Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avluftning av avlopp..  (läst 72592 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Avluftning av avlopp..
« skrivet: 02 januari 2009, 01:22:30 »
Hejsan alla avloppsfantaster !  :D

Vi har ett problem med avloppet på vår övre toalett som jag tror kommer från en felkonstruerad avluftning, men är inte säker.
Avluftningen är ett rör upp till vinden där det sitter en backventil som verkar fungera som den skall.
Saken är den att när man spolar i den övre toaletten så stiger först nivån i toaletten en aning för att sedan suga ur sig vattenlåset när hela härligheten åker iväg.. På den nedre toaletten är det inga som helst problem, den fungerar hur fint som helst.

Efter att ha försökt klura ut hur avloppsrören sitter ihop så tycker jag det verkar som att avluftningen sitter en bit in på den stam som den övre toaletten sitter på, dvs den sitter inte i änden på röret utan ungefär 1.5 - 2m in på stammen sett från problemtoaletten..
Kan detta vara problemet, skulle man kunna åtgärda det genom att sätta ett rör upp vid tolaettstolen istället ?

Kan det vara ngt annat ?
Tänkte hitta en lösning på detta problem nu när det snart är dags att renovera toaletten i fråga.

Ser fram emot svar !
 
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avluftning av avlopp..
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2009, 06:55:18 »
Utan att själv vara på plats verkar det vara lite fel montage av rören...
Ventilation av avlopps-stammen skall ske på den stående delen och skall vara ut genom taket (i Finland)

Nu har du ju situationen att "tyngre spolning ^-^ drar undertryck i WC:n
Går det att flytta på röret att ventilationen blir på den stående delen?
Vilken rördimension har du/material??
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Avluftning av avlopp..
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2009, 10:16:24 »
Utan att själv vara på plats verkar det vara lite fel montage av rören...
Ventilation av avlopps-stammen skall ske på den stående delen och skall vara ut genom taket (i Finland)

Nu har du ju situationen att "tyngre spolning ^-^ drar undertryck i WC:n
Går det att flytta på röret att ventilationen blir på den stående delen?
Vilken rördimension har du/material??

Hmm.. ja, det är inte bara tyngre spolning som gör det utan även om man bara spolar vatten i toaletten så suger den i sig vattenlåset..

Dimensionen är 90 mm på röret som går till toalett och tvättställ, och rören är av plast. Byggåret är 1977..

Avluftningen kan både göras genom taket med ett öppet rör eller så kan man ha ett rör t.ex upp på vinden försett med en backventil.

Jag skickar med en skiss över hur det verkar vara gjort. ( med viss reservation för att jag fattat fel.. )
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avluftning av avlopp..
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2009, 17:50:53 »
Utan att själv vara på plats verkar det vara lite fel montage av rören...
Ventilation av avlopps-stammen skall ske på den stående delen och skall vara ut genom taket (i Finland)

Nu har du ju situationen att "tyngre spolning ^-^ drar undertryck i WC:n
Går det att flytta på röret att ventilationen blir på den stående delen?
Vilken rördimension har du/material??

Hmm.. ja, det är inte bara tyngre spolning som gör det utan även om man bara spolar vatten i toaletten så suger den i sig vattenlåset..

Dimensionen är 90 mm på röret som går till toalett och tvättställ, och rören är av plast. Byggåret är 1977..

Avluftningen kan både göras genom taket med ett öppet rör eller så kan man ha ett rör t.ex upp på vinden försett med en backventil.

Jag skickar med en skiss över hur det verkar vara gjort. ( med viss reservation för att jag fattat fel.. )

Hej
Troligen har din backventil som sitter på toppen av luftningsröret frusit fast.
Ta loss den och gör rent den och återmontera så blir det nog bra
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Avluftning av avlopp..
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2009, 19:25:28 »
Det ärsmidigt att montera en vacuumventil under tvättstället. Nuförtiden finns ju tvättställs-vattenlås med påstick för tvättmaskinsavlopp.

Det finns speciella vacuumventiler som passar på detta lilla påstick. Vacuumventilen är vit och liten och den syns knappt.

Om du inte hittar den i en konsumentaffär, så finns det hos Ahlsell.

