Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt optima 1700  (läst 1312 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SteffoA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ivt optima 1700
« skrivet: 25 februari 2018, 09:03:51 »
Någon här som har koll på varför elkasseten redan går in vid minus 5 grader?

Alltså då kör den enbart elkasset och inget annat. Jag hade för mig att tillskottet inte skulle gå in förrän vid minus 10

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ivt optima 1700
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2018, 09:59:39 »
Vilken kurva har du?
H-värde och V-värde?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SteffoA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt optima 1700
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2018, 22:05:44 »
V 22.0
H 68.0


Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ivt optima 1700
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2018, 07:42:05 »
Då får jag det till att börvärdet är ca 46-47 C vid -5 C ute.
Om jag inte har helt fel så trycks temperaturen i 290 A/W upp i framledning + 7 C så då närmar vi oss 53-54 C.
Om kompressorn inte orkar hÃ¥lla temperaturen uppe själv sÃ¥ hjälper elpatron till, det kan vara sÃ¥ att temperaturerna till/frÃ¥n kompressorn blir sÃ¥ höga att den slÃ¥r ifrÃ¥n ocksÃ¥.  :-\

Har du möjlighet att trimma in grejerna med lägre H-värde så vore det bra, över 65 C anses vara onormalt högt enligt manualen.
Hur stort och gammalt hus värmer du?
Optima 1700 borde räcka till ett ganska rejält hus.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ivt optima 1700
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2018, 07:58:59 »
Då får jag det till att börvärdet är ca 46-47 C vid -5 C ute.

Det beror lite på vilken version av Rego man har. På lite modernare varianter kan man ställa in DUT, dvs vid vilken temperatur H-värdet ska gälla.
Men, jag håller med om att det förmodligen är så att framledningstempen blir för hög så att kompressorn blockeras. Har du innegivare så kan den höja börvärdet några grader också och slå spiken i kistan så att säga... Kolla i larmloggen om det det finns något larm och blockering av kompressorn där och då borde du se vilka de olika temperaturerna var vid det tillfället.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad SteffoA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt optima 1700
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2018, 19:56:16 »
Har ca 300kvm att värma upp. Är ett äldre hus som är hop byggt med garage och stall. (Omgjort till bostad).

Värmesystemet är så illa byggt att det inte räcker till att värma upp bortre delen av huset. Ska så småning om in en acc tank, byta radiatorerna till dubbelpaneler, samt dra större matning till bortre delen. Detta borde göra att pumpen arbetar bättre och att jag kan sänka H värdet.

Ska ändå sänka det till 65 c och se hur den jobbar

Fick larm en natt om att kompressorn var uppe i för hög temp. Så antar att kompressorn gick för länge med tanke på kylan


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!