Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nya Nibe S1255: Officiell trÃ¥d  (läst 68405 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sv3nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #30 skrivet: 05 mars 2020, 14:07:41 »
Det kan inte vara så att nibe lyckas läsa av elektriska effekten från invertern? Den bör iallafall mäta ström kan jag tycka. Det skulle ju vara en vettig uppdatering jfr förra generationen. 1300 watt är ju också en rimlig effekt in men inte ut när den går på 42 Hz, den bör ge några gånger mer ut kan jag tycka.

// Magnus

24hz och ungefär 1000w nu. Känns väl konstigt ifall det finns en mätare som inte visar ett mätvärden?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #31 skrivet: 06 mars 2020, 08:22:52 »
Det är inte konstigt alls, Nibe vet ju hur mycket basförbrukningen är (elektronik som drar ström) och hur mycket kompressorn + inverter förbrukar vid olika varvtal (om allt fungerar som det ska).
Samma sak gäller uteffekten, de kan teoretiskt räkna ut vad uteffekten blir vid en viss frekvens på kompressorn, och vid en viss framledningstemp.
Både driveffekt och uteffekt bör kunna ligga inom max 10% felmarginal även om det bara är beräknade värden.
Så länge Nibe inte verifierar att där finns elmätare och värmemätare monterade rent fysiskt så är allt annat bara spekulationer.
Det jag VET är att det i vart fall tidigare bara monterades fysiska värmemätare på värmepumparna till Finland.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Micke.hllstrm

  • Gäst
Micke.hllstrm
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #32 skrivet: 17 mars 2020, 09:27:24 »
Hejsan

Jag har en Nibe S-1255 som installerades i nov -19. Jag bor i ett hus på 225 m2 som är välisolerat och byggt 2005.
Jag har golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen.
Borrhålet är på 200 meter.
När jag fick värmepumpen installerad så beställde jag en separat 3-fas elmätare för att se förbrukningen på bergvärmepumpen.
Jag bor i Västerås och det har varit en mild vinter och har under hela tiden haft en snittförbrukning 15,7 Kwh/dag.
Elpatronen har aldrig gått in någon gång under denna period. När jag tittar på elmätaren så är det som lägst 0,5 kwh:s förbrukning när kompressorn går
och nästan aldrig över 1,0 kwh

Är nybörjare på Bergvärmepumpar och försöker nu få pannan så rätt inställd som möjligt.
Det som jag uppskattar mest är den historik man får genom deras myUplink web så jag direkt från datorn kan se hur värdena ser ut

Micke

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #33 skrivet: 28 april 2020, 22:42:12 »
Nyttjar ni väderstyrningen?

Utloggad Svansen365

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Är äntligen ägare till en bergvärmepump :-)
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #34 skrivet: 29 april 2020, 08:08:23 »
Hej

Har som tidigare berättats en ny S1255 i ett helt nytt hus. Vi har dock inte flyttat in ännu. Huset har massor av stora fönster i söderläge och det räcker med lite soldis nu för att det skall bli väldigt varmt i huset. (ventilationen är inte igång ännu och inga solskydd har installaerats).

Pumpen mäter ju utetempen och trots att jag använder en "kall kurva" så går ju pumpen lite då och då....helt i onödan enligt mig då det är alldeles för varmt för att jobba därinne. Man kan ju dock via aux-ingångar blockera olika saker. Just nu har jag valt att via en slutande kontakt blockera just värmen eftersom jag inte vill ha den. Då stannar ju även cirkulationspumpen för golvvärmen vilket jag även tycker är rimligt. Onödigt slitage kan man ju tycka.

Min fråga är. Finns det någon nackdel att blockera värmen när jag inte behöver den eller anses det att cirkulationspumpen alltid skall gå?

