Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offeranod  (läst 12312 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
Offeranod
« skrivet: 20 februari 2006, 20:34:25 »
Har nya pumpar offferanoder som skall bytas, eller skiljer det mellan olika märken? Min gamla Elektrostandard hade det i alla fall.
Ser att vissa har rostfri VV-beredare, då kanske man inte behöver anod?
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Offeranod
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2006, 10:34:25 »
Hej

Vad jag vet är det "bara" emaljerade beredare som har offeranod.

ingen funktion i rf beredare

//kgust

Utloggad Surfaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Offeranod
« Svar #2 skrivet: 12 april 2006, 17:53:42 »
Hej!
I nya maskiner sitter det El-anoder som har mycket lång livslängd.

Surfaren

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Offeranod
« Svar #3 skrivet: 12 april 2006, 18:27:10 »
Och en dumm fråga vad är en "El-anod"
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Farbror Melker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Farbror Melker, Vet du vaa
SV: Offeranod
« Svar #4 skrivet: 16 april 2006, 00:55:46 »
Min gamla Elektrostandard hade det i alla fall.

Sköt om din älskade ES! Jag hade en också och den var fin. Gick tyst och gav massor med skön värme.
-Och sÃ¥ en dag sÃ¥ började säkerhetsventilen att skvala.  Manometern pÃ¥ radiatorsidan stod pÃ¥ 3 bar. NÃ¥got var fel... fiR:
Efter lite felsökning kom vi fram till att rören i varmvattenberedaren var trasiga; värmeväxlaren hade rostat sönder. Systemet var fyllt med rostsoppa. (Rostsoppa såg ut i konsistensen som Sagolika nyponsoppa och finns i kyldisken).
Det som troligtvis hade hänt var att ingen skött om ES genom att byta anoden som man bör. Alla tidigare ägare hade säkerligen förlitat sig på att larmet för byta anod skulle fungera.

Idag har vi en nya IVT 490 som står och mummrar istället. Den går inte alls lika tyst som den förra.

Med andra ord. BYT ANOD!!! huvuddunk

« Senast ändrad: 16 april 2006, 00:57:41 av Farbror Melker »
IVT 490 installerad jan 2006 i Östergötland.
Enplanshus på 112 kvm.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Offeranod
« Svar #5 skrivet: 17 april 2006, 21:01:53 »
Min gamla Elektrostandard hade det i alla fall.

Sköt om din älskade ES! Jag hade en också och den var fin. Gick tyst och gav massor med skön värme.
-Och sÃ¥ en dag sÃ¥ började säkerhetsventilen att skvala.  Manometern pÃ¥ radiatorsidan stod pÃ¥ 3 bar. NÃ¥got var fel... fiR:
Efter lite felsökning kom vi fram till att rören i varmvattenberedaren var trasiga; värmeväxlaren hade rostat sönder. Systemet var fyllt med rostsoppa. (Rostsoppa såg ut i konsistensen som Sagolika nyponsoppa och finns i kyldisken).
Det som troligtvis hade hänt var att ingen skött om ES genom att byta anoden som man bör. Alla tidigare ägare hade säkerligen förlitat sig på att larmet för byta anod skulle fungera.

Idag har vi en nya IVT 490 som står och mummrar istället. Den går inte alls lika tyst som den förra.

Med andra ord. BYT ANOD!!! huvuddunk



Hej, jag har försökt förstå vad som hände med din elektrostandard. Får en bild av en tank med genomströmningsvärmare som gått sönder varpå det komunala vattetrycket belastar cirkulationssystemet. Genomströmningsvärmarna brukar ju vara av koppar, s.k kammflänsrör. Kan det varit galvaniska strömmar som orsakat det ? Är jag ute o cyklar, eller ?
Om antagandet är korrekt finns det all anledning för de som har liknande system att vara extra observanta b.l.a comfortzone-ägare.
 ???
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Offeranod
« Svar #6 skrivet: 17 april 2006, 23:20:05 »
Min gamla Elektrostandard hade det i alla fall.

Sköt om din älskade ES! Jag hade en också och den var fin.


