Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 1215 skjuter säkringar  (läst 1256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erkisson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Fighter 1215 skjuter säkringar
« skrivet: 26 mars 2022, 12:32:13 »
Hej!
Hoppas på lite hjälp från er.

Har en Nibe Fighter 1215 8,5 kw som fram till igÃ¥r fungerat bra. Allt började med att automatsäkringen för pumpen gick ett par gÃ¥nger under förmiddagen. I samband med detta gick ocksÃ¥ en av huvudsäkringarna i huset.  Vid uppstart av pumpen gÃ¥r automatsäkringen nu omedelbart.
Jag har läst om kompressorn, mjukstart och kontaktor. Min pump har ett kretskort som jag tolkar vara mjukstarten.
För att kontrollera tog jag bort strömtillförseln till kompressorn (på kompressorn satt 3 stift i ovankant) och då går pumpen igång (inga säkringar går).
Är kompressorn körd? Eller kan det vara något påvägen som orsakar kortslutningen?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Erik

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1215 skjuter säkringar
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2022, 12:57:29 »
Förmodligen är kompressorn körd. Man kan mäta resistansen i varje motorlinning och jämföra med de fabriksvärden som gäller. Man gör också en isolationsmätning mot jord från varje motorlindning. För det krävs en s.k. megger men även en vanlig multimeter kan kanske avslöja om det är ett stort isolationsfel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Erkisson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215 skjuter säkringar
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2022, 15:04:14 »
Förmodligen är kompressorn körd. Man kan mäta resistansen i varje motorlinning och jämföra med de fabriksvärden som gäller. Man gör också en isolationsmätning mot jord från varje motorlindning. För det krävs en s.k. megger men även en vanlig multimeter kan kanske avslöja om det är ett stort isolationsfel.

Tack för återkoppling även om jag hade hoppats på ett annat svar.
Är det någon poäng att laga? Går det ens? Eller är det bara att satsa på en helt ny pump?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1215 skjuter säkringar
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2022, 15:25:22 »
Finns tre olika versioner av Fighter 1215 8,5 kW CU enligt reservdelslistan och till den äldsta finns komplett kylmodul för 38 tkr. Jobbet med bytet kostar nog 5-10 tkr. För de lite nyare finns kompressor för 15 tkr men fler delar byts normalt, nytt köldmedia tillkommer och arbetet blir betydligt mer omfattande så kostnaden närmar sig kylmodul i pris. Din 1215 borde närma sig 20 år nu så många byter till en ny värmepump då. Den skulle bli väldigt gammal om man kör den 10-15 år till. Beror kanske också på vilken elförbrukning man har idag och om man är nöjd med nuvarande energibesparing eller ej. Men då kanske man också måste borra ett hål till eller lägga en slinga jordvärme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Nibe Fighter 1215 skjuter säkringar
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2022, 14:29:49 »
Skumt att den går direktkopplad. Testa "köra" den med okopplad kompressorterminal så ser du om det är något fel på allt innan kompressorn, men det känns långsökt.
Men elektriskt kompressorhaveri är det ju inte säkert att det uppenbarar sig på ett snabbtest.

Kolla även kabelskav.

Det går absolut laga pumpen om man vill det.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1215 skjuter säkringar
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2022, 15:18:40 »
Hej!
Frågan är om du kopplade in kompressorn direkt och drog den förbi mjukstarten eller kopplade du bort denna helt?
Smäller säkringarna direkt när strömmen slås på eller efter 5 min när kompressorn ska starta?
Man bör som sagt mäta upp resistansen till nolla/jord med en vanlig ohmmeter till att börja med om det är nått uppenbart, hade du gjort det?

Hittar man inget som kortsluter då så måste man fortsätta med en megger för att felsöka kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erkisson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215 skjuter säkringar
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2022, 13:41:36 »
Hej!
Frågan är om du kopplade in kompressorn direkt och drog den förbi mjukstarten eller kopplade du bort denna helt?
Smäller säkringarna direkt när strömmen slås på eller efter 5 min när kompressorn ska starta?
Man bör som sagt mäta upp resistansen till nolla/jord med en vanlig ohmmeter till att börja med om det är nått uppenbart, hade du gjort det?

Hittar man inget som kortsluter då så måste man fortsätta med en megger för att felsöka kompressorn.

Jag är inte jättebekväm med el så ni får ha överseende med mina kunskaper.
Säkringarna smäller omgående nu. Så var det dock inte den första och andra gången. Då gick det en stund (oklart hur länge då jag inte var hemma)
Jag kopplade ur kompressorn (på kompressorn). I nedre vänstra delen av mitt pumpskåp satt en plåt som jag skruvade bort och där i toppen på kompressorn gick 3st elkablar in. Dessa (med flatstift) drog jag ur och då gick pumpen igång utan problem. Jag har alltså inte kopplat bort mjukstart eller annat utan enbart kopplat bort strömtillförsel till kompressorn i direkt anslutning till denna.

Tack!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Nibe Fighter 1215 skjuter säkringar
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2022, 16:55:30 »
Då känns det är tydligt att kompressorn är kass. Du får boka något besök som leder i rätt riktning, ny pump eller ny kompressor?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1215 skjuter säkringar
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2022, 21:57:57 »
Hmmmmm....
En av faserna kopplas in direkt när värmepumpen slås på, de andra 2 styrs av mjukstarten.
Så det är nog troligt att det är kompressorn...

En ny kyldel kostar 38 kkr men den kan man byta om man har nån kompis som är lite händig på VVS.
Jag vet inte var en hantverkare tar för bytet, men räkna med minst 10 kkr till.
https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme/fighter-1215-85kw-cu-089293/kyldel-8-5kw-f-xx10-15.html

Bara kompressorn kostar 14,4 kkr, men då krävs en kyltekniker för bytet, och det måste nog bytar lite fler komponeneter till detta, som torkfilter och expansionsventilen, trolig totalkostnad ca 30-35 kkr.
https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme/fighter-1215-85kw-cu-089293/027-kompressor-10kw-benchmark.html

Slutligen bör du även byta mjukstarten när du ändå byter kompressorn, den byter du själv.
https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme/fighter-1225-10kw-cu-065053/097-mjukstart-2-fas-3x400v.html

Jag skulle dock överväga en helt ny värmepump, tyvärr är leveranstiderna långa nu.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!