Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme samt pellets?  (läst 4600 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
Bergvärme samt pellets?
« skrivet: 29 januari 2016, 07:58:19 »
Hej

Bor numera i ett hus på ca: 230 kvm, uppvärmt med en IVT HT C7 på 7 kW från 2004. Huset är nu för stort för denna värmepump när tempen går under 0 grader krävs det tillskott. Dessutom behövs värmesystemet byggas ut lite till med åtminstone ett element. Det är idag blandat med vattenburen golvvärme samt vattenradiatorer.

Kompressorn är dock bara 2 år gammal, så jag vill inte byta ut hela pumpen och borra ett hål till....

En tanke som dock slog mig var att det går att köpa 5 - 10 år gamla pelletsanläggningar till hyggliga priser. Skulle det gå att docka den mot värmepumpen och få signal av den vid 0 grader att starta förbränning?

Pelletspannan måste i så fall stå i ett gårdshus 10 - 15 m från huset, så man får dra kulvert och signalkabel. En annan fördel skulle vara att vid strömavbrott kunna köra pelletspannan med elaggregat, hade tre dygn utan el förra vintern....

Med hjälp av pannan så skulle jag alltså klara ett större värmesystem i huset och bergvärmen slipper gå på tillskott samt kyla hålet så hårt.

Tacksam för tankar och funderingar!

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2016, 08:36:59 »
Du bör fundera över hur det kommer sig att man kan köpa relativt nya pelletsanläggningar till hyggligt pris. Efter att ha följt forumet här rätt mÃ¥nga Ã¥r är min Ã¥sikt att de tidigare ägarna till pelletsanläggningarna har installerat värmepump i stället för att slippa de problem som är förknippade med pellets. 

Är tillsatselen ett så stort problem? Det är helt klart att pumpen är för liten men den bör i alla fall klara av att leverera 85 % eller mer av den värme som krävs. Pellets skulle ungefär halvera driftkostnaden för resterande 15 %. För att bedöma vad som är vettigaste alternativet vore det bra att veta hur många drifttimmar pumpen har och hur många tillsatstimmar samt när tidräkningen började, förmodligen när pumpen installerades. Jag tror inte räkneverken nollställdes vid kompressorbytet men man kan aldrig veta.

Att borrhålet inte skulle kylas så hårt med en pelletsanläggning är inget bra argument. Att producera värme genom att kyla borrhålet är det absolut billigaste sättet att värma huset.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2016, 15:59:14 »
Hej

Jo, visst är det lite jobb med pellets, har haft det i huset där vi bodde tidigare.

Gillade bara tanken på att klara sig vid strömavbrott och underlätta för bergvärmen.
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2016, 17:41:14 »
Hej igen.

Är det tekniskt möjligt att göra detta, t.ex docka mot returen....

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2016, 17:46:06 »
Bör gå att lösa på nått sätt kanske när vp kallar på elpatron så startar pelletsen och shuntar in lite lagom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2016, 19:24:55 »
En luft luft med stickkoktakt (för ev nöddrift med elverk). Ställer nu ner värmekurvan pÃ¥ bvp och lÃ¥t llvp jobba.  Behöver ju inte ens gÃ¥ pÃ¥ högsta hastighet dÃ¥ det endast är komplement
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2016, 23:42:47 »
En luft luft med stickkoktakt (för ev nöddrift med elverk). Ställer nu ner värmekurvan pÃ¥ bvp och lÃ¥t llvp jobba.  Behöver ju inte ens gÃ¥ pÃ¥ högsta hastighet dÃ¥ det endast är komplement

Ja, det kanske är den bästa lösningen...får fundera vidare....
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2016, 08:32:07 »
Det lär behövas fler luft pumpar om man ska få runt värmen på 230 m2 och dom ger ju inte så mycket effekt när det blir riktigt kallt om det blir det där du bor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2016, 09:09:22 »
Tror det kan bli svårt att få något vattenmantlat som fungerar bra för att minska elpatrondrift och funkar bra vid nöddrift. Se om du kan optimera bvp lite till. Så länge cp snurrar och dina kakelugnar eldas borde väl inget kunna frysa sönder
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2016, 23:21:36 »
Jag har i princip samma pump som dig, värmer 250kvm hus + 30kvm garage och så länge det är varmare än -30 så behöver den i princip inte köra elpatron alls.
Om ditt hus behöver tillskott redan vid 0 grader så skulle jag nog funderat på att lägga pengarna på isolering istället för pellets?
« Senast ändrad: 30 januari 2016, 23:23:43 av Thelemorf »
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2016, 06:01:51 »
Jag har i princip samma pump som dig, värmer 250kvm hus + 30kvm garage och så länge det är varmare än -30 så behöver den i princip inte köra elpatron alls.
Om ditt hus behöver tillskott redan vid 0 grader så skulle jag nog funderat på att lägga pengarna på isolering istället för pellets?

Hej

Frågan är bara om mina 115 m är jämförbart med din slinga på 600 m?

Mvh
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2016, 09:02:05 »
Vad har du för KB in?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2016, 14:07:50 »
Jag funderar även på vad du har för framledningstemp när det är 0 grader ute. Kan finnas mycket att hämta där
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2016, 20:48:46 »
Hej

Har inte hunnit kolla framledningstemp,  men kurvan ligger pÃ¥ 5.

Mvh
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Bergvärme samt pellets?
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2016, 19:03:31 »
Hej

40 grader som stopptemp vid -1 grad, onödigt hög temp eller?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!