Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Smart Price Adaptation Eltilllsats F750  (läst 5606 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RichardJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
Smart Price Adaptation Eltilllsats F750
« skrivet: 06 december 2021, 18:04:30 »
Vet inte exakt hur detta är tänkt att fungera. Men när elpriset blir dyrt drar han ner kompressorfrekvensen till ett minimum men samtidigt går eltillsatsen upp på 4-5kwh.. Det är nu 18minus ute, men detta fenomen har varit även under svalare temperaturer under nollan... Är det inte mer effektivt att han isf drar på kompressorn och blockerar tillsatsen?

Hur fungerar det att använda sig av Smart Price Adaptation och samtidigt blockera tillsatsen? Good or bad ?

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smart Price Adaptation Eltilllsats F750
« Svar #1 skrivet: 06 december 2021, 20:58:46 »
Har kört smart price ett tag och tycker det funkar rätt bra. Har inga körningar där tillsatsen går under dyra timmar. Till och med så bra att vissa dagar har den eldat på på nätterna och sen sänker framledningen successivt och gradminuterna slutar lagom på noll när priser maxar(och kompressorn stannar).
Men eftersom hela systemet bygger på relativt pris blir det ibland vissa dagar lite fel om skillnader i absoluta tal är små. Men som det är nu, så hjälper det till att sänka kostnader (som för övrigt skenar hejvilt med dagens priser)…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Smart Price Adaptation Eltilllsats F750
« Svar #2 skrivet: 07 december 2021, 11:20:45 »
Vet inte exakt hur detta är tänkt att fungera. Men när elpriset blir dyrt drar han ner kompressorfrekvensen till ett minimum men samtidigt går eltillsatsen upp på 4-5kwh.. Det är nu 18minus ute, men detta fenomen har varit även under svalare temperaturer under nollan... Är det inte mer effektivt att han isf drar på kompressorn och blockerar tillsatsen?

Hur fungerar det att använda sig av Smart Price Adaptation och samtidigt blockera tillsatsen? Good or bad ?

Låter mer som Unsmart Price Adaption, jag skulle stänga av skiten.
Självklart ska den köra kompressorn på max innan den slår till elpatron.
Kolla bara förångartemp, denna kan begränsa kompressorns effekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RichardJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Smart Price Adaptation Eltilllsats F750
« Svar #3 skrivet: 07 december 2021, 19:24:44 »
Avaktiverade SPA.. Får inte upp värmen I huset dock, är de för att det är så otroligt kallt nu lr är det någon inställning lr annat jag bör se över? Kompressorn går inte upp över 80HZ vilket är märkligt men patronen ligger o pressar... Har termostat inställd på 18.5 grader.

Bor i ett relativt nybyggt lösvirkeshus på 178kvm+100kvm garage allt uppvärmt med golvvärme. Har en Nibe F750.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Smart Price Adaptation Eltilllsats F750
« Svar #4 skrivet: 07 december 2021, 19:30:18 »
F750 rekommenderas till max 200 kvm. Går ventilationsluften från garaget via F750 i nuläget?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RichardJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Smart Price Adaptation Eltilllsats F750
« Svar #5 skrivet: 07 december 2021, 19:33:44 »
F750 rekommenderas till max 200 kvm. Går ventilationsluften från garaget via F750 i nuläget?

Nej utan från huset :) hade inga problem förra året med innetempen, vet ej va ja kan ha ställt till med.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Smart Price Adaptation Eltilllsats F750
« Svar #6 skrivet: 07 december 2021, 23:00:37 »
Ser inget som är jättefel, bra luftflöde, OK avlufttemp.
Förångartemp begränsar kompressorn.
Knepigt....
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RichardJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Smart Price Adaptation Eltilllsats F750
« Svar #7 skrivet: 07 december 2021, 23:12:16 »
Ser inget som är jättefel, bra luftflöde, OK avlufttemp.
Förångartemp begränsar kompressorn.
Knepigt....

Knepigt att förångartemp begränsar kompressorn lr knepigt inte tempen ökar ? Något ör märkligt för nu har det blivit varmare ute 10 minus.. ändå fortfarande samma innertemperatur som de va runt lunch trots jag ställt det mkt högre och både patron o kompressor jobbar..

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smart Price Adaptation Eltilllsats F750
« Svar #8 skrivet: 07 december 2021, 23:23:20 »
Svårt att säga, håller med om att det mesta ser ok ut.
Kan vara kombinationen att frånluften är ganska låg och att din retur är låg (nästan 9 grader). Mycket för golvvärme…har den varit avstängd?

