Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Placering av framledningsgivare (T0)  (läst 1372 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering av framledningsgivare (T0)
« skrivet: 26 december 2021, 16:03:44 »
Hej, för att citera den store Rickard i en annan tråd gällande placering av framledningsgivare vid arbetstank:

"Styrningen av kompressorn sker via den. När man kör med arbetstank så stoppas cirkpumpen mellan värmepump och tank, så för att regleringen skall fungera måste man mäta efter tanken.
På framledningen.
"

På min 100 liters-tank så sitter givaren 10 cm ner i dykröret.
I en manual på nätet för arbetstanken (kan vara gammal) så står det att den skall sitta 1 meter ner.

Men Rikards kommentar säger ju något helt annat (och jag litar mer på Rikard). Jag undrar om detta påverkar den ojämna driften av min pump. Det känns som att det förklarar allt och det känns logiskt att man vill mäta vad som faktiskt går ut till golven och inte ner i tanken. Givaren visar ju väldigt hög temperatur när kompressorn inte kör (cirkulationspump är väl av). Jag märker också att givarens temperatur är 2-3 grader högre än framledningen till golven...Just nu kör ju VP varmvatten. Givaren visar 39 grader medans framledning i själva verket är 32 grader från AT. Jag gissar att detta kan fördröja körning av värme då den tror att temp redan är över bör...

Hur skall givaren egentligen monteras? Hittar ingenting i installationsmanualen för pumpen men jag är ju amatör.

EDIT: Jag har eventuellt bekräftat min teori. Enligt pumpen så var framledning 38 grader (CP från VP står stilla) medans faktiskt framledning efter tanken var 30 grader. Kompressorns börvärde står på 0%. Jag tog då ett glas vatten med 30-gradigt vatten och stoppade ner givaren i det. Så hoppade kompressorns börvärde upp direkt! Satte tillbaka givaren i tanken och kompressorns börvärde minskade igen eftersom att T0 gick upp från 30 till 38!
« Senast ändrad: 26 december 2021, 18:11:26 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Placering av framledningsgivare (T0)
« Svar #1 skrivet: 26 december 2021, 20:29:11 »
Hej!
Jag tror inte det spelar så jättestor roll i praktiken om den sitter i ett dykrör på arbetstanken eller på stigaren efter tankan.
Men den yttre cirkpumpen ska ju gå hela tiden så att vattnet i tanken inte stannar vid VV-laddning?
Eller är det en volymtank du har, med bara 2 anslutningar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av framledningsgivare (T0)
« Svar #2 skrivet: 26 december 2021, 20:34:37 »
Hej!
Jag tror inte det spelar så jättestor roll i praktiken om den sitter i ett dykrör på arbetstanken eller på stigaren efter tankan.
Men den yttre cirkpumpen ska ju gå hela tiden så att vattnet i tanken inte stannar vid VV-laddning?
Eller är det en volymtank du har, med bara 2 anslutningar?

Hej, jag har 4 anslutningar. Så arbetstank. Får se om det blir någon skillnad. Det känns som att det borde vara skillnad när givaren visar faktiskt framledningstemperatur och inte 5 grader högre...Cirkulationspumpen mot golven går hela tiden. Möjligen att det skulle hjälpt om givaren var 10-20 cm längre och kom i nivå med "utsuget" till golven...

Tack för din feedback och jag återkommer med en uppdatering imorgon när jag sett hur kurvan utvecklar sig.
« Senast ändrad: 26 december 2021, 20:36:53 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Placering av framledningsgivare (T0)
« Svar #3 skrivet: 26 december 2021, 20:38:29 »
Den kommer visa mer korrekt värde om den sitter på stigaren från tanken, men i praktiken kommer din värmepump jobba upp temperaturen från värmepump till tanken några grader högre (jag kollade en annan tråd).
Men testa och se, huvudsaken är att du blir nöjd med funktionen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av framledningsgivare (T0)
« Svar #4 skrivet: 27 december 2021, 09:13:01 »
Den kommer visa mer korrekt värde om den sitter på stigaren från tanken, men i praktiken kommer din värmepump jobba upp temperaturen från värmepump till tanken några grader högre (jag kollade en annan tråd).
Men testa och se, huvudsaken är att du blir nöjd med funktionen.

