|
Ämnessammanfattning
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 19 augusti 2024, 10:33:55 »
Jag har 13kw modellen som har max effekt vid 95 Hz men jag har spärrat 70 Hz uppåt pga kort borrhål. Jag har inte märkt några konstigheter med ljudnivån och den ändras med kompressorns frekvens. Ja, VB flödet justerar du på circ.pumpen. Det är alltså DT på värmepumpens retur och framledning när den kör. Om det finns ett värde som visar överhettning i programmet så läser du av överhettningen där. Om inte så får räkna ut det (suggastemperatur - mättnadstemperatur). Mättnadstemperaturen beror på suggastrycket. Jag bifogar en tabell där du kan läsa av tryck och mättnadstemperatur. Tryckvärdena i kolumnen R454B är i psig. Dela med 14,5 så får du det i Bar.
Undrar om du kan ge mig lite info. på nedanstående frågor Vilken storlek är din S1256, 8, 13 eller 18 kW ? Vilket är varvtalet (Hz) vid max effekt ? Hur upplever du ljudnivån generellt från värmepumpen ?
Skrivet av: KVS
« skrivet: 17 augusti 2024, 20:46:54 »
Ja, VB flödet justerar du på circ.pumpen. Det är alltså DT på värmepumpens retur och framledning när den kör. Om det finns ett värde som visar överhettning i programmet så läser du av överhettningen där. Om inte så får räkna ut det (suggastemperatur - mättnadstemperatur). Mättnadstemperaturen beror på suggastrycket. Jag bifogar en tabell där du kan läsa av tryck och mättnadstemperatur. Tryckvärdena i kolumnen R454B är i psig. Dela med 14,5 så får du det i Bar.
Undrar om du kan ge mig lite info. på nedanstående frågor Vilken storlek är din S1256, 8, 13 eller 18 kW ? Vilket är varvtalet (Hz) vid max effekt ? Hur upplever du ljudnivån generellt från värmepumpen ?
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 16 augusti 2024, 16:46:35 »
Tack för tips! för att kunna förstå bättre: med VB flöde menar du att man ska justera cirkulationspumpens hastighet, stämmer det? Jag kör kulvert genom en extern c-pump spelar det någon roll i DT värdet? Sen med överhettnings grader menar du att man ska titta på suggastemperatur? Du kan prova med att sänka start-stopp värde vid VV körning + håll ett större intervall för legionella körning (mer sällan) + använd hjälp av el-tillskott vid legionella körning + håll ett VB flöde som ger ett DT runt 5-7 grader.
Eftersom du nyss inhandlat VP så vänta och se hur det ser ut när det blir kallare ute (och kallare KB), logga temperaturer, tryck och rps. Om överhettningen sedan ligger generellt över 5-6 grader under större delen av varvtalsregistret så kan du nog kontakta NBE, och även i de driftfall där du har 8 grader eller mer överhettning mer eller mindre konstant. Om Nibe tycker det behövs en finjustering kan de göra det med en uppdatering.
Skrivet av: KVS
« skrivet: 16 augusti 2024, 09:16:12 »
Du kan prova med att sänka start-stopp värde vid VV körning + håll ett större intervall för legionella körning (mer sällan) + använd hjälp av el-tillskott vid legionella körning + håll ett VB flöde som ger ett DT runt 5-7 grader.
Eftersom du nyss inhandlat VP så vänta och se hur det ser ut när det blir kallare ute (och kallare KB), logga temperaturer, tryck och rps. Om överhettningen sedan ligger generellt över 5-6 grader under större delen av varvtalsregistret så kan du nog kontakta NBE, och även i de driftfall där du har 8 grader eller mer överhettning mer eller mindre konstant. Om Nibe tycker det behövs en finjustering kan de göra det med en uppdatering.
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 15 augusti 2024, 19:30:05 »
Så om jag förstår det rätt kan jag inte göra så mycket om hög hetgastemperatur under vv köringen utan att blanda in Nibe, eller? Kan sådana åtgärder fixas med en mjukvara uppdatering som justerar elektroniska exp. ventilen? Skillnaden beror nog på hur exp. ventilens regulator har programmerats och justerats över kompressorns varvtalsregister eller så har Nibe medvetet justerat upp överhettningen vid VV körning. Finns kanske mer att göra för Nibe på den punkten för de är ju ganska nya med att använda elektronisk exp. ventil. Föregångare S1255 har termostatisk/mekanisk exp. ventil. I det här fallet med S1256 och köldmedel R454B som ger hög hetgastemperatur anser jag att man ska ha lägre suggasöverhettning. Det sitter en rotary kompressor i S1256 vilken är känslig för vätskeslag, och därför finns det en vätskeavskiljare på sugsidan, så det borde inte vara någon risk att gå ner mot 2 graders överhettning.