Tyvärr har den en trasig värmepumpsdel vilket knappast lönar sig att repa.
Så det blir väl en bullrande 490, eller möjligen en NIbe 360.
 ^-^
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad Farbror Melker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Farbror Melker, Vet du vaa
SV: Offeranod
« Svar #7 skrivet: 17 april 2006, 23:32:08 »
Hej,
Jag har ingen aning om det var krypströmmar som orsakade haveriet. Men det låter som en trolig orsak och till dess att motsatsen är bevisad så tror jag att anoden hade varit ur funktion i många år. Enligt obekräftade uppgifter 5 år.
Enligt samma obekräftade uppgifter hade Elektrostandarden flertalet olika material i sin konstruktion som gjorde den väldigt benägen att rosta.

Du har rätt i ditt antagande; vattentrycket gick in i radiotorkretsen genom den trasiga varmvattenberedaren. Då hade allting varit frid och fröjd genom att stänga av inkommande ventil (varmvattnet) till pannan för att kunna fortsätta att bo och ha på värmen i huset men utan V V. *vinkar*

DÃ¥ visade det sig att en eller flera ventiler (troligtvis duschblandaren) läckte igenom frÃ¥n kallvattensidan till varmvattensidan och trycksatte radiatorkretsen bakvägen. Efter 2 timmar var trycket uppe i 3,5 bar igen. Med andra ord sÃ¥ kunde vi inte fÃ¥ nÃ¥got varmvatten e l l e r  värme i huset  >:( . (Vi tordes inte köra cirkulationspumpen med ett trycksatt system pÃ¥ över 3 bar dÃ¥ vi inte hade koll pÃ¥ läget.)  

Har systemet en anod sÃ¥ sitter den där av nÃ¥gon orsak! Se till att den funkar sÃ¥ slipper man bekymmer och sparar pengar.  :)

---
Nej, det lönar sig nog inte att laga en trasig värmepumpsdel. Synd att du inte kunde ha fått vår g:a VP del som var nyservad strax innan... Men det är klart, den var 12 år gammal. 12 år och en vecka för att vara exakt enligt försäkringsbolaget. Gränsen går efter 12 år för att få ut något där!
Vår 490 bullrade skapligt i början men är numera tystare efter åtgärder från IVT.


/Fabror Melker


IVT 490 installerad jan 2006 i Östergötland.
Enplanshus på 112 kvm.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Offeranod
« Svar #8 skrivet: 17 april 2006, 23:46:34 »
Min gamla Elektrostandard hade det i alla fall.

Sköt om din älskade ES! Jag hade en också och den var fin. Gick tyst och gav massor med skön värme.
-Och sÃ¥ en dag sÃ¥ började säkerhetsventilen att skvala.  Manometern pÃ¥ radiatorsidan stod pÃ¥ 3 bar. NÃ¥got var fel... fiR:
Efter lite felsökning kom vi fram till att rören i varmvattenberedaren var trasiga; värmeväxlaren hade rostat sönder. Systemet var fyllt med rostsoppa. (Rostsoppa såg ut i konsistensen som Sagolika nyponsoppa och finns i kyldisken).
Det som troligtvis hade hänt var att ingen skött om ES genom att byta anoden som man bör. Alla tidigare ägare hade säkerligen förlitat sig på att larmet för byta anod skulle fungera.

Idag har vi en nya IVT 490 som står och mummrar istället. Den går inte alls lika tyst som den förra.

Med andra ord. BYT ANOD!!! huvuddunk



Hej, jag har försökt förstå vad som hände med din elektrostandard. Får en bild av en tank med genomströmningsvärmare som gått sönder varpå det komunala vattetrycket belastar cirkulationssystemet. Genomströmningsvärmarna brukar ju vara av koppar, s.k kammflänsrör. Kan det varit galvaniska strömmar som orsakat det ? Är jag ute o cyklar, eller ?
Om antagandet är korrekt finns det all anledning för de som har liknande system att vara extra observanta b.l.a comfortzone-ägare.
 ???

