Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 410P problem med dÃ¥lig Ã¥tervinning frÃ¥nluft  (läst 2461 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pelle_nibe410p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Hej,

återvinningen av frånluft i vår Nibe Fighter 410P tycks ha blivit sämre och sämre senaste 1-årsperioden. Jag grundar påståendet genom att ha läst av frånluftstemperaturen (och övriga värden) regelbundet. För närvarande ligger den på ca 16 grader när kompressorn arbetar, jämfört med ca 25 grader när kompressorn inte går. Tidigare läste jag av 3-4 grader.

Övriga observationer/info:
  • kompressorlampan lyser ständigt! Började ca februari-2020 oavsett om kompressor gÃ¥r eller inte!
  • jag tycker kompressorn verkar slÃ¥ pÃ¥/av med ungefär samma intervaller som normalt
  • Pannan installerad i oktober-2006

Vad kan man göra för att reda ut detta? Byta kompressor? (är det värt det) Eller "behövs bara fyllas på kylmedium"?
Kan den ständigt lysande kompressorlampan ge en ledtråd till var felet är?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410P problem med dålig återvinning frånluft
« Svar #1 skrivet: 16 september 2020, 15:14:08 »
Hej! Du menar att avluftstemperaturen nu inte går under 16°C. Låter som kompressorn aldrig når dess frånslagstemperatur på kanal 08? Kanske är kompressorns motorskydd "clixon" som löser ut och stoppar den Sc:,h Om mycket köldmedia läckt ut borde det bli lågtryckslarm. Om den klarat sig med samma kompressor sedan 2006 är det i alla fall bra, man kan behöva byta kompressor betydligt tidigare. En servicetekniker behöver mäta trycken i kylkretsen och kanske även byta kompressorn.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pelle_nibe410p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 410P problem med dålig återvinning frånluft
« Svar #2 skrivet: 16 september 2020, 16:13:35 »
Hej! Du menar att avluftstemperaturen nu inte går under 16°C. Låter som kompressorn aldrig når dess frånslagstemperatur på kanal 08?

Ser nu i mina anteckningar att avluftstemperaturen sjunker till 14-16 grader när kompressorn gått en stund. Men inte lägre än så.
Kanal 08 visade igår kväll "50" oavsett om kompressor gick eller inte. Är det en felindikering?
Att övre lampan "Kompressor i drift" lyser kontinuerligt är ju ocksÃ¥ skumt  Sc:,h

Kanske är kompressorns motorskydd "clixon" som löser ut och stoppar den Sc:,h Om mycket köldmedia läckt ut borde det bli lågtryckslarm. Om den klarat sig med samma kompressor sedan 2006 är det i alla fall bra, man kan behöva byta kompressor betydligt tidigare. En servicetekniker behöver mäta trycken i kylkretsen och kanske även byta kompressorn.

OK, jag får nog tillkalla servicetekniker. Om svaret från denne blir att byta kompressor, blir följdfrågan: Är det värt det på en panna som är 14 år? Tycker jag sett priser på 15.000 kr nämnas för "kompressorbyte"
« Senast ändrad: 16 september 2020, 18:15:23 av pelle_nibe410p »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410P problem med dålig återvinning frånluft
« Svar #3 skrivet: 16 september 2020, 16:26:12 »
Kanal 08 måste upp till minst 54°C för att kompressor drift ska slockna. Kanske är det motorskyddet som bryter en stund och sedan när den svalnat går kompressorn en stund igen och klarar hålla ca 50°C vid kompressorgivaren(?) Byta kompressor kostar ca 15-20 tkr beroende vilka komponenter i kylkretsen som behöver bytas. Men på 410P kan det dra iväg ytterligare något om den står illa till då kompressorn sitter nere till höger längst in. Jag tycker det är rimligt att byta kompressor även om den är 14 år. Likadan kompressor i F470 men F470 har ett mer avancerat styrsystem. Dock har två ventilationskanaler bytt plats jämfört med 410P. Alternativet är väl F750 + SAM40 om man vill spara mer energi men det blir en betydligt större investering.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pelle_nibe410p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Tack för alla bra svar! Som sagt, det tål att funderas på om man ska anlita tekniker för att byta kompressor (eller vad som krävs) för att få ordning på återvinningen av frånluften igen, eller byta panna helt och hållet.

