Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dödsdom? Nibe F-2026 + VVM300 (fyrventil.m.m)  (läst 405 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VinnieP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dödsdom? Nibe F-2026 + VVM300 (fyrventil.m.m)
« skrivet: 02 februari 2024, 20:16:47 »
Hej alla,

Har lurkat i forumet och lärt mig en massa. Dock fick jag det trista beskedet att skrota min LVP idag. Dock vill jag gärna ha er input.

Min Nibe lät som ett tröskverk när den avfrostade. Kyltekniker kom och sa att fyrventilen har gjort sitt och att kompressorn kan ha fått "vatten" (flytande gas) i sig. Det är 50/50 chans att kompressorn är ok.

Efter att dom hade konstaterat det (den funkade fortfarande) så körde den några timmsr till, sen började den vina (som en bäring som pajja) och inget varmvatten kom. Hetgas temp på 90C, inga larm, men ingen varmvatten. Ringde dom igen och då sa dom att den hade nog gett upp helt.

Nu har vi kopplat ur den (stängt av el) och kör på
elpatron.

Vad tror ni? Vill byta till bergvärme, men hade hoppas få lite mer kräm ur min befintliga lösning. F2026 är från 2013 och pannan från 2004. Håller bara LVP 10 år? Känns knas.

Ha det!

Edit: Kan tilläg att växelventil inne har bytts ut nyligen. Men tror inte den ska spela roll. 
« Senast ändrad: 02 februari 2024, 20:24:29 av VinnieP »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Dödsdom? Nibe F-2026 + VVM300 (fyrventil.m.m)
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2024, 20:42:35 »
F2026 är ju en bra modell så att reparera den borde inte vara ett omöjligt alternativ. Ny 4-vägsventil plus kompressor kanske 25 tkr plus arbete och ny kylmedia.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad VinnieP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dödsdom? Nibe F-2026 + VVM300 (fyrventil.m.m)
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2024, 21:42:18 »
F2026 är ju en bra modell så att reparera den borde inte vara ett omöjligt alternativ. Ny 4-vägsventil plus kompressor kanske 25 tkr plus arbete och ny kylmedia.

Kollade. 15 papp för fyrvagsventil/gas/lödning
25 för kompressorn. Dom summorna känns som dom kan gå till en bergvärmelösning istället. Men håller med dig, vore guld att hålla i liv.

La även märke till att cirkpumpen inte kickar igång till utedelen heller. Så den behöver bytas också.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dödsdom? Nibe F-2026 + VVM300 (fyrventil.m.m)
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2024, 07:06:52 »
Kollade. 15 papp för fyrvagsventil/gas/lödning
25 för kompressorn. Dom summorna känns som dom kan gå till en bergvärmelösning istället. Men håller med dig, vore guld att hålla i liv.

La även märke till att cirkpumpen inte kickar igång till utedelen heller. Så den behöver bytas också.

Byt till bergvärme. Värt det alla dagar i veckan. Hälsningar från en som gick från en F2025 till bergvärme förra året.
« Senast ändrad: 03 februari 2024, 07:09:29 av JockeHX »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 719
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!