Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning av värmepump  (läst 2907 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stentofta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Styrning av värmepump
« skrivet: 22 december 2020, 18:04:26 »
Hej alla VP-gurus
Jag har en snart 20 år gammal IVT Greenline E16 med jordvärme. Den går som tåget.
Huset är stort och jag har säkrat ner till 16A för att spara en slant. Elförbrukningen totalt och VP mäts kontinuerligt och övervakas av ett egenhändigt hoppsnickrat program. Det skickar även mail och pushnotiser när medelvärdet av totaleffekten överstiger ett angivet värde under en angiven tidsperiod.
Nu tänkte jag via elektronik, programmet och en kontaktor styra värmepumpen så den slår bryter strömmen när totaleffekten blir för hög. När sedan totalförbrukningen sjunker skickar jag kommando att kontaktorn ska slutas. En fattigmans effektvakt så att säga.

Min fråga, efter denna långdragna förklaring, är om värmepumpen kan skadas av denna plötsliga nerstängning i stället för att stängas av "tjänstevägen"?
God Jul,
Peter

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning av värmepump
« Svar #1 skrivet: 22 december 2020, 18:14:56 »
Tänker du på att bryta all ström till VP då. Finns det ingen anslutning för yttre blockering i den, det är bättre än att totalt bryta allt, VP ska då starta om varenda gång.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Styrning av värmepump
« Svar #2 skrivet: 22 december 2020, 19:25:03 »
Med ett tvåpoligt relä och två motstånd kan du lura vp att det är varmt ute och att varmvattnet hett. Då slår den av.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Stentofta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning av värmepump
« Svar #3 skrivet: 22 december 2020, 22:55:27 »
Tänker du på att bryta all ström till VP då. Finns det ingen anslutning för yttre blockering i den, det är bättre än att totalt bryta allt, VP ska då starta om varenda gång.

Låter som en god idé för att stoppa, men hur starta?

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Styrning av värmepump
« Svar #4 skrivet: 23 december 2020, 00:13:26 »
På Greenline E finns en programerbar ingång EXT (slutning), som det går att välja så den stoppar värmepumpen. meny 5.7.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad Stentofta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning av värmepump
« Svar #5 skrivet: 23 december 2020, 12:47:54 »
Jo helt klart en enkel och smart lösning "att lura" pumpen att stoppa och naturligtvis startar den igen när motståndet kopplas ur. Undrar vilken givare som är bäst/enklast att lura?

När det gäller 5.7 och externa utgången konstaterade jag att den ska kortslutas för att få fram meny 1.13 och sedan kunna programmeras. Frågan är bara om det går att utnyttja detta för att stoppa och starta pumpen.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Styrning av värmepump
« Svar #6 skrivet: 23 december 2020, 13:23:19 »
Jag skulle inte lita på blockering via tempgivare. Har den nyss börjat göra värme eller varmvatten är det antagligen en minimum-tid innan den får lov att sluta.

Jag tänker på problemet, räcker det inte att kontrollera elpatronen via extern styrning och låta kompressorn få lov att vara i fred? Gärna ett par steg per fas. Om kompressorn drar för mycket ihop med hushållsmaskiner så borde hushållsmaskinerna kunna omfördelas för jämnare fasbelastning. Räcker inte det, så är 16A inte tillräckligt för livsstilen.

Värmepumpen, den är 3-fas väl? Vad får du för fasströmmar som behöver regleras?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning av värmepump
« Svar #7 skrivet: 23 december 2020, 16:06:11 »
Är din tanke pÃ¥ att begränsa belastningen för huset sÃ¥ finns det belastningsvakt,  i schemat ska det dÃ¥ vara i ingÃ¥ng ( 4 st plintar ) för belastningsvakt. Bäst om det finns inbyggt, annars blir det lite omkopplingar pÃ¥ ledningarna till EL-patronen med en yttre belastningsvakt.
Se om det finns plintar.

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Styrning av värmepump
« Svar #8 skrivet: 23 december 2020, 16:37:13 »
Om TS verkligen vill stoppa värmepumpen totalt, så måste det vara enklast att använda EXT ingången via en reläkontakt. På så sätt blir det ju via "tjänstevägen" och alla övervakningsfunktioner blir intakta. Vill TS i stället bara styra elpatronen, vilket väl är det normala, så kan det göras på samma sätt men med ett annat val i 5.7. Att styra effekten på elpatronen med kontaktor kan ge felmeddelande vid legionellakörning. Vill minnas att min gamla E5 gjorde det när jag styrde patronen med en fasuppdelad extern belastningsvakt.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning av värmepump
« Svar #9 skrivet: 23 december 2020, 17:02:09 »
Om man stoppar med EXT  stängs  dÃ¥ inte hela VP ner, sen det med som du  "" 99meter "" gjorde att dela upp patronen gav lite problem vid extra VV-gÃ¥ng och inte bra, är nog enda sättet om det inte finns inbyggd vakt, knepigt.

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Styrning av värmepump
« Svar #10 skrivet: 23 december 2020, 17:49:45 »
meny 5.7 olika val när EXT kortsluts. 0: ingen funktion.  1: värmepump tillskott och varmvatten stoppas  2: Tillskott & varmvatten stoppas. 3: Tillskott stoppas 4: Varmvatten stoppas. När kortslutningen tas bort sÃ¥ kan stoppade funktioner naturligtvis Ã¥terupptas. Jag antar att man inte fÃ¥r felmedelande om tillskottet stoppats pÃ¥ detta vis vid entilegionellakörning. Ja det blir svÃ¥rt om man vill ha en effektvakt som arbetar i flera steg och med faserna individuellt.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad Stentofta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning av värmepump
« Svar #11 skrivet: 25 december 2020, 15:23:47 »
Tack för alla svar så här långt, ska prova lite mer.
Sedan lite ytterligare förklaring.
Elpatronen används i princip aldrig, bara ngn gång för vv-spets (legionella).
VP måste stängas helt så den inte förbrukar ngt.
Förutom en massa normala förbrukare finns en kafédiskmaskin på trefas som drar en del.
VP brukar dra ca 10kW vid drift.
Huset är stort, ca 500 kvm boyta med en totalförbrukning på knappt 30'kWh/år.
Värme och VV drar ca 18kWh/år och övrig förbrukning resten. Galet mycket trots LED överallt.
Jag har gjort totalkoll på allt och förklaringen är helt enkelt många bäckar små och jag har lite olika verksamheter med skrivare och ett anlal datorer.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Styrning av värmepump
« Svar #12 skrivet: 25 december 2020, 15:45:51 »
DÃ¥ är det vettigast att växla till fasta motstÃ¥nd typ 4000 Ohm (29°)  för utetemp, och 800 Ohm (70°) för varmvatten.

Så länge de går mot de fasta motstånden startar inte värmepumpen varken för värme eller varmvatten, samt att cirkulationspumparna står still.

Det är bara regleringen som har spänning.

Utloggad Stentofta

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning av värmepump
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2021, 19:56:06 »
Så nu har jag testat lite och det fungerar klockrent med den externa styrningen. Jag valde alt 1 i menyn 5.7 (värmepump tillskott och varmvatten stoppas).
VP stoppas snyggt och startar igen när ext-utgången öppnas igen. Med tidsfördröjning om det är för tätt inpå stoppet.
På torsdag kommer en enkel smart modul som jag använt förut (https://www.yepkit.com/product/300106/YKUR). Via mitt program (skrivet i Delphi) styr jag frånslag när effektmedelvärdet varit för stort under t ex 5 minuter. När det sjunker startas VP igen.
Tack för alla tips och en god fortsättning på det nya året,
Peter

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!