MVH

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #35 skrivet: 29 april 2020, 08:41:54 »
I ett hus med golvvärme kan det bli kallt på kvällen om man slutar tillföra värme så snart det blir lite övertemp, det där är nog saker som du måste lära dig och skapa någon form av prioritering mellan värme/kyla under vissa perioder av året.
Huruvida cirkpumpen står eller går när du har "för varmt" inne ser jag som mindre viktigt.
Är lite osäker på vad som händer med det framräknade gradminutvärdet om man blockerar värmen, om det fryser eller om det fortsätter räkna.
Man får hoppas att det fryser.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Svansen365

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Är äntligen ägare till en bergvärmepump :-)
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #36 skrivet: 04 maj 2020, 12:41:45 »
Hej igen. Blir så förvånad över att värmen håller så otroligt bra. Trots kall och molning sista april helg så har jag inte kört någon värme. Hävde blockeringen kortvarigt för att få se vilken temperatur det var i systemet. När det stabiliterats efrer några minuter så kom det tillbaka 17.4 grader vilket är förbluffande högt då jag siktar på att ha max 18 grader inne.

Gällande GM så nollställs det när man aktivetar blockeringen och räknar alltså från 0 när men häver blockeringen.

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #37 skrivet: 08 juni 2020, 23:10:55 »
Någon som vet vart man kan se vad de nya uppdateringarna innehåller?

Utloggad Sv3nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #38 skrivet: 18 oktober 2020, 21:18:23 »
Någon som har koll på vart man hittar faktor för rumsgivare?
Vet att jag varit och pillat pÃ¥ den förut, men kan inte hitta pÃ¥ den. I instruktionerna stÃ¥r det att den ska ligga under 1.3, men för mig finns det inte?  Sc:,h

Utloggad 1 plansvilla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #39 skrivet: 01 november 2020, 10:27:18 »
Någon som vet varför kompressorfrekvensen mellan 20-25hz är blockerad som std?.
« Senast ändrad: 16 november 2020, 09:24:30 av Rickard »
Nibe S1255 3-12kw -installerad mars 2020
Borrhål 2x130m
Frikyla

Utloggad Sv3nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #40 skrivet: 13 november 2020, 11:37:55 »
Någon som vet varför kompressorfrekvensen mellan 20-25hz är blockerad som std?.

Min hade 20hz när den kom.

Utloggad raptor455

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #41 skrivet: 11 december 2020, 07:26:32 »
Ny här... :) Faktor för rumsgivare finns inte hos mig heller..

Utloggad raptor455

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #42 skrivet: 11 december 2020, 07:48:02 »
Vi har en relativ ny installation av en S1255 frÃ¥n september i Ã¥r med endast radiatorer och inomhusgivare. Det intressanta är att inomhusgivaren verkar inte ha nÃ¥gon  pÃ¥verkan pÃ¥ inomhustemperaturen överhuvudtaget. Det spelar ingen roll om jag sätter temperaturen pÃ¥ 10° eller 25°. BVP verkar styra endast mot inställd kurva.
Det är alltså inga problem att ändra inomhustemperaturen men då endast med hjälp av värmekurvan. Från installatören har jag fått en förklaring att gradinställningen är endast för finjustering, det tycker jag är märkligt. Det står varken i manualen eller så är menyn i både BVP eller Myuplink upplagd på det sättet.
Har också varit i kontakt med Nibe. De ringde ganska snabbt tillbaka, men efter lite dividerande så har jag inte hört något mer från de.

Har jag fel på någon inställning, eller är det fler som upplever det fenomenet?
Ha dé

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #43 skrivet: 11 december 2020, 08:05:13 »
Är rumsgivaren ens ansluten?
Kolla på sidan 21 https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_30_6249298.pdf
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad raptor455

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nya Nibe S1255: Officiell tråd
« Svar #44 skrivet: 11 december 2020, 10:16:08 »
Ja, jag inbillar mig detta, annars kulle jag inte ha kunnat justera " temperaturen" i grader utan endast justera med
värmekurvan och den inställningen verkar korrekt i menyn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!