Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenmantlad kamin i serie med VP??  (läst 7726 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kajott

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Vattenmantlad kamin i serie med VP??
« skrivet: 13 september 2011, 11:29:52 »
Hej!

Har köpt en vattenmantlad kamin som jag har för avsikt att koppla in till mitt befintliga värmesystem (VP på 15kw).

Vad tror ni om inkopplingen enligt bilden? Gröna detaljer på bilden är nya rör/utrustning. Den nya shunten är elektriskt styrd för att kunna styra vattenflödet via kaminen vid eldning (använder VP:ns cirkulationspump).

Tanken är alltså att koppla kaminen i serie med värmepumpen, dvs göra en så enkel och billig inkoppling som möjligt. Givetvis innebär detta att värme inte kan ackumuleras, men det är jag medveten om. Det jag främst är ute efter är att ersätta tillskott av el (9kw elpatron i VP:en).

Tacksam för synpunkter!

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad kamin i serie med VP??
« Svar #1 skrivet: 15 september 2011, 20:20:05 »
Det blir svårt att få rätt temperatur i laddkretsen. Alltså vattnet in i kaminen kommer vara för kallt för att den ska brinna optimalt och du kommer att få sotning i skorstenen och kaminen.
Att du inte vill lagra det du producerar tycker jag är konstigt. Det är ju hela vitsen med att elda i en kamin med lite större effekt. Jag antar att du inte kommer att ställa termometern att pipa så fort det bli -15 ute. Då lär du vara uppe mycket på nätterna...

Alltså, laddkrets med egen pump och en acktank är mina tips så här vi en snabb titt.

/Raptor
« Senast ändrad: 15 september 2011, 20:42:16 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad kajott

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin i serie med VP??
« Svar #2 skrivet: 16 september 2011, 14:51:53 »
Tackar!

Hade inte tänkt på att temperaturen på vattnet i kaminen påverkar förbränningen. Bör visserligen vara beroende av kaminens design men jag köper resonemanget. Blir till att undersöka manualen och se om det står något om detta.

Om man nu väljer alternativet med acktank och en laddkrets med egen pump mot kaminen hur kopplar jag i så fall detta mot befintligt värmesystem? Ska VP:n också dockas mot acktanken och köras med fast kondensering eller finns det andra (bättre?) lösningar?

/Kajott

Utloggad uffe80

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenmantlad kamin i serie med VP??
« Svar #3 skrivet: 18 september 2011, 09:59:45 »
Hej! har oxå tänkt beställa en vattenmantlad kamin till min ctc vp. hittar dock ingen som vill hjälpa till med installationen så man får väl söka här och försöka lösa det själv.. pratade med CTC och dom rekommenderade att bara koppla ihop kaminen genom ingångarna till solvärme och en termostatstyrd pump emellan.. vet inte om detta är det bästa eller om man ska ha en acctank och laddomat...
kommer att följa denna tråden och se om man kan hitta rätt lösning!
mvh uffe

Utloggad kajott

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin i serie med VP??
« Svar #4 skrivet: 22 september 2011, 23:50:54 »
Har tänkt om... följande är mitt nuvarande förslag. Välkomna att dissa... bättre att upptäcka brister nu pÃ¥ idestadiet än när systemet är byggt  ;)

- Värmepumpen kör, i princip konstant dec-feb, mot volymförstoraren/elementen. Växelväntil 1 är öppen mellan VP och volymförstorare.
- Då VVB behöver värmas slås 1 om och värmepumpen gör varmvatten.
- Vid eldning i kaminen laddas VVB. Ventil 5 öppen, 2 stängd. Detta avlastar VP:n som slipper göra varmvatten (bra då VP är mindre effektiv på detta än på att göra elementvärme).
- Vid lång eldning (VVB full) stängs ventil 5 och 2 öppnas. Kaminen hjälper nu till med elementvärmen.
- Värmepumpen får färre start/stopp pga volymförstoraren, eller?? Stämmer detta?? VP mäter gradminuter på utgående värme innan volymförstoraren... så jag förstår inte varför det skulle bli färre start/stopp.
- Ventil 4 kopplar bort elementen under sommaren så värme kan hållas i volymförstoaren för golvvärmen (enbart badrum än så länge). Tror även volymförstoraren behövs för att motverka stora temperatursvängningar då golvvärmens shunt växlar vatten i slingan.

