Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Idag är det för kallt för min Airwell...  (läst 7717 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Idag är det för kallt för min Airwell...
« skrivet: 20 januari 2007, 11:01:48 »
För kallt (-17--18) för att räcka till alltsÃ¥. Jag hade räknat med att pumpen skulle räcka ner mot -15, men fÃ¥r nog inse att -12--13 är max, dÃ¥ den klarar lämna tillräckligt med effekt till min kÃ¥k. För att klara temp under det, en längre tid, sÃ¥ behövs en större pump, än den lilla 7.5 kW jag har. Om jag är missnöjd? Definitivt inte, ett par dagar med -15 klarar jag utan att behöva gÃ¥ in med nÃ¥t tillskott  Thumbsup Hade pumpen endast körts mot värmen, sÃ¥ tror jag den klarat att värma kÃ¥ken, men nu ska den klara varmvattnet Ã¥xÃ¥, vilket den inte räcker till för, dÃ¥ tempen gÃ¥r ner mot -15 grader. Nu blir det fler Ã¥ fler soltimmar, sÃ¥ det ska bli intressant Ã¥ se vad solfÃ¥ngarna gör med tempen i pannan, under de timmar som de kan jobba. Ã… just i dag är det klarblÃ¥ himmel, sÃ¥ jag Ã¥terkommer med en "rapport" vad som hänt under den här dagen, dÃ¥ solfÃ¥ngarna jobbat färdigt. För att lösa problemet till nästa vinter, kommer en elvärmare att anslutas efter värmeväxlaren, som gÃ¥r in vid en viss temp, med en viss effekt i steg. Ã… som är tänkt att höja tempen i pannan, till vad som behövs för att klara värme Ã¥ varmvatten.

mvh humlan.

PS. Har ännu inte gått in med nåt tillskott, då det fortfarande är varmt å skönt inomhus. Hoppas solfångarna klarar att höja tempen i pannan under dagen, så jag slipper dra igån nån ved eller oljeeldning. DS
« Senast ändrad: 20 januari 2007, 11:04:25 av humlan57 »

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Idag är det för kallt för min Airwell...
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2007, 11:21:18 »
För kallt (-17--18) för att räcka till alltsÃ¥. Jag hade räknat med att pumpen skulle räcka ner mot -15, men fÃ¥r nog inse att -12--13 är max, dÃ¥ den klarar lämna tillräckligt med effekt till min kÃ¥k. För att klara temp under det, en längre tid, sÃ¥ behövs en större pump, än den lilla 7.5 kW jag har. Om jag är missnöjd? Definitivt inte, ett par dagar med -15 klarar jag utan att behöva gÃ¥ in med nÃ¥t tillskott  Thumbsup Hade pumpen endast körts mot värmen, sÃ¥ tror jag den klarat att värma kÃ¥ken, men nu ska den klara varmvattnet Ã¥xÃ¥, vilket den inte räcker till för, dÃ¥ tempen gÃ¥r ner mot -15 grader. Nu blir det fler Ã¥ fler soltimmar, sÃ¥ det ska bli intressant Ã¥ se vad solfÃ¥ngarna gör med tempen i pannan, under de timmar som de kan jobba. Ã… just i dag är det klarblÃ¥ himmel, sÃ¥ jag Ã¥terkommer med en "rapport" vad som hänt under den här dagen, dÃ¥ solfÃ¥ngarna jobbat färdigt. För att lösa problemet till nästa vinter, kommer en elvärmare att anslutas efter värmeväxlaren, som gÃ¥r in vid en viss temp, med en viss effekt i steg. Ã… som är tänkt att höja tempen i pannan, till vad som behövs för att klara värme Ã¥ varmvatten.

mvh humlan.

