Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressortemperaturer pÃ¥ IVT 490  (läst 15121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lantis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Kompressortemperaturer på IVT 490
« skrivet: 19 september 2007, 09:23:24 »
Har ett nytt 145m² enplanshus med golvvärme och IVT 490 i drift sedan jan 2006. Årsförbrukning 2006 15000Kwh inkl. hushållsel.

Jag har förra året och i våras noterat att kompressortemperaturen GT:6 brukat ligga kring 80°C. De senaste månaderna har jag noterat något som jag inte lagt märke till tidigare.
GT:6 kan variera mellan 58 - 70°C med tonvikt på den undre gränsen. Den blir även ostabil emellanåt och fluktuerar då 5-10°C (spannet varierar mellan gångerna) upp och ned. Fluktueringen går så snabbt att man knappt hinner läsa tiondelarna på displayen. Rätt vad det är stabiliserar den sig några minuter för att sedan börja fluktuera igen. Vissa gånger jag kollat är den dock stabil men då på en lägre nivå än vad jag är van vid.
I går t.ex. låg utetemperaturen på 10°C och under stabila perioder GT:6 på 58°C. I morse var det 0°C och GT:6 var då 66°C under de stabila perioderna.
Jag tycker mig också märka en sämre effektivitet hos värmepumpen. Tidigare med hyfsad utetemperatur och utan varmvattenuttag kunde man, om man stod och tittade på displayen, se tiondelarna öka på värmevattentemperaturen och varmvattentemperaturen (ej tappvarmvatten) i maklig takt. Nu tycker jag att det tar längre tid att klättra upp i temperatur.
Så här inför garantitidens utgång undrar man:
Är det normalt att GT:6 fluktuerar som jag beskrivit?
Vad bör kompressortemperaturen ligga på under de förhållanden jag beskrivit?
Kan jag ha ett givarfel, kylmediebrist eller t.o.m. sviktande kompressor?
Tacksam för svar.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kompressortemperaturer på IVT 490
« Svar #1 skrivet: 19 september 2007, 10:14:39 »
Hej.
Samma sak var det med min pump, men redan från start. Misstänkte då k-mediabrist och påtalade detta för IVT dock utan att få hjälp. Det enda svar jag fick var att om inte lp löser finns ingen brist. Jag fylde på, justerade exp.ventilen och flyttade bulben till korekt läge och sen har den gått bra. Jag har just nu på gt3 51 och gt6 89 ºC . Visst varierar temp något men det är nog normalt, tror det har med temp i beredaren att göra. I ditt fall där temp pendlar och effekten verkar svikta skulle jag nog åberopa garantin, den kan ha tappat k-media och kompressorn kan blivit trött.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Kompressortemperaturer på IVT 490
« Svar #2 skrivet: 19 september 2007, 15:37:09 »
Hej,
Låter som om GT6 givaren är kass, så snabba fluktationer som Du beskriver tror jag inte kan uppstå rent fysiskt i kretsen. Tror nog att Du kan få larmet "Motorskydd uppstart" snart.
Hetgastempen följer ju normalt sett kondenseringstemperaturen ganska väl.

Cronos

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kompressortemperaturer på IVT 490
« Svar #3 skrivet: 19 september 2007, 16:42:41 »
Vad du enkelt kan göra är att flytta bulben om den sitter fel, den skall sitta under röret eller kl 17 - 19 . Men jag tror inte det hjälper egentligen. För övrigt har den ju alltid suttit som den sitter så det måste vara någon förändring som orsakar felet. Givarfel låter troligt men förklarar inte en sämre verkningsgrad. Ring service.
« Senast ändrad: 17 oktober 2007, 21:13:38 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Lantis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Kompressortemperaturer på IVT 490
« Svar #4 skrivet: 24 september 2007, 14:03:34 »
Hej och tack skall ni ha för inputen.

Har kontaktat service men vill ändå ha så mycket "kött på benen" som möjligt för att kunna bemöta eventuella förslag från IVT.

En märklig sak hände i helgen då jag inspekterade menyn "här kan du se alla temperaturer".