Skrivet av: KVS
« skrivet: 15 augusti 2024, 19:11:24 »
Skillnaden beror nog på hur exp. ventilens regulator har programmerats och justerats över kompressorns varvtalsregister eller så har Nibe medvetet justerat upp överhettningen vid VV körning. Finns kanske mer att göra för Nibe på den punkten för de är ju ganska nya med att använda elektronisk exp. ventil. Föregångare S1255 har termostatisk/mekanisk exp. ventil. I det här fallet med S1256 och köldmedel R454B som ger hög hetgastemperatur anser jag att man ska ha lägre suggasöverhettning. Det sitter en rotary kompressor i S1256 vilken är känslig för vätskeslag, och därför finns det en vätskeavskiljare på sugsidan, så det borde inte vara någon risk att gå ner mot 2 graders överhettning.
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 15 augusti 2024, 16:03:11 »
När jag kollar mina värde är det intressant att under värme körning ser jag helt olika värde (jämfört med vv körning). Suggastempraturen är ca 6 grader medan framledning är runt 30 grader och hetgas är runt 65C. Varifrån kommer en sådan stor skillnad i värden under vv och värme körning? När kompressorn är stopp och VB pump fortfarande går bör DT bli noll om givarna visar korrekt. Hos dig kanske VB är stopp när VP är stopp så då kan det visa lite skillnad på in och ut.
När köldmedlet i förångaren har förångats till 100% gas (mättad) har den en temperatur (T1) som bestäms av trycket i förångaren. Om gasen värms ytterligare övergår den från mättat till överhettat tillstånd. Graden av överhettning är hur många grader suggastemperaturen ligger över mättningstemperaturen (T1). Den styrs av hur mycket köldmedel som exp. ventilen släpper in i förångaren.
Man vill hålla överhettningen så låg som möjligt men inte så lågt att det finns risk för att vätska är kvar, det kan skada kompressorn. Vissa kompressortyper är mer känsliga för det än andra. En del kompressorer har vätskeavskiljare på sugsidan som skydd mot detta.
Skrivet av: KVS
« skrivet: 14 augusti 2024, 00:04:38 »
Under vv körning är differensen mellan framledning (BT2) och returledning (BT3) mellan 7 och 8 grader. När kompressorn inte jobbar minskar skillnaden till 5-6 grader. Vad menas med överhettning?
När kompressorn är stopp och VB pump fortfarande går bör DT bli noll om givarna visar korrekt. Hos dig kanske VB är stopp när VP är stopp så då kan det visa lite skillnad på in och ut. När köldmedlet i förångaren har förångats till 100% gas (mättad) har den en temperatur (T1) som bestäms av trycket i förångaren. Om gasen värms ytterligare övergår den från mättat till överhettat tillstånd. Graden av överhettning är hur många grader suggastemperaturen ligger över mättningstemperaturen (T1). Den styrs av hur mycket köldmedel som exp. ventilen släpper in i förångaren. Man vill hålla överhettningen så låg som möjligt men inte så lågt att det finns risk för att vätska är kvar, det kan skada kompressorn. Vissa kompressortyper är mer känsliga för det än andra. En del kompressorer har vätskeavskiljare på sugsidan som skydd mot detta.
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 13 augusti 2024, 12:20:05 »
Under vv körning är differensen mellan framledning (BT2) och returledning (BT3) mellan 7 och 8 grader. När kompressorn inte jobbar minskar skillnaden till 5-6 grader. Vad menas med överhettning? OK, det är något högre än infon från Emerson. Vad har du då för DT mellan VBin och VBut, dvs retur och framledning, 4-5 grader ?
Baserat på ditt föregående meddelande med suggastryck och temp. så är överhettningen runt 10 grader C och det tycker jag verkar högt med elektroniskt reglerad exp. ventil. 1-2 graders överhettning borde normalt kunna hållas utan problem. Högre överhettning ger högre hetgastemp. Här kan du kanske kolla med NIBE och fråga vad det beror på och hur dom har tänkt. En för stor överhettningen kan också bero på för lite köldmedel i systemet.