PS. Har ännu inte gått in med nåt tillskott, då det fortfarande är varmt å skönt inomhus. Hoppas solfångarna klarar att höja tempen i pannan under dagen, så jag slipper dra igån nån ved eller oljeeldning. DS

 Hej
 Stoppade pumpen pga för kallt ute eller knallar den pÃ¥ i - 18
 mvh Kjell
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Idag är det för kallt för min Airwell...
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2007, 11:59:26 »
För kallt (-17--18) för att räcka till alltsÃ¥. Jag hade räknat med att pumpen skulle räcka ner mot -15, men fÃ¥r nog inse att -12--13 är max, dÃ¥ den klarar lämna tillräckligt med effekt till min kÃ¥k. För att klara temp under det, en längre tid, sÃ¥ behövs en större pump, än den lilla 7.5 kW jag har. Om jag är missnöjd? Definitivt inte, ett par dagar med -15 klarar jag utan att behöva gÃ¥ in med nÃ¥t tillskott  Thumbsup Hade pumpen endast körts mot värmen, sÃ¥ tror jag den klarat att värma kÃ¥ken, men nu ska den klara varmvattnet Ã¥xÃ¥, vilket den inte räcker till för, dÃ¥ tempen gÃ¥r ner mot -15 grader. Nu blir det fler Ã¥ fler soltimmar, sÃ¥ det ska bli intressant Ã¥ se vad solfÃ¥ngarna gör med tempen i pannan, under de timmar som de kan jobba. Ã… just i dag är det klarblÃ¥ himmel, sÃ¥ jag Ã¥terkommer med en "rapport" vad som hänt under den här dagen, dÃ¥ solfÃ¥ngarna jobbat färdigt. För att lösa problemet till nästa vinter, kommer en elvärmare att anslutas efter värmeväxlaren, som gÃ¥r in vid en viss temp, med en viss effekt i steg. Ã… som är tänkt att höja tempen i pannan, till vad som behövs för att klara värme Ã¥ varmvatten.

mvh humlan.

PS. Har ännu inte gått in med nåt tillskott, då det fortfarande är varmt å skönt inomhus. Hoppas solfångarna klarar att höja tempen i pannan under dagen, så jag slipper dra igån nån ved eller oljeeldning. DS

 Hej
 Stoppade pumpen pga för kallt ute eller knallar den pÃ¥ i - 18
 mvh Kjell

Ja har ställt om den för att gÃ¥ ner till -20, dÃ¥ det finns en vridtermostat inne i pumpen att ställa tempen pÃ¥. Ã…tminstone tror jag det är det som styr hur lÃ¥ngt den ner i temp den ska gÃ¥, dÃ¥ den var "lÃ¥st" med en färgmärkning pÃ¥ -16, som är det förinställda värdet frÃ¥n fabrik. Men om pumpen stÃ¥tt nÃ¥t i natt, vet jag inte med 100% säkerhet...., fÃ¥r väl campa ute nÃ¥n riktig kall natt Ã¥ kolla, ifall den stannar, eller sitta i källaren Ã¥ uggla  ;D Skit bara att det mulnar pÃ¥, Ã¥ blir varmare igen, sÃ¥ nu sket det sig med solfÃ¥ngarna Ã¥xÃ¥  huvuddunk Dom hann bara gÃ¥ en timme..., högst, sÃ¥ med den testen blev intet.

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Idag är det för kallt för min Airwell...
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2007, 12:31:14 »
Kanske skulle du låta el värma tappvarmvattnet när det blir kallare än säg 12-13 minusgrader ute och låta värmepumpen arbeta med lägre framledningstemp mot värmesystemet istället.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Idag är det för kallt för min Airwell...
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2007, 12:36:07 »
japp gör som Rikard säger ett super förslag.......det lilla varmvattnet kostar gör inget när det är -15, det låter som humlan fått sitt system optimerat i storlek om du har 100% täckning till -12, skulle du sätta större pump skulle du få ruskigt många starter resten av året, & högre drivenergi......

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Idag är det för kallt för min Airwell...
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2007, 12:45:45 »
Kanske skulle du låta el värma tappvarmvattnet när det blir kallare än säg 12-13 minusgrader ute och låta värmepumpen arbeta med lägre framledningstemp mot värmesystemet istället.

