Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering bergvärme(kw) och borrhÃ¥lsdjup i stort gammalt hus  (läst 18501 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brodo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bor utanför Göteborg i ett hus frÃ¥n  början av 1800 pÃ¥ 320m2. Direktverkande el i dag och en Ã¥rsförbrukning pÃ¥ ca 45-50 000kwh.

Har nu fått in offerter från tre olika företag och de skiljer sig ganska mycket med tanke på vad de rekommenderar. Alla rekommenderar varvtalsstyrd värmepump(Thermia eller Nibe) men storlek på pump och djup på borrhål skiljer sig ganska mycket. Den ena tycker det räcker med 12kw och ca 200 meter hål, den andra tycker vi bör gå för 16kw och 2x150m hål medan den tredje tycker 16kw och 200-220 meter hål. Blir ju ganska stora skillnader i pris pga hålen och de med mindre djup säger att det aldrig kommer löna sig med extra djup medan den som föreslår 2x150 säger det är intjänat på 2 år.

Vad verkar vettigt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej
Hur jag än räknar så kommer 12 kW inte att räcka till, 15-16 kW är vad som behövs.
Tror inte merkostnaden tjänas in på 2 år men det handlar oftast om mer än så, det är inte så kul när eltillskottet tickar på när det är vinter på den nya anläggningen.
Köper man en ny bergvärmeanlänning med inverter så vill man ju att den fixar värmebehovet utan eltillskott och då räcker inte 12 kW + 200 m borra i ditt fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja, det finns ingen anledning att köpa inverter-VP och inte dimensionera för husets toppbehov. Den som offererar 12kW använder nog samma beräkningsmodell som han gjort de senaste 15-20 åren...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Huset är stort så hushållselen är nog mer än de 5000 kWh/år man brukar räkna med. 40 000 kWh/år för värme och varmvatten kan vara rimligt. Räknar man med normal varmvattenförbrukning, 5000 kWh/år, skulle maximalt effektbehov vid dimensionerande utetemperatur i Göteborg bli 16,5 kW. Alternativet 12 kW kommer att kräva en del tillsatsel vilket strider mot grundprincipen för varvtalsstyrda pumpar. Sådana ska dimensioneras för maximalt effektbehov.

En pump pÃ¥ 16 kW kommer med 220 meter aktivt borrhÃ¥l att ta ut ca 50 W/meter. Det är rätt mycket och kommer att ge ett antal minusgrader pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare vilket i sin tur betyder att pumpen inte kommer att kunna ge 16 kW. Ã… andra sidan är det väl vintertid oftast runt noll grader vilket betyder att värmebehovet dÃ¥ oftast är runt 8 kW. DÃ¥ blir det betydligt trevligare temperatur pÃ¥ köldbäraren. 

De extra metrarna borrhål kommer att kosta gissningsvis 25 000 kr, kanske mer då det blir två borrhål som ska kopplas ihop. Vinsten blir 1-2 grader högre värmebärartemperatur i snitt vilket minskar elförbrukningen med högst 5 %. Då värmepumpen kommer att dra ca 12 000 kWh/år blir besparingen 600 kWh/år och ungefär lika mycket i kronor. Två års återbetalningstid är oseriöst, varningsflagg för kompetensen där.

Ta mina beräkningar med en nypa salt. Hushållselen och varmvattenbehovet påverkar kalkylen. Hög varmvattenförbrukning sprider ut värmebehovet över året och ger lägre maximalt effektbehov.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska anläggingen byggas för huset i nuvarande utförande eller kommer det tilläggsisoleras/energieffektiviseras framöver? Om man inte tänkt ändra på det kanske det kan vara värt att satsa lite extra på borrhålen.

Jag har själv ett ganska stort hus i Göteborg som har en förbrukning pÃ¥ 35 000 - 50 000 kWh. Senaste vintrarna har det legat mellan 35 000 - 40 000 kWh. I vÃ¥rt fall blev det en Nibe 1255 16 kW med 220 meter borrhÃ¥l (208 meter aktivt). Beräknad maxeffekt 16,2 kW. Huset har oisolerade träväggar och gamla tvÃ¥glasfönster. Hade jag varit i din situation sÃ¥ hade jag valt minst 220 meter borrhÃ¥l. 

En observation jag gjort under vintern är att eftersom huset är oisolerat sÃ¥ tappar det rätt mycket värme under tiden pumpen växlar över till varmvattenproduktion, som sedan ska arbetas igen. Det vore därför en fördel att ha hetgasväxlare som Thermian har. 
« Senast ändrad: 09 augusti 2016, 18:45:49 av FG »
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Kör Niben pÃ¥ högsta varvtal när den gör varmvatten?  Om den inte gör det kanske man kan ställa upp den sÃ¥ att varmvattenkörningarna gÃ¥r fortare?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Har för mig att den laddar vv med ca 10 kw men man kan ju ställa tiden den tillåts hålla på med vv innan den växlar över till värme igen men då kan det kanske bli kall dusch.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad brodo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tackar för mycket bra info och input här!! Då är 12kw för liten som jag misstänkte, och det stämmer mycket riktigt att detta alternativ inte var dimensionerad för husets toppbehov .