Grunden till problemet kan, förutom frysning, vara att den stora vacuumventilen sitter "före" WC:n istället för "efter".
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Avluftning av avlopp..
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2009, 19:54:22 »
Hej.
Avloppsluftningens syfte är att ersätta den luft som trycks ned i röret vid en spolning (vatten är tyngre än luft), så övre muggen trycker ju bort vattnet o luftmatningen samtidigt efter som det går ÅT SAMMA HÅLL före t-skarven, det blir ju helt fel.

För att slippa böket med att dra ett parallelt rör enbart för luft skulle jag nog också fundera på att sätta en ny T-koppling bakom övre muggstolen, sen på andra skarven sätta en bit rör och en vakumventil, då sugs luften in där när du spolar på övre muggen och den kommer inte at frysa när den är inomhus så Rocas idé köper jag rätt av.
« Senast ändrad: 02 januari 2009, 19:58:52 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Avluftning av avlopp..
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2009, 18:11:28 »
Det ärsmidigt att montera en vacuumventil under tvättstället. Nuförtiden finns ju tvättställs-vattenlås med påstick för tvättmaskinsavlopp.

Det finns speciella vacuumventiler som passar på detta lilla påstick. Vacuumventilen är vit och liten och den syns knappt.

Om du inte hittar den i en konsumentaffär, så finns det hos Ahlsell.

Grunden till problemet kan, förutom frysning, vara att den stora vacuumventilen sitter "före" WC:n istället för "efter".

Nej, den har inte frusit eftersom det fungerar alldeles ypperligt på den nedre toaletten, dessutom har inte problemet kommit med kylan utan funnits hela tiden vi bott i huset.
Jag har provat att skruva bort vattenlåset på tvättstället för att se ifall det skulle fungera ifall toaletten fick luft den vägen, men det hjälpte inte.. Så jag vet varken ut eller in....
Det man inte ser på ser på skissen är att avloppsröret gör en 90 gradersböj under golvet.

cocacola:
Kan man se ifall det sitter en sådan excenter, eller ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Avluftning av avlopp..
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2009, 10:41:41 »
ja titta på anslutningen från centrum på det som kommer från golv och centrum på utloppsrör från wc. om det är en heltächt fot måste du lyfta wc stolen för att kontrollera det.
hade du komunalt avlopp eller 3kammar brunn.

90gradig böj är ok i direkt anslutning till apparat.
C-C

Vi har kommunalt avlopp och vatten.
Jag antar att det först gör en 90 gradare vid toaletten för att följa golvplanet, sedan när den kommer till väggen så gör den först en 90 gradare för att komma genom golvet ( taket i förrådet under toaletten ) och sedan en 90 gradare till för att gå mot anslutningspunkt vid avluftning ( se skiss ).


Jag antar att det inte är ide att prova med fler avluftningar heller då eftersom inte mitt experiment med bortskruvat vattenlås på tvättställ hjälpte, eller ?

Foten på skithusstolen är heltäkt, tyvärr..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avluftning av avlopp..
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2009, 17:37:51 »

Hej
Är du verkligen säker på att luftningen inte har frusit. När min fryser så är det bara en stol som får problem
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Avluftning av avlopp..
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2009, 23:54:24 »

Hej
Är du verkligen säker på att luftningen inte har frusit. När min fryser så är det bara en stol som får problem
Tony

Ja, eftersom problemet även finns på sommaren så har den inte frusit. Dessutom så har jag provat att ta bort den backventil som finns uppe på vinden, men det blev ingen skillnad. Detta borde tyda på att avluftningen antingen är felkonstruerad eller att problemet beror på något annat än avluftningen.

Frågan är ifall det inte sitter en sån där excentermuff monterad, men för att se det lär jag lyfta bort toastolen och det är det inte läge för nu.

