Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags att öppna ett nytt forum? Ett installatörsforum?  (läst 1876 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Där behöriga installatörer länsvis kan lista sig med namn prisuppgifter med mera. Om dom är oberoende installatörer eller om dom är knutna till någon grossist eller fabrikat.
Jag ser en kommande prisdumpning på installation av luft/luft värmepumpar
Efter att ha studerat installationsanvisningar har jag konstaterat att jag utan vidare själv skulle kunna installera en luft/luftvärmepump över dagen. Men eftersom jag missar garantin om jag utför installationen själv så har jag för avsikt att låta någon behörig installatör utföra installationen, alternativt att jag köper pumpen via grossist för cirkus 10000 och skippar garantin.
Varför ser jag en kommande prisdumpning på installationspriset? Jag har under några veckor undersökt marknaden i mitt närområde. Installatörer tar 4-5000 kronor för en installation. Många utför tre installationer över en normal arbetsdag. Mina vänner som låtit installera luft/luftvärempumpar uppger att installationen hos dom har utförts på 2-2,5 timmar och jag har vänner som själva har installerat två pumpar över dagen.
I anledning av ovanstående fakta ser jag en kommande prisdumpning vad gäller installationspriset, och den ligger nära i tiden.
När den inträffar - jag gissar att den redan inträffat på mindre orter - Så tror jag att installatörerna skulle uppskatta att få presentera sig på Installatörsforumet till en rimlig kostnad. Mitt förslag skulle dessutom ge lite extra klirr i kassan för OBEROENDE VÄRMEPUMPSFORUMET
Avslutningsvis tillhör jag dom som anser att arbetaren är värd sin lön..Men 2000 kronor/ timme hör hemma i en EJ konkurrensutsatt marknad.
En ej konkurrensutsatt marknad är mycket kortlivad

Mvh


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att öppna ett nytt forum? Ett installatörsforum?
« Svar #1 skrivet: 16 november 2005, 15:25:50 »
Ett i och för sig bra förslag som dock kräver en hel del arbete (tid.....) från min sida. Jag skall fundera på saken och återkommer i ämnet.

Nån som har ett bra förslag på hur det i så fall skulle utformas och administreras för att vara så effektivt som möjligt?

Kan informera om att "annonsknappen" Sanyo är ett försök att genomföra det du föreslÃ¥r, dessa knappar är dock "vikta" för generalagenter och tillverkare av alla sorters värmepumpar. Kostnaden är lÃ¥g, lägre än glocalnet  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dags att öppna ett nytt forum? Ett installatörsforum?
« Svar #2 skrivet: 16 november 2005, 18:06:07 »
Kan informera om att "annonsknappen" Sanyo är ett försök att genomföra det du föreslÃ¥r, dessa knappar är dock "vikta" för generalagenter och tillverkare av alla sorters värmepumpar. Kostnaden är lÃ¥g, lägre än glocalnet   
>Rickard Vad jag har förstått är detta formum välkänt... Dags att göra forumet ännu mera känt.Kvaliten på forumet är hög! Här tas beslut om vilken Pump man bör investera i, glöm inte det! Kliv upp ett snäpp eller två.
Jag skall göra vad jag kan för att forumet skall få högre besöksfrekvens och jag vet att jag kan...
Jag filar på ett nytt inlägg..Men det dröjer Rubriken blir Jag ser en kommande prisdumpning på luft/luftvärmepumpar..

Mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!