Hej Carl N, i mitt fall har det blivit otroligt mycket bättre.
* Jag har jämnare framledning inte massa toppar och dalar. Under en varmvattenkörning så gick den ner från 37 (bör) till 33 grader innan den körde igång och värmde igen.
* Kompressorn går "konstant" på 35% under längre intervaller istället för upp och ner med start/stopp.
* Temperaturen är jämn i huset. Se de två bifogade graderna. Den senaste är över natten där temperaturen alltid droppar lite men den går ju inte upp och ner iaf.
* När pumpen stannar och kör varmvatten, så känns det som att temperaturen i golven håller sig lite längre även om tanken bara är 100 liter. Jag noterade en sänkning av golvytan med en grad under en vattenkörning innan uppvärmning kom igång igen (jag har träbjälklag och parkett). Observera att jag har ju bara 85 kvm uppvärmd yta så mängden vatten i systemet utan tank är säkert typ 45 liter bara. Detta borde också vara en anledning till att det är mer värdefullt för mig att mäta efter tanken än för någon som har mycket vatten i systemet.
* Som det ser ut nu så kan jag sänka kurvan ett steg eller två. Men är osäker då vi har gått närmare min "knäck" runt 0:an...

Jag kan väldigt lite och du har säkert helt rätt generellt. Men det kändes som att mitt problem var framförallt att där givaren satt så fick pumpen inte korrekta värden. Det verkar ha legat några grader varmare vatten i toppen på tanken av någon anledning. CP till golven blandade inte ut det och det var inte förrän CP i VP kör igång som det blandade ut sig. Kan tänka mig att när pumpen väl startade och dess interna CP drar igång så inser den att framledning faktiskt är mycket kallare än den trott, och så brassar den på. Dessutom med en försening eftersom att den redan trott att framledningen varit tillräckligt varm.

Ignorera den röda linjen i grafen. Jag har kört torktumlare och avfuktare i tvättstugan över natten.
« Senast ändrad: 27 december 2021, 09:54:21 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Placering av framledningsgivare (T0)
« Svar #5 skrivet: 27 december 2021, 10:44:03 »
Hej, jag har 4 anslutningar. Så arbetstank.

Jag tänkte inte så mycket på antalet anslutningar men såg 2 cirkulationspumpar på en arbetstank hos en bekants IVT luft/vatten värmepump. Det är alltså samma vatten som cirkulerar i radiatorkretsen och som cirkulerar runt värmepumpens varma sida fast med varsin cirkulationspump? Vad döljer sig i den patenterade arbetstanken?



Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

Utloggad Kvark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av framledningsgivare (T0)
« Svar #6 skrivet: 27 december 2021, 14:41:05 »
Hej!

En fråga som inte gäller filosofin om den ska placeras före eller efter tank: I min BVP (Thermia Villa Classic 105) sitter framledningsgivare efter pump före växelventil. Således betyder att flytt av den skulle ge missvisande temperatur när pumpen slår över till VV-drift? Skulle det fungera alls?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4736
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av framledningsgivare (T0)
« Svar #7 skrivet: 27 december 2021, 16:03:56 »
Det md 2 pumpar , den yttre ( på VP ) är för att ladda tanken och den inre ( värmen ) ska ge ut till huset. Beroende på rörkoppling och VP så vid ev VV-laddning så stänger ventilen för VV ut till huset och värmer VV. Då fortsätter det att flöda värme till huset utan avbrott, det gör att värmen i huset inte sjunker så mycket. Samt att det inte blir knäppningar i rören. Helt rätt mina öron.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4736
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av framledningsgivare (T0)
« Svar #8 skrivet: 27 december 2021, 16:08:30 »
Hej!

En fråga som inte gäller filosofin om den ska placeras före eller efter tank: I min BVP (Thermia Villa Classic 105) sitter framledningsgivare efter pump före växelventil. Således betyder att flytt av den skulle ge missvisande temperatur när pumpen slår över till VV-drift? Skulle det fungera alls?
Inte söker på din VP , men det sitter nog en givare ( mintemp ) i botten på tanken och en i topp (maxtemp ) givaren som sitter och talar om vilken temp som ska ut, kan sitta före eller efter tanken , den ska tala om vad som behövs i värme, lika där med tanken, fungerar som knäpptank när hett vatten kommer efter VV-körning

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Placering av framledningsgivare (T0)
« Svar #9 skrivet: 27 december 2021, 16:51:14 »
Det md 2 pumpar , den yttre ( på VP ) är för att ladda tanken och den inre ( värmen ) ska ge ut till huset. Beroende på rörkoppling och VP så vid ev VV-laddning så stänger ventilen för VV ut till huset och värmer VV. Då fortsätter det att flöda värme till huset utan avbrott, det gör att värmen i huset inte sjunker så mycket. Samt att det inte blir knäppningar i rören. Helt rätt mina öron.

All utjämning är ju bra och knäppningar är ju också skönt att slippa... Verkar kallas IVT kombimodul/värmepumpsmodul. Ser att volymen för varmvattenberedaren i den anges till 185/40 l kan alltså de 40 l ligga i arbetsmodulen? Fast det kan ju också va att 40 l är dubbelmantlingen eller någon slinga...
« Senast ändrad: 28 december 2021, 10:51:07 av hebbe_s »
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.480 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A

Villan i byn (svärföräldrar): 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022. Ej året-runt-boende...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 364
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!