Skrivet av: KVS
« skrivet: 12 augusti 2024, 20:00:07 »
Frågade en återförsäljare idag om de kunde fråga NIBE om överhettningen och fick svar. Enligt NIBE är 5-6 grader optimal överhettning, så det är väl det som ligger inne som börvärde på S1256 får man förmoda. Själv skulle jag vilja ha ner det 2-3 tre grader till. 5-6 grader är i alla fall något du kan ta upp med NIBE eftersom din VP ligger på det dubbla värdet.
Skrivet av: KVS
« skrivet: 12 augusti 2024, 14:38:15 »
I min värmepump ökar framledningstemperaturen upp till 60C innan värmepumpen är klar med vv körningen samt ökar hetgastemperaturen till 103C.
OK, det är något högre än infon från Emerson. Vad har du då för DT mellan VBin och VBut, dvs retur och framledning, 4-5 grader ? Baserat på ditt föregående meddelande med suggastryck och temp. så är överhettningen runt 10 grader C och det tycker jag verkar högt med elektroniskt reglerad exp. ventil. 1-2 graders överhettning borde normalt kunna hållas utan problem. Högre överhettning ger högre hetgastemp. Här kan du kanske kolla med NIBE och fråga vad det beror på och hur dom har tänkt. En för stor överhettningen kan också bero på för lite köldmedel i systemet.
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 12 augusti 2024, 13:41:03 »
I min värmepump ökar framledningstemperaturen upp till 60C innan värmepumpen är klar med vv körningen samt ökar hetgastemperaturen till 103C. Ja, framledningstemperaturen !
Skrivet av: KVS
« skrivet: 12 augusti 2024, 11:00:48 »
Ja, framledningstemperaturen !
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 12 augusti 2024, 10:27:48 »
När jag kollar mina värde under vv körning ligger lågtryckvärdet mellan 7 och 8 bar och suggastemperaturen hamnar genomsnitt mellan 12 och 14 grader. När du säger kondenseringstemperatur menar du "Framledning (BT2)" i Nibes språk? Med suggastryck + 10,1 bar ska suggastemperaturen för R454B vara ca 12 grader C med en grads överhettning. Vid start ligger säkert överhettningen högre, runt 6-7 grader skulle jag tro, innan VP stabiliserat sig och reglerat in exp. ventilen. Jämfört med R410A är hetgastemperaturen något högre med R454B medans trycket ligger något lägre med R454B vid samma kondenseringstemperatur.
Vad jag sett från info så kan man räkna med en hetgastemperatur på ca 102-110 grader C vid 65 graders kondenseringstemperatur för R454B och 96-104 grader C för R410A. Detta skulle då vara vid varmvattenproduktion av hög temperatur typ vid legionella körning utan hjälp av el-tillskott. För kompressorns välmående bör man hålla en lägre varmvattentemperatur och använda el-tillskott över 55 grader C, dvs om VP ger den möjligheten.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 12 augusti 2024, 10:14:27 »
Min ena gamla IVT har nu runt 20° för 66°C vv. Vintertid är det något mer, ca 25°. Min andra med inbyggd beredare är nog mer som din, 25-30° diff. Mina IVT har nog R407C tror jag. Jag vill också förstå mer.
Skrivet av: KVS
« skrivet: 12 augusti 2024, 10:10:39 »
Från Emerson, år 2019
Skrivet av: KVS
« skrivet: 12 augusti 2024, 09:23:47 »
Infon gäller generellt och är från Emerson. Om jag kommer ihåg rätt, med min gamla IVT så låg nog diffen runt 30 grader med R410A då den gjorde varmvatten. Jag hade ställt den lågt (52 grader). Jag tycker att VV 65 grader är väldigt hög temperatur för enbart kompressorn och här bör el-tillskott gå in. Jag är själv intresserad att få veta hur S1256an är designad och fungerar för jag är på väg att beställa en. Förmodar att VV beredare och kondensor har designats med det här i åtanke. SANVI kan kanske ge oss lite mer detaljerad driftinfo när den gör VV ?
