Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 29 april 2006, 23:57:24 »

Sommdet går att läsa i nån annan tråd så vart det till sist en VPA 300/200 som kopplades in på samma sätt som den inbyggda VVB:n är inkopplar.
den inbyggda VVB:n vart seriakopplad med radiatorsystemet & med in på kallvaten & ut på varmvatten.
Ibland kan man höra nått enstaka knäpp från nått enstaka ställe, efter en varmvatten laddning = srot skilnad mot förut.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 31 juli 2005, 17:26:31 »

nån som har koll på vilken effekr 1215:s elpatron har när den gör legionella höjning? om den bara kör på 3kW kanske man skulle kopla om så att den andvänder 6kW ?

Du kan koppla om till 9 kW om du vill, kolla  :,v(

VP:n kör på full effekt vid legionellahöjning.
OK, den kör redan på 6kW vid legionella = bra
jag vill nog inte koppla om till 9kW, då jag bara har 16A huvudsäkring
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 juli 2005, 14:24:41 »

nån som har koll på vilken effekr 1215:s elpatron har när den gör legionella höjning? om den bara kör på 3kW kanske man skulle kopla om så att den andvänder 6kW ?

Du kan koppla om till 9 kW om du vill, kolla  :,v(

VP:n kör på full effekt vid legionellahöjning.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 28 juli 2005, 16:52:43 »

instalerar jag en VPA300/200 så har jag vatten så det räcker & värmningen av vattnet kostar lika mycke även om jag förvärmer det, så den lösningen käns onödig för mig.
Skrivet av: tapen
« skrivet: 28 juli 2005, 13:34:45 »

Trycket är nog runt 8kg skulle jag tro!
Manteln är bara godkänd för 2.5 kg och dessutom så rostar den snart sönder ifall den kontinuerligt utsätts för syrerikt vatten!
Skrivet av: fripes
« skrivet: 28 juli 2005, 09:24:52 »

Trycket är nog runt 8kg skulle jag tro!
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 28 juli 2005, 09:10:24 »

Fripes jag undrar om manteln tål fullt vattentryck. Den är byggd för värmesystem tryck. Testad tror jag för 3 bars tryck.

Vatten trycket hos mig från kommunen är nog högre.


Man kanske kunde göra tvärtom. Behålla alltid cirk genom manteln vid rad värme och ha VVB s beredare som som förvärmning av nya VVB.
Skrivet av: fripes
« skrivet: 28 juli 2005, 09:01:54 »

Carman vad tror du om att förvärma vv genom att dra det igenom manteln på vpn det borde väl funka om man inte har vvc? Har skälv funderat på en liknande vv lösning, men funderat på vad som händer med flödet på värmekretsen då Themian har 28  mm rör påvärmen och 22 mm rör på vv ?
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 27 juli 2005, 20:54:36 »

Hos mig rör det sig om 650l/h som först växlar VP över till rad krets och går ca 1 min sen stoppar den och cirk pumpen går i ca 2-3min.
det ger mig ca 200-250l varmt vatten på ca fråm 58-35 grader under denna tid. Det ger som jag skrev min VP effekt 6000W/60*3 ger mig mellan 0,3-0,5kWh vid varje stopp.

Kompresorn kyls samtidigt får jag bort viss fuktighet vid fuktigt klimat under sommartid. Elementet stiger med 5 grader under kort tid.
Bara bra för bostaden och VP.

i min anläggning är det inte många liter som värmsupp efter vv-produktion, rören blir varma i ca 10 sekunder. det är säkert bara 5liter vatten som är varmt som ska blandas. så jag kopplar nog inte som på den sista bilden
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 27 juli 2005, 18:58:04 »

Hos mig rör det sig om 650l/h som först växlar VP över till rad krets och går ca 1 min sen stoppar den och cirk pumpen går i ca 2-3min.
det ger mig ca 200-250l varmt vatten på ca fråm 58-35 grader under denna tid. Det ger som jag skrev min VP effekt 6000W/60*3 ger mig mellan 0,3-0,5kWh vid varje stopp.

