Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera frÃ¥n tvÃ¥rörs radiator system till golvvärme.  (läst 3411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hur tänker du med ev en regleringen av värmen, använda den befintliga termostaten då. Det blir som en maxtermostat och kommer inte att följa utetempen. Tror du att C-pumpen orkar puffa runt i två slingor till då den som är där är kass. Det är smala slangar där och då kanske en pump måste till för att få snurr på flödet.
Hej 25fOCUS.
Jag har nog inte tänkt så mycket på det.... Bra att du tänker åt mig!
Huvudproblemet är att temperaturen i golvet är för det mesta "för lÃ¥g" enligt "chefen" o barnbarn. 
Värmepumpen Nibe 1228-8 on/off från 2009 styrs av värmekurva 7 mot önskad vardagsrumstemp 20,5° så framledningstempen bestäms av yttertemperaturen.
Den slingan jag har i badrumsgolvet är inte kass men avger för lite värme.
När jag byggde badrummet och dess golvvärme för 15 år sedan så blev golvet varmt o skönt. Men efter det så har jag isolerat hela huset så framledninstemperaturen är lägre än då.

Min tanke är alltsÃ¥ att minska motstÃ¥ndet i badrummets golvvärmeslinga genom att fördubbla  tvärsnittsarean och därmed flödet och värmeavgivningen...
Golvvärmeslangen av plast med ytterdiameter 20mm och c:a längd c:a 27 meter under ett golv av 22mmspånskiva+13mm gipsskiva+6mm klinker. Golvyta c:a 15m2
Min plan är att lägga en till slinga lika lång parallellt mellan den gamlas slingor, dvs flödet blir väl det dubbla då..?

Shuntpumpen i skåpet på bilden fungerar inte, den är avställd och reglerventilen i den borttagen, tänk bort den! Flödet drivs av värmebärarpumpen i min BVP Nibe 1225-8, Den står fn på läge I av III. Värmesystemet är tvårörs med radiatorer till hela huset 160m2 utom en tillbyggnad på 30m2 som har 4 slingor golvvärme.
Värmebärarens fram o retur stamledningarna är grova järnrör från 1940-talet till bottenvåningen och 20mm kopparrör till övervåningen

2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej du. du har element för övrigt och som du säkert läst, så är det i bland knepigt att få till en del flöden. Nu har du bara en liten del GV.
och tänker skarva på med mera i samma längd, då blir flödet i totalen dubbel och likaså avger mer värme per cm2. Du säger att det kan bli klent med värmen enligt överstyrelsen. Att du isolerat extra ska inte ha någon betydelse, då det är kurvan som talar om vilken temp som ska ut och den ska vara lite högre för elementen. Ska det vara riktigt så ska det vara en reglering på GV. Du har en maxtermostat tror jag det är. Vad för temp ut har du från VP , räcker det för överstyrelsen och det är bara i badet som det är för lågt.
Det med att tänka för dig, är inget jag tänker på, bara härligt att man kan hjälpa till med något och det förhoppningfullt fungerar, bara egna erfarenheter, det finns fler sätt att ordna på. Så jag är inte allenrådande. Det med delar arr kopplaa ihop tar vi i nästa sväng här.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej du. du har element för övrigt och som du säkert läst, sÃ¥ är det i bland knepigt att fÃ¥ till en del flöden. Nu har du bara en liten del GV.   

Ja ett 30m2 tillbyggt rum med golvvärme som funkar kanon och badrummet 15m2 som inte blir så varmt som jag vill

och tänker skarva på med mera i samma längd, då blir flödet i totalen dubbel och likaså avger mer värme per cm2. Du säger att det kan bli klent med värmen enligt överstyrelsen. Att du isolerat extra ska inte ha någon betydelse, då det är kurvan som talar om vilken temp som ska ut och den ska vara lite högre för elementen.

Sant då men, det var betydligt högre kurva för att värma huset före isolering av väggarna, så efter det räcker inte framledningstempen till att värma badrumsgolvet

Ska det vara riktigt så ska det vara en reglering på GV. Du har en maxtermostat tror jag det är. Vad för temp ut har du från VP , räcker det för överstyrelsen och det är bara i badet som det är för lågt.

Exakt!

Det med att tänka för dig, är inget jag tänker på, bara härligt att man kan hjälpa till med något och det förhoppningfullt fungerar, bara egna erfarenheter, det finns fler sätt att ordna på. Så jag är inte allenrådande. Det med delar att koppla ihop tar vi i nästa sväng här.

Den gamla Pushen som inte funkar är en Uponor Push 12 och termostatreglaget en Termorett TRV 300 M30 med lös givare. Om det är en maxtermostat vet jag inte...på kartongen står det min 8° och 6 lägen upp till 28°C rumstemperatur
just nu är framledningstempen till badrummet 37° och returen från golvslingan 27°. Golvet 20,7° och rummet 20°. Termostatreglaget avtaget.
« Senast ändrad: 16 mars 2023, 23:13:50 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

En fråga. Får du ljud om du höjer BVP CP till max? eller läge 2.
Om det funkar samt att du stryper lite mot dina radiator slingor så ökar flödet i GV vilket ger mera effekt till rummet.
Tror också om du får upp flödet så måste du troligen sänka kurva lite.

Allt är en kompnation av temperatur, flöde. Och ofta så fastnar man på att höja temperaturen på framledningen

MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hej,

En fråga. Får du ljud om du höjer BVP CP till max? eller läge 2.
Om det funkar samt att du stryper lite mot dina radiator slingor så ökar flödet i GV vilket ger mera effekt till rummet.
Tror också om du får upp flödet så måste du troligen sänka kurva lite.

Allt är en kompnation av temperatur, flöde. Och ofta så fastnar man på att höja temperaturen på framledningen

Med vänlig hälsning,
Tony
Hej Tony B , Tack det har du alldeles rätt i!
Än så länge är det bara planer som jag har för badrummet. Men att höja varvtalet på BVPns värmebärarpump är ju en enkel åtgärd. Den kostar förstås lite mer motorenergi så BVPs COP försämras. Får vägas mot kostnaden för en extra slinga i badrumsgolvet....Alla radiatorer i huset kan strypas manuellt.
Idag blåser det så kraftigt att BVP har lite problem att hålla tempen i hela huset. Bra läge för att testa! Det enda som kan bli problem är att BVP numera styrs av Ngenic Tune (som lurar BVP att det är varmare eller kallare ute än verkligheten för att styra BVP), men om jag ska använda läge II på cirkulationspumpen så kommer den styrningen att anpassa sig till det..tror jag.
Bild på BVPs VB-CP . Öka från I till II ökar elförbrukningen med 20W, dvs 175kWh/år
« Senast ändrad: 17 mars 2023, 14:26:26 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Lite data kanske hjälper att bedöma inverkan av Värmebärar flöde pÃ¥  mätta temperaturer i badrummet

Kl 17 18/3 2023
Utomhustemperatur Sprittermometer. +5°C
I badrummet med IR mätare
Värmebärarpump läge I
Golvvärme slinga: framledning 30,8° returledning 27,7° delta 3,1°
Golvtemperatur 23,3-22,5°
Rumstemperatur 1,5m över golv 21,5°

Återkommer med mätvärden efter att ha ändrat VB pump till läge II


2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!