I första fönstret under menyn visas aktuell fram-ledningstemperatur samt till höger börvärdet inom parentes. Jag observerade att aktuell fram-ledningstemperatur var 24,3 C° men att börvärdet bara var (17,9 C°). Det var ca 14 C° ute och börvärdet, som enligt manualen är en direkt funktion av utetemperaturen och vald värmekurva, borde legat fast kring 24 C°.
Plötsligt gick tillskottet in med 5,1 KW och då började börvärdets (17,9 C°) temperatur klättra uppåt tills det nådde ungefär samma temperatur som den aktuella. Detta måste väl ändå vara bevis på styrsystems-fel? Under vilka förhållanden kan börvärdet tänkas ändras så drastiskt med oförändrad utetemperatur och värmeinställning?

För övrigt har jag även märkt att kompressorn ofta går i viloläge efter uppnådd varmvattentemperatur trots att aktuell fram-ledningstemperatur ligger drygt graden under börvärdet. Den sista dryga graden styrs aldrig ut vilket den väl borde innan värmepumpen tar ledigt.

Lantis

Utloggad Barilla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Kompressortemperaturer på IVT 490
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2007, 15:42:48 »
I första fönstret under menyn visas aktuell fram-ledningstemperatur samt till höger börvärdet inom parentes. Jag observerade att aktuell fram-ledningstemperatur var 24,3 C° men att börvärdet bara var (17,9 C°). Det var ca 14 C° ute och börvärdet, som enligt manualen är en direkt funktion av utetemperaturen och vald värmekurva, borde legat fast kring 24 C°.
Plötsligt gick tillskottet in med 5,1 KW och då började börvärdets (17,9 C°) temperatur klättra uppåt tills det nådde ungefär samma temperatur som den aktuella. Detta måste väl ändå vara bevis på styrsystems-fel? Under vilka förhållanden kan börvärdet tänkas ändras så drastiskt med oförändrad utetemperatur och värmeinställning?
Jag var ute på en pump idag som visade exakt samma symptom. Ringde IVT och beskrev problemet. Det visar sig att när tanken håller en låg temperatur, sjunker även framledningens börvärde. Vad hade du för temperatur i tanken?

/Barilla

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Kompressortemperaturer på IVT 490
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2007, 22:13:32 »
Hej,

Barilla har rätt, 490 prioriterar VV, har Du behov på båda så sänks börvärdet på GT1.
Du kan säkert se att börvärdet stiger i takt med att VV tempen stiger.

Cronos

Utloggad prof baltazar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Kompressortemperaturer på IVT 490
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2007, 20:11:01 »
Vad du enkelt kan göra är att flytta bulben om den sitter fel, den skall sitta under röret eller kl 17 - 19 . Men jag tror inte det hjälper egentligen. För övrigt har den ju alltid suttit som den sitter så det måste vara någon förändring som orsakar felet. Givarfel låter troligt men förklarar inte en sämre verkningsgrad. Ring service.

vad får dig att tro att bulben ska placeras under röret? Den sitter där den ska sitta dvs mellan klockan 12-15 på röret sett genom ett tvärsnitt av det liggande röret och det finns en anledning till att den gör det.
Sedan så är det säkert fel på givaren då kylkretsen inte kan bete sig på det sättet, och mitt råd är att inte stirra så himla mycket på alla givare, låt pumpen göra sitt jobb och börja noja om det väl blir fel.
att tempen på gt6 varierar är ju naturligt, i slutet av uppvärminingsfasen (när tempen i tanken närmar sig frånslagstempen för kompressorn) så brukar hetgastempen vara högre än om tanktempen är väldigt låg.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kompressortemperaturer på IVT 490
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2007, 21:11:46 »
Vad du enkelt kan göra är att flytta bulben om den sitter fel, den skall sitta under röret eller kl 17 - 19 . Men jag tror inte det hjälper egentligen. För övrigt har den ju alltid suttit som den sitter så det måste vara någon förändring som orsakar felet. Givarfel låter troligt men förklarar inte en sämre verkningsgrad. Ring service.

vad får dig att tro att bulben ska placeras under röret? Den sitter där den ska sitta dvs mellan klockan 12-15 på röret sett genom ett tvärsnitt av det liggande röret och det finns en anledning till att den gör det.
Sedan så är det säkert fel på givaren då kylkretsen inte kan bete sig på det sättet, och mitt råd är att inte stirra så himla mycket på alla givare, låt pumpen göra sitt jobb och börja noja om det väl blir fel.
att tempen på gt6 varierar är ju naturligt, i slutet av uppvärminingsfasen (när tempen i tanken närmar sig frånslagstempen för kompressorn) så brukar hetgastempen vara högre än om tanktempen är väldigt låg.

