Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ras M18 multisplit  (läst 63759 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyber

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ras M18 multisplit
« skrivet: 05 januari 2011, 00:26:43 »
Är jag ensam om att ha en multisplit maskin ?

Skulle vara kul att veta hur M18 multisplit står sig mot andra pumpar.
själv har jag uppmätt väldigt höga ut blås temperaturer vi ca -18 till -22 grader
tror den är väldigt kraft full.

Första inlägget jag gör i forumet
hoppas det blev rätt.
Ras M18 Multisplit 2010 Mitsubishi Electric Meh-09 AV-E1 1994
Mitsubishi Lossnay Lgh-25rs 1994  1 1/2 plan villa 144 m2

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2011, 00:45:23 »
Hej Zyber och välkommen till forumet! Thumbsup  Javisst blev det helt rätt! Thumbsup

Ja jag har iof ingen egen erfarenhet alls av multisplitpumpar utan föredrar separata splitmaskiner men det skall bli väldigt intressant att ta del av dina erfarenheter av din pump här måste jag säga.
När du säger att du har uppmätt väldigt höga utblåstemperaturer från innerdelarna vid ca 18-22 minusgrader, får man fråga vad du hade för fläkthastigheter på de resp pumpinnerdelarna då?? Och skilde det något mellan dem i utblåstemp när du mätte?? För du hade väl högsta börvärde (fullgas) inställt på pumpen antar jag. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Zyber

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2011, 00:57:07 »
Hej Raffen !

Jag hade börvärde 24 grader och full hastihet på fläkten
vid - 22 grader gav den ca 50-52 grader på utblåset.
Min gamla pump orkade bara 27 grader.
Ras M18 Multisplit 2010 Mitsubishi Electric Meh-09 AV-E1 1994
Mitsubishi Lossnay Lgh-25rs 1994  1 1/2 plan villa 144 m2

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2011, 01:31:45 »
Ja det låter nästan helt otroligt bra tycker jag! Sc:,h Normalt när man mäter utblåstemperaturen så gör man det lämpligast ca 15-20 minuter efter att pumpen har gjort en avfrostning, med full fläkthastighet och med högsta börvärde (tempinställning ) inställt på pumpen. Vad hade du för innetemperatur i huset där de resp innerdelarna sitter?? Hade du samma fläkthastighet inställd på båda pumpinnerdelarna när du mätte utblåstemperaturen eller bara på den som du mätte på?? Och vad mätte du temperaturen med?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2011, 01:35:05 »
Jag har kikat lite i servicemanualerna både för vanliga Toshiba splitmonterade maskiner och multisplit, det är dels större evaporator och en kraftfullare kompressor i multisplitmaskinen vilket borgare för att kunna få ut mycket effekt vid låg utomhustemperatur.

Det folk i allmänhet kanske inte vet är att det går bra och köra en multisplit-utedel mot endast en innerdel. Det finns snyggt och prydligt beskrivet i servicemanualen.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2011, 01:40:57 »
Hej Patb!  Ja det var ju en väldigt intressant info du kommer med här, och det klart att det behöver vara lite mera ös i en utedel som är anpassad för att mata 2 st pumpinnerdelar.
Man kanske skulle satsa på en dylik utedel nästa gång då kanske så det blir lite rejäl kapacitet vid riktigt kall väderlek med bara 1 st pumpinnerdel. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2011, 01:44:54 »
Ja den ser ju riktigt kraftfull och bra ut tycker jag! Det blir till att satsa på en dylik nästa gång tror jag. :)

Systemegenskaper Enhet RAS-M18GAV-E
Nominell Kylkapacitet kW 5,2
Kylkapacitet, min - max kW 1,1 - 6,2
Nominell Effektförbrukning, kyldrift kW 1,6
EER (Verkningsgrad) - 3,25
Nominell Värmekapacitet kW 6,7
Värmekapacitet, min - max kW 0,7 - 8,5
Nominell Effektförbrukning, värmedrift kW 1,85
COP (Verkningsgrad) - 3,62
Energiklass - A

Utedel Enhet RAS-M18GAV-E
Ljudtryck dB(A) 48/50
Ljudeffekt dB(A) 61/63
Max rörlängd meter 20/30
Max höjdskillnad mellan id och ud meter 10
Rördimensioner tum 1/4” - 3/8”
Elanslutning V/~/Hz 220-240/1/50
Manöverkabel mm2 4G2.5
Säkring Trög/C 16 A
Kompressortyp - Twin Rotary
Köldmedia - R-410A
Fyllning köldmedia kg 1,15
Dimensioner (b x h x d) mm 780 x 550 x 290
Vikt kg 40

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 05 januari 2011, 01:53:39 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Zyber

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2011, 01:49:47 »

Ja visst är det väldigt bra !