Då kvarstår bara frågan om hur djupt hål man ska ha. Blir skillnaden i tillsatts el enbart kring 600 kWh/år som du estimerar det till Roland tar det ju ganska lång tid innan den extra investeringen betalar sig.

FG: huset kommer nog inte isoleras sÃ¥ mycket extra. Har du siffor pÃ¥ hur din förbrukning har sett ut efter att ni satte in er anläggning?  Har ni använd mycket tillsatsel med ert hÃ¥l pÃ¥ 220m?

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Vi har ett liknande hus
rätt dimensionerat för oss är 2x150 m samt 16 kW inverter
Vi har nu borrat hål no 2 och väntar på att pumpen ska ge upp (14 år gammal) men den går felfritt än
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Då kvarstår bara frågan om hur djupt hål man ska ha. Blir skillnaden i tillsatts el enbart kring 600 kWh/år som du estimerar det till Roland tar det ju ganska lång tid innan den extra investeringen betalar sig.
Alternativet med två borrhål betyder att pumpens maximala effekt blir högre genom att högre köldbärartemperaturen blir högre. Det kan betyda att pumpen kan ge 1-1,5 kW mer när det är riktigt kallt ute. Frågan är om den extra effekten kommer att behövas. Det är lite mer att tänka på än bara elförbrukning och kostnad för extra borrhål.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det är nog mycket troligt att den som räknat på 12 kW och ett borrhål kan visa på ett ekonomiskt bättre utfall både på kort och lång sikt (upp till 20 år) om man tar hänsyn till det lägre investeringsbehovet.
Det extra eltillskottet skulle troligen inte bli mer än ett par tusen kWh/år som mest, och ett extra borrhål/mer metrar totalt kostar alldeles säkert 30 000 kr eller mer (det kan du väl se i dina offerter?)
Som jag ser det tar det minst 15 år att tjäna in den högre investeringskostnaden som en anläggning med 100% effekttäckning ger.

Kompromissen med en större pump som fortfarande matas med bara ett borrhål på ca 220 meter blir inte mycket dyrare än 12 kW alternativet, det finns dock en liten risk att borrhålet kan kylas så mycket att kollektorn komprimeras och i princip förstörs, ett ytterligare borrhål (samt en ny kollektor) behövs då som komplement, vilket kan bli dyrt.
Detta är rätt ovanligt, och kräver som regel rätt speciella förutsättningar för att det skall kunna ske, oftast händer det i anläggningar som har långt ned till berggrund, och med markskikt som har varierande vattengenomströmning beroende på djupet i marken. Det kan leda till att borrhålet fryser på olika djup, "inlåst" vatten blir kvar i foderröret, och ju större ispluggen blir runt kollektorn, desto mer komprimeras kollektorn med resultatet att brine trycks ut via köldbärarsystemets säkerhetsventil.
Ovanligt som sagt, men en risk om man går på alternativet stor pump + kort kollektor.

Vore det bara för de 600 kWh extra i förlorad effektivitet på grund av det kortare borrhålet skulle jag absolut rekommendera det, men det finns alltså en viss risk för komplikationer.

Vore jag i dina kläder skulle jag välja mellan 12 kW och 210 meter borra, eller ca 16 kW och 2 X 150 meter borra.
Är du en gambler så kan 16 kW och 220 meter borra också vara ett alternativ, men det är inget som jag vill rekommendera, att sitta här utan att behöva ta ansvar för vad man rekommenderar gör att man kan bli lite vårdslös.
Om jag sålde dig anläggningen skulle jag absolut inte rekommendera stor pump och kort borrhål, i vart fall om jag inte hade goda erfarenheter av det just i det område där ditt hus finns.
För att kunna få fler offerter skulle du kunna prova forumets offerttjänst på www.energioffert.se
« Senast ändrad: 10 augusti 2016, 08:40:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Men det är fortfarande onödigt med en inverterpump på 12kW. Då är det bättre att köpa en billigare och enklare on/off-pump.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nja, det vet jag inte, det finns ju fördelar med en jämn och kontinuerlig värmetillförsel också.
Ekonomiskt kanske det bli någon krona/år billigare, men komfortmässigt torde invertern vara en fördel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Såvitt jag vet går det att ställa in en lägsta ingående köldbärartemperatur på inverterpumpar vilket betyder att man kan eliminera risken för borrhålet fryser och klämmer ihop slangarna om man skulle ha ett sådant borrhål. Man upptäcker när man borrar om grundvattennivån ligger över berget och om berget är helt tätt, det ska inte behöva komma som en överraskning.

Om huset drar 16 kW vid -15 grader som är dimensionerande utetemperatur i Göteborg bör en 12 kW pump med samma borrhål klara av att värma huset ner till -11. Frågan är hur många timmar per år det är kallare än -11. Jag tror det blir mindre än 1000 kWh tillsatsel per år i fallet 12 kW pump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, men det är ju ändå på nåt sätt en chansning, ett hål kan klara -4 utan problem, och ett annat kanske komprimerar slangarna med -2, att strypa en inverter på 12 kW (-2 grader) som kan ge 16 kW är ju ingen större ide?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!