Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia atec - lågt radiatorflöde  (läst 1917 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel888

  • Gäst
Daniel888
Thermia atec - lågt radiatorflöde
« skrivet: 20 september 2021, 21:36:59 »
Vi har en Thermia Atec från 2013 i en 2planare + källare. Huset har ett enrörsystem sedan byggåret 1979. Går två slingor, en på bottenplan samt en på övre plan. Ingen slinga i källaren.

Vi har nyligen renoverat badrummet nere där vi bytte ut radiatorn mot en handdukstork. Efter renoveringen har vi börjat få problem med att pumpen varnar för lågt radiatorflöde. Samtidigt som renoveringen togs även ett element ner i vardagsrummet som sedan återmonterats.

Jag har säkerställt att bypassen på handdukstorken är öppen. Har luftat systemet säkert 10 gånger, rengjort smutssilen, testat höja cirkpumpen i olika omgångar.

Efter att jag höjde hastigheten på cirkpumpen från 3 till 5 så var jag utan problem en vecka. Därefter återkom problemen, försökte höja ytterligare men problemen kvarstår och nu kommer det med korta mellanrum..

Är det någon som har något bra tips på vad som kan vara fel eller vad jag kan göra för att åtgärda problemet?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia atec - lågt radiatorflöde
« Svar #1 skrivet: 21 september 2021, 05:31:33 »
Har ni termostater på radiatorerna?
Denna årstid är det inte ovanligt att man har en kurva som är för hög, vilket gör att termostater stänger, och värmepumpen kan inte göra sig av med den energi som produceras.
Olika typer av flödeslarm är då vanliga.
OM detta är orsaken hos er, öppna alla termostater och justera sedan in kurva och/eller parallellförskjutning tills det blir lagom varmt i rummen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Danne888

  • Gäst
Danne888
SV: Thermia atec - lågt radiatorflöde
« Svar #2 skrivet: 21 september 2021, 22:32:00 »
Hej

Tack, termostater har vi på alla element och de är ställda på Max på samtliga element. Se nedan för vår kurva, hur borde jag justera detta? Är lite av grekiska för mig..

Kurva 40 grader
Min bör 10 grader
Max bör 55 grader
Kurva +5 3 grader
Kurva 0 3 grader
Kurva -5 3 grader
Värmestopp 17 grader

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia atec - lågt radiatorflöde
« Svar #3 skrivet: 22 september 2021, 00:24:39 »
Lossa termostaterna och kolla att piggen under fjädrar ut som den ska?
Tryck in och kolla att den går tillbaka ut?
De kan fastna och enklast är att lirka loss dom med en liten tång.
Men dra inte hårt - tar man i så kan den lossna helt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Danne888

  • Gäst
Danne888
SV: Thermia atec - lågt radiatorflöde
« Svar #4 skrivet: 22 september 2021, 07:53:34 »
Tack, tog loss alla termostater och drog försiktigt i piggen. De kom väl ut en liten bit på samtliga element men testade sätta tillbaka termostaten och ta loss den igen. Då kändes det som att den hoppade tillbak till läget innan jag drog i dem, dvs lite intryckt.

Gjorde detta precis så har inte hunnit utvärdera om det hjälper med problemet ännu dock.

Någon tanke om min kurva ovan?

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Thermia atec - lågt radiatorflöde
« Svar #5 skrivet: 22 september 2021, 09:06:28 »
Hej!

Gissar att du behöver spola värmeväxlaren i utedelen baklänges.
Det bränner fast en del rostflagor så den pluggas igen med tiden.
Dock enkelt att få loss om man spolar baklänges med vatten gärna lite på/av i intervaller.

Kolla denna tråd: Flödesproblem Thermia Atec 9 *LÖST*

Danne888

  • Gäst
Danne888
SV: Thermia atec - lågt radiatorflöde
« Svar #6 skrivet: 22 september 2021, 10:11:39 »
Hej!

Gissar att du behöver spola värmeväxlaren i utedelen baklänges.
Det bränner fast en del rostflagor så den pluggas igen med tiden.
Dock enkelt att få loss om man spolar baklänges med vatten gärna lite på/av i intervaller.

Kolla denna tråd: Flödesproblem Thermia Atec 9 *LÖST*

Tack, läste den tråden och det låter lovande. Att spola utedelen baklänges är för mig ungefär som att ”bygga en raket och åka till månen”, dvs jag vet inte ens vart jag skulle börja  ::)

Finns det någon form av guide till hur man skulle göra det?

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Thermia atec - lågt radiatorflöde
« Svar #7 skrivet: 22 september 2021, 12:07:45 »
Troligtvis sitter det ett smutsfilter på röret till utedelen. På filtret sitter ett vred som man kan stänga av för att rengöra smutsfiltret.
Börja med att stänga av värmepumpen. Sen kan du stänga kranen till smutsfiltret. Sen får du lossa kopplingen på röret som går till utedelen och är anslutet till  smutsfiltret. När du lossar kommer en del vatten men inga större mängder.
Jag köpte en koppling så jag kunde ansluta en vattenslang på det lossade röret. Inget nödvändigt men ganska smidigt för att fånga upp all rostflagor som kommer vid spolningen i en hink.
Sista steget är att vrida på påfyllningskranen. Då trycksätts hela värmeslingan men i och med att smutsfilter kranen är stängd tvingas vattnet att gå baklänges genom värmeväxlaren i utedelen och ut genom det lossade röret.
Vrid av/på ett antal gånget tills vattnet är rent. Bro om det blir lite tryckstötar då rostflagorna släpper bättre då.
Sen är det bara att skruva ihop o fylla på nytt vatten.

Danne888

  • Gäst
Danne888
SV: Thermia atec - lågt radiatorflöde
« Svar #8 skrivet: 24 september 2021, 21:03:54 »
Tack för all hjälp.

Har inte fått något mer felmeddelande efter att jag drog ut ventilerna på termostaterna. Förhoppningsvis var det så enkelt peppar peppar. Tror ej jag vågar mig på att prova spola systemet annars utan får nog ta in hjälp ifall det strular mer.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!