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 11 augusti 2024, 23:00:59 »
Med suggastryck + 10,1 bar ska suggastemperaturen för R454B vara ca 12 grader C med en grads överhettning. Vid start ligger säkert överhettningen högre, runt 6-7 grader skulle jag tro, innan VP stabiliserat sig och reglerat in exp. ventilen. Jämfört med R410A är hetgastemperaturen något högre med R454B medans trycket ligger något lägre med R454B vid samma kondenseringstemperatur.
Vad jag sett från info så kan man räkna med en hetgastemperatur på ca 102-110 grader C vid 65 graders kondenseringstemperatur för R454B och 96-104 grader C för R410A. Detta skulle då vara vid varmvattenproduktion av hög temperatur typ vid legionella körning utan hjälp av el-tillskott. För kompressorns välmående bör man hålla en lägre varmvattentemperatur och använda el-tillskott över 55 grader C, dvs om VP ger den möjligheten.
Gäller denna info om S1256 eller generellt? Tittade på en annan vp med R452B (Thermia Legend) . Blir det också en större skillnad? Hittade detta på Danfoss: R452B is the closest drop-in equivalent to R410A in terms of capacity and efficiency. R454B delivers slightly less capacity, but has the benefit of an even lower GWP. Both refrigerants allow the fastest conversion from R410A and—if the system uses the Danfoss component portfolio—give multi-refrigerant flexibility, allowing late-line customization.Varför är det så stor skillnad mellan hetgas och kondenseringstemp? Har det med kapacitet eller effektivitet att göra? Dvs varför inte designa för en lägre hetgas till 65°C kondensering?
Skrivet av: KVS
« skrivet: 11 augusti 2024, 15:02:44 »
Med suggastryck + 10,1 bar ska suggastemperaturen för R454B vara ca 12 grader C med en grads överhettning. Vid start ligger säkert överhettningen högre, runt 6-7 grader skulle jag tro, innan VP stabiliserat sig och reglerat in exp. ventilen. Jämfört med R410A är hetgastemperaturen något högre med R454B medans trycket ligger något lägre med R454B vid samma kondenseringstemperatur.
Vad jag sett från info så kan man räkna med en hetgastemperatur på ca 102-110 grader C vid 65 graders kondenseringstemperatur för R454B och 96-104 grader C för R410A. Detta skulle då vara vid varmvattenproduktion av hög temperatur typ vid legionella körning utan hjälp av el-tillskott. För kompressorns välmående bör man hålla en lägre varmvattentemperatur och använda el-tillskott över 55 grader C, dvs om VP ger den möjligheten.
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 11 augusti 2024, 02:50:37 »
Nu är inte jag någon kylexpert, men när man tittar på de värden som visas i fotot så är det något som måste vara fel i systemet om suggastemperaturen är 32,9 grader C med ett suggastryck =10,1 bar. Förmodar att med lågtryck menas suggastryck. Det ger i så fall en suggasöverhettning på drygt 20 grader C och det verkar nästan som en omöjlighet men kan vara förklaringen till den höga hetgastemperaturen. R454B är en ersättning för R410 A och de har ungefär samma tryck vs. temp värden. Kan det vara ett kompressor problem, inre läckage ?
Tack för svaret! Bilden jag har postat är inte från min värmepump utan jag fick den från en annan person som har en liknande bergvärmepump (dvs. S1256). Jag behöver kolla mina värde alltså. Vad är ett normalt värde för suggastemperatur/lågtryck?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 02 augusti 2024, 21:06:14 »
Suggastemperatur på 33 grader låter som ett givarfel eller en maskin som inte gått många sekunder.
Skrivet av: KVS
« skrivet: 01 augusti 2024, 17:09:26 »
Nu är inte jag någon kylexpert, men när man tittar på de värden som visas i fotot så är det något som måste vara fel i systemet om suggastemperaturen är 32,9 grader C med ett suggastryck =10,1 bar. Förmodar att med lågtryck menas suggastryck. Det ger i så fall en suggasöverhettning på drygt 20 grader C och det verkar nästan som en omöjlighet men kan vara förklaringen till den höga hetgastemperaturen. R454B är en ersättning för R410 A och de har ungefär samma tryck vs. temp värden. Kan det vara ett kompressor problem, inre läckage ?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 31 juli 2024, 23:27:11 »
Menar du att man behöver öka mängden av gasen?
Förmodligen inte. Det finns moderna kompressorer som har som kallad EVI-teknik. Om modellen inte har EVI-teknik så kanske det vore lämpligt med EVI-teknik ihop med den gasen från fabrik. Om det är EVI idag så kommer framtida mjukvaruuppdateringar göra det bra. EVI, det är en liten variabel bypass som självkyler kompressorn.
