Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 178 meter aktiv energibrunn, 10 eller 8 kW?  (läst 6187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad qvirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: 178 meter aktiv energibrunn, 10 eller 8 kW?
« Svar #15 skrivet: 15 mars 2011, 08:41:52 »
Se också till att du får instrypningsmöjligheter på alla raddar så du kan trimma flödena i anläggningen.

Är instrypningsmöjlighet något som är tillval på radiatorer (i mitt fall är det purmo C22/C33 som skall installeras)? Dvs är det något jag måste få med i beställningen för att installatörerna ska fixa detta?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 178 meter aktiv energibrunn, 10 eller 8 kW?
« Svar #16 skrivet: 17 mars 2011, 04:39:08 »
Se också till att du får instrypningsmöjligheter på alla raddar så du kan trimma flödena i anläggningen.

Är instrypningsmöjlighet något som är tillval på radiatorer (i mitt fall är det purmo C22/C33 som skall installeras)? Dvs är det något jag måste få med i beställningen för att installatörerna ska fixa detta?

Instrypningsmöjligheten sitter inte på själva radden utan på kopplet/rören. Vanligen har man antingen en injusteringsventil på returledningen från radden, eller en förinställningsbar radiatorventil (den som termostaten eller handratten sen sitter på). Vet inte om det ingår några ventiler alls som standard till Purmo, men det kan vara värt att kolla med rörisen så du får rätt grejer från början. Att ha dem underlättar väsentligt om man vill optimera sin anläggnings drift, och det kostar nästan inget extra (20-30 kronor per radd) under förutsättning att de sätter dit dem vid installationen. Nu kanske det här är självklart för din röris, troligtvis kommer han säga "självklart, skulle aldrig bygga ett system utan injusteringsmöjligheter" men det är dumt att inte dubbelchecka. Det blir dyrt att fixa i efterhand.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 178 meter aktiv energibrunn, 10 eller 8 kW?
« Svar #17 skrivet: 18 mars 2011, 01:21:40 »
jag vill ha termostater och kunna reglera alla rum. och sÃ¥ vill jag inte ha nÃ¥gon spets. och sÃ¥ vill jag ha obegränsat med VV och lÃ¥g elräkning och högre lön och fler röda dagar  :D

DÃ¥ är det dubbla mot vad standardofferterna säger som gäller!  :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 178 meter aktiv energibrunn, 10 eller 8 kW?
« Svar #18 skrivet: 18 mars 2011, 14:25:09 »
jag vill ha termostater och kunna reglera alla rum. och sÃ¥ vill jag inte ha nÃ¥gon spets. och sÃ¥ vill jag ha obegränsat med VV och lÃ¥g elräkning och högre lön och fler röda dagar  :D

DÃ¥ är det dubbla mot vad standardofferterna säger som gäller!  :D

Faktum är att jag snart tror du blir lika tokig som den där smilien. Ring och beställ den där j-a vp-n nu! Betänk att om du lagt 100 timmar på att diskutera här hittills, har du 50 timmar hål-ångest kvar, 100 timmar injusteringsmeck, och sen post-köps-ångest under flera månader. Kom till skott nu!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 178 meter aktiv energibrunn, 10 eller 8 kW?
« Svar #19 skrivet: 18 mars 2011, 14:28:52 »
OK jag ska beställa. Senast tisdag ok!  Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 178 meter aktiv energibrunn, 10 eller 8 kW?
« Svar #20 skrivet: 18 mars 2011, 14:30:12 »
OK jag ska beställa. Senast tisdag ok!  Thumbsup

Thermia hoppas jag?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 178 meter aktiv energibrunn, 10 eller 8 kW?
« Svar #21 skrivet: 18 mars 2011, 14:33:49 »
Det verkar ju inte vara nÃ¥got annat som hÃ¥ller för mina högt ställda krav!  b00k
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!