Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Oseriös installation, HE E9  (läst 6164 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad reijdar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oseriös installation, HE E9
« skrivet: 19 oktober 2020, 13:51:45 »
Hade installation av ny VP, en HE E9.

Men installatörerna har helt struntat i driftsättning, att kolla att allt lirar osv och har inte ställt in någonting.
De har inte ens brytt sig om ganska rudimentära saker som att fråga om alla radiatorer är på mm.

Dvs de har i princip kopplat in allt och sedan startat VP och sedan lagt benen på ryggen.

Utöver det läcker expansionskärlet (som dessutom verkar begagnat), rör som ej är dragna i våg (vilken rörpulare med ett uns självrespekt gör så?) osv.

Det verkar högst uppseendeväckande att man ska ställa in allt som installatören bör ställa in till någon typ av hyffsat värde själv (finliret kräver givetvis lite mer och sådant får man fixa själv). Det är ganska mycket att hålla koll på och när man betalar bortåt 80 000 inkl installation osv bör man ändå kunna förvänta sig att de gör mer än att komma dit, installera och trycka på "ON"-knappen.

Jag har påtalat detta men de vill givetvis inte åtgärda någonting.

Finns det någon med erfarenhet av något liknande?
Det är något 50/50 att börja hota med att häva köp och anmäla till ARN mm.
« Senast ändrad: 19 oktober 2020, 17:20:35 av reijdar »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oseriös installation
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2020, 13:59:04 »
Den bäst betalda dagen man har är när man är ledig från jobbet och hemma när installationen sker, då kan man påtala allt sånt när man ser det hända.
Det där med att rören inte är i väg kanske är svårt att fixa själv, och acceptera, men injusteringen är det lika bra att du försöker lära dig själv, det tar ändå som regel en vinter innan man hittat helt rätt, om man är seriös och intresserad.
Du kan väl posta några bilder? svårt att uttala sig bara på någon annans påstående.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Oseriös installation
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2020, 14:09:54 »
Det allra bästa är alltid att inte betala förr än man är nöjd med leveransen. Det finns inget bättre påtryckningsmedel än pengar...

Drar det ut på tiden betalar man för det man har fått och håller inne ett belopp motsvarande det som saknas eller kostanden för att åtgärda det som saknas.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad reijdar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oseriös installation
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2020, 14:17:37 »
Den bäst betalda dagen man har är när man är ledig från jobbet och hemma när installationen sker, då kan man påtala allt sånt när man ser det hända.
Det där med att rören inte är i väg kanske är svårt att fixa själv, och acceptera, men injusteringen är det lika bra att du försöker lära dig själv, det tar ändå som regel en vinter innan man hittat helt rätt, om man är seriös och intresserad.
Du kan väl posta några bilder? svårt att uttala sig bara på någon annans påstående.

Absolut, var också hemma men installatörerna la benen på ryggen och sa att elektrikern snart skulle komma. Det gick väldigt fort.
Utöver det arbetar jag inte i branschen så vad som är rätt respektive fel blir något klurigt att på stående fot se och förstå tyvärr.
Därför detta något efterkloka inlägg.

Ja, jag är fullt införstådd i att optimering och injustering är något man gör bäst i att lära sig själv.
Men... när de defakto tar betalt för detta, för själva driftsättningen, förväntar man sig ändå att de gör mer än att lämna allt på fabriksinställningar och lägga benen på ryggen. Det är trots inte samma saker som gäller för Norrland som i Skåne, inte samma saker som gäller för vissa hus som för andra mm.

Jag har givetvis annars intentionen att finjustera allt själv och accepterar fullt ut att detta är något man bäst gör själv och något som tar en säsong att trimma in och så, inga konstigheter.

Bifogar IVT's egna driftsättningsprotokoll för aktuell modell, något jag förväntade mig att de skulle gå igenom men då rörpularna inte ens var närvarande när elektrikern kopplat in allt så ...