Förklaringar bild:
1 = Motoriserad växelventil (styrd av VP)
2 = Motoriserad ventil (Styrd av kaminlogik, normalt stängd)
3 = Shunt??
4 = Manuell växelventil (för att sommartid kunna koppla bort elementen)
5 = Motoriserad ventil (Styrd av kaminlogik, normalt öppen)
Värmepump - Nibe Fighter 1115-15 (15kW) + 9kW elpatron
Kamin - 7-9kW till vattnet
Volymförstorare - ca 300 liter
Laddomat - vilken av 10 eller 11-30?? (tankar, vp osv i källaren, kaminen på entreplan)
VVB - Borö VB 300/160 OEM 500 liter varav 300 är beredare

Redigerat: Upptäckte att det kalla returvattnet från golvvärmen gick tillbaka till volymförstoraren.... bättre att låta det gå via VP. Uppdaterade bilden.
« Senast ändrad: 23 september 2011, 23:10:15 av kajott »

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad kamin i serie med VP??
« Svar #5 skrivet: 24 september 2011, 11:12:09 »
Du måste nog renodla lite.
Kaminen ska helst bara jobba mot tanken via en laddkrets om jag får bestämma. Då kan du lätt hålla rätt temperaturer på laddkretsen och det är inget annat som påverkar.
Från tanken kan du sedan mata allt du vill, VVB, golvvärme etc.
Se tanken som hjärtat i systemet är mitt tips.

/Raptor


Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad kajott

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin i serie med VP??
« Svar #6 skrivet: 25 september 2011, 00:34:13 »
Tack för svaret Raptor!

Eftersom jag inte ser det själv och gärna vill förstå; vad gör detta förslag till en sämre (dålig?) lösning?

Möjligen behövs en lite utförligare beskrivning av mitt fall för att förstå min design:
Vi kommer troligen elda i den vattenmantlade kaminen relativt frekvent under vintern, men inte i sådan utsträckning att det blir en signifikant energikälla. Min VP är på 15 kW och räcker knappt när det är -5 grader ute (stort hus). Kaminen ger 7 kW till vattnet, något som jag ser på som ett extra tillskott och backup vid strömavbrott. Det jag vill säga är att huset troligen kan svälja det kaminen producerar. Iden med mitt förslag är att i första hand värma VVB tanken med kaminen, så VPn obehindrat kan värma huset. Att värma upp 500 liter (200 i manteln och 300 i beredaren) från 50 till 80 grader bör ta omkring 2h 30m. Därmed tror jag man täcker de flesta gånger vi kommer elda i kaminen (vardagskvällar). De gånger man eldar längre går värmen direkt ut i huset istället för att sparas, vilket givetvis inte är optimalt. Självklart inser jag att det ideala värmesystemet mer liknar tex denna: http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/RITNING_2.11-REV-2008-01-08.pdf. Men att realisera en sådan lösning vore på tok för dyr, dvs investeringen kommer inte betala sig med en 7 kW kamin som myseldas några kvällar per vecka.

Så det jag hoppas få svar på är om du fortfarande tycker mitt förslag är suboptimalt med denna nya info.

Än en gång tack till de som hjälper mig med detta.

/Kajott

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Vattenmantlad kamin i serie med VP??
« Svar #7 skrivet: 25 september 2011, 01:51:48 »
Jag håller med Raptor här, gör det så enkelt som möjligt. Använd tanken som hjärtat och ladda bara denna med den vattenmantlade kamminen. Jag har själv 2 st vattenmantlade kaminer en hemma och en på landet. På båda ställena laddar jag tanken och plockar sedan ut vad jag behöver till golvslingorna.
Detta funkar utan att det kostar en hel förmögenhet i matrial.
Jag har dock ingen laddomat utan en differential termometer som startar och stoppar pumparna vid en given temperatur över vad som är lägsta temperatur i tankarna.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad kamin i serie med VP??
« Svar #8 skrivet: 25 september 2011, 18:56:45 »
Tack för svaret Raptor!

Eftersom jag inte ser det själv och gärna vill förstå; vad gör detta förslag till en sämre (dålig?) lösning?

Möjligen behövs en lite utförligare beskrivning av mitt fall för att förstå min design:
Vi kommer troligen elda i den vattenmantlade kaminen relativt frekvent under vintern, men inte i sådan utsträckning att det blir en signifikant energikälla. Min VP är på 15 kW och räcker knappt när det är -5 grader ute (stort hus). Kaminen ger 7 kW till vattnet, något som jag ser på som ett extra tillskott och backup vid strömavbrott. Det jag vill säga är att huset troligen kan svälja det kaminen producerar. Iden med mitt förslag är att i första hand värma VVB tanken med kaminen, så VPn obehindrat kan värma huset. Att värma upp 500 liter (200 i manteln och 300 i beredaren) från 50 till 80 grader bör ta omkring 2h 30m. Därmed tror jag man täcker de flesta gånger vi kommer elda i kaminen (vardagskvällar). De gånger man eldar längre går värmen direkt ut i huset istället för att sparas, vilket givetvis inte är optimalt. Självklart inser jag att det ideala värmesystemet mer liknar tex denna: http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/RITNING_2.11-REV-2008-01-08.pdf. Men att realisera en sådan lösning vore på tok för dyr, dvs investeringen kommer inte betala sig med en 7 kW kamin som myseldas några kvällar per vecka.

