Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan jag köra L-V värmepumpen inne i pannrummet?  (läst 4773 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ryggen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Kan jag köra L-V värmepumpen inne i pannrummet?
« skrivet: 28 september 2006, 19:46:06 »
Bor i Dalarna. Huset 250m2 gammalt,stora element,eldar ved med förugn framför-funkar bra.Oljetanken har jag slägt ut-det blev gott om plats.Kan jag ta in värmepumpen i pannrummet,ansluta luft in och ut på söder resp norrsida med ngn jättegrov slang.Värmepumpen får klara det mesta av värmebehonet-spetsar med ved när det blir riktigt kallt,kompletterar med en stor acc.tank. Är detta möjligt?
MVH Ryggen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan jag köra L-V värmepumpen inne i pannrummet?
« Svar #1 skrivet: 29 september 2006, 09:02:54 »
Bor i Dalarna. Huset 250m2 gammalt,stora element,eldar ved med förugn framför-funkar bra.Oljetanken har jag slägt ut-det blev gott om plats.Kan jag ta in värmepumpen i pannrummet,ansluta luft in och ut på söder resp norrsida med ngn jättegrov slang.Värmepumpen får klara det mesta av värmebehonet-spetsar med ved när det blir riktigt kallt,kompletterar med en stor acc.tank. Är detta möjligt?
MVH Ryggen

Stiebel-Eltron har en innomhusmodell som du kan göra detta med.

http://www.stiebel-eltron.se/

Att spetsa med ved kan vara knepigt om du vill köra med flytande kondensering, antingen spetsar du med el eller så får du docka med fast kondensering mot acktanken.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ryggen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Kan jag köra L-V värmepumpen inne i pannrummet?
« Svar #2 skrivet: 29 september 2006, 11:46:51 »
Vad är flytande kondensering? Har Siebel-Eltron ivnverter? Man har 407 köldmedium och jag har fått för mig att 410 är det senaste och kanske det effektivaste köldmediet.
Har inte bråttom med installation. Tekniska utvecklingen går fort.
Ryggen

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Kan jag köra L-V värmepumpen inne i pannrummet?
« Svar #3 skrivet: 29 september 2006, 12:03:00 »
Desto fortare du får in grejor, desto mera pengar sparar du.....att tänka på. Kanske inte alltid som teknikutvecklingen motsvarar det man förlorar på att vänta med att installera energibesparande uppvärmningskällor.

Hmm, detdär lät konstigt, men du kanske förstår vad jag menar?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad ryggen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Kan jag köra L-V värmepumpen inne i pannrummet?
« Svar #4 skrivet: 29 september 2006, 19:45:51 »
Har nästan  2 Ã¥rsbehov ved pÃ¥ gÃ¥rden. För ett par Ã¥r sedan fanns knappt luft-vatten vp pÃ¥ marknaden.Det verkar nu som om mÃ¥nga vill vara med och slÃ¥ss om kunder.DÃ¥ gäller det att komma med bra tekniska lösningar.Jag vill nog ha bÃ¥de inverter och 410 köldmedium som jag ser kommer pÃ¥ flera hÃ¥ll.Lite spänd pÃ¥ en sÃ¥dan lösning som börjar säljas till vÃ¥ren 07 för 49500 inkl.installation..Jag kan ju läsa att CTC,Nibe, Termia,IVT offererar över 100000 för kompletta installationer. Jag tror inte allt är skräp bara för att der inte är svenska grejer
Ryggen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan jag köra L-V värmepumpen inne i pannrummet?
« Svar #5 skrivet: 30 september 2006, 01:28:59 »
Vad är flytande kondensering? Har Siebel-Eltron ivnverter? Man har 407 köldmedium och jag har fått för mig att 410 är det senaste och kanske det effektivaste köldmediet.
Har inte bråttom med installation. Tekniska utvecklingen går fort.
Ryggen

Här står det lite om fast och flytande kondensering.

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=18&id=8&artlang=sv

Jag känner bara till 2 st luft/vatten inverter idag, Daikin och Aqua Inverter. Båda har väl R410A som köldmedum.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7505.0;all

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7490.0;all

Båda ha en utedel som inte är gjord för att bygga in, jag törs inte svära på att det inte går men jag skulle inte prova själv. Om du väljer en inverter kan du nästan skippa det där med tillskott. Möjligen kan du behålla pannan som reserv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ryggen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Kan jag köra L-V värmepumpen inne i pannrummet?
« Svar #6 skrivet: 30 september 2006, 14:27:49 »
Intressant att se hur konkurrenterna reagerar på Kullafors ABs erbjudande, inverter och 410 köldmedium installerat för 49000
Det borde kunna bli lite priskrig.Titta på priser på datorer idag och för ett par år sedan.
Ryggen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan jag köra L-V värmepumpen inne i pannrummet?
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2006, 16:15:37 »
Intressant att se hur konkurrenterna reagerar på Kullafors ABs erbjudande, inverter och 410 köldmedium installerat för 49000
Det borde kunna bli lite priskrig.Titta på priser på datorer idag och för ett par år sedan.
Ryggen

Det ser ut som ett hemmabygge där de tar 2 luft/luft utedelar och kopplar ihop med en vattenvärmeväxlare, tappvarmvattnet fÃ¥r man fixa pÃ¥ annat sätt tydligen.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Kan jag köra L-V värmepumpen inne i pannrummet?
« Svar #8 skrivet: 01 oktober 2006, 16:36:06 »

Att spetsa med ved kan vara knepigt om du vill köra med flytande kondensering, antingen spetsar du med el eller sÃ¥ fÃ¥r du docka med fast kondensering mot acktanken.  :-\


Lite styrlogik och shunta in hetvatten från vedpannan på stigaren och flytta förbi givaren för VB-fram är väl ett vettigt sätt att docka och behålla flytande kondensering.

Utloggad ryggen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Kan jag köra L-V värmepumpen inne i pannrummet?
« Svar #9 skrivet: 01 oktober 2006, 17:13:11 »
Det vore intressant om ngn från Kullafors hade synpunkter.Annars kommer jag själv att vänta med att installera tills jag har lyssnat på referenser från flera håll.Alla vet att det kan vara vanskligt att prova ngt helt nyutvecklat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan jag köra L-V värmepumpen inne i pannrummet?
« Svar #10 skrivet: 01 oktober 2006, 21:55:53 »

Att spetsa med ved kan vara knepigt om du vill köra med flytande kondensering, antingen spetsar du med el eller sÃ¥ fÃ¥r du docka med fast kondensering mot acktanken.  :-\


Lite styrlogik och shunta in hetvatten från vedpannan på stigaren och flytta förbi givaren för VB-fram är väl ett vettigt sätt att docka och behålla flytande kondensering.

Jo, har man alltid hetvatten i acktanken så är det väl inga problem men idéen med en VP är väl att slippa elda i tid och otid. Och det är ju ingen bra idé om det shuntas ut kallvatten då man glömt eller inte orkat elda.

Man kan ju iofs alltid ha en elpatron som garanterar en lägsta temp i acktanken...  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Berkabar

  • Kan lite??
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan jag köra L-V värmepumpen inne i pannrummet?
« Svar #11 skrivet: 04 oktober 2006, 13:34:51 »
Det finns ett fabrikat som heter Clivet som har denna typ av pump. Den heter WSN-EE och finns i flertalet olika storlekar. www.clivet.it
Clivet luft/vatten WSAN-ER 41, 500 liter ack med VV-slingor. platt-VVX för tappvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!