Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fylla pÃ¥ köldbärare i tryckkärl  (läst 1560 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinhedstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fylla på köldbärare i tryckkärl
« skrivet: 29 januari 2020, 07:33:12 »
Hej! Jag har lurkat runt på forumet länge men här kommer min första fråga som registrerad.
Jag har en Nibe fighter i källaren med ett rött och fint tryckkärl för köldbärare som visar 0 bar.
För några år sedan var det en kille här som fyllde på kärlet men jag såg tyvärr inte hur han gjorde. Är det komplicerat? Jag har hört någonstans att man kan ha en pump som drivs av borrmaskinen...
Jag skickar in några bilder här så att ni ser vad det handlar om.
Hälsningar
Martin

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fylla på köldbärare i tryckkärl
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2020, 08:05:08 »
Mitt tryckkärl visar 0 det med.
Jag fyllde på en gång med en skvätt vanligt kranvatten som jag kopplade in på övertrycksventilen vid tryckkärlet och lättade lite på ventilen, men sen har jag givit upp.
Jag lyssnar efter porlande ljud vid högpunkter och kollar att frikylan funkar varje år, och så länge allt är OK så får det vara 0.
Men det funkar säkert att fylla med en borrmaskinspump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad martinhedstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla på köldbärare i tryckkärl
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2020, 10:05:41 »
Mitt tryckkärl visar 0 det med.
Jag fyllde på en gång med en skvätt vanligt kranvatten som jag kopplade in på övertrycksventilen vid tryckkärlet och lättade lite på ventilen, men sen har jag givit upp.
Jag lyssnar efter porlande ljud vid högpunkter och kollar att frikylan funkar varje år, och så länge allt är OK så får det vara 0.
Men det funkar säkert att fylla med en borrmaskinspump.

Tack för ditt svar! Om man nu till äventyrs vill öka trycket, är det något som en total novis som jag kan göra själv eller bör jag ringa en rörmokare? Jag har en dunk med någon slags sprit som användes förra gången det fylldes på. Jag vet liksom inte var jag ska börja.
Och om man nu skulle låta det ligga kvar på 0, var lyssnar jag efter porlande ljud och hur kollar jag frikylan?
Sorry helgrön på det här!
Martin

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla på köldbärare i tryckkärl
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2020, 12:53:56 »
Innan du fyller pÃ¥ sÃ¥ kolla lufttrycket i kärlet, det ska vara tomt dÃ¥, en bilventil sitter pÃ¥ undersidan kärlet under plastpluggen, ska vara ca 0,5 bar vid tomt tryck och kärl , trycker du till lite lätt  pÃ¥ pinnen sÃ¥ ska det komma luft, är det vatten sÃ¥ är kärlet slut, hÃ¥l i blÃ¥san, bara byta. I övrigt sÃ¥ brukar det inte vara stora mängder för att fÃ¥ upp trycket, gÃ¥r dÃ¥ att fylla en skvätt med vanligt vatten med slang till en av ventilerna. Vill och koppla till man vara riktigt säker och du har en lååång trädgÃ¥rdsslang, sÃ¥ fyll den med sprit och koppla den mellan ventil och vattenkran, fungera bra, ett lämpligt tryck är ca 0,8- 1,0 bar. Trycket kommer att Ã¥ka jojo i förhÃ¥llande till tempen pÃ¥ spriten men normalt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fylla på köldbärare i tryckkärl
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2020, 18:41:05 »
Jag är inte säker på att du har frikyla, det syns inget sånt på bilden, men lyssna runt KB-rören då kompressorn går.
Hörs inget och temperaturerna på KB-in/ut ser OK ut (typ 2-5 C i diff) så är allt OK, ingen åtgärd krävs.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!