Innan detta blir verklighet (oavsett vilket alternativ vi väljer) så har jag en följdfråga:

1. Jag törs säga att jag förstår i stort hur energiåtervinning av avluft fungerar. MEN... det jag inte riktigt förstått är när och hur ofta återvinningen av avluften sker? Kompressorn går ju inte hela tiden. Om vi jämför med "motsatsen", tex ett kylskåp, så startar kompressorn när temperaturen inne i kylskåpet understiger den förvalda. När det sen är lagom kallt slår kompressorn ifrån. Osv...
Men återvinningen av frånluften i en normalvilla räcker ju naturligtvis inte för att återvärma huset (iaf på vintern), utan tex elpatron måste ju till.

I skötselanvisningen står ju bla under "Tekniska data":
Tillslagstemperatur kompressor 51 °C (Styrs av separat givare)
Frånslagstemperatur kompressor 54 °C

Där står ju den temperatur som du Josth nämnde tidigare.

Med andra ord: Styrs kompressorns av/pÃ¥-lägen mest av hur länge den "orkar" gÃ¥ utan att överhettas?  Sc:,h

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410P problem med dålig återvinning frånluft
« Svar #5 skrivet: 17 september 2020, 14:58:34 »
I ett vanligt hus byggt med traditionell frånluftsvärmepump på ca 2 kW brukar man säga att kompressorn klarar värma huset ner till en utetemperatur om ca 6°C om man snålar med varmvattnet. Kompressorn går då alltså alltid om det är 6°C eller kallare ute och elpatronen kompletterar med den värme som behövs. Om det är varmare ute och inte stort varmvattenuttag går alltså kompressorn i perioder.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pelle_nibe410p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 410P problem med dålig återvinning frånluft
« Svar #6 skrivet: 17 september 2020, 15:22:58 »
... kompressorn går då alltså alltid om det är 6°C eller kallare ute och elpatronen kompletterar med den värme som behövs.

Ã…hÃ¥. Intressant. Nu är det ju lätt att glömma hur saker verkligen förhöll sig när vÃ¥r kompressor mÃ¥dde bra, men jag har svÃ¥rt att ta in att vÃ¥r kompressor nÃ¥gonsin skulle ha gÃ¥tt för jämnan = 24 timmar/dag under perioder med "vintertemperatur"...  Sc:,h

Då är det ju lättare att förstå varför dom går sönder tänker jag, med den drifttiden :)

Är det möjligt att då enkelt förklara vad värdena under "Tekniska data":
Tillslagstemperatur kompressor 51 °C (Styrs av separat givare)
Frånslagstemperatur kompressor 54 °C


betyder?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410P problem med dålig återvinning frånluft
« Svar #7 skrivet: 17 september 2020, 15:44:22 »
Om kompressorn inte går hela tiden på vintern så måste man värma huset på något annat sätt, t.ex. att man eldar i en kamin varje dag eller har en luftluftvärmepump som värmer en stor del av huset.

Om vattentemperaturen i nedre delen av tankens mantel sjunker till 51°C eller under det sÃ¥ startar kompressorn. Den gÃ¥r tills motsvarande temperatur kommit upp till 54°C dÃ¥ den stängs av.  Elpatronen jobbar mellan 49°C och 52°C om kompressorn aldrig nÃ¥r 54°C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pelle_nibe410p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 410P problem med dålig återvinning frånluft
« Svar #8 skrivet: 17 september 2020, 15:55:11 »
Är det alltså denna temperatur man läser av på kanal 08?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410P problem med dålig återvinning frånluft
« Svar #9 skrivet: 17 september 2020, 15:56:12 »
Ja kompressorn styrs av kompressorgivaren som visas på kanal 08.

Då är det ju lättare att förstå varför dom går sönder tänker jag, med den drifttiden :)

En kompressor bör nog hålla runt 70-80 tusen timmar om driftsförhållandena är rimliga. Har sett inlägg från t.ex. ägare till NIBE 310 utan P på slutet, dvs utan R290 propan och istället R22 med freon och där höll kompressorn i 22 år. Andra tillverkare tog fram konverteringssatser från R290 propan till R134a när de märkte att kompressorerna inte höll så bra alls.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pelle_nibe410p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 410P problem med dålig återvinning frånluft
« Svar #10 skrivet: 25 september 2020, 15:41:28 »
Tack igen för svar.
Ytterligare en fundering på mitt problem med dålig återvinning:

Igår kväll läste jag av kanalerna ett antal gånger, dels när kompressorn gick, dels precis när den stannade. Det är kanal 4 - "Förångningstemperatur" jag försöker bli klok på... När kompressorn gick så syntes dessa värden:

4 - 06
5 - 15 (dvs ungefär den temperatur jag numera alltid ser på avluften)

När sen kompressorn slog ifrån kom dessa värden, med ca 30-60 sek mellan avläsningarna:

4 - 07 09 15 28
5 - 16 20 23 25

Var sitter givaren för förångaren i relation till givaren för avluften?
Det jag fiskar efter är vad det är som gör att det diffar ca 8-10 grader mellan de två givarna.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410P problem med dålig återvinning frånluft
« Svar #11 skrivet: 25 september 2020, 15:55:00 »
Givaren till förångaren sitter bara ett par centimeter efter expansionsventilen. Där det blir det snabbt kallt och är temperaturen betydligt lägre än avluftstemperaturen kan man misstänka visst läckage av köldmedia eller problem med expansionsventilen. Givaren till avluften sitter ovanför förångaren i röret mot kanalanslutningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pelle_nibe410p

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 410P problem med dålig återvinning frånluft
« Svar #12 skrivet: 25 september 2020, 16:11:59 »
OK. så differensen jag har visar alltså också på att "något" är fel.

Om vattentemperaturen i nedre delen av tankens mantel sjunker till 51°C eller under det sÃ¥ startar kompressorn. Den gÃ¥r tills motsvarande temperatur kommit upp till 54°C dÃ¥ den stängs av.  Elpatronen jobbar mellan 49°C och 52°C om kompressorn aldrig nÃ¥r 54°C.

Här blir jag (också) förvirrad. Temperaturerna du nämner i citatet, 51/54 grader låter ju som värdena på kanal 8 för kompressorns av/på.
Men du skriver samtidigt "Om vattentemperaturen i nedre delen av tankens mantel sjunker till 51°C..."

Är inte vattentemperaturen i tanken den man avläser pÃ¥ kanal 1?  Sc:,h

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410P problem med dålig återvinning frånluft
« Svar #13 skrivet: 25 september 2020, 16:36:54 »
Ja även om dessa temperaturgivare inte är helt exakta så är differensen för stor och något är fel när den inte lyckas få ner avluftstemperaturen mer än så. Är det mitt i sommaren och 28 grader kan dock avluftstemperaturen vara hög men även förångningstemperaturen ska då också vara ovanligt hög. Kan även vara dålig kompressor och att expansionsventilen inte räcker för att kompensera för detta. En kyltekniker kan kolla och mäta tryck.

Både givaren till kanal 01 och 08 sitter i nedre delen av tanken i värmevattnet. 08 sitter en liten bit under 01, alltså i den nedersta delen av tanken. Om kompressorn havererar helt under vinterhalvåret brukar 08 visa bara runt 33 grader även om elpatronen kör på för fullt och visar 51 grader. Detta p.g.a. skiktning i tanken.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 410P problem med dålig återvinning frånluft
« Svar #14 skrivet: 29 september 2020, 17:20:26 »
Även jag läser av temperaturerna på min 410P och senaste veckan har jag noterat en höjning av både förångningstempen och avluftstempen. Mellan 2-3 grader högre än de senaste 8 åren. Den går fortfarande med originalkompressorn från 2008.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410P problem med dålig återvinning frånluft
« Svar #15 skrivet: 29 september 2020, 17:32:57 »
En skillnad på bara ett par grader kan bero på att luften innehåller mycket fukt vid denna årstid. RF 80% ute vid 15°C och inne kanske 50% vid 21°C. Det krävs då mer effekt för att kyla luften, dvs befintlig effekt kyler färre antal grader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 410P problem med dålig återvinning frånluft
« Svar #16 skrivet: 29 september 2020, 17:49:47 »
Jaha det kanske spelar in. Jag har inte sett någon höjning tidigare så det var därför som jag reagerade. Ska kika lite extra nu ett tag när kompressorn går.
Nu bytte jag filtrena idag men det borde snarare resultera i ännu högre temperaturer.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410P problem med dålig återvinning frånluft
« Svar #17 skrivet: 29 september 2020, 18:06:06 »
På vinterhalvåret när kompressorn går mesta tiden så syns det om man tar en rejäl dusch och tittar på värdena före och efteråt. Då blir det ju normalt el-patronen som får gå in och värma för att hålla panntemperaturen på 50 grader eller drygt det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!