Kompresorn kyls samtidigt får jag bort viss fuktighet vid fuktigt klimat under sommartid. Elementet stiger med 5 grader under kort tid.
Bara bra för bostaden och VP.


CarMan vilken inställning av nedan använder du. (från 1215 manual sid 5)

Citera
Normalläge (grundinställning):[/b][/u]
Tillsats redo att starta vid behov. Varmvattenladdning
går in vid behov.
Lysdioder:
Rumsvärme: Fast sken
Varmvatten: Fast sken vid varmvattenladdning
Tillsatsvärme Blinkar / Fast sken

Läge ”Ej tillsatsvärme”:
Tryck en gång på knappen ”Driftläge”.
Lysdioder:
Rumsvärme: Fast sken
Varmvatten: Fast sken vid varmvattenladdning
Tillsatsvärme Släckt

Läge ”Ej rumsvärme” (enbart varmvatten):
Tryck en gång till på knappen ”Driftläge”.
Lysdioder:
Rumsvärme: Släckt
Varmvatten: Fast sken vid varmvattenladdning
Tillsatsvärme Släckt
Vid nästa tryckning på knappen ”Driftläge” sker en
återgång till normalläge.

Normalläge:
Ingen förhöjd VV temp inkopplad.

Tillfälligt förhöjd varmvattentemperatur:
Tryck en gång på knappen ”Extra VV”. Förhöjd varmvattentemperatur
erhålles under 24 timmar. Lysdiod
“Varmvatten” blinkar snabbt.
Fast sken under laddningen.

Periodiskt förhöjd varmvattentemperatur:
Tryck en gång till på knappen ”Extra VV”. Höjning av
varmvattentemperatur sker enligt meny 12. Lysdiod
”Varmvatten” blinkar långsamt. Fast sken under varmvattenladdningen.
Vid nästa tryckning på ”Extra VV” sker återgång till
normalläge.
Inställning av olika driftlägen
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 27 juli 2005, 18:26:14 »

Min trevägsventil slår direkt, sen är det som du säger, det är kondensorn som levererar den värme som knäpper i rören, vet inte hur många liter det kan rörasig om, men käns inte som det är så specielt lång tid det tar innan dn är nerkyld.
nja frästen undra om det inte är så här, efersom att man får knäppningar även vid elpatron värmning av vv

det är dom litrar vatten som fins från trevägsventilen till kondensor, kondensor & röret till elpatronen & det rör do går upp igenom pumpen till tkorset där röret delarsig mot vv & vb.
Hur många liter kan det vara, rören kan ju inte inehålla mycke, en halvliter kanske, sen har vi elpatronen, den innehåler sägert 2-3 liter, hur mycke kan kondensorn innehålla?

jag tror ialla fall att jag ska koppla på det alternativet som ger mäst knäppningar radiatorerna på över utgången.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 27 juli 2005, 17:51:32 »

Stå gärna vid din VP och lyssna när VV laddning är klar så stoppar först VP sen efer viss tid stoppar Vp cirk pump för då har rd syst kylt ner hetgasen i kondensorn med ca 10-15 grader så det blir mindre risk för HP stopp. Detta gäller om du valt host/vår läge ej sommarläge som automatikläge i VP program.

Kontrollera om din VP program gör som min SMO. Kan du bekräfta detta sen är jag tacksam.

Jag ska kolla.
min cirk pump går helatiden & jag tror bara växelventilen skiftar över för att välja om det ska göras radiatorvärme eller varmvatten.