Jo det är en idé, men dÃ¥ krävs det en hel del annan utrustning/styrning, vad jag förstÃ¥r. Visste jag bara hur vintrarna kommer att se ut, dom närmaste 10-15 Ã¥ren, sÃ¥ skulle det vara lättare att göra rätt saker  :) Kommer det t.ex att bli längre perioder med riktigt kallt väder, sÃ¥ finns ju inget av det jag har idag som fungerar, förutom att bränna olja eller ved. Men blir det sÃ¥na här vintrar, dÃ¥ räcker ett litet eltillskott under nÃ¥gra dagar hur bra som helst. Kanske kommer även brännare för etanol, Ã¥ dÃ¥ blir det en självklarhet för mig, att hänga en sÃ¥n pÃ¥ olje/vedpannan. Etanol-brännare finns redan nu för bilar, sÃ¥ jag hoppas det kommer för vanliga villapannor Ã¥xÃ¥. NÃ¥n timmes tillskotts värming frÃ¥n en brännare ger ordentligt med effekt, som kan användas till varmvatten Ã¥ temphöjning, när det blir riktigt kallt. Möjligen är/blir det även mer eknomiskt att använda en sÃ¥n, än att använda el för att höja tempen mellan värmepumpens värmeväxlare Ã¥ ack/solpannan.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Idag är det för kallt för min Airwell...
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2007, 12:58:28 »
japp gör som Rikard säger ett super förslag.......det lilla varmvattnet kostar gör inget när det är -15, det låter som humlan fått sitt system optimerat i storlek om du har 100% täckning till -12, skulle du sätta större pump skulle du få ruskigt många starter resten av året, & högre drivenergi......

Jo, men "problemet" blir att ta sig förbi acktank/solpanna, utan en jäkla massa nya rör, styr Ã¥ kopplingar.... Kanske en värmare pÃ¥ utgÃ¥nde vv frÃ¥n tanken kunde vara en idé, men dÃ¥ gÃ¥r ju värmen till radiatorerna fortfarande genom tanken/pannan, sÃ¥ för att fÃ¥ nÃ¥n optimering pÃ¥ det, bör ju även den ledas förbi under vissa tider. Visst skulle det gÃ¥, men frÃ¥gan är nog mera, om jag verkligen ids göra pÃ¥ det sättet  :-[ :) Just nu är jag mest inne pÃ¥ att säkra upp bättre Ã¥ effektivare när det kommer köldknäppar, Ã¥ för ev strömavbrott. Det senare verkar kunna bli ett vanligare problem i framtiden, även om Vi runt i kring har fÃ¥tt ett helt nytt elnät. Men sÃ¥nt hjälper ju knappast vid ett större avbrott. SÃ¥ en brännare i olje/vedpannan att koppla in med hjälp av ett mindre elagg, som även kunde ge lite belysning, är Ã¥xÃ¥ nÃ¥tt jag funderar pÃ¥...

mvh humlan.
« Senast ändrad: 20 januari 2007, 15:08:39 av humlan57 »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Idag är det för kallt för min Airwell...
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2007, 14:03:51 »
Nu har jag syndat  :-[ Eldade upp en massa skräp/papper, Ã¥ dÃ¥ slank det med nÃ¥gra vedträn. Har samtidigt kört oljebrännaren en sväng, bara för att försäkra mig om att den startar, ifall den skulle behövas. Skulle just va kul om det blev skitkallt Ã¥ inte den fungerade, elda ved är dÃ¥ inget jag ser fram emot  ;D SÃ¥ja, nu känns det bättre, när jag fÃ¥tt biktat mig  :D :)

mvh humlan.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Idag är det för kallt för min Airwell...
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2007, 14:39:51 »
Jaha nu får vi starta en omröstning om kan ha kvar dig här på forumet........VI KRÄVER LOJALITET...... >:D

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Idag är det för kallt för min Airwell...
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2007, 16:32:02 »
Pratade med grannen som jag monteradein en airwell lvp 12000 -16 i helgen och inget el tillskott starkt jobbat.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Idag är det för kallt för min Airwell...
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2007, 16:41:00 »
Pratade med grannen som jag monteradein en airwell lvp 12000 -16 i helgen och inget el tillskott starkt jobbat.

Ja jag skulle nog behövt snäppet större jag åxå, för att klara temp under -10 fullt ut. Inte för att det blir kallare inne, då måste det bli ett par grader kallar ute, eller blåsa, men effekten räcker inte för att klara vv nåt vidare. Fast frågan är om det gett nån lönsamhet, utslaget över hela året, då det räcker med en kort stunds tillskott från oljebrännaren, ett par tre ggr/dygn... Just nu ligger temp under -15, men solfångarna gjorde att oljan inte behövdaes förrän efter kl 1400, å då gick den 15-20 min, för att höja temp till 45 grader. Den tempen räcker för att hålla varmt inne, å förse oss med tillräckligt med vv.