Hur var ES:en konstruerad? Var det verkligen genomströmningsvärmare av koppar? Beredare med genomströmningsvärmare av koppar brukar väl inte ha någon offeranod? Åtminstone har inte CE50 det. Stålet i tanken fungerar ju själv som offeranod för kopparröret. Om något skulle korrodera sönder är det ju inte kopparröret. Men, det finns ju inget syre i vattnet, pga slutet system med svartvatten, så inte ens stålet ska ju kunna rosta.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Offeranod
« Svar #9 skrivet: 18 april 2006, 01:07:55 »
Hej
Blandar ni inte ihop olika saker nu.
Vad har teflon eller emalj med offeranod att göra ?
Rostar och galvanisk korrosion är väl inte samma sak ?

Undrande
Messer

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Offeranod
« Svar #10 skrivet: 18 april 2006, 01:14:03 »
Jag har ingen aning om hur ES var kunstruerad, men jag vet att det kan vara problem med galvaniska strömmar vid vissa sammansättningar av olika metaller. Det har således inget med normal korrision att göra utan mer en materialförflyttning från en metall till en ädlare metall (om jag minns rätt).
http://www.fintlings.se/index.htm?es.htm
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Offeranod
« Svar #11 skrivet: 18 april 2006, 01:21:02 »
Hej
Blandar ni inte ihop olika saker nu.
Vad har teflon eller emalj med offeranod att göra ?
Rostar och galvanisk korrosion är väl inte samma sak ?

Undrande
Messer

Det har du så rätt i så.
Trodde det bara var jag som var vaken (vi denna sena timme).
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Offeranod
« Svar #12 skrivet: 18 april 2006, 02:24:46 »
Här är en till som är vaken. Hur ska jag orka upp imorgon?  :-\

Jag är inte så jättehemma på galvanisk korrosion, men jag gjorde en snabb sökning på google och hittade:

http://www.outokumpucopper.com/pages/Page____7897.aspx

Där står bl a att syre krävs för att galvanisk korrosion ska kunna uppkomma. "I slutna system , t ex radiatorvärmesystem, kan olika metaller kombineras."

Kamflänsrör av koppar i en ståltank med svartvatten borde alltså inte ge några problem med galvanisk korrosion.


Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Offeranod
« Svar #13 skrivet: 18 april 2006, 08:23:58 »
Jag tror inte heller att man behöver vara så orolig, åtminstone inte om man följer tillverkarens sköttselinstruktioner. Men det kan vara nyttigt att veta och vara uppmärksam på att det finns risker.
Mer läsning för den som vill och orkar.
http://runeberg.org/nfcf/0466.html
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Farbror Melker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Farbror Melker, Vet du vaa
SV: Offeranod
« Svar #14 skrivet: 18 april 2006, 19:04:44 »
Där står bl a att syre krävs för att galvanisk korrosion ska kunna uppkomma. "I slutna system , t ex radiatorvärmesystem, kan olika metaller kombineras."

Kamflänsrör av koppar i en ståltank med svartvatten borde alltså inte ge några problem med galvanisk korrosion.

Galvaniska strömmar eller rost; same shit different names  >:D
Ovasett vad det var sÃ¥ blev hela systemet fullt av sörja. Efter att ha luftat i värmeväxlaren mellan köldmedlet och vattnet för radiatorkretsen kom det ut en soppa som mest kan liknas som en stor blodkagel efter ett jättenäsblod  Sc:,h Allt därefter var som nyponsoppa. SÃ¥ vad som än hade hänt, med eller utan syre, sÃ¥ skedde en reaktion mellan metallerna och vattnet. Därom rÃ¥der inga som helst tvivel.

Vi har haft problem med att luft kom in i systemet så jag var tvungen att lufta ca 1 ggr i veckan. Då var jag ofta tvungen att fylla på vatten efter att ha luftat på grund av luftningsnipplarnas konstruktion. Jag tror inte att det riktigt påverkat i vårt fall eftersom vi bott så kort tid, men jag har ingen aning hur tidigare ägare hade vårdat pannan! Vi hittade ett litet litet läckage i pannan som vi senare åtgärdade. Det var så litet att vattnet som läckte ut han dunsta på de varma rören innan droppade ner på golvet huvuddunk.
 
Sen är ju bara det en gåta hur luft kan ta sig in i ett trycksatt system... Men det får bli en anna tråd.



IVT 490 installerad jan 2006 i Östergötland.
Enplanshus på 112 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!