är det altså nerkylningen av kondensorn som gör att man få¨r varmt vatten, hade inte tänkt på det tidigare, trode at växelventilen rördesig så sakta att det kom med lite varmvatten.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 27 juli 2005, 17:30:28 »

Stå gärna vid din VP och lyssna när VV laddning är klar så stoppar först VP sen efter viss tid stoppar Vp cirk pump för då har rad syst kylt ner hetgasen i kondensorn med ca 10-15 grader så det blir mindre risk för HP stopp. Detta gäller om du valt höst/vår läge ej sommarläge som automatikläge i VP program.

Kontrollera om din VP program gör som min SMO. Kan du bekräfta detta sen är jag tacksam.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 27 juli 2005, 17:23:52 »

Ojm du snackar om de 3 min värme slussas ut vid stopp av VV laddning nu sommartid ser jag det som viss fördel för det ger "lite värme ( min beräkning 1/2kWh) vid varje stopp. Det räcker då det tidsvis är rå luft när det regnar sommartid för att ta bort det obehaget.

Jag skiftade till enast sommarläge i min SMO, med direkt tyckte jag det var sämre därför ändrade jag snabbt tilbaka inställningen.

Det är ju bara bonus för mig istället för att VP skall kylas ner av uteluften.
För dig gör det ju inget heller för det kostar ingen extra el.


CarMan igen kom du in med kommentar medan jag svarade dig. Klart det går fortare med 6 kW. speciellt bra för dig när du har bubbelbad.

slussar pumpen ur värme under 3min ??? är det inte bara en lite skvätt när trevägsventilen slår om, 3 sek eller nåt. har jag missan nåt?
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 26 juli 2005, 22:25:28 »

Ojm du snackar om de 3 min värme slussas ut vid stopp av VV laddning nu sommartid ser jag det som viss fördel för det ger "lite värme ( min beräkning 1/2kWh) vid varje stopp. Det räcker då det tidsvis är rå luft när det regnar sommartid för att ta bort det obehaget.

Jag skiftade till enast sommarläge i min SMO, med direkt tyckte jag det var sämre därför ändrade jag snabbt tilbaka inställningen.

Det är ju bara bonus för mig istället för att VP skall kylas ner av uteluften.
För dig gör det ju inget heller för det kostar ingen extra el.


CarMan igen kom du in med kommentar medan jag svarade dig. Klart det går fortare med 6 kW. speciellt bra för dig när du har bubbelbad.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 26 juli 2005, 22:18:11 »

ja 6kW vid legionella höjning går någ åt för att värma vvb på någulunda kort tid
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 26 juli 2005, 22:16:17 »

Din fråga om knäppningar ser jag som så att det är "lite lägre temp i nedre delen än övre delen av befintliga VVB vid rad körning. Men det är till viss del försummbart vid drift. Vid inget flöde igenom den skapas autm en viss skiktning men du har rätt i att det blir mindre knäppningar om man tar ut värmen där nere. Det är samtidigt "lite" trögare reglering men det är ju bra för COP och el förbrukningen.

CarMan du hann in med en fråga till. Du kan klart koppla om ´din patron till 6 kW till VV höjande el.
Jag har läst i 1215 manual att vid VV änvänds det minsta steget vid höjning av VV temp var 14 dar.

Koppling kan vi ta sen?

jag störs ju inte av knäppningarna idag, ven om det låter mycke, så man kanske skulle koppla med vb-f i toppen i alla fall & bottern närmast värmepumpen, tycker att 160 liters vattenvolym borde blanda bort dom få litrarna varmt vatten som kommer efter vattenproduktion så att knäppningarna försviner endå. Det varma vattnet måste ju vandra igenom hela beredaren för att kunna skapa knäppningar i rören på andrasidan.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 26 juli 2005, 22:08:49 »

Din fråga om knäppningar ser jag som så att det är "lite lägre temp i nedre delen än övre delen av befintliga VVB vid rad körning. Men det är till viss del försummbart vid drift. Vid inget flöde igenom den skapas autm en viss skiktning men du har rätt i att det blir mindre knäppningar om man tar ut värmen där nere. Det är samtidigt "lite" trögare reglering men det är ju bra för COP och el förbrukningen.