Detta driftsättningsprotokoll är saker som är rena självklarheter och som jag anser bör ingå i installationen. Enligt säljaren ingår inte detta vilket ... inte riktigt lirar för min del då det rör sig om ganska rudimentära kontroller trots allt.
« Senast ändrad: 19 oktober 2020, 17:21:39 av reijdar »

Utloggad reijdar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oseriös installation
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2020, 14:39:07 »
Det allra bästa är alltid att inte betala förr än man är nöjd med leveransen. Det finns inget bättre påtryckningsmedel än pengar...

Drar det ut på tiden betalar man för det man har fått och håller inne ett belopp motsvarande det som saknas eller kostanden för att åtgärda det som saknas.

Ja, detta är ganska givet.
Men det är inte direkt heller något man vill sysselsätta sig med; att hålla på och bråka.
Tyvärr är det väl just ovan som vissa räknar med varpå de kan komma undan.

Men utöver det, är det t ex normalt att expansionskärlet läcker (skvallerröret eller vad det kallas) i hela 4 dygn efter installation? Att det sker någon typ av utjämning i systemet som kräver X tid kan man förstå, men 4 dygn ... ?
« Senast ändrad: 19 oktober 2020, 15:13:51 av reijdar »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Oseriös installation
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2020, 15:51:39 »
Måste inte driftsättningsprotokollet vara ifyllt för att man ska få garanti och/eller föra att kunna teckna extra förlängd försäkring?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad reijdar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oseriös installation
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2020, 16:02:37 »
Måste inte driftsättningsprotokollet vara ifyllt för att man ska få garanti och/eller föra att kunna teckna extra förlängd försäkring?

Vi har fått ett sk Funktionskontrollintyg som är daterat innan installationen utfördes, men detta är något annat än själva Driftsättningsprotokollet och rör endast själva VP:n och inte själva driften efter installation. Den rör i princip huruvida själva VP:n fungerar elektronikmässigt men inte själva installationen i fastigheten.
« Senast ändrad: 19 oktober 2020, 17:53:16 av reijdar »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Oseriös installation
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2020, 18:06:10 »
Men utöver det, är det t ex normalt att expansionskärlet läcker (skvallerröret eller vad det kallas) i hela 4 dygn efter installation? Att det sker någon typ av utjämning i systemet som kräver X tid kan man förstå, men 4 dygn ... ?
Ofta kopplar man ihop röret från varmvattenberedarens säkerhetsventil med röret från expansionskärlets säkerhetsventil och då är det normalt att det kommer lite vatten vid nästan varje varmvattenberedning. Det är i så fall som det ska vara. Kontrollera hur rören dragna, om det är gemensamt utlopp från säkerhetsventilerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad reijdar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oseriös installation
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2020, 18:23:55 »
Ofta kopplar man ihop röret från varmvattenberedarens säkerhetsventil med röret från expansionskärlets säkerhetsventil och då är det normalt att det kommer lite vatten vid nästan varje varmvattenberedning. Det är i så fall som det ska vara. Kontrollera hur rören dragna, om det är gemensamt utlopp från säkerhetsventilerna.

Förstår, men nu är det konstant dvs även när det inte pågår uppvärmning av vatten.
Utöver det så var det inte så med den gamla VP:n som var kopplad mot samma "acktank" och såvitt jag kan se är dragning av rör likadana.

Jag provade också att tömma en hink jag ställt nedanför imorse och det har kommit över 1 liter vatten sedan 10:00.
Det verkar något mycket.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oseriös installation, HE E9
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2020, 18:29:07 »
Kolla pÃ¥fyllningsventilen , behövs inte mycket för att det ska bli dropp ,  öppna lite och dra sen till den hÃ¥rt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Oseriös installation, HE E9
« Svar #10 skrivet: 19 oktober 2020, 18:33:21 »
Se till att enbart betala en del av jobbet om det inte är helt klart. Annars är nog 80000 kr ett bra pris för vp med installation hur knappt det än kan låta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad reijdar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oseriös installation
« Svar #11 skrivet: 19 oktober 2020, 19:11:22 »
Du kan väl posta några bilder? svårt att uttala sig bara på någon annans påstående.