Skrivet av: KVS
« skrivet: 31 juli 2024, 22:27:11 »
Hej, fick du någon ordning på problemet ?
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 12 juni 2024, 17:24:13 »
Kanske hade behövt lite vätskeinsprutning för att kyla hetgaserna
Menar du att man behöver öka mängden av gasen?
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 11 juni 2024, 05:43:52 »
Kanske hade behövt lite vätskeinsprutning för att kyla hetgaserna
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 10 juni 2024, 13:24:34 »
Der kan inte vara bra för tex oljan i kompressorn att bli så varm flera ggr per dag så fort framledningen är 50-60 grader.
Undra hur länge kompressorn håller med så höga drifttemperaturer, det frår vi se om 15 år.
Håller med men frågan är vad man kan göra när Nibe säger att det är normallt.
Skrivet av: Henrikthom
« skrivet: 05 juni 2024, 07:12:14 »
Der kan inte vara bra för tex oljan i kompressorn att bli så varm flera ggr per dag så fort framledningen är 50-60 grader.
Undra hur länge kompressorn håller med så höga drifttemperaturer, det frår vi se om 15 år.
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 31 maj 2024, 19:03:20 »
Här kommer en intressant uppdatering :-) Det verkar som att jag inte är ensam och troligtvis är inte något särskilt fel med min värmepump. På ett annat forum hjälpte någon som har S1256 med att kolla hetgas temperaturen under vv körning i sin värmepump. Bilden nedan visar att temperaturen går över 100 grader där också. Det verkar som att det normala temperaturen för den nya gasen är högre.
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 31 maj 2024, 16:46:12 »
Som jag brukar säga, när det strular till sig med en leverantör och någon support som inte kan/vill svara på något. Utan bara virra runt. """ Man ska inte tala med "" baken "" när man kan tala med huvudet, högre ( VD ) upp i herrarkin, ´det brukar bli lite fart i bland då.
Helt korrekt!
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 31 maj 2024, 16:05:33 »
Som jag brukar säga, när det strular till sig med en leverantör och någon support som inte kan/vill svara på något. Utan bara virra runt. """ Man ska inte tala med "" baken "" när man kan tala med huvudet, högre ( VD ) upp i herrarkin, ´det brukar bli lite fart i bland då.
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 31 maj 2024, 15:33:24 »
Jag frågade Nibe support en gång för några år sedan, jag mailade så de hade tid att titta på frågorna nogrannt, fick därefter i mitt tycke ett mycket bra och detaljerat svar. Proffsen sitter nog kanske inte vid telefonen ville jag nu säga.
Jag håller med! Det är bäst att maila dem och följa upp det på det sättet.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 31 maj 2024, 15:12:18 »
Jag frågade Nibe support en gång för några år sedan, jag mailade så de hade tid att titta på frågorna nogrannt, fick därefter i mitt tycke ett mycket bra och detaljerat svar. Proffsen sitter nog kanske inte vid telefonen ville jag nu säga.
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 31 maj 2024, 15:02:07 »
I ditt läge, för att få mer fakta, hade jag nog skrivit ett brev till Nibe i Markaryd, Serviceavdelningen, och ställt frågan med det underlag du har. Du kan rikta det direkt till produktansvarig för S1256. Jag tvivlar på supportens erfarenhet, kanske bara fått utbildning att fråga ifall det finns felkoder. Om ej, inga problem. Support idag verkar idag vara något för man skall ha det, men de har ofta bristfällig utbildning.
Själv kontaktade jag Nibe- supporten 1 gång. Nästa morgon ringer en flicka som troligtvis satt på någon konsultfirma som skall svara, långt upp i Sverige. Med tiden kröp det fram att hon visste inget, detta var hennes första dag på arbetsplatsen, och detta var hennes första samtal, och det var inte i Markaryd. Till sist kom hon fram till att ärendet skulle lämnas vidare. Senare ringer en kille mig från Nibe. Jag får bekräftat att han faktiskt är anställd av Nibe och sitter i Markaryd, och han verkade dessutom kunna sina saker. Skriver man och begär svar, kan Nibe knappat lämna det till den nya på arbetet. I Markaryd måste de absolut veta tillåtna gränsvärden, tagna från produktionskontrollen.
