Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Thermia Villa Classic 105  (läst 4116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Djupsund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med Thermia Villa Classic 105
« skrivet: 08 maj 2017, 20:48:09 »
Hej
Jag har en Thermia Villa Classic 105 som nog är från 2002 eller så. Den har fungerat klockrent med ett enda problem när en prestostat lade av, fram tills idag.
Nu på kvällen förlorade jag varmvatten och gick in till VP för att kolla hur den mådde, då lyser LARM rött och det står LARM MS i display.
Jag kollar först huvudsäkringarna - Alla tre faser in OK
Jag kollar värmepumpens säkringar - Alla tre faser OK
Jag Ã¥terställer motorskyddet - Pumpen startar  men MS löser ut igen efter nÃ¥gra sekunder

Jag är ingen expert men det min magkänsla säger mig är att kompressorn har gett upp.

Nu till mina frågor,
Finns det något mer jag bör felsöka innan jag ringer tekniker?
Vet ni någon bra, seriös firma i Skåne (bor utanför Landskrona) som skruvar med Thermias pumpar?
Är det lönt att lägga ca 15-20kkr på att byta kompressorn eller är en sådan här VP så slut att den bör bytas helt (Hur mkt livstid kan man tro sig köpa med et kompressorbyte?)
Går det att köra den bara på elpatron för att iaf få lite varmvatten så man kan duscha typ?

Många tack på förhand till alla gurus här inne
/jd

Utloggad Djupsund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Thermia Villa Classic 105
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2017, 21:45:26 »
Hej
Jag har en Thermia Villa Classic 105 som nog är från 2002 eller så. Den har fungerat klockrent med ett enda problem när en prestostat lade av, fram tills idag.
Nu på kvällen förlorade jag varmvatten och gick in till VP för att kolla hur den mådde, då lyser LARM rött och det står LARM MS i display.
Jag kollar först huvudsäkringarna - Alla tre faser in OK
Jag kollar värmepumpens säkringar - Alla tre faser OK
Jag Ã¥terställer motorskyddet - Pumpen startar  men MS löser ut igen efter nÃ¥gra sekunder

Jag är ingen expert men det min magkänsla säger mig är att kompressorn har gett upp.

Nu till mina frågor,
Finns det något mer jag bör felsöka innan jag ringer tekniker?
Vet ni någon bra, seriös firma i Skåne (bor utanför Landskrona) som skruvar med Thermias pumpar?
Är det lönt att lägga ca 15-20kkr på att byta kompressorn eller är en sådan här VP så slut att den bör bytas helt (Hur mkt livstid kan man tro sig köpa med et kompressorbyte?)
Går det att köra den bara på elpatron för att iaf få lite varmvatten så man kan duscha typ?

Många tack på förhand till alla gurus här inne
/jd

Efter lite pillande i menyerna lyckades jag nu få den till att bara gå på elpatronen och så... dottern på 15 månader hade haft betydligt lägre förståelse för kalldusch än fadern...

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med Thermia Villa Classic 105
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2017, 23:18:38 »
Lossa tamparna på undersidan av MS och starta , kan du mäta , det ska vara 400
mellan faserna ,finns 400 ,  prova att ställa upp MS ca 1,5 Amp , sitter en vridis pÃ¥ det graderad , koppla in tamparna , löser det , troligtvis kompressorn , kolla även att inte det är brända kontakter i kontaktorn  , syns med att det finns svart och grÃ¥tt vid anslutningarna


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem med Thermia Villa Classic 105
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2017, 17:32:13 »
Viktigt att kolla att du verkligen har spänning, hela säkringar är ingen garanti...
Jag hade en svetsloppa i en av säkringshållarna en gång, hade bara 80 Volt på en av faserna (när kompressorn gick och belastade faserna), och det gjorde att den löste på motorskyddet.
Helst skall du spänningsmäta när kompressorn går, men löser den efter några sekunder kan det vara svårt att hinna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!