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Idag är det för kallt för min Airwell...
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2007, 16:48:57 »
Prisskillnaden mellan storlekarna är ju ganska marginell och med acc så spelar det ju ingen större roll om man överdimensionerar.
Men lite imponerad över prestandan är man ju han stod i valet och kvalet  pÃ¥ ctc eller airwell och nu tycker han att valet vart helt rätt.
Enda problemet som varit med pumpen var vid avfrostning rut -5 då löste den på lågtryck men efter att justerat upp värdet för avfrostningen från 3,0 till 4,5 så har den gått felfritt.

Tyvär får han köra lite hög framlednng pga att flera radiatorventiler fastnat i stängt läge.
Detta skall dock åtgärdas till sommaren.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Idag är det för kallt för min Airwell...
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2007, 20:42:47 »
Prisskillnaden mellan storlekarna är ju ganska marginell och med acc så spelar det ju ingen större roll om man överdimensionerar.
Men lite imponerad över prestandan är man ju han stod i valet och kvalet  pÃ¥ ctc eller airwell och nu tycker han att valet vart helt rätt.
Enda problemet som varit med pumpen var vid avfrostning rut -5 då löste den på lågtryck men efter att justerat upp värdet för avfrostningen från 3,0 till 4,5 så har den gått felfritt.

Tyvär får han köra lite hög framlednng pga att flera radiatorventiler fastnat i stängt läge.
Detta skall dock åtgärdas till sommaren.

Jo jag har Ã¥xÃ¥ en del som mÃ¥ste "rättas till", bla nÃ¥gra radiatorventiler... Men va fan, hela värmesystemet är ju ett hopplock under mÃ¥nga Ã¥r  ;D AlltsÃ¥ som det gärna blir i kÃ¥kar, med ett par hundra Ã¥r pÃ¥ nacken. Jag fÃ¥r ju vara glad för att inte behöva riva ner en massa saker, Ã¥ att kÃ¥ken är varm som sjutton, trots allt. Det är ju inte precis det lättas Ã¥ hitta rätt med, när man ska fÃ¥ gamla prylar Ã¥ jobba bra mot nytt. Det blir att testa sig fram, Ã¥ hoppas man inte fryser häcken av sig under tiden  ;D

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Idag är det för kallt för min Airwell...
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2007, 21:17:38 »
Helt rätt hÃ¥ller själv pÃ¥ och ändrar och renoverar mest hela tiden just nu är det ett sagolikt tjatande om värmen i trapan farsun i dag var det hela 8 grader där tar emot att gÃ¥ ner till köket och göra  en väling mitt i natten.
Men nÃ¥n dag kanske jag orkar krypa ner i grunden och dra dit rör för elementet.  --/
Men idag ringde dhl och berätade att dom hadde ett paket frÃ¥n sfinx med solfÃ¥ngrna sÃ¥ dÃ¥ mÃ¥ste jag ju titta pÃ¥ det först.  :D  studs
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Idag är det för kallt för min Airwell...
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2007, 10:34:29 »
Tror de ligger till sÃ¥ här..., tror alltsÃ¥. Pumpen verkar kunna hÃ¥lla värmen inomhus skapligt ner till -12 - -13, MEN, dÃ¥ förutsätter det att inget varmvatten tas ut. Jag grundar det pÃ¥ att jag nu kört oljabrännaren som tillskotts effekt. Ã… när den har hjälpt till att skicka upp tempen till 46-47 grader, sÃ¥ verkar pumpen kunna hÃ¥lla uppe tempen kring 43 grader i tanken/pannan. Men när det sen tappas vv sÃ¥ sjunker tempen i solpannan/acktanken, Ã¥ dÃ¥ klarar inte pumpen att Ã¥terställa den förlusten. Oljeeldningen gÃ¥r dÃ¥ in ca 20 min, Ã¥ Ã¥terställer tempen, Ã¥ allt är frid Ã¥ fröjd till nästa avtappning av vv. AlltsÃ¥ borde en förvärming av vv under kalla dagar lösa problemet, sÃ¥ att extra effekt för värmen skulle kunna gÃ¥ in senare.... Nu behövs en "bara" en klurig lösning, som inte blir allt för omfattande, sÃ¥ tips motagas med varm hand  :)

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!