Jag har bara den nedre inomhusdelen igång då det blir för varmt annars på övervåningen.
Innertemp ca 22 grader
innerdelarna är ras 13 nere ras 10 uppe
tempen mäter jag med en ir termometer
ja patb en innerdel är det jag använder  nästan hela tiden.
Den övre kommer väl till användning varma sommardagar.
Ras M18 Multisplit 2010 Mitsubishi Electric Meh-09 AV-E1 1994
Mitsubishi Lossnay Lgh-25rs 1994  1 1/2 plan villa 144 m2

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2011, 02:24:32 »
Jag skulle tippa på att det blir värre drag än i en FD35a.

I Toshiba RASxx-SKVP sitter det en kompressor med motoruteffekt på 750W (DA111A1F-24F).
I Toshiba RASxx-PKVP sitter det en kompressor med motoruteffekt på 750W (DA111A1FD-21F).
I Toshiba RAS-3M18SAV sitter det en kompressor med motoruteffekt på 1100W (DA130A1F-25F) + en större evaporator.
Edit: Det sitter samma i RAS-M18GAV-E som Raffen specar, den går dock inte och köpa med annat än 2 innerdelar enligt servicemanual.

Som jämförelse har FD25 och FD35 motoruteffekt 900W i sina kompressorer, FD50 har motoruteffekt 1200W.

När det gäller Toshiba så har ju dom sina RAV-SP564AT-E med en kompressor med motoruteffekt 1100W (DA150A1F-21F) och
RAV-SP804AT-E med motoruteffekt på 2000W (DA220A2F-22L), dessa går att få med 1 väggmonterad innerdel.

När det gäller minsta värmeavgivning så blir lite sämre, fast å andra sidan behöver huset effekten så kanske inte det är ett så stort problem.
« Senast ändrad: 05 januari 2011, 02:43:48 av patb »
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2011, 02:28:37 »
ja patb en innerdel är det jag använder  nästan hela tiden.

Jag menade att den bör gå att köpa med endast en innerdel, det är bra för gamla effektkrävande hus som inte har behov av mer än en innerdel. ;D
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Zyber

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2011, 02:41:01 »
Intressanta uppgifter du har Patb!

Ja
den presterar mer än grannens 2 år gamla fd 35 vid -22 grader
men fd 35 presterar mer än en annan grannes
mitsubishi MXZ 3A54VA den kroknar vid - 18
vid - 22 ger den bara 28-29 grader.
Ras M18 Multisplit 2010 Mitsubishi Electric Meh-09 AV-E1 1994
Mitsubishi Lossnay Lgh-25rs 1994  1 1/2 plan villa 144 m2

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2011, 02:46:29 »
När det blir kallt är det kompressorns uteffekt som avgör om den ska orka få upp tryck på köldmediet, sen avgör evaporatorns storlek hur ofta den måste frosta av.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad hsmapa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2011, 11:16:42 »
Hej Zyber
jag har funderat på en multisplit till mitt nästa köp, men varit lite skeptisk att den ska räcka till mitt 1½ plans på 100 kvm
Kan du visa placering o hur stort är ditt hus
O hur funkar det med fjärren, får man 2st
Kan man ha olika temp på innerdelarna?
O hur är det med rörlängder?
många frågor nu Sc:,h Sc:,h

/Hsmapa

Utloggad hakbe649

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2011, 11:28:52 »
Här är en till med en likadan anläggning.  *vinkar*

Fick min installerad i höstas och är nöjd såhär långt. Den har ensam klarat värmebehovet ned till -26 (121 m2 uppvärmt fördelat på två plan).

Utloggad patrikbn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ras M18 multisplit
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2011, 12:47:00 »
hsmapa:
Det går att ha max 20 meter per enhet / totalt 30 meter. 20 meter totalt går utan extra fyllning, därefter måste det fyllas 20g/m.

Det finns en multisplit med utedel RAS-M14GAV-E, i den sitter det en kompressor med samma motoruteffekt som i dom vanliga splitmaskinerna på 750W (DA111A1F-20F1). Ska du ha en Toshiba multisplit se till att det blir en RAS-M18GAV-E.

Det går att blanda innerdelar enligt följande på en RAS-M18GAV-E.
10 + 10, 10 + 13, 10 + 16, 13 + 13.

Det fungerar som så att du köper utedelen och sedan två innerdelar efter behov, till varje innerdel följer det med 1st fjärrkontroll.
Sitter innerdelarna för nära varandra så att båda reagerar på fjärrkontrollen, kan man göra om ena innerdelen och fjärren till en "B-kanal" så att dom inte reagerar på varandra.

Det går bra att köra olika temperaturer på innerdelarna, hetgasen går pararellt matat till innerdelarna, på returen sitter det dubbla uppsättningar kapillärrör, torkfilter och elektroniska expansionsventiler. Den kan med andra ord var för sig reglera tryckfallet på returen.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!