Du har ju en ganska låg kurva misstänker jag?
30.8 grader framledning vid -13.
Samtidigt visar ju faktiskt framledning på nån grad högre (visserligen bara en ögonblicksbild så man kan ju tolka saker fel)

Utloggad RichardJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Smart Price Adaptation Eltilllsats F750
« Svar #9 skrivet: 07 december 2021, 23:38:57 »
Svårt att säga, håller med om att det mesta ser ok ut.
Kan vara kombinationen att frånluften är ganska låg och att din retur är låg (nästan 9 grader). Mycket för golvvärme…har den varit avstängd?

Du har ju en ganska låg kurva misstänker jag?
30.8 grader framledning vid -13.
Samtidigt visar ju faktiskt framledning på nån grad högre (visserligen bara en ögonblicksbild så man kan ju tolka saker fel)

Ja inatt blev de ju larm att frånluft va för kall så kompressorn sluta, jag prövade nämligen o stänga av elpatronen för att se om kompressorn skulle öka HZ samt jag tyckte Smart Price Adaptation använde elpatronen på väldigt märkligt sätt... Ingen bra idé att göra vid 18 minus, så då blev de larm o kompressorn la av.. Är det märkliga värden menar du?


Det jag vet är att det är ett extremt välbyggd hus och att kurvan va väldigt lågt ställd av han som byggde huset, tjänar ja på att ändra?

Utloggad jannebozz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 131
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smart Price Adaptation Eltilllsats F750
« Svar #10 skrivet: 08 december 2021, 00:06:28 »
Vill du ha varmare så måste ju varmare vatten fram.
Men är väl alltid mer ekonomiskt för pumpen att jobba med lägre temperaturer.
Jag tror din begränsning av kompressorn beror på låg frånluft. Har för mig att att minimum frånluft får vara 16 grader sen stänger kompressorn av sig.
Luftflödet är bra och med en frånluft på tex 21 grader borde den kunna gå upp en bra bit över 100Hz.
Jag har ca 216 i flöde, 21 grader frånluft och får ut nästan 105Hz.

Utloggad RichardJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Smart Price Adaptation Eltilllsats F750
« Svar #11 skrivet: 08 december 2021, 11:40:31 »
Vill du ha varmare så måste ju varmare vatten fram.
Men är väl alltid mer ekonomiskt för pumpen att jobba med lägre temperaturer.
Jag tror din begränsning av kompressorn beror på låg frånluft. Har för mig att att minimum frånluft får vara 16 grader sen stänger kompressorn av sig.
Luftflödet är bra och med en frånluft på tex 21 grader borde den kunna gå upp en bra bit över 100Hz.
Jag har ca 216 i flöde, 21 grader frånluft och får ut nästan 105Hz.

Ok, tack snälla alla. Sista 2 frågorna. Vad beror det på att förångartempen är så låg? 16 minus just nu.. samt varför är returledningen så kall? Är det för att det är ett stort hus och att det är kallare i garaget?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Smart Price Adaptation Eltilllsats F750
« Svar #12 skrivet: 08 december 2021, 11:54:22 »
Den försöker ta ut så mycket effekt det går med kompressorn men rumstemperaturen är bara 16,8° och frånluften är sval. Returen blir låg om det är stort hus och garage, större än vad som är rekommenderat för F750.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Smart Price Adaptation Eltilllsats F750
« Svar #13 skrivet: 08 december 2021, 14:00:14 »
Garaget är nog boven i dramat, därifrån sker ju ingen återvinning och cirkulationsvattnet kyls nog ner rejält när den stackars pumpen försöker värma upp det. Hur är garaget isolerat? Lika bra som boningshuset? Går det så stäng av värmen till garaget, sätt in ett el-element tillfälligt om du är orolig för frysrisk
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad RichardJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F750
SV: Smart Price Adaptation Eltilllsats F750
« Svar #14 skrivet: 08 december 2021, 16:09:51 »
Jag ströp vattnet ut till garaget något, kanske va dumt så det håller mkt kallare temp, kanske därför de kyls ned så där. Garaget är lika bra isolerat som huset.

Sen tittar jag lite på kurvan, hur ställe ja den högre än 37? Kan bara ändra förskjutning och kurva men inte att graderna blir högre än 37.. Däremot finns en egen kurva gjord, hur vet jag om den används ? Antagligen inte. Isf hur gör jag så att den används?

Är iväg så kommer inte åt allt, endast via uplink.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!