Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stor beredare och vilket märke pÃ¥ luft/vatten???  (läst 5012 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maama

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Funderar på att byta värmesystem till luft/vatten. Har i dagsläget en kombipanna olja/el från -94. Vi är 6st i familjen som kräver varmvatten till även bad. Hur stor beredare behöver jag så varmvattnet inte tar slut.

Har pratat med olika leverantörer som säger olika:

1. Det räcker med 160 liters varmvattesberedare för detta blandas ut med kallvatten när man tappar det i kranen vilket ger en ca250 liter ca 40 gradigt vatten.

2. Du måste ha 500 liters varvattesberedare för under tiden du tappar upp ditt vatten så kommer det nytt vatten in i beredaren som kyler av vattnet som innan varit varmt. I detta fallet skulle jag få ut ca 350 liter varmvatten.

Vem av dessa har rätt??

Sedan har någon här inne skrivit att om framledningstemperaturen i systemet bara är 30 grader så får man samma låga temperatur på varmvattnet. Stämmer verkligen detta, så vill jag inte ha det.

Tacksam för hjälp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur stor beredare och vilket märke på luft/vatten???
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2006, 14:53:51 »
Funderar på att byta värmesystem till luft/vatten. Har i dagsläget en kombipanna olja/el från -94. Vi är 6st i familjen som kräver varmvatten till även bad. Hur stor beredare behöver jag så varmvattnet inte tar slut.

Har pratat med olika leverantörer som säger olika:

1. Det räcker med 160 liters varmvattesberedare för detta blandas ut med kallvatten när man tappar det i kranen vilket ger en ca250 liter ca 40 gradigt vatten.

2. Du måste ha 500 liters varvattesberedare för under tiden du tappar upp ditt vatten så kommer det nytt vatten in i beredaren som kyler av vattnet som innan varit varmt. I detta fallet skulle jag få ut ca 350 liter varmvatten.

Vem av dessa har rätt??

Om man tappar att i ett svep så kan man få ut det mesta ur en 160 lters beredare utan att det blandas in för mycket kallvatten, kallvattnet fylls på nerifrån i beredaren medan varmvattnet tappas ut i toppen.

Om man tappar i flera steg så kommer kallvattnet i botten blandas ut med varmvattnet i toppen, men under tiden så kommer VP:n att värma på VVB:n och beroende på uteffekten på VP:n och tiden mellan tappningarna så hinner VP:n värma upp vattnet i VVB till behaglig temperatur.

Fast jag skulle nog rekommendera en lite större VVB ändå, efter att ha tappat upp ett bad så tar det en stund innan det går att duscha med en 160 liters VVB, en 300 liters borde dock räcka till.

Citera
Sedan har någon här inne skrivit att om framledningstemperaturen i systemet bara är 30 grader så får man samma låga temperatur på varmvattnet. Stämmer verkligen detta, så vill jag inte ha det.

Tacksam för hjälp!

Detta gäller endast de VP som kör mot acktank/VVB och bivalent shunt, dvs CTC och Sanyo CO2. Dessa VP:ar kräver eltillsats för att ge behaglig VV-komfort vid större VV-uttag om man har låg framledningstemp.
« Senast ändrad: 20 januari 2006, 14:56:26 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad maama

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur stor beredare och vilket märke på luft/vatten???
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2006, 15:04:19 »
Hur lång tid tar det att värma upp nytt vatten då man tar slut på allt??

Det andra alternativet att 500 liter  bara skulle bli ca 350. Stämmer det???

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur stor beredare och vilket märke på luft/vatten???
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2006, 14:58:21 »
Hur lång tid tar det att värma upp nytt vatten då man tar slut på allt??

Det andra alternativet att 500 liter  bara skulle bli ca 350. Stämmer det???

Hur lång tid det tar beror på hur stor VP man har. Men som exempel så tar jag ett bad, och tappar ur allt varmvatten på 160 liter, så tar det nästan 1,5 h innan jag får varmvatten igen. Jag har en VPsom ger ca 5 kW då jag värmer VVB:n.

Att 500 liter bara skulle ge 350 liter varmvatten förutsätter att vattnet i VVB:n skulle röras om och att ingen energi tillförs under tappning, högst osannolikt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur stor beredare och vilket märke på luft/vatten???
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2023, 15:51:45 »
Vattentrycket kommer vanligen från vattentornets reservoar. Blir några bar vattentryck hemma hos de flesta och så fort man tar vatten från varmvattenberedaren så fylls den då på med kallvatten från vattentornet (eller direkt från ledningarna som kommer från vattenverket om vattnet inte hinner upp och vända i vattentornet).
« Senast ändrad: 29 augusti 2023, 15:54:37 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad CAWI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur stor beredare och vilket märke på luft/vatten???
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2023, 16:17:34 »
Okej så det är alltid öppet från ledningarna in i beredaren? Är det aldrig risk att vvb överfylls eller att trycket blir för högt i den så att säkerhetsventil öppnar.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur stor beredare och vilket märke på luft/vatten???
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2023, 16:21:46 »
Precis, ventilen till varmvattenberedaren ska normalt alltid stå öppen (men det finns en backventil). Det brukar sitta en säkerhetsventil på 9 bar vid beredaren för att skydda mot extremt vattentryck.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad CAWI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur stor beredare och vilket märke på luft/vatten???
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2023, 16:27:50 »
Stort tack nu förstår jag

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!