Bra förslag Valiant! Jag kontaktar dem och försöker att bli kopplad till rätt person. Hoppas att de har ett vettigt svar :-)
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 31 maj 2024, 13:43:48 »
I ditt läge, för att få mer fakta, hade jag nog skrivit ett brev till Nibe i Markaryd, Serviceavdelningen, och ställt frågan med det underlag du har. Du kan rikta det direkt till produktansvarig för S1256. Jag tvivlar på supportens erfarenhet, kanske bara fått utbildning att fråga ifall det finns felkoder. Om ej, inga problem. Support idag verkar idag vara något för man skall ha det, men de har ofta bristfällig utbildning.
Själv kontaktade jag Nibe- supporten 1 gång. Nästa morgon ringer en flicka som troligtvis satt på någon konsultfirma som skall svara, långt upp i Sverige. Med tiden kröp det fram att hon visste inget, detta var hennes första dag på arbetsplatsen, och detta var hennes första samtal, och det var inte i Markaryd. Till sist kom hon fram till att ärendet skulle lämnas vidare. Senare ringer en kille mig från Nibe. Jag får bekräftat att han faktiskt är anställd av Nibe och sitter i Markaryd, och han verkade dessutom kunna sina saker. Skriver man och begär svar, kan Nibe knappat lämna det till den nya på arbetet. I Markaryd måste de absolut veta tillåtna gränsvärden, tagna från produktionskontrollen.
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 31 maj 2024, 08:36:59 »
Man skulle ju kunna misstänka att ditt flöde begränsas på något sätt, hur det nu skulle kunna göra detta? 🤔 Om det är inkopplat annorlunda på något sätt?
En sak till: bergvärmepumpen är kopplad till en volymtank genom en extern c-pump. Jag antar att den delen har inget att göra med varmvatten körningen men tänkte ändå nämna det om det kan spela någon roll. Externa CPn har olika driftläge och den körs nu i "auto" läge. Information om olika driftläge finns i manualen nedan (sida 8 ): https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_212_5759006.pdfKan externa CPn begränsa flödet? Som sagt skulle det bara påverka funktionen under värme produktion om jag förstår det rätt, eller?
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 31 maj 2024, 08:17:30 »
Man skulle ju kunna misstänka att ditt flöde begränsas på något sätt, hur det nu skulle kunna göra detta? 🤔 Om det är inkopplat annorlunda på något sätt?
Kan det vara så att expansionsventilen behöver justering? Jag har ingen aning hur man gör det och om det är rätt lösning men har läst om det bland rekommendationer som finns på forumet om hög hetgas temperatur.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 31 maj 2024, 06:29:51 »
Jag har nu även testat med 100% på VB c-pumpen och hetgas toppar fortfarande över 96°C. Så det finns ingen stor skillnad. Jag ska försöka kontakta de som har S1256 på forumet och kolla hur det ser ut hos dem.
Man skulle ju kunna misstänka att ditt flöde begränsas på något sätt, hur det nu skulle kunna göra detta? 🤔 Om det är inkopplat annorlunda på något sätt?
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 30 maj 2024, 18:16:41 »
Jag pratade med Nibe men personen jag pratade med fokuserad mest på argumentet att så länge den gör sitt jobb och det finns inget felmeddelande eller något sådant då är allt OK! Jag frågade även om antal starter var OK eller för många och fick samma svar. Nu ser jag tydligen att stänga av VVC gör stor skillnad så det betyder att åtminstone den personen jag pratade med hade inte riktigt koll på värmepumpens normala beteende. Jag har nu även testat med 100% på VB c-pumpen och hetgas toppar fortfarande över 96°C. Så det finns ingen stor skillnad. Jag ska försöka kontakta de som har S1256 på forumet och kolla hur det ser ut hos dem. Förresten, idag har jag fått ett meddelande om att det finns en ny mjukvara uppdatering (version 3.0.10). Det står så här: "Shunt valve brine temperature (QN41): Fixed an issue with the regulation of shunt valve QN41 that caused the shunt to close incorrectly". Inte säker om det är något att göra med hetgas och om jag behöver uppdatera mjukvaran?
Har inget med ditt system att göra, bara utbyggda med tonvis tillbehör.
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 30 maj 2024, 15:34:25 »
Vad säger din installatör är normala värden för denna "mer miljövänliga gasblandning" 🤥, annars fråga Nibe direkt? Vad har andra användare av 1256 för normal värden?