CarMan du hann in med en fråga till. Du kan klart koppla om ´din patron till 6 kW till VV höjande el.
Jag har läst i 1215 manual att vid VV änvänds det minsta steget vid höjning av VV temp var 14 dar.

Koppling kan vi ta sen?
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 26 juli 2005, 22:07:37 »

nån som har koll på vilken effekr 1215:s elpatron har när den gör legionella höjning? om den bara kör på 3kW kanske man skulle kopla om så att den andvänder 6kW ?
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 26 juli 2005, 22:02:08 »

CarMan

Du har rätt om elpatronen. Normalt har man sep patron för VV resp värme men i 1215 är det samma patron till vilket som. Sen är det olika effekter beroende av dess endamål.

Men vid VV laddning går inget  flöde igenom gamla beredaren. den ligger helt kopplad i serie med rad kretsen. Så du flyttar din VV producent till nya VVB och skapar volym förstorare istället.

Kommentar??



ja presis så, nu är vi överens.
den gammla vvb:n ska bara vara volymförstorare för radiatorkretsen.
vad tror du om "volymförstoraren, ska jag ha utgående i toppen eller botten. det tvistas ju om vilket som tar bort knäppningar i rören bäst. jag får väll ändå ingen skicktning i beredaren efter som att jag kör på läge 3 på cirkpumpen?
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 26 juli 2005, 21:54:22 »

CarMan

Du har rätt om elpatronen. Normalt har man sep patron för VV resp värme men i 1215 är det samma patron till vilket som. Sen är det olika effekter beroende av dess endamål.

Men vid VV laddning går inget  flöde igenom gamla beredaren. den ligger helt kopplad i serie med rad kretsen. Så du flyttar din VV producent till nya VVB och skapar volym förstorare istället.

Kommentar??

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 26 juli 2005, 21:34:48 »

Den gamla VVB kommer endast fungera som volym förstorare för rad systemet. Växelventilen skapar i läge radiator värme flöde i den gamla beredaren.

Om du vill ha VV el-patronen som du har  idag att värma den nya tanken vet jag ej hur du skall få flödet av den värmen över till den nya tanken därför att vid VV laddning går inget vattenflöde genom den gamla beredaren.

Av denna anledning måste den nya tanken ha en egen exv, 3 kW elpatron in byggd.
Styrd av samma kontaktor som idag styr VV elpatron. Lite kabel från gamla-nya VVB för denna sak.
Samtidigt klenare kabel mellan VP eln. och nya VV givare. Sc:,h




nu är jag inte med riktigt, eller så har du misförstått.
1. gammla vvb ska bara vara volymförstorare, växelventilen skapar inget flöde i den gamla vvb:n.
2 jag kommer att andvända den inbygda elpatronen, den sitter ju i serie med värmepumpen & allt flöde går igenom den oavsett läge på trevägsventilen
3 den nya tanken komer att vara inkoplad på exakt samma sätt som den tanken som orginal sitter i Nibe 1215 = allt funkar likadant, bara det att tanken är större.
den inbyggda vvb:n komer att vara volymförstorare & dubbelmanteln är vattenfyld, men inget flöde skapas i denna.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 26 juli 2005, 19:07:27 »

Den gamla VVB kommer endast fungera som volym förstorare för rad systemet. Växelventilen skapar i läge radiator värme flöde i den gamla beredaren.

Om du vill ha VV el-patronen som du har  idag att värma den nya tanken vet jag ej hur du skall få flödet av den värmen över till den nya tanken därför att vid VV laddning går inget vattenflöde genom den gamla beredaren.

Av denna anledning måste den nya tanken ha en egen exv, 3 kW elpatron in byggd.
Styrd av samma kontaktor som idag styr VV elpatron. Lite kabel från gamla-nya VVB för denna sak.
Samtidigt klenare kabel mellan VP eln. och nya VV givare. Sc:,h


Skrivet av: CarMan
« skrivet: 26 juli 2005, 17:23:47 »

Att den sitter på returen beror på att det är en Fighter 1215. Där sitter den på returen som standard. Det är lite bökigt att flytta den.

