv hade mätt olika setups innan beslut.
Jag pratade med Nibe men personen jag pratade med fokuserad mest på argumentet att så länge den gör sitt jobb och det finns inget felmeddelande eller något sådant då är allt OK! Jag frågade även om antal starter var OK eller för många och fick samma svar. Nu ser jag tydligen att stänga av VVC gör stor skillnad så det betyder att åtminstone den personen jag pratade med hade inte riktigt koll på värmepumpens normala beteende. Jag har nu även testat med 100% på VB c-pumpen och hetgas toppar fortfarande över 96°C. Så det finns ingen stor skillnad. Jag ska försöka kontakta de som har S1256 på forumet och kolla hur det ser ut hos dem.Förresten, idag har jag fått ett meddelande om att det finns en ny mjukvara uppdatering (version 3.0.10). Det står så här:"Shunt valve brine temperature (QN41): Fixed an issue with the regulation of shunt valve QN41 that caused the shunt to close incorrectly". Inte säker om det är något att göra med hetgas och om jag behöver uppdatera mjukvaran?
Jag har nu även testat med 100% på VB c-pumpen och hetgas toppar fortfarande över 96°C. Så det finns ingen stor skillnad. Jag ska försöka kontakta de som har S1256 på forumet och kolla hur det ser ut hos dem.
Man skulle ju kunna misstänka att ditt flöde begränsas på något sätt, hur det nu skulle kunna göra detta? 🤔 Om det är inkopplat annorlunda på något sätt?