Förstår inte riktigt vad för bilder du söker, men här kommer ett par som visar sned rördragning, övertryck på expansionskärlet (?) samt en av handtagen som av någon anledning är satt så tätt inpå acktanken att man knappt kommer åt att dra upp den (inte för att det behövs särskilt ofta och därför utgör något problem, men ... det skvallrar lite om var ambitionsnivån legat för installationen).

Bilder och vinklar pÃ¥ olika saker blir dock nÃ¥got 50/50 dÃ¥ en bild inte riktigt ger en bra bild av vinklar utan tydliga referenser om vad som är rakt  osv.

Mer intressant än det där är dock att man inte öht gjort någon ordentlig driftsättning och att det inte upprättats något driftsättningsprotokoll öht.
Jag har alltså ingen aning om huruvida man defakto gått igenom att saker fungerar som det ska och det finns inget papper på att något sådant har gjorts efter installation.

Elektrikern som installerade utegivare etc var ju dessutom den som var sist, då hade installatörerna redan lämnat bygget varpå de alltså inte har utfört någon slutgilltig kontroll som sig bör enligt driftsättningsprotokollet.
« Senast ändrad: 20 oktober 2020, 07:46:53 av Rickard »

Utloggad reijdar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oseriös installation, HE E9
« Svar #12 skrivet: 19 oktober 2020, 19:58:48 »
Kolla pÃ¥fyllningsventilen , behövs inte mycket för att det ska bli dropp ,  öppna lite och dra sen till den hÃ¥rt.

Gjort, men detta löste dessvärre ingenting utan det droppar fortfarande konstant helt oavsett om VP:n värmer vatten eller ej.
Oavsett är det ganska knasigt att betala någon för installation och sedan ha något som är så uppenbart fel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oseriös installation, HE E9
« Svar #13 skrivet: 19 oktober 2020, 20:35:13 »
Har du konstaterat vilken säk som droppar,  vatten eller system, i bland en klassiker vid nyinstallation sÃ¥ kommer det metallbitar i microformat in i en säk och den gÃ¥r inte bort , bara byta den, Ser sedan att det är pressat pÃ¥ ca 90 % av rören, även ventilen där ETT otyg i mina ögon dÃ¥ det inte gÃ¥r att justerar utan att sÃ¥ga av rör. hade gÃ¥tt lika bra med en press och en koppling för att kunna byta eller justera läget. Men fort ska det gÃ¥

Utloggad reijdar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oseriös installation, HE E9
« Svar #14 skrivet: 19 oktober 2020, 20:53:50 »
Har du konstaterat vilken säk som droppar,  vatten eller system, i bland en klassiker vid nyinstallation sÃ¥ kommer det metallbitar i microformat in i en säk och den gÃ¥r inte bort , bara byta den, Ser sedan att det är pressat pÃ¥ ca 90 % av rören, även ventilen där ETT otyg i mina ögon dÃ¥ det inte gÃ¥r att justerar utan att sÃ¥ga av rör. hade gÃ¥tt lika bra med en press och en koppling för att kunna byta eller justera läget. Men fort ska det gÃ¥

Mina kunskaper kring VP:s och saker som rörpulande ligger alltså inte på en proffsnivå. :)

Mycket av det du säger är alltså inget jag förstår mig på även om jag kan gissa mig till att "pressat" är själva sättet som man fäster rör till rör och så. Något där vissa sätt lättare leder till saker som korrosion och därav läckor med tiden och att det därför är ett något billigt och dåligt sätt att göra saker på.

Förstår inte hur jag kontrollerar vad som läcker tyvärr och lite är det också så att om man har en helt ny installation och ett företag som dessutom tänkt sig ta betalt för det så får de väl för ... också lösa sådana rudimentära problem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 508
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!