Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Info om lufttryck slutet expansionskärl tryckexpansionskärl  (läst 26352 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
Hej allesammans

Info om lufttryck förtryck slutet expansionskärl tryckexpansionskärl följer här:

Hur man skall kontrollera och fylla på luft i de vanliga röda expansionskärlen med invändig gummiblåsa / gummibälg som brukar monteras på t.ex. väggen.

Jag har tagit reda på fakta via FLAMCO FLEXCON som tillverkar och säljer sådana kärl.

Har man ett kärl hemma som suttit några år, är det SYNNERLIGEN lämpligt att kontrollera trycket och gummiblåsan i kärlet. Det kan bara göras rätt på ett sätt och det är att göra kärlet trycklöst från systemet:

1) Stäng av systemet (bergvärmepumpen eller vad du nu har).

2) Tappa ur expansionsvattnet från kärlet via säkerhetsventilen, ofta ca 5-20 liter.

3) Lösgör rörkopplingen under expansionskärlet, så att det är trycklöst och resterande vatten rinner ut.

4) Kontrollera lufttrycket på nippeln med en mätare och fyll på till +0,5 bar med en cykelpump.

Detta är det enda korrekta sättet att veta vad man har för tryck i gummiblåsan. All annan påfyllning av luft är helt ovetenskaplig och man kan inte veta alls var man är betr. gummiblåsans tryck - eftersom man alltid har tryck i systemet.

5) När man fyllt på luft till +0,5 bar, så skruvar man åter rörkopplingen och fyller på nytt vatten tills manometern visar:
--- Sommartid = ca 0,8 bar
--- Vintertid = ca 1,0 bar eller strax däröver

Tänkte att detta kunde vara bra för alla att veta.

TÄNKBARA FEL:

--- Luftnippeln har ett pyttelitet läckage som efter några år resulterat i att gummiblåsan tryckts ihop och inte längre kan flexa hela sin längd eller inte alls. Kontroll och åtgärd; enl. ovan.

--- Luftnippeln är dålig och håller inte luften vid påfyllning. Åtgärd; byt luftnippeln och åtgärd enl. ovan.

--- Blåsan har spruckit inuti och är fylld med vatten. Åtgärd; köp ett nytt likadant kärl, kostar bara ca 1000 kr och är lätt att montera. Även om kärlet är nytt, så kontrollera att det håller +0,5 bar före anslutning.

LÄNK:
http://www.flamco.se/flamco_se/se/our_products/expansion_vessels.ContentPar.71391.File.tmp/doc.swe.va.01.v050624.pdf

Mvh Christian Sjöberg
aka COCS
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
bra beskrivet  tummenupp
några anmärkningar bara
Det är inte nödvändigt att lossa expansionskärlet från kopplet, det räcker med att säkerhetsventilen öppnas och hålls öppen medans man fyller luften för att säkerställa att inte det statiska trycket från vattnet håller emot blåsans utvidgning.

Förtryck på 0,5 bar stämmer för hus med systemtryck på ett bar, har man högre hus krävs högre tryck.
Det enklaste sättet att tänka är att förtrycket (lufttrycket i blåsan) ska vara ca 0,5 bar under systemtrycket.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
Tack för kommentaren, den var bra!

I mitt fall var jag ensam och kunde inte hålla säkerhetsventilen öppen samtidigt som jag pumpade luft, men det är klart jag kunde pumpat och sedan öppnat s-ventilen igen, fortsatt pumpa och öppnat igen o.s.v. tills jag uppnått 0,5 bar.

Jag har ett 1-plans hus, så det är klart viktigt det du skrev om vilken typ av hus, tack!

Mvh Christian
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad lokiz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Jo , alltsÃ¥ jag har en-plans med källare. Exp-kärlet sitter vid taket i källaren. Borde vara c:a 1,2 meter till kretsens högsta punkt pÃ¥ övervÃ¥ningen och c:a 2,2 meter till lägsta punkt under kärlet. Vad skall förtrycket dÃ¥ vara , högt ärade bröder  ???

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Jo , alltsÃ¥ jag har en-plans med källare. Exp-kärlet sitter vid taket i källaren. Borde vara c:a 1,2 meter till kretsens högsta punkt pÃ¥ övervÃ¥ningen och c:a 2,2 meter till lägsta punkt under kärlet. Vad skall förtrycket dÃ¥ vara , högt ärade bröder  ???
systemtrycket bör ligga på 0,8-1 bar och förtrycket 0,5 bar under det (0,3-0,5 bar)
lägre systemtryck brukar man inte ha för att inte riskera att det kan komma in luft på sugsidan av cirkpump.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!