Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solen lyser även i Finland (hoppas vi i alla fall)  (läst 32963 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
Solen lyser även i Finland (hoppas vi i alla fall)
« skrivet: 11 augusti 2008, 09:16:18 »
Hej på Er alla som detta kan intressera!

Jag bor i Finland utanför Jakobstad (i höjd med Umeå-Skellefteå) och har köpt ett sfinx paktet med 60 rör som jag skall sätta upp åt min son som köpt min hemgård. Laddpaketet kommer också från Stigs butik kompletterat med en Kwh-mätare samt en Dalatank 4i, 750l med 4 slingor.

Jag kommer att berätta om vårt projekt i denna tråd som också dokumenteras med bilder och hoppas på att få kommentarer från Er som redan har erfarenhet av detta. Jag vill också passa på och tack övriga som delar med sig av sina erfarenheter, de är till stor nytta när man är i planeringsskedet.

Vi har nu kommit igång och fått upp värmeväxlarna på garagetaket och 22mm kopparrör indraget till tankrummet som är i ett förråd i andra ändan av garaget. Jag lödde ihop kopparn i går men jag hade inga kopplingar så jag fick det provtryckt ännu med tryckluft, men det skall tryckars ännu innan jag provkör med vatten (har inte svetsat koppar sedan yrkesskolan 1974) så det blir spännande.

Det som jag nu undrar på om jag har för liten vinkel på rören eftersom vi bor på 63:je breddgraden, men å andra sidan så äe det svetsat och skruvat redan.

Jörgen  8)
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solen lyser även i Finland (hoppas vi i alla fall)
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2008, 14:00:34 »
Det som jag nu undrar på om jag har för liten vinkel på rören eftersom vi bor på 63:je breddgraden, men å andra sidan så äe det svetsat och skruvat redan.
Vad är det för vinkel?
Jag tycker den ser ut att vara bra mellanting både för sommar och höst/vår.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Solen lyser även i Finland (hoppas vi i alla fall)
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2008, 16:33:41 »
Måste nog svara att jag vet ej, har inte varit uppe med gradskiva och vattenpass ännu. Jag beställde stativen för montering på plant underlag av sfinx och det skulle ha funnits hål för en ännu större lutning ännu men jag stod och kollade in solen medan jag monterade och tyckte att det såg bra ut för vår-sommar-höst läge.

Jörgen  8)
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Solen lyser även i Finland (hoppas vi i alla fall)
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2008, 19:15:26 »
Nu mÃ¥ste jag medge att jag hÃ¥ller pÃ¥ och fÃ¥ fnatt, ju mer jag läser desto rÃ¥ddigre blir jag  b00k

Det är så att jag har en splitterny oljepanna (en högeffektiv Arimax 17) med en nästan ny (2 år) Oilon oljebrännare att sätta i som pappa köpte innan han dog.

Eftersom oljepannan har egen vv slinga i sig sÃ¥ hade jag tänkt att köra in tappvattnet via tankens slingor först och sedan ännu via oljepannans slinga, vilket väl är OK om jag kopplar ESBE blandventilerna enligt NILA energis http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/ShuntarBLV%20ESBE_LK.pdf rekommendation för att ännu köra vattnet genom oljepannans vv slinga som skall stÃ¥ pÃ¥ 65 grader kontinuerligt, eller  Sc:,h

Jag hade även tänkt att pumpa över solvatten frÃ¥n tanken till oljepannan (när det finns) för att shunta ut till värmesystem frÃ¥n pannans shunt, men efter att ha studerat Lesols ritningar sÃ¥ borde man värma tanken med oljepannan i stället och shunta med 4-vägsventil därifrÃ¥n, eller  :-\  Sc:,h

Jörgen  8)
« Senast ändrad: 12 augusti 2008, 06:26:31 av jharmala »
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Solen lyser även i Finland (hoppas vi i alla fall)
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2008, 06:46:25 »
Med anledning av tråden "Är vakuumrör verkligen något att satsa på" så ställer jag följande fråga till de som verkar ha koll på teoretiska detaljer:

Hur mycket mer utbyte får jag ner från taket om jag skruvar fast en aluminium plåt på stativet bakom rören?

Det blir ju i alla fall mera kvadrat solfångaryta och kanske rejält mera kw i tanken?

Jörgen  8)
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Solen lyser även i Finland (hoppas vi i alla fall)
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2008, 20:44:53 »
En fråga till:

När jag nu har en Dalatank med 2 laddslingor, kan man styra laddningen mellan över och undre slinga på något enkelt sätt utan någon typ av elshunt?

Jag hade skälv tänkt mig en vanlig manuell 3-vägs shunt, eller?

Jörgen  8)
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad leh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Solen lyser även i Finland (hoppas vi i alla fall)
« Svar #6 skrivet: 14 augusti 2008, 00:09:32 »
Hej,

Har också en 4-slingors Dalatank men jag använder en elektrisk trevägsventil för att växla mellan övre och undre slinga. Tror det blir svårt att styra detta manuellt och få det att fungera bra.

Tittade på din bild och jag tycker att det ser ut som du monterat expansionskärlet upp och ned?

Mvh
/Lennart

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Solen lyser även i Finland (hoppas vi i alla fall)
« Svar #7 skrivet: 14 augusti 2008, 06:37:12 »
Det kan tänkas att den är fel väg för jag vet inte vad som är upp eller ner på kärlet i fråga. Men om jag förstår dig rätt så skall då anslutningen vara uppåt för att vara rätt väg.