Fråga även om det är ngn “smartladdning av varmvattnet" eller hur det är tänkt att styras i detalj för att uppnå något vadå? Man tycker ju att max på cpn vore bäst, men ger ngt högre elförbrukning kanske.. Jag själv hade mätt olika setups innan beslut.
Jag pratade med Nibe men personen jag pratade med fokuserad mest på argumentet att så länge den gör sitt jobb och det finns inget felmeddelande eller något sådant då är allt OK! Jag frågade även om antal starter var OK eller för många och fick samma svar. Nu ser jag tydligen att stänga av VVC gör stor skillnad så det betyder att åtminstone den personen jag pratade med hade inte riktigt koll på värmepumpens normala beteende. Jag har nu även testat med 100% på VB c-pumpen och hetgas toppar fortfarande över 96°C. Så det finns ingen stor skillnad. Jag ska försöka kontakta de som har S1256 på forumet och kolla hur det ser ut hos dem. Förresten, idag har jag fått ett meddelande om att det finns en ny mjukvara uppdatering (version 3.0.10). Det står så här: "Shunt valve brine temperature (QN41): Fixed an issue with the regulation of shunt valve QN41 that caused the shunt to close incorrectly". Inte säker om det är något att göra med hetgas och om jag behöver uppdatera mjukvaran?
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 30 maj 2024, 14:15:32 »
Vad säger din installatör är normala värden för denna "mer miljövänliga gasblandning" 🤥, annars fråga Nibe direkt? Vad har andra användare av 1256 för normal värden?
Fråga även om det är ngn “smartladdning av varmvattnet" eller hur det är tänkt att styras i detalj för att uppnå något vadå? Man tycker ju att max på cpn vore bäst, men ger ngt högre elförbrukning kanske.. Jag själv hade mätt olika setups innan beslut.
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 30 maj 2024, 09:37:23 »
VVC , hur lång kulvert. den typen är bra törstig och lite beroende på tempen, den bör ligga på min ca 50 C när det går runt. Ju högre temp i kulverten, ju högre blir förlusten. VP måste starta VV ofta då, för att hålla en knstant temp. Provar du att stänga av VVC så kommer det att märkas bra.
Nu har jag testat bergvärmepumpen med att stänga av VVC. Antal starter har minskat rejält och den startas nu med ca. 12 timmar mellanrum (exakt som Valiant beskriver). Sen testade jag att köra VB c-pumpen på 50% hastighet under vv körningen då blev så här: Körningstid är fortfarande ca. 30 minuter. Hetgas toppar på 96 grader. Varmvattenstart (BT5) ökar från 46°C to 52,5°C (istället för 47,5°C till 54,5°C under "auto" läge). Så hetgas temperaturen går inte under 95°C även med 50% VB c-pumpen. Jag är inte säker om jag behöver göra några andra åtgärder eller acceptera att den nya gas i S1256 funkar så här. Frågan är om man behöver justera expansionsventilen?
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 28 maj 2024, 19:22:24 »
VVC , hur lång kulvert. den typen är bra törstig och lite beroende på tempen, den bör ligga på min ca 50 C när det går runt. Ju högre temp i kulverten, ju högre blir förlusten. VP måste starta VV ofta då, för att hålla en knstant temp. Provar du att stänga av VVC så kommer det att märkas bra.
Tack för info! Fick tips från en installatör också att stänga av VVC under tider som inget vv används. Ska prova det under natten.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 28 maj 2024, 19:13:33 »
VVC , hur lång kulvert. den typen är bra törstig och lite beroende på tempen, den bör ligga på min ca 50 C när det går runt. Ju högre temp i kulverten, ju högre blir förlusten. VP måste starta VV ofta då, för att hålla en knstant temp. Provar du att stänga av VVC så kommer det att märkas bra.
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 28 maj 2024, 18:53:05 »
Ovan nämnda fundering från Börje fick mig att kolla mina värden för varmvattenproduktion. Jag var nämligen bortrest i ca 10 dagar, så jag har har god koll på intensiteten och frekvensen av uppvärmning av VV i min F1255-12, när ingen är i huset:
Min F1255 är ställd på normal varmvattenuppvärmning. Den värmer ungefär var 12 timme, och värmer då topp från ca 48C till 53C, och detta går på 20 minuter.