Och som sagt så spelar det egentligen ingen roll

/Johan

Ja den borde funka som din anläggning ungefär, när jag är klar.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 26 juli 2005, 17:17:29 »

Att den sitter på returen beror på att det är en Fighter 1215. Där sitter den på returen som standard. Det är lite bökigt att flytta den.

Och som sagt så spelar det egentligen ingen roll

/Johan
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 26 juli 2005, 17:12:32 »

Det kan fungera det jag kan se kan bli ett problem är att den nya tanken blir lite svalare än idag än den som sitter tillsammans med kompressorn pga vissa transport förluster och större volym. För att klara så där ej blir bakterier måste du ha elpatron som sitter i den nya tanken och höjer temp var 14 dar.

Det som också kan bli strul är när VP skall starta och generera VV sitter ju givaren i VP tanken. Du måste montera in en ny givare i den nya tanken som då styr >VP< istället för den gamla.

Sen med flöden så måste returvattnet vara max 48 grader på retur ledning till VP cirk pump och sen måste du justera in flöde så att du upp når den max temp du vill ha. Ligger du på för högt flöde kan det bli vissa intressanta fenomen i mellan dina temp i den nya tanken. Den måste ju värma tanken med en viss diff förhållande till topp och botten anslutningarna.

Detta är vad jag tror händer. det skall bli intressant och få höra dina resultat. Du måste logga värde på temp i både nya och gamla VVB bäde uppe och nere i se hur det verkar.

Sen vid rad körning får du så klart volym förstorare i gamla tanken. Det borde göra att den får din kurvas eller rad temp.



Intressant förlopp kommer det bli.... loggning med Rickards värmemätare+el effektmätare bör du ha..

Varför skulle inte den inbyggdda elpatronen klara att höja tempraturen på en extärn tank? tanken komer att stå presis brid vid värmepumpen

Jag komer att skaffa en ny givare till VPA:n & även en strypventil så att jag kan justera flödet, tänkte lägga mig på ett delta-t på 6-8 grader
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 26 juli 2005, 17:08:10 »

Hej Car Man!

Min synpunkt:
Ser att trevägsventilen/växelventilen sitter på returen.
Skall du ha den där?

Jag skulle sätta den på framledningen.
Spelar iofs kanske ingen roll om den sitter på stigen eller returen

//Ha en bra dag

trevägsventilen sitter där i dag i min 1215. Jag tänkte bara skruva loss ena anslutningen & plugga den, sen dra ett nytt rör därifrån.

Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 26 juli 2005, 08:38:17 »

Hej Car Man!

Min synpunkt:
Ser att trevägsventilen/växelventilen sitter på returen.
Skall du ha den där?

Jag skulle sätta den på framledningen.
Spelar iofs kanske ingen roll om den sitter på stigen eller returen

//Ha en bra dag
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 25 juli 2005, 22:56:41 »

Det kan fungera det jag kan se kan bli ett problem är att den nya tanken blir lite svalare än idag än den som sitter tillsammans med kompressorn pga vissa transport förluster och större volym. För att klara så där ej blir bakterier måste du ha elpatron som sitter i den nya tanken och höjer temp var 14 dar.

Det som också kan bli strul är när VP skall starta och generera VV sitter ju givaren i VP tanken. Du måste montera in en ny givare i den nya tanken som då styr >VP< istället för den gamla.

Sen med flöden så måste returvattnet vara max 48 grader på retur ledning till VP cirk pump och sen måste du justera in flöde så att du upp når den max temp du vill ha. Ligger du på för högt flöde kan det bli vissa intressanta fenomen i mellan dina temp i den nya tanken. Den måste ju värma tanken med en viss diff förhållande till topp och botten anslutningarna.