Det är något jag fått lära för länge sedan.
Men så här står det i Danfoss dok om termostatventilen.

Citat:
Montering
Ekspansionsventilen monteres i væskeledningen
foran fordamperen, og dens føler
fastgøres på sugeledningen så tæt på
fordamperen som muligt.
Er der udvendig trykudligning, skal
udligningsledningen forbindes til
sugeledningen umiddelbart efter føleren.
Føleren monteres bedst på sugeledningen på
et vandret stykke og i en position, der svarer
til mellem kl. 1 og kl. 4, hvis man ser på en
urskive. Placeringen er afhængig af rørets
udvendige diameter. (se illustration)
Bemærk: Føleren må aldrig monteres i
bunden af sugeledningen, da den der vil
opfange falske signaler fra olie i bunden af
røret.
Føleren må ikke monteres efter en
varmeveksler, da denne montering vil give et
falsk signal til ekspansionsventilen.
Føleren skal føle temperaturen på den
overhedede sugedamp, og må derfor ikke
placeres på en sådan måde, at den påvirkes af
uvedkommende varme/kulde.
Hvis føleren bliver udsat for varme
luftstrømninger anbefales det at isolere den.
 
Slut citat

SÃ¥ helt klart har jag fel! huvuddunk
Jag tackar för rättelsen, synd bara att jag inte fått den tidigare, jag kommer att få sömnproblem i natt. Jag kunde ju kontrollerat själv, men man skall väl inte behöva kolla om allt som lärs ut är korrekt. :(
« Senast ändrad: 17 oktober 2007, 21:14:49 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Lantis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Kompressortemperaturer på IVT 490
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2007, 09:28:30 »
Tack alla för inläggen.
Barillas förklaring är intressant eftersom jag inte noterade temperaturerna i "tanken" vid avläsningstillfällena. Jag antar att du i detta fallet avser att tappvarmvattnet haft låg temperatur och inte bara varmvattentemperaturen som pump och tillskottsvärme normalt styr på. I det senare fallet är det ju den normala cykeln att vv temperaturen sjunker till ett bottenläge för att sedan höjas genom tillskottsvärme om så behövs och i så fall skulle ju framlednings börvärdet pendla med oavbrutet. Det gör det inte.
Jag antar alltså att du avser lågt värde på tappvv för att fram ledningsvärmen skall prioriteras ned. Fenomenet inträffar då och då så jag skall kolla upp vid vilka tapp varmvattentemperaturer detta inträffar.

Tidigare inlägg (och min egen manual) har också påpekat att sämre verkningsgrad p.g.a. kylmediebrist skulle ge lp-larm. Jag läste nyligen i manualen att ett larm skall påminna om filter-rengöring varannan månad. Jag har under de två år jag haft värmepumpen aldrig fått ngt sådant larm eller ngt larm över huvud taget. Kan det vara fel i larmmodulen som i sin tur kan förklara att den bara tuffar på med sämre verkningsgrad?

Vad gäller ev. givarfel eller felaktig placering låter jag IVT representanten fälla avgörandet. Han verkar för övrigt inte ha så bråttom att komma. Även om anläggningen fungerar är det snart en månad sedan jag anmälde konstighetena.

Mvh
Lantis

Utloggad Barilla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Kompressortemperaturer på IVT 490
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2007, 15:58:33 »
Jag satsar en peng på att det är styrkortet som är defekt.
Du kan testa att lossa GT1-kabeln som sitter på kraftkortet bakom skyddsplåten. Du ska då få ett larm som tydligt syns på manöverpanelen. Gör bara detta om du verkligen vet vad du håller på med.

Vidare kan jag hålla med Kylkungen, stirra dig inte blind på siffrorna. Jag hävdar bestämt att alla dessa värden man kan läsa av är till största del av ondo, så länge pumpen går som den ska.

