Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: använda källarvärmefunktionen i eco-el?  (läst 4102 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad muddy_waters

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västmanland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
använda källarvärmefunktionen i eco-el?
« skrivet: 16 mars 2006, 19:11:00 »
Funderat lite på källarvärme funktionen i ctc eco el,, någon som vet hur det funkar ihop med eco-air? tänkte på att om man stryper termostaterna uppe och kör fullt flås nere = mindre mängd vatten som ska värmas = varmt returvatten vilket borde innebära mycket start / stopp i eco-air? eller funkar det bra? bollar lite med tanken om man kan köra det under den tidiga och sena eldningssäsongen (höst o vår) och värma resten av kåken med braskaminen. alternativet är såklart att köra på som "vanligt" men elda så termostaterna slår ifrån ändå, och då borde i så fall samma fenomen uppstå? har inte installerat än så kan inte prova mig fram, hoppas någon annan redan provat eller vet ändå :)
~220 kvm byggt 79, Installerat Nibe 2020-8, vvm300 2007-01-24, handöl 10 T braskamin, FTX, förbrukning (före vp, med nibe evc från 1979 och sanyo inverter lvp) 26000 kwh

aktuell förbrukning = ? än så länge :)

Utloggad martin1292

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: använda källarvärmefunktionen i eco-el?
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2006, 09:19:44 »
Hejsan,

Jag funderar på samma sak.
Skall installera en EcoEl +EcoAir och funderar i samband med det att lägga vattenburen golv värme i tvättstuga, det är här installationen är.  Det är endast 10 m2 stor rum som sedan skall kaklas.

Fungerar det bra med sommar funktionen? Kan jag bara vrida nera alla radiatorer så fungerar det bra?
Är rädd att vP måste slå av och på hela tiden, eller blir det så då också varmvatten skall produceras?

Tacksam för alla typer av kommentarer.

/Martin

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: använda källarvärmefunktionen i eco-el?
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2006, 20:20:07 »
Alltså, i EcoEL:en finns det drygt 200l vatten, så det är ändå lite som förebygger täta start och stopp. Men testa vetja! Det synns i loggen hur många starter VP har haft det senaste dygnet! Kör ett dygn och läs sedan av!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad muddy_waters

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västmanland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: använda källarvärmefunktionen i eco-el?
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2006, 07:54:09 »
har inte installerat än, ska prova i vår när allting förhoppningsvis är på plats. Vet inte om jag är ute och cyklar men eftersom det är scroll kompressor i ctc så borde det oxå innebära färre start / stopp än med kolvkompressor?
~220 kvm byggt 79, Installerat Nibe 2020-8, vvm300 2007-01-24, handöl 10 T braskamin, FTX, förbrukning (före vp, med nibe evc från 1979 och sanyo inverter lvp) 26000 kwh

aktuell förbrukning = ? än så länge :)

Utloggad Bsba

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: använda källarvärmefunktionen i eco-el?
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2006, 08:38:38 »
Vore intressant att veta vad "källarfunktionen" är?
1,5 plans LB-hus från -91 på 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frånluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 från 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/år inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i båda). Braskamin & elbastu, elslingor i två badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad muddy_waters

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västmanland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: använda källarvärmefunktionen i eco-el?
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2006, 13:28:28 »
saxat från Inst_CTC_EcoEl.pdf på ctc:s  hemsida.

Citera
Sommarkällarvärme
Ofta vill man ha en viss grundvärme i källare/gillestuga/badrum även under sommaren,
för att undvika rå och fuktig luft. Din CTC Eco El sköter detta genom att du ställer in
”minsta tillåtna framledningstemperatur” på en lämplig temperatur (15–65°C). Se under
menyn INST på sidan 15, punkt 14. Detta innebär att temperaturen ut till radiatorerna
inte underskrider en vald temperatur, till exempel +27°C.
För att det ska fungera krävs att fungerande radiatortermostater eller avstängningsventiler
finns i resten av huset. Dessa stryper då bort värmen i övriga fastigheten. Funktionen
kan också användas till badrummets golvvärme för varma golv på sommaren.

är alltså en funktion i eco-el, tanken borde ändå vara att eco air ska kunna hantera detta på ett vettigt sätt? ska prova och maila ctc och fråga..
~220 kvm byggt 79, Installerat Nibe 2020-8, vvm300 2007-01-24, handöl 10 T braskamin, FTX, förbrukning (före vp, med nibe evc från 1979 och sanyo inverter lvp) 26000 kwh

aktuell förbrukning = ? än så länge :)

Utloggad Bsba

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: använda källarvärmefunktionen i eco-el?
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2006, 13:51:32 »
Man kör alltså runt varmvatten i systemet även på sommaren, låter dyrt, men komfort är ju också värt nåt.
1,5 plans LB-hus från -91 på 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frånluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 från 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/år inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i båda). Braskamin & elbastu, elslingor i två badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad muddy_waters

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: västmanland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: använda källarvärmefunktionen i eco-el?
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2006, 13:57:01 »
håller med, sommartid behövs inget flöde, beror iofs på huset. jag hade inte tänkt använda detta på sommaren utan under höst / vår och spetsa med braskaminen, om det nu funkar bra.
~220 kvm byggt 79, Installerat Nibe 2020-8, vvm300 2007-01-24, handöl 10 T braskamin, FTX, förbrukning (före vp, med nibe evc från 1979 och sanyo inverter lvp) 26000 kwh

aktuell förbrukning = ? än så länge :)

Utloggad grolim

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: använda källarvärmefunktionen i eco-el?
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2006, 22:34:23 »
Kan nämna att i somras så lät jag radiatorvattnet cirkulera runt i systemet utan att värma det. Returtempen gick aldrig under +22 ºC vilket gjorde att min golvvärme höll betongplattan i källaren fuktfri och rumstempen i gillestugan och tvättstugan höll sig på ca. +20 ºC. Kostnaden för detta blev endast vad cirkulationspumpen drog.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!