Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tätning av borrhål.  (läst 10280 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Farbror GOJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Tätning av borrhål.
« skrivet: 28 maj 2010, 22:06:25 »
Hej !

Står i begrepp att göra anmälan till kommunen om borrning av energibrunn på tomten.
i  Kommunens Policy ang bergvärme står bl.a följande:
"Borrhålet skall tätas och återfyllas i sin helhet med bentonit eller annan godkänd tätning, ej stenmjöl".
Detta krav fördyrar tyvärr installationen ganska rejält ( ca 12 tusen kr -med Termoseal  och 160 m djup. ) och jag undrar om någon av er vet vad som händer om skulle behöva byta ut kollektorslangen av någon anledning vid senare tillfälle.Går det ??
Verkar ju som att man inte kommer ifrån tätning, eftersom kommunen ( Höganäs ) skrivit in det i sina regler.( suck !! )
 Men skall det verkligen behöva kosta så mycket ?? 

// Fb GOJ   

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Tätning av borrhål.
« Svar #1 skrivet: 28 maj 2010, 22:12:57 »
Va, varför det? Du ska ju ha mycket vattenflöde runt slangen, tätar du runt den lär du nog få borra dubbelt så djupt för samma effektuttag. Det var det dummaste jag har hört...
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad mexitegel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
SV: Tätning av borrhål.
« Svar #2 skrivet: 28 maj 2010, 23:15:55 »
OM det skulle vara så att det verkligen krävs så skulle jag "glömma bort" att göra det. För det är som cheetah1 säger, vansinnigt dumt.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Farbror GOJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Tätning av borrhål.
« Svar #3 skrivet: 29 maj 2010, 09:56:03 »
Ja, ni har rätt, man kan fråga sig hur det blir med värmeupptaget i kollektorslangen om hela borran skall tätas efteråt ??
Skall kolla med borrfirman hur dom ser på saken.  Möjligen avses det tätning av den del av borran som har foderrör, alltså mellan foderröret och berget, men så står det inte skrivet. Jag kollar upp .

Kanske läge att byta ut "projekt bergvärme" mot "projekt Luft/vatten" istället pga dessa idiotiska regler.
Anledning till skrivningen är troligen att vatten läckt upp vid borran och gjort grannfastigheters trädgårdar vattensjuka i Mölle ( stått skrivet i lokaltidningen )
 

// Fb GOJ

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Tätning av borrhål.
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2010, 11:25:37 »
Jag har läst att man i usa (tror jag det var) använde nån blandning av bentonit och lera skulle ha bättre värme ledningsförmåga än vatten så det behöver inte bli dåligt men det kostar ju en extra slant. Finns lite att läsa här  www.svepinfo.se/diskussionsforum/viewtopic.php?f=3&t=1873
« Senast ändrad: 29 maj 2010, 11:49:58 av smurfen72 »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Farbror GOJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Tätning av borrhål.
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2010, 20:05:03 »
Så har jag då varit i kontakt med borrfirman som bekräftar att nya regler gäller i min kommun sedan 1 sta Januari. Numera skall alla borror tätas för att undvika läkage . 

Apropå tätningsmedlet Thermoseal som dom tänker använda,så räknar man med att värmeledningsförmågan är ca 5 ggr bättre än vatten. Bentonit som nämndes i kommunens krav har ledningsförmågan 2 mot vatten som räknas som 1.

Att kunna utbyte av kollektorslangen är ej möjligt , men enligt killen på borrfirman hade det inte hänt att någon behövde byta slang på de 14 år han jobbat med bergvärme. Om det finns läkage så märks detta redan innan tätningen utförs, menade han .

Låter väl trovärdigt, men fortfarande tycker jag att det är "svindyrt" med tätningen. Hmmm....får väl försöka pressa priset lite  , om möjligt .

// FB GOJ

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tätning av borrhål.
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2010, 20:53:59 »
Och jag tycker att det låter osannolikt att tätningsmedlet skulle "bära" värmen bättre än vatten. När man anlägger jordvärme behöver man ca 3 ggr så långa slangar som om man lägger slangen i ett vattenfyllt borrhål. Kanske nån som har lite fakta och inte bara tror Sc:,h Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tätning av borrhål.
« Svar #7 skrivet: 01 juni 2010, 08:31:52 »
Värmeledningen är säkert bättre i tätningsmedlet än i vatten, som jag ser det finns det tre nackdelar:

1. Dyrare
2. Går inte byta kollektor, eller borra djupare om man vill det senare
3. Man kan inte få strömmande vatten genom borran, strömmande vatten som tillför energi till borran kontinuerligt är den stora fördelen med ej tätade borror, och den stora risken för att man på sikt kontaminerar grundvattnet, och därför också troligen skälet till att kommunen vill att borrorna tätas.

Det som skulle vara intressant att veta är huruvida den bättre ledningsförmågan i tätningsmedlet gör att man inte behöver borra lika djupt?
Det skulle kunna göra att det inte blev sååå mycket dyrare med tätningsmedel än utan...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Farbror GOJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Tätning av borrhål.
« Svar #8 skrivet: 02 juni 2010, 14:07:53 »
Hej !

Har haft kontakt med Svenska värmepumpsföreningen SVEP som inte kände till produkten Thermoseal, men har begärt in information från Geawelltech.

När jag fått svar lägger jag ut det på denna tråd.

// Fb GOJ

Utloggad Farbror GOJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Tätning av borrhål.
« Svar #9 skrivet: 01 juli 2010, 13:49:23 »
Så har jag då fått mer info om Thermoseal som tätningsmedel .

Min installatör skriver så här till mig efter att ha varit i kontakt med leverantören Geawelltech i Jonsered :
” Lamda på vatten är 0,6  på bra berg är 3,5  på berget hos oss här i Nv Skåne  2,0
Thermoseal har lambda 2,0 , alltså lika bra värde som berget”.
 
Låter väl bra om man nu ändå måste följa kommunens krav att täta borran , eller hur ?

// Fb GOJ

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tätning av borrhål.
« Svar #10 skrivet: 01 juli 2010, 14:05:50 »
Det låter helt OK, men det hade naturligvis varit ännu bättre med 3.0...
Jag vet inte vad alternativen har för ledningsförmåga, men det kanske vore ide att kolla upp det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Tätning av borrhål.
« Svar #11 skrivet: 04 juli 2010, 13:10:12 »
Man blandar ofta ihop begreppen värmekapaci(tivi)tet och värmeledningsförmåga.
Där ju vattnet har extremt bra värmekapacitet, men ganska usel värmeledningsförmåga.
« Senast ändrad: 05 juli 2010, 11:52:04 av sobris »
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tätning av borrhål.
« Svar #12 skrivet: 05 juli 2010, 11:46:59 »
Borrfirman som jag använder mig av trycker i en "borrhålskondom" i borrhålet och sedan kör dom ner kollektorslangen i "kondomen" som sedan fylls med vatten så den tätar ut mot bergväggen.
Enligt dom så är bentonitfyllning på utdöende eftersom de flesta komuner kräver att kollektorn förläggs så den är utbytbar.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tätning av borrhål.
« Svar #13 skrivet: 04 september 2010, 17:44:38 »
Tätning av borrhål i Höganäs kan vara vettig eftersom det finns gruvor i kommunen och geologin är sådan att det kan vara regionala grundvattenmagasin som påverkas.

Bentonit tätar bra. Men det är en lera så det går att spola bort den om man vill komma åt borrhålet igen.
Men det är en nackdel att man förhindrar flöde av vatten utmed borrhålsväggen. Ett flöde som kan lyfta upp varmare djupvatten.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!