Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska det se ut sÃ¥här?  (läst 1544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Falo01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur man gör & hur man borde göra?
Ska det se ut såhär?
« skrivet: 13 januari 2021, 13:37:16 »
Hej

Jag är okunnig vad det gäller LLP.

Såhär ser min LLP ut som sitter på gästhuset.
Jag har en bättre på mitt stora hus & den ser mkt renare ut, enbart liiite frost på ytterkanten.

Den på bilden är en https://www.polarpumpen.se/varumarken/kaisai/kaisai-pro vilket jag vet är en billig & enklare modell av pump.

Är detta normalt, dax o felanmäla, eller kasta ut skiten o köpa en bättre modell :-))
Hus 140 kvm Stockholm vattenburen golvvärme
Nibe F370 + Canvac Q Heat 720
Spabad 1 kbk.

Gästhus 45 kvm Kaisai Pro +, 50l varmvattenberedare

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2021, 15:08:36 »
Jag har en bättre på mitt stora hus & den ser mkt renare ut, enbart liiite frost på ytterkanten.

Får inte någon bild på näthinnan som visar hur du menar där.

Om värmepumpen och avfrostningen fungerar korrekt och värmepumpen är rimligt belastad mot ett stort hus så bör frostmängden vara relativt jämn över hela dess yta och bli helt fri från is vid avfrostning.
Sittande på ett gästhus som inte så stort så är det dock inte orimligt att den inte går hårt nog för att få helt jämn påfrostning och om den kanske dessutom körs med lägre underhållstemperatur inne så är det också inte orimligt att avfrostningen har svårt ibland att få det helt isfritt.

Inte helt lätt att se läget på bilderna, men spontant tycker jag inte att det ser så illa ut. Kanske missar jag något och att det är ett tjockt lager med frost och is längst ned?

Du bör dock se till att ta bort det skräp (löv eller annat) som sitter där.

Får även känslan att avståndet mellan enheten och väggen är väl litet för att få bra luftflöde. Vad är avståndet och vad är tillverkarens krav gällande detta?
« Senast ändrad: 13 januari 2021, 15:19:01 av Perfa76 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2021, 15:50:07 »
De där Kasai säljs väl egentligen bara som AC, OM du inte köpt en Kasai PRO+ som uppges vara en värmepump?
Jag vet absolut inget om de där, men som sagt, efter avfrostning skall förångaren vara ren från is och frost, är den inte det så är det troligen inget fel, utan bara en modell som inte är tillräckligt bra anpassad från AC till värmepumpsdrift.
Detta kanske bara speglar mina fördomar, så visst kan det vara ide att reklamera, frågan är väl mer om du kan få någon hjälp som löser problemet? (Om det nu beror på bristande konstruktion och anpassning till nordiska förhållanden)

Som den ser ut just på bilderna skulle kunna vara OK om en avfrostning triggades just efteråt och såg till att förångaren blev helt fri från is och frost.
Går den länge med det där utseendet så skulle jag vilja påstå att den inte avfrostar i tid.
« Senast ändrad: 13 januari 2021, 15:52:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2021, 16:08:05 »
Så länge som man ser metall-lamellerna så skulle jag säga att det är helt lugnt med frostmängden. Det som syns på bilderna vad jag ser är ingen panik. Det enda jag finner intressant i bilderna förutom skräpet är att det finns två band som är nästan helt frostfria, vilket tyder på lågt värmebehov för det värmda utrymmet.

Det är ofta som båda våra Daikin och vår gamla IVT har betydligt mer frost än det där innan de frostar av.
Daikin-maskinerna blir helt isfria efter avfrostning. IVTn har jag sett har små rester av is kvar efter avfrostning i samband med snöfall och kanske också beroende på att den (numera) jobbar mot ett litet utrymme som inte ger kraft nog för fullständig avfrostning alltid.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2434
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska det se ut såhär?
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2021, 21:29:14 »
ger den tillräcklig värme så är det inget att säga om den

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!