Mina värden gäller en panna som i princip är "blockerad", för att dygnsmedeltemperaturen utomhus har stängt ned allt, utom vid varmvattenproduktion.
Tack för info Valiant! Min bergvärmepump står i en separat byggnad (garaget) och körs genom volymtank och kulvert och det finns en vv c-pump för att ha varmvattnet snabbare in i huset som cirkulerar 24 timmar. Kan det påverka mina siffror? Jag kan stänga av vv c-pumpen under natten (när det finns inget behov) för att kolla om det påverkar hur ofta vv körningen sker.
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 28 maj 2024, 18:46:40 »
"Säger testet något?"
Nedan mina generiska reflektioner, har noll erfarenhet av din pump vill jag först säga.
Prova ännu högre, tex 60%. Även 99,5°C känns högt, men kanske det skall vara så på denna modell? Jag har runt 85°C, känns ju bättre...
Vad visar givaren för varmvattnet och var sitter den, högt/lågt/mitten? 51°C är väl ganska lågt med en hetgas på 99,5°? Dålig värmeväxling tänker jag.
Är det normalt att köra 40 min per gång? Hur många graderliter vatten värms då och hur mycket el förbrukas?
Sedan verkar beredaren läcka en del onödig värme om den måste köras var 3e timma, jag antar ingen förbrukning skett under natten?
Tack Börje för svaret! Jag testar högre manuella hastigheter under natten och återkommer. Värmepumpen kör ca 30 minuter och varmvatten laddning (BT6) ökar från 47°C till 52,5°C medan varmvatten topp temperaturen (BT7) toppar på 56°C. Momentan använd effekten visas i följande bild:
Skrivet av: Valiant
« skrivet: 28 maj 2024, 18:30:05 »
"
Är det normalt att köra 40 min per gång? Hur många graderliter vatten värms då och hur mycket el förbrukas?
Sedan verkar beredaren läcka en del onödig värme om den måste köras var 3e timma, jag antar ingen förbrukning skett under natten?
Ovan nämnda fundering från Börje fick mig att kolla mina värden för varmvattenproduktion. Jag var nämligen bortrest i ca 10 dagar, så jag har har god koll på intensiteten och frekvensen av uppvärmning av VV i min F1255-12, när ingen är i huset: Min F1255 är ställd på normal varmvattenuppvärmning. Den värmer ungefär var 12 timme, och värmer då topp från ca 48C till 53C, och detta går på 20 minuter. Mina värden gäller en panna som i princip är "blockerad", för att dygnsmedeltemperaturen utomhus har stängt ned allt, utom vid varmvattenproduktion.
Skrivet av: Börje__
« skrivet: 28 maj 2024, 17:46:27 »
"Säger testet något?"
Nedan mina generiska reflektioner, har noll erfarenhet av din pump vill jag först säga.
Prova ännu högre, tex 60%. Även 99,5°C känns högt, men kanske det skall vara så på denna modell? Jag har runt 85°C, känns ju bättre...
Vad visar givaren för varmvattnet och var sitter den, högt/lågt/mitten? 51°C är väl ganska lågt med en hetgas på 99,5°? Dålig värmeväxling tänker jag.
Är det normalt att köra 40 min per gång? Hur många graderliter vatten värms då och hur mycket el förbrukas?
Sedan verkar beredaren läcka en del onödig värme om den måste köras var 3e timma, jag antar ingen förbrukning skett under natten?
Skrivet av: Sanvi
« skrivet: 28 maj 2024, 10:19:38 »
Uppdatering:
För vv produktion byte jag VB c-pump från "auto" till "manuell 30%" under natten och sen byte tillbaka till "auto" kl. 7 på morgonen och resultatet blev så här: Hetgas temperatur toppar på 99,5°C (under manuell körning) kontra 106°C (under "auto" läge). Varmvatten laddning (BT6) stannar på 51.5°C som är 1°C lägre jämfört med när den kör på "auto". Körningstiden blir också lite kortare när c-pumpen körs manuellt. Säger det här testet något? Är det OK att köra c-pumpen manuellt under vv produktion för att minska hetgas temperaturen?
Skrivet av: perra83
« skrivet: 27 maj 2024, 16:33:20 »
Tack för info! Kör du VB c-pumpen i "auto" läge? Vilken inställning har för varmvattnet (stort, medium, litet, eller smart)?
Jag kör i auto på cirkulationspumparna. 52°C som stopptemp.
|
|
|