/Barilla

Utloggad prof baltazar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Kompressortemperaturer på IVT 490
« Svar #11 skrivet: 19 oktober 2007, 11:59:45 »
När det gäller givaren och om man som barilla säger drar ut gt1 (framledningsgivaren) så bör du få ett larm på avbrott givare gt1.
Du kan även få liknande problem (givare som visar fel eller larmar för avbrott) om flatkabeln mellan kraftkortet och styrkortet inte sitter perfekt på kraftkortet, styrkortet har en låsning som kraftkortet saknar och där kan problem uppstå.
Om du vet vad du gör så lossa locket till ellådan och tryck till ordentligt på flatkabeln (bryt strömmen för att vara säker innan) och se om problemet kvarstår.

Utloggad Lantis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Kompressortemperaturer på IVT 490
« Svar #12 skrivet: 08 november 2007, 09:09:44 »
Hej igen,

Kommer ni ihåg mina problem med låg och fladdrande kompressortemperatur GT:6 samt att jag tyckte verkningsgraden minskat eftersom tillskottsvärmen utnyttjades mer än tidigare?
Har nu haft installatören hemma och han bytte både styrkort och shuntventil, styrkortet eftersom larmmodulen bevisligen inte fungerat (jag har aldrig fått "larm" om att rengöra filter) samt shuntventilen för att han tyckte den lät inte frisk. Han kunde dock inte se att GT:6 var felaktig eller att verkningsgraden var dålig (vad han nu baserar det omdömet på?), så min oro för sviktande kompressor eller brist på köldmedia mötte ingen åtgärd.

Jag ger mig dock inte på den punkten.
GT:6 ligger nu mestadels kring 60±3°C och igår var den så låg som 51°C. När vi nu är kring minusstrecket ligger tillskottet inne med ca. 3Kw nästan kontinuerligt.

Jag baserar min övertygelse om att något är fel på följande:

1) Fabriksinställningen skall ge en varmvattentemperatur på 52°C och en legionellaspets på 60°C. Om GT:6 som är den högsta temperaturen i systemet endast håller 51°C (som igår) kan logiskt sett aldrig fabriksinställd varmvattentemperatur och än mindre varmvattenspets uppnås med bara värmepump inkopplad. Även vid GT:6=60°C (som är det värde den uppnår för det mesta) är temperaturdifferensen så liten att verkningsgraden måste ifrågasättas.

2) I IVT;s egen manual (utgåva 1.0 nedtankad från nätet) finns en systembeskrivning som hävdar att gastemperaturen (GT:6) höjs till nära 100°C av kompressorn. Jag förstår att det är en förenklad beskrivning men det är långt mellan 100°C och 50 - 60°C.

Jag har även mailat till IVT och frågat vad en rimlig kompressortemperatur kan vara men bara fått ett "goddag yxskaft" svar tillbaka utan att ange några som helst temperatur värden.
Jag fattar inte varför detta skall vara så svårt! IVT;s tekniker måste naturligtvis räkna med en viss (GT:6) förångningstemperatur för att över huvud taget kunna räkna fram utgående effekt och COP.
Handlar detta om att mygla bort sitt garantiansvar?


Utloggad jake_man

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Kompressortemperaturer på IVT 490
« Svar #13 skrivet: 21 november 2007, 15:36:42 »
Man undrar ju hur leverantören som ju borde vara expert på detta inte har mer sofistikerade mätmetoder för att logga förloppet. Visst finns möjligheten till det men vem kan utföra detta? Inte "normalsvensson" i varje fall. Utrustning och kunnande på detta område är i det närmaste obefintlig. Provningsanstalten finns ju.. Jag tror de tar 100.000 för att mäta en modell och det lär väl knappast vara aktuellt för dig. En viss effektförlust får man räkna med tiden. Ska man hitta ditt problem måste man nog ta det hela lite mer seriöst och inte bara diskutera kring eventuella felkällor. Här krävs helt enkelt en utförlig loggning.

Utloggad Zak Tell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Kompressortemperaturer på IVT 490
« Svar #14 skrivet: 13 december 2007, 15:47:55 »
Nu vill jag blåsa liv i den här tråden igen.

Jag har precis samma problem som du Lantis....
Börvärde som ligger under kurvan (ibland), låg VV-temp 47-48 grader.
+ att när rumsgivarna stryper vattenflödet fortsätter pumpen att producera värme så ärvärdet kan ibland ligga 20-30 grader över börvärdet..

(har startat en egen tråd ang. detta)


Vid kontakt med IVT, serviceombud och byggentreprenör möts jag av antingen total tystnad eller ett kort svar om att de ska återkomma, inget händer!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!