Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CU-E12CKP5  (läst 6072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Audiman

  • Gäst
Audiman
CU-E12CKP5
« skrivet: 25 september 2013, 19:52:48 »
Hej. Får felkod E99. Har mätt upp med amperemätare på var och en av kablarna till kompressorn.
Får då fram följande: 9,2 - 8,7 - 17,8, när den försöker starta. Den skakar till i 2s, sedan inget mer.
Har även mätt med en motortestare på kompressorn, och då blir det såhär: 80 - 80 - 40.
(en kompis som är elektriker, har mätt fram detta).
Vad tror ni felet är? Komp kass, kretskortet kass, eller?
För övrigt så får jag tacka för ett superforum!

Audiman

  • Gäst
Audiman
CU-E12CKP5 Mätvärden för kompressor?
« Svar #1 skrivet: 30 september 2013, 21:16:54 »
Hej. Får felkod E99. Har mätt upp med amperemätare på var och en av kablarna till kompressorn.
Får då fram följande: 9,2 - 8,7 - 17,8, när den försöker starta. Den skakar till i 2s, sedan inget mer.
Har även mätt med en motortestare på kompressorn, och då blir det såhär: 80 - 80 - 40.
(en kompis som är elektriker, har mätt fram detta).
Vad tror ni felet är? Komp kass, kretskortet kass, eller?
För övrigt så får jag tacka för ett superforum!

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: CU-E12CKP5
« Svar #2 skrivet: 30 september 2013, 21:59:04 »
Det är troligt att du får F99 som felkod och inte E99

F99 Outdoor Direct Current (DC) peak 7 times occurance or detection continuously
• Outdoor PCB
• IPM (Power transistor)
• Compressor
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Audiman

  • Gäst
Audiman
SV: CU-E12CKP5
« Svar #3 skrivet: 30 september 2013, 22:07:31 »
Japp, sorry felskrivet av mej...

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: CU-E12CKP5
« Svar #4 skrivet: 30 september 2013, 22:15:24 »
Jag tror på kass kompressor, ena lindningen verkar felaktig.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: CU-E12CKP5
« Svar #5 skrivet: 30 september 2013, 22:41:24 »
Har du en servicemanual kan du se värdena på sidan 15 för kompressorn.
Har du ingen servicemanual kan du ladda ner den på www.lmg.nu bakom fliken support.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Audiman

  • Gäst
Audiman
SV: CU-E12CKP5
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2013, 18:31:57 »
Tack för den sidan, TS. Ser ju klockrent ut som komp. är kass. Tycker att det är lite konstigt, då den alltid har gått tyst å helt utan missljud. Har haft den sedan 2004. Har alltid stängt av den i maj, för att sätta igång den i september.
Kör också AC med den, några timmar om dagen på sommaren. Så även denna sommaren. Startade direkt, som vanligt. För att vara heldöd nu... Har även bytat 3 innefläktmotorer, som alla har gått på garantin, trots att den senaste bytades 8 år efter köpet. Mkt hyggligt!
Så, då är det väl bara att skrota ner min anläggning, för man byter väl inte kompressor? Låter dyrt.
Har hört talas om att man kan köpa en utbytes utomhusdel. Det hade ju sparat rätt mkt jobb.
Vad hade ni gjort?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: CU-E12CKP5
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2013, 18:55:35 »
Tror inte det finns några utbytes utedelar till den modellen längre.
Det fanns ett tag till efterföljaren men jag tror även dom är helt slut.
Men kolla med din återförsäljare.

Annars är det nog till att kontakta försäkringsbolaget och ta det via dom, blir nog inte så många kronor efter självrisk och åldersavdrag men något borde det bli.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Audiman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU-E12CKP5
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2013, 21:10:15 »
Tack för info, TS! Åkte och köpte en ny NE12NKE, igår. Fick mkt bra pris, tycket jag. 10400:-
Tänker köpa en vakumpump, denna gången. Gjorde "amerikansk vakumsugning", förra gången...
Hoppas att kunna använda mina gamla rör från förra maskinen. Dom passar nämligen perfekt.
Var köper man en helt ok vakumpump? Kollat här på några gamla länkar men tänkte att det finns kanske
någon ny firma, som har dykt upp.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: CU-E12CKP5
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2013, 21:39:41 »
Är det inte bättre att du köper installation av tex företaget du köpte värmepumpen från med ROT avdrag istället för att köpa verktyg och monteringstillbehör och dessutom lär du inte ha någon garanti alls om du installerar själv jämfört med 5års garanti om maskinen kommer via Svenska distributörer !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Audiman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU-E12CKP5
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2013, 21:39:30 »
Har inte mer Rot att använda, i år. Det kan tydligen kosta 5300:-, utan rot...
Jag vet att jag klarar av att göra detta, själv. Inga problem, förutom lite sämre garanti, kanske...
Fick besked från värmepumpsfirman, att dom skickar den nya PKE-modellen istället, för samma pris.
Verkar ju bra! Tänker köpa en vakumpump för ca 1300:- och försöker vara lite seriös, denna gången.
Resten av verktygen har jag redan på jobbet.
Behöver bara använda den ett par ggr, sen har den betalat sig.
Svensk distributör? Hm, firman jag köpte av har en stor fysisk vitvarubutik, med de flesta kända märkena.
Verkar vara mkt seriösa, ivf. De har nog funnits på samma plats i 30år, tror jag.
Köpte även en spisfläkt där. Mediamarkt tog 3290:- jag gav 2490:- för exakt samma.
Mvh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: CU-E12CKP5
« Svar #11 skrivet: 08 oktober 2013, 22:14:14 »
Utan ROT så blir det dyrare att köpa komplett installation.
Men om butiken har en 5 årig garanti vid drifttagning av certifierad montör så kanske du kan montera allt och ta ut en montör som bara driftsätter, konar rören och vacumsuger.
Borde inte bli så mycket dyrare än att köpa någon billig vacumpump och du har dessutom en riktig garanti vilket kan vara värt en hel del om något krånglar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Audiman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CU-E12CKP5
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2013, 22:30:06 »
Helt rätt. Hoppas att det inte ska skilja så mkt mellan mina båda modeller. Tror att jag kan använda rören igen.
De har ju varit täta i 9 år innan, och har ju de rätta formerna. Om dom nu passar, dvs.
 Isf inget xtrajobb, eller material.
Ska faktiskt höra efter, vad det skulle kosta isf.
Annars så är jag en sådan person som tycker om att göra allt som jag kan göra själv. Det är som det är.
Mvh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: CU-E12CKP5
« Svar #13 skrivet: 08 oktober 2013, 22:58:13 »
Om det är kompressorn som är boven i dramat på din befintliga maskin och den har gjort en "burnout" kan det finnas mycket skräp i rören och ni bör byta dessa.
Skulle jag vara dig så skulle jag byta rören oavsett burnout eller inte till nya då det är en ganska liten kostnad om ni inte har väldigt långa rör vill säga.
Om du nu tänker använda era gamla rör så låt montören göra nya konor om han nu ska vacumsuga.

Ibland kan det löna sig att göra saker själv men ibland kan det bli tokdyrt om man är garantilös och nÃ¥got gÃ¥r sönder  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: CU-E12CKP5
« Svar #14 skrivet: 10 oktober 2013, 01:10:30 »
Nu har han fÃ¥tt fakta frÃ¥n experter, väljer han att köra sitt eget race sÃ¥ fÃ¥r han stÃ¥ sitt kast.   a:gl
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!