Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g bs 1(lufthastighetssensor) vid högt fläktvarvtal.  (läst 5626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bojsun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Jag kör min nibe 750 på fläkthastighet 72% men har ändå bara en bs1 på 130.
Total frånluft i huset är 50 l/s. Har precis mätt då jag har verktygen för injustering.
Tycker att bs1 borde vara högre.
50*3,6=180
NÃ¥gon som har ett tips?
Nibe f750 flvp
170 m2 hjältevadshus byggt 2014.
Golvvärme bottenplan(100m2) och radiatorer 1tr(70m2).
Innegivare 21 grader. (Annars kurva 6)
Fläkthastighet 67%.
Bor i Sundsvall.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Låg bs 1(lufthastighetssensor) vid högt fläktvarvtal.
« Svar #1 skrivet: 17 december 2016, 10:59:32 »
Om jag minns rätt finns det vissa här som fått byta BS1-givaren eftersom den visat fel. Kanske behöver den rengöras försiktigt på något sätt? Men det är väl dock så att det inte är absoluta värdet som är avgörande utan hur mycket luftflödet sjunkit relativt är det som styr start av avfrostning, så det borde fungera ändå.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bojsun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg bs 1(lufthastighetssensor) vid högt fläktvarvtal.
« Svar #2 skrivet: 17 december 2016, 11:11:02 »
Tack för svar.
Men vad är det som styr hur många hz kompressorn går på?
Nibe f750 flvp
170 m2 hjältevadshus byggt 2014.
Golvvärme bottenplan(100m2) och radiatorer 1tr(70m2).
Innegivare 21 grader. (Annars kurva 6)
Fläkthastighet 67%.
Bor i Sundsvall.

Utloggad Bojsun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg bs 1(lufthastighetssensor) vid högt fläktvarvtal.
« Svar #3 skrivet: 17 december 2016, 12:01:21 »
Eller rättare sagt vad är det som avgör hur högt kompressorn får gå som max? ???
Nibe f750 flvp
170 m2 hjältevadshus byggt 2014.
Golvvärme bottenplan(100m2) och radiatorer 1tr(70m2).
Innegivare 21 grader. (Annars kurva 6)
Fläkthastighet 67%.
Bor i Sundsvall.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Låg bs 1(lufthastighetssensor) vid högt fläktvarvtal.
« Svar #4 skrivet: 17 december 2016, 18:59:26 »
Jag har tolkat det som att förångningsbegränsningen styr maxfarten på kompressorn. Alltså sjunker förångningstemp under -15 °C så blir det inte mer fart på kompressorn än så. Kanske avluftstempgivaren också är inblandad(?) Med stort luftflöde kan alltså kompressorn gå fortare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bojsun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg bs 1(lufthastighetssensor) vid högt fläktvarvtal.
« Svar #5 skrivet: 17 december 2016, 21:34:33 »
Jo precis, men är det lufthastighetsgivarens signal som styr eller är det helt rätt och slätt luftflödet som styr?
För mig blir det ju skillnad på effekt om min lufthastighetsgivare visar att det kommer mindre luft än va det faktiskt gör. >:(
Nibe f750 flvp
170 m2 hjältevadshus byggt 2014.
Golvvärme bottenplan(100m2) och radiatorer 1tr(70m2).
Innegivare 21 grader. (Annars kurva 6)
Fläkthastighet 67%.
Bor i Sundsvall.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Låg bs 1(lufthastighetssensor) vid högt fläktvarvtal.
« Svar #6 skrivet: 18 december 2016, 08:59:17 »
Lufthastighetsgivaren styr avfrostningsautomatiken men inte kompressorns maxfart vad jag kan förstå. Luftflödet över förångaren är avgörande för vilken max effekt det kommer ut från kompressorn/värmepumpen oavsett vad lufthastighetgivaren visar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pacive

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Låg bs 1(lufthastighetssensor) vid högt fläktvarvtal.
« Svar #7 skrivet: 18 december 2016, 09:01:21 »
Lufthastighetsgivaren har ingen direkt inverkan på hur hög frekvens kompressorn går, utan det som begränsar kompressorhaatigheten är framförallt förångarenså temperatur, sjunker den under -17° sänker den tillåten hastighet. Finns även hetgasbegränsning, som slår till om hetgasbegränsning överstiger 100°(?), och några andra begränsningar (ström, effekt och temperatur). Det enda som styrs av lufthastighetsgivaren är så vitt jag vet avfrostningarna, som startar när lufthastigheten blir 10% lägre än referensvärdet, som den ställer in när kompressorn startar. Borde alltså inte påverka något att din inte visar rätt.
Nybyggt hus (2015) på 127 m2 med Nibe F750, golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning.

