Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med LV o BV funderingar.  (läst 1862 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Birathen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med LV o BV funderingar.
« skrivet: 13 augusti 2020, 19:41:40 »
Hej och välkommen till mig :)

Jag och frun går i funderingar på att byta ut vår uråldriga fjärrvärmecentral mot antingen en luft/vatten eller en bergvärmepump.

Förutsättningarna är som följer.
Vi bor i säter, Dalarna. 5 personer.
Huset är från 1964, nyare fönster och tilläggsisolerad. Enplans med källare.
Boarea 94m2 och Biarea 94m2 som är delvis uppvärmd.
Förbrukning på fjärrvärme: ca 17000kWh, 19000kWh om man ska kolla förbrukningen året innan luft luft och täljstenskamin- installation och nedställning av fjärrvärme kurvan(om det spelar nån roll).
Vi kör en luft luft pump i källaren för att hjälpa till att värma källaren och få bättre klimat där. Täljstenskamin i vardagsrummet.

Vi har fått två offerter på luftvatten där bägge landar på 112000 kronor efter rot. Ena är IVT air x 409 och den andra är en Bosch 7000i aw 9kw.
Bägge installatörerna fick fram 7kw modellerna i sina beräkningar, men det var på gränsen och jag tar hellre i i överkant, speciellt som prisskillnaden var marginell.
En offert på bergvärme på 175600 efter rot. Där är det en Thermia Optimum 10, ca 200m borrning och 20m till berg, kan blir mer och kan bli mindre. Ena grannen hade 30m, tvärs över gatan var det 20m och tomten bakom vår var det 10m.

Alla tre offerterna är helentrepenad eller vad man ska säga. Jag dricker saft och håller mig ur vägen.

Jag har försökt räkna på ditten och datten och hur jag än vänder på det så är LV det enda som verkar "gå plus" i slutändan. Men jag kanske räknar helt galet? Ett annat alternativ är att köpa en ny fjärrvärmecentral men fjärrvärme i Säter är dyr och jag är lite missnöjd med leverantören.

Vad säger expertisen