Jag har inte fått några synpunkter på hurvida mitt test med bortskruvat vattenlås på tvättstället var ett relevant test eller inte.. Det blev i vart fall inget bättre när jag skruvade bort det.. Finns det något annat som är lätt att testa bara för att ringa in problemet ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Avluftning av avlopp..
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2009, 00:22:50 »
Har en annan fundering.
Om du nu kör 6" rör nedåt (110) och mindre rör upp till vinden, när du spolar på övre muggen aktiveras då backventilen uppe på taket som bygger upp ett högre lufttryck medans ditt spolvatten är på väg till fördelningspunkten där det sen bär av nedåt. Så fort denna punkt nås och spolvattnet far nedåt reverseras då övertrycket till ett undertryck där då ventilen öppnar men trögheten i detta system bör då medföra att under själva fallet uppstår tillräckligt undertryck för att vattenlåsets ska sugas ur.

Om du kollar uppe på taket samtidigt som frugan spolar ska du då få ett "pustande" ljud/luftryck av dessa över/undertryck och då spelar i princip backventilen ingen roll om du t.ex har 4" (75) rör upp med ett visst antal meter som då motsvarar visst undertryck, det är alltså din horisontella mating i kombination med mindre area upp mot vinden som motverkar varandra, är det möjligt att nå fördelningsskarven intill muggstolen där ev reduktion av röret är, där skulle man kunna testa att då sätta ett T med ett extrarör rätt upp bara för att se om detta försvinner. Att du kopplat bort handfatets rör hjälper ju inte med tanke på dess area vid själva spolögonblicket, det är ju från spolning och c:a 3-5 sek som detta fenomen då uppträder.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Avluftning av avlopp..
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2009, 11:38:24 »
är det möjligt att nå fördelningsskarven intill muggstolen där ev reduktion av röret är, där skulle man kunna testa att då sätta ett T med ett extrarör rätt upp bara för att se om detta försvinner.

Kanske är lättare att ta isär luftningsröret till vinden vid förgreningen där toaavloppet når det vertikala röret för att reducera luftmängden till ett minimum.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Inloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avluftning av avlopp..
« Svar #12 skrivet: 12 juni 2015, 23:08:54 »
Lyfter denna gamla tråd.

Har i dagsläget en vacuumventil som ska bytas till en vanlig avluftarledning.
Denna vacuumventil sitter längst bort på stammen sett från utloppet, närmaste avlopp sett från vacuumventilen är en golvbrunn inne i duschen, efter detta sitter toaletten, sen kommer köket med sitt avlopp, pannrummet med sitt avlopp och sedan toalett nummer 2, sen är det utloppet till den snart installerade nya trekammarbrunnen.

Mina frågor lyder: Kan jag plocka bort vacuumventilen och ersätta den med en stående öppen avluftning?

Kan man dra avluftningen på utsidan av fasaden, eller ska man dra den genom vinden och ut genom taket, tänker på risk med frysning osv?

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avluftning av avlopp..
« Svar #13 skrivet: 13 juni 2015, 05:40:56 »
Lyfter denna gamla tråd.

Har i dagsläget en vacuumventil som ska bytas till en vanlig avluftarledning.
Denna vacuumventil sitter längst bort på stammen sett från utloppet, närmaste avlopp sett från vacuumventilen är en golvbrunn inne i duschen, efter detta sitter toaletten, sen kommer köket med sitt avlopp, pannrummet med sitt avlopp och sedan toalett nummer 2, sen är det utloppet till den snart installerade nya trekammarbrunnen.

Mina frågor lyder: Kan jag plocka bort vacuumventilen och ersätta den med en stående öppen avluftning?

Kan man dra avluftningen på utsidan av fasaden, eller ska man dra den genom vinden och ut genom taket, tänker på risk med frysning osv?

Rakt ut genom yttertaket, riktiga genomföringar för olika takmaterial finns att köpa
Om du har 110 så använd den storleken hela vägen "ut" utan skarpa 90 graders krökar, flyttning i sidled bör göras så smidigt det går

Ditt avlopps-system behöver luftgenomströmning så det fryser knappast, fryser det så tinar det upp ganska snabbt igen
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Avluftning av avlopp..
« Svar #14 skrivet: 13 juni 2015, 08:24:53 »
Lyfter denna gamla tråd.

Har i dagsläget en vacuumventil som ska bytas till en vanlig avluftarledning.
Lite nyfiken på varför du gör det? De flesta gör tvärtom.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!