Min tanke gällande kärlets placering är att det skall vara i hjöd med tryckmätaren för att man enkelt skall kunna läsa av slingans tryck för att ha minst samma eller något högre tryck i kärlet för att inte kärlet skall fyllas med vätska mer en max 10% av dess volym (detta har jag läst någonstans). Därför har jag även en flexslang till kärlet för att kunna väga det vid behov.

Men vi hÃ¥ller pÃ¥ att sätta nytt tak pÃ¥ huset nu sÃ¥ solvärmesidan har gÃ¥tt i träda för nÃ¥gra veckor framöver. Men Ã¥ andar sidan sÃ¥ lyser solen med sin frÃ¥nvaro  ;) sÃ¥ det är lungt, vi hinner kanske fÃ¥nga lite av oktobersolen i bästa fall.

Jörgen  8) 

Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad leh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Solen lyser även i Finland (hoppas vi i alla fall)
« Svar #8 skrivet: 15 augusti 2008, 00:23:10 »
Mitt expansionskärl för solvärmen ska enligt instruktionen monteras med anslutningen uppåt. Övriga kärl jag sett har också haft anslutningen uppåt.
Vilken skillnad det gör, om det överhuvudtaget gör någon, har jag inte en aning om. Kan hända att det inte spelar någon roll.

Ja man kan ju inte påstå att det varit mycket sol på sistone :)

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Solen lyser även i Finland (hoppas vi i alla fall)
« Svar #9 skrivet: 15 augusti 2008, 00:35:35 »
Med anledning av tråden "Är vakuumrör verkligen något att satsa på" så ställer jag följande fråga till de som verkar ha koll på teoretiska detaljer:

Hur mycket mer utbyte får jag ner från taket om jag skruvar fast en aluminium plåt på stativet bakom rören?

Det blir ju i alla fall mera kvadrat solfångaryta och kanske rejält mera kw i tanken?

Jörgen  8)

om du menar att funka som ngn slags reflektor så tror iaf inte Stig Felldén på det. Läs hans argument i lämplig tråd - det handlar om vindfång, löv och snöfälla till ett visst materialpris som gör att det är lönsammare lägga pengarna på fler rör. Man missar då även det solljus som kommer bakifrån om rören är monterade som du tänker göra.
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solen lyser även i Finland (hoppas vi i alla fall)
« Svar #10 skrivet: 15 augusti 2008, 08:14:01 »
Mitt expansionskärl för solvärmen ska enligt instruktionen monteras med anslutningen uppåt. Övriga kärl jag sett har också haft anslutningen uppåt.
Mitt har anslutningen neråt och går inte att sätta på annat sätt eftersom det är på 130l och står på en fot. Det enda jag kan tänka mig är att det blir lite luft kvar i kärlet.

Är det inte lite för litet exp-kärl till så stor tank?
Eller är det bara till solslingan?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Solen lyser även i Finland (hoppas vi i alla fall)
« Svar #11 skrivet: 15 augusti 2008, 13:44:42 »
Montera gärna exp. kärlet så att ingen värme kan ledas dit. Det påstås att värmen hjälper till att knäcka gummiblåsan.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Solen lyser även i Finland (hoppas vi i alla fall)
« Svar #12 skrivet: 15 augusti 2008, 20:04:21 »
Är det inte lite för litet exp-kärl till så stor tank?
Eller är det bara till solslingan?

Det röda kärlet som syns på min bild är på 12l och är endast för solslingan, jag har ett 85l kärl för tanken som också står på golvet med anslutningen uppåt.

Jag har läst någonstans att kärlets volym bör vara minst 10% av systemets volym. Vilket då ger oss att min solslingas volym inte bör överstiga 120l

Jörgen  8)
« Senast ändrad: 15 augusti 2008, 20:07:40 av jharmala »
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Solen lyser även i Finland (hoppas vi i alla fall)
« Svar #13 skrivet: 15 augusti 2008, 20:12:30 »
Har också en 4-slingors Dalatank men jag använder en elektrisk trevägsventil för att växla mellan övre och undre slinga. Tror det blir svårt att styra detta manuellt och få det att fungera bra.

Är det en vanlig ESBE 3-väg ventil med någon stegmotor på typ ThermoMatic?

Hade nämligen tänkt att sätta en ESBE 3-väg och skaffa automatiken senare.

Jörgen  8)
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Solen lyser även i Finland (hoppas vi i alla fall)
« Svar #14 skrivet: 15 augusti 2008, 20:22:13 »
om du menar att funka som ngn slags reflektor så tror iaf inte Stig Felldén på det. Läs hans argument i lämplig tråd - det handlar om vindfång, löv och snöfälla till ett visst materialpris som gör att det är lönsammare lägga pengarna på fler rör. Man missar då även det solljus som kommer bakifrån om rören är monterade som du tänker göra.

Egentligen har jag redan bestämt mig för att inte skruva fast någon reflektor, är bara nyfiken på om det finns några siffror på hur mycket man eventuellt kan få ut mer om har en plåt där. Med mina stativ så skulle det vara mycket enkelt att sätta fast reflektorer alldeles bakom rören.

Men jag har även seglat lite så jag är medveten om hur vinden drar iväg i en så pass stor yta. Sätter man dit en reflektorplåt så är man även tvungen att ankra fast stativen upptill mot 4 hörn, inte bra.

Jörgen  8) 
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!