Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump startar ofta. Växelventilen?  (läst 4639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mutte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump startar ofta. Växelventilen?
« Svar #15 skrivet: 06 januari 2016, 12:48:15 »
Kanske en dum fråga.. Men ska man ha en backventil i bypassen på radiatorslingan?
Jag har inte det iallafall, men läste någonstans om det...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump startar ofta. Växelventilen?
« Svar #16 skrivet: 06 januari 2016, 19:16:20 »
Jag anser ju att en backventil i bypassen vore en bra idé.
Tempgivarna är annars inte kända för att visa exakt rätt så skillnaden behöver inte innebära att vattnet går bakvägen i bypassen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mutte

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump startar ofta. Växelventilen?
« Svar #17 skrivet: 07 januari 2016, 14:36:33 »
Ställde ner rumsgivarens påverkande från 5 till 2 och då fick jag upp tempen på systemet bättre.
Men värmepumpen orkar inte hålla effekten.

Har ställt upp kurvan till 6.0 som ör lite högre än tidigare, men returen sjunker sakta sakta tills tillskottet går in och hjälper till. Då stiger returtempen från radiatorerna, och när tillskottet inte behövs längre så börjar tempen sjunka sakta sakta igen..
Värmepumpen går konstant alltså.

Sen 2009 har jag 33h tillskott som berodde pÃ¥ för smÃ¥ element som byttes 2011.. Sen dess har jag inte haft nÃ¥got problem, förrän idag när tillskott varit ytterligare 3h bara idag?  Sc:,h

Gt9 är fortfarande ca 2-2,5grader högre än gt1.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!