Detta är vad jag tror händer. det skall bli intressant och få höra dina resultat. Du måste logga värde på temp i både nya och gamla VVB bäde uppe och nere i se hur det verkar.

Sen vid rad körning får du så klart volym förstorare i gamla tanken. Det borde göra att den får din kurvas eller rad temp.



Intressant förlopp kommer det bli.... loggning med Rickards värmemätare+el effektmätare bör du ha..
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 25 juli 2005, 20:15:23 »

Orkar inte rita allt, räcker det så här?


http://medlem.spray.se/carman/bilder/vpa2.jpg



sen var det ju det där med garanter, det kan ju bli strul om dom är griniga, men jag gör ju ingen åverkan på något & det blir ju bara en gynsamare miljö för värmepumpen.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 25 juli 2005, 19:47:59 »

hej Carlman

Kommer det en ny utgåva på din ritning?

Hur går det med garanti  om du  gör ingrepp i  Vp genom att plugga en koppling och ansluta en annan yttre rörkoppling?

Är detta bästa lösning för att klara av stor VV kapacitet för dig?

Eller du vill som jag brukar skriva slå två flugor i en smäll? ( kanske tre st flugor)

Klara VV kapacitet+knäppningar i ditt värmesystem + FÅ BÄTTRE COP PGA STÖRRE i ditt värme system.

det är dom där 3 flugorna jag vill åt, jag har i dag 3 vp-starter efter ett större vattenuttag. min pump ihopp med min superduper borra levererar för mycke effekt för min lilla dubbelmantel.
investeringskostnaden är ju en del, men driften för varmvatten minskar nog, ialla fall slitagemässigt.

jag vill ha en lösnign som är bra långsiktigt.

jag ska göra en ritning nu.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 25 juli 2005, 17:55:06 »

hej Carlman

Kommer det en ny utgåva på din ritning?

Hur går det med garanti  om du  gör ingrepp i  Vp genom att plugga en koppling och ansluta en annan yttre rörkoppling?

Är detta bästa lösning för att klara av stor VV kapacitet för dig?

Eller du vill som jag brukar skriva slå två flugor i en smäll? ( kanske tre st flugor)

Klara VV kapacitet+knäppningar i ditt värmesystem + FÅ BÄTTRE COP PGA STÖRRE i ditt värme system.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 25 juli 2005, 17:33:42 »

kanske skulle göra tvärtom då?
jag lär väll knappast få nån skicktning när radiatorvattnet snurrar, kör på läge 3 på cirkpumpun.

nån mer som har nån ide?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 juli 2005, 23:33:50 »

Jag har inte ritat så tydligt, men om du tittar på värmepumpen så ser du att kan kör värmepumpens 160liters vvb i serie mad radiatorerna detta är en passande volym för at öka mitt system & ta bort knäppningar, gissar jag på.

Ska du ha den gamla VV-beredaren som antiknäppningstank så funkar det bättre att fylla på i toppen och ta ut radiatorvattnet i botten. Funktionen blir då att när VV laddas så skiktar sig vattnet i antiknäppningstanken och det kallaste vattnet kommer ut först när växelventilen ställer om. När vattnet pumpas runt i radiatorsystemet sker knappast någon siktning.

låter intresant, har detta testats i praktiken?

Jag läste om det, föga överraskande, på detta forum.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,1697.0.html
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 22 juli 2005, 17:48:42 »

Jag har inte ritat så tydligt, men om du tittar på värmepumpen så ser du att kan kör värmepumpens 160liters vvb i serie mad radiatorerna detta är en passande volym för at öka mitt system & ta bort knäppningar, gissar jag på.