Så det jag hoppas få svar på är om du fortfarande tycker mitt förslag är suboptimalt med denna nya info.

Än en gång tack till de som hjälper mig med detta.

/Kajott
Bra me en som tänker outside the box!  Thumbsup

Egentligen är det inget fel med din lösning. Tittar man i de flesta kaminers installationsmanual så är de kopplade direkt mot systemet som din. Men vill du öka verkningsgraden, sänka miljöpåverkan och ha en större flexibilitet i ditt eldande så bör du ha en acktank, tekniktank eller annan form av lagring samt en reglerbar laddkrets mellan kamin och tank.
Det laddshunten gör är att hålla flöde över kaminen (gärna turbulent) och sedan shunta in "kylvatten" för att hålla kaminens temperatur konstant. Vilken pump är cirkulationspump för huvudkretsen resp. laddkrets i ditt system?
Jag tvivlar inte på att ditt system sväljer den effekten kaminen ger men ska du strunta i att elda en kväll när det är rått och fuktigt och VVB redan är 65 grader och VP ger tillräcklig effekt?

Nästa sak jag tänker på ar att du vill kunna elda vid strömavbrott. Om du inte bygger systemet för självcirkulation så kommer det inte att fungera om du inte har batteribackup på cirkpumparna. Det gäller alla vattenmantlade kaminer.
Kom ihåg expansionskärl, säkerhetsventil och avluftningar när du bygger.

Jag säger inte att du INTE kommer att få systemet att funka, det får du säkert. Frågan är hur effektivt och användarvänligt det blir. De två punkterna är helt avgörande för hur mycket man kommer att använda sin investering.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad kajott

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin i serie med VP??
« Svar #9 skrivet: 27 september 2011, 17:12:32 »
Egentligen är det inget fel med din lösning. Tittar man i de flesta kaminers installationsmanual så är de kopplade direkt mot systemet som din. Men vill du öka verkningsgraden, sänka miljöpåverkan och ha en större flexibilitet i ditt eldande så bör du ha en acktank, tekniktank eller annan form av lagring samt en reglerbar laddkrets mellan kamin och tank.

Men det blir ju det jag fÃ¥r, tror jag  :-\
Laddomaten laddar i första hand VVB om 500 liter vilket bör ta ca 2.5h vilket alltså gör att jag kan spara omkring 2,5h*7kW=17,5kWh enligt uträkning ovan.

Det laddshunten gör är att hålla flöde över kaminen (gärna turbulent) och sedan shunta in "kylvatten" för att hålla kaminens temperatur konstant.

Precis vad laddomaten är tänkt att göra. Kylvattnet kommer i första hand från botten av VVB. Det uppvärmda vattnet återförs till toppen av VVB.

Vilken pump är cirkulationspump för huvudkretsen resp. laddkrets i ditt system?

Till huvudkretsen använder jag pumpen som sitter i VP. Laddkretsen består ju av laddomaten som har egen pump.

Jag tvivlar inte på att ditt system sväljer den effekten kaminen ger men ska du strunta i att elda en kväll när det är rått och fuktigt och VVB redan är 65 grader och VP ger tillräcklig effekt?

Givetvis inte. I det fallet kommer VVB värmas upp till ~70grader (eller vilken temperatur nu kaminlogiken bryter laddningen av VVB vid). Sen skickas värmen från kaminen ut i huvudkretsen då ventil 5 stängs och 2 öppnas. Mao körs VP och kamin parallellt när VVB är full.

När man kör kamin och VP parallellt är idén är att VPn ska stanna om energin från kaminen räcker till. Men för att få detta att funka måste man nog flytta VPns framledningsgivare så kaminens tillskott syns för VPn.

Nästa sak jag tänker på ar att du vill kunna elda vid strömavbrott. Om du inte bygger systemet för självcirkulation så kommer det inte att fungera om du inte har batteribackup på cirkpumparna. Det gäller alla vattenmantlade kaminer.
Kom ihåg expansionskärl, säkerhetsventil och avluftningar när du bygger.

Backup i för cirkpumparna behövs. Tror inte jag kan få till självcirkulation iom att kaminen återfinns ovanför resten av systemet (laddomat, VVB och inkoppling mot elementen).

Tack för de övriga tipsen.

Jag säger inte att du INTE kommer att få systemet att funka, det får du säkert. Frågan är hur effektivt och användarvänligt det blir. De två punkterna är helt avgörande för hur mycket man kommer att använda sin investering.

Sant, det måste vara enkelt att elda och underhålla.

Övriga synpunkter mottages tacksamt.

/Kajott

Redigerade några mindre fel...
« Senast ändrad: 27 september 2011, 20:54:46 av kajott »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!