Utloggad Bojsun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg bs 1(lufthastighetssensor) vid högt fläktvarvtal.
« Svar #8 skrivet: 18 december 2016, 09:49:25 »
Tack för svaren.
Så med andra ord kan jag bara köra på som vanligt.
Tycker dock att min nibe gör väldigt mÃ¥nga lÃ¥nga avfrostningar.  :-\
Min granne har totalflöde på 70l/s och hans nibe går upp till 107 hz, min går typ upp till 87 hz med totalflöde på 50l/s.
Men grannen drar ju in mer kalluft in i huset så undrar vem som vinner i längden.
När man ställer in luftflödet så kan man räkna bort det som ligger utanför vistelsezonen. 1m vid fönster/dörrar, 0,5m vid yttervägg.

Nibe f750 flvp
170 m2 hjältevadshus byggt 2014.
Golvvärme bottenplan(100m2) och radiatorer 1tr(70m2).
Innegivare 21 grader. (Annars kurva 6)
Fläkthastighet 67%.
Bor i Sundsvall.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Låg bs 1(lufthastighetssensor) vid högt fläktvarvtal.
« Svar #9 skrivet: 18 december 2016, 10:59:41 »
När man ställer in luftflödet så kan man räkna bort det som ligger utanför vistelsezonen. 1m vid fönster/dörrar, 0,5m vid yttervägg.
Kan inte se att det står någonting om detta i Boverkets byggregler. När jag sitter i TV-soffan är det intill ytterväggen, likaså vid köksbordet nära fönstren etc. Ventilation minst 0,35 lit/sek/kvm bostadsyta är det som gäller. Alltså minst 59,5 lit/sek för ett hus på 170 kvm BOA.

Är avluftstemperaturen lägre än utomhustemperaturen tjänar man på att ventilera mera med en FLVP.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Pacive

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falkenberg
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Låg bs 1(lufthastighetssensor) vid högt fläktvarvtal.
« Svar #10 skrivet: 18 december 2016, 13:01:09 »
Jag har samma ventilation som du, 50l/s (fast min F750 visar ca 180 på mätaren) och kompressorn på min brukar inte heller kunna gå över 87hz, så där är nog inget fel. Vad gäller avfrostningarna verkar det vara ett vanlig problem på den här modellen, jag upplever det inte som ett jättebekymmer, brukar ha 1-2 långa (45-50 min) och några stycken korta (10-12 min) varje dygn när det är runt 0° ute, blir lite fler om man gör av med mycket varmvatten. Men vet andra som verkar ha det värre på den punkten.
Nybyggt hus (2015) på 127 m2 med Nibe F750, golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning.

Utloggad Bojsun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg bs 1(lufthastighetssensor) vid högt fläktvarvtal.
« Svar #11 skrivet: 18 december 2016, 14:05:26 »
Tackar för svaren

Rättelse: O,6 m gäller vid yttervägg 1m vid fönster och dörrar.

BBR:
6:2522 Luftföring i rum
Ventilationssystemet ska utformas så att hela vistelsezonen ventileras vid avsedda luftflöden.

6:412 Definitioner/beteckningar
Vistelsezon
Vistelsezonen begränsas av två horisontella plan, ett på 0,1 meter höjd och ett annat på 2,0 meter höjd, samt vertikala plan 0,6 meter från ytterväggar eller andra yttre begränsningar, dock 1,0 meter vid fönster och dörr.

Gick en OVK kurs och där fick vi lära oss lite knep.
Man kan tillämpa detta vid behov utan att man gör fel enl BBR, men som regel kör man 0,35 l/s/m2.





« Senast ändrad: 18 december 2016, 14:55:08 av Bojsun »
Nibe f750 flvp
170 m2 hjältevadshus byggt 2014.
Golvvärme bottenplan(100m2) och radiatorer 1tr(70m2).
Innegivare 21 grader. (Annars kurva 6)
Fläkthastighet 67%.
Bor i Sundsvall.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Låg bs 1(lufthastighetssensor) vid högt fläktvarvtal.
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2017, 17:52:26 »
"6:251 Ventilationsflöde
Ventilationssystem ska utformas för ett lägsta uteluftsflöde motsvarande 0,35 l/s per m2 golvarea."


Betyder inte det att det är golvarean som bestämmer Ventilationsflöde, inte vistelsezonens storlek? 6:2522 säger väl bara att luften ska omsättas i hela vistelsezonen?
« Senast ändrad: 05 januari 2017, 17:54:22 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Låg bs 1(lufthastighetssensor) vid högt fläktvarvtal.
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2017, 21:30:44 »
Förutom fläkthastighet så påverkar även ett igensatt filter samt stängda tilluftsventiler vad BS1 visar.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!