Ska du ha den gamla VV-beredaren som antiknäppningstank så funkar det bättre att fylla på i toppen och ta ut radiatorvattnet i botten. Funktionen blir då att när VV laddas så skiktar sig vattnet i antiknäppningstanken och det kallaste vattnet kommer ut först när växelventilen ställer om. När vattnet pumpas runt i radiatorsystemet sker knappast någon siktning.

låter intresant, har detta testats i praktiken?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 juli 2005, 08:26:18 »

Jag har inte ritat så tydligt, men om du tittar på värmepumpen så ser du att kan kör värmepumpens 160liters vvb i serie mad radiatorerna detta är en passande volym för at öka mitt system & ta bort knäppningar, gissar jag på.

Ska du ha den gamla VV-beredaren som antiknäppningstank så funkar det bättre att fylla på i toppen och ta ut radiatorvattnet i botten. Funktionen blir då att när VV laddas så skiktar sig vattnet i antiknäppningstanken och det kallaste vattnet kommer ut först när växelventilen ställer om. När vattnet pumpas runt i radiatorsystemet sker knappast någon siktning.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 20 juli 2005, 21:33:10 »

Min kritik är att om du ritar in på större bild  dina radiatorer och klarare var VV resp KV går in och ut så ser man lättare funktionen.
Nu måste man tänka sig in i hur du tänker med flöden vv etc.

Kan du komma tillbaka med ny bild är jag tacksam. Då skall jag vidare fundera över funktionen och kan ge dig vidare kommentarer.


det måsteväll vara lite sport också (fin fem fel  ;) )
ska se om jag har tid att rita lite i morgon eller i helgen. Håller med om att bilden inte är jätte tydlig
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 juli 2005, 21:15:27 »

Min kritik är att om du ritar in på större bild  dina radiatorer och klarare var VV resp KV går in och ut så ser man lättare funktionen.
Nu måste man tänka sig in i hur du tänker med flöden vv etc.

Kan du komma tillbaka med ny bild är jag tacksam. Då skall jag vidare fundera över funktionen och kan ge dig vidare kommentarer.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 20 juli 2005, 21:07:24 »

Jag har inte ritat så tydligt, men om du tittar på värmepumpen så ser du att kan kör värmepumpens 160liters vvb i serie mad radiatorerna detta är en passande volym för at öka mitt system & ta bort knäppningar, gissar jag på.

jag har plats för en VPA & en sådan löser alla varmvatten problem, att förvärme kan innebära att varmvatnet inte blir tillräckligt varmt. det kanske bara gör att man värmer vattnat fortare vilket inebär att jag måsta tappa i två omgångar för att fylla badkaret.

jag tar gärna i mot mer kretik, bättra att diskutera igenom nu innan jag kopplat om.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 juli 2005, 19:09:55 »

Första fråga har du verkligen tänkt investeri i denna och har då utrymme reserverat för den stora tanken?


Omså skall du inte ha ack tank i serie med rad systemet. Din tank är den för att få större VV lagrad för att få större kapacitet på VV.
I så fall tycker det är bättre med ack tank med förvärmnings slinga och då kan din VP färvärma VV via denna tank nät du tappar VV.
det medför att ditt VV i normala VVB ej kyls så fort. ditt bad blir fyllt till brädden med endast >VP<.

Inkommande KV till förvv slingan sen går du till inkommande KV till ord VVB och tar ut VV den ordinarie vägen.

Då tar du bort alla knäppningar får stor VV kapacitet och löser alla dina problem. Rinkaby rör pris 8160:- 300l med 25 m förvv slinga 22 mm.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 20 juli 2005, 17:13:19 »

noll svar, trodde nån skulle svarat medans jag varit på jobbet.

jag har alltså tänkt att plugga anslutningen som går från nederdelan på värmepumpens dubbelmantel, den som är inkopplad i trevägsventilen i vanliga fall. den övre anslutningen får fortfarande vara ansluten.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 19 juli 2005, 21:57:18 »

Om jag köper en VPA så tänkte jag koppla så här, det borde väll funka fint?
på det sätter så blir dubblemanteln i 1215 vatten fyld med dött vatten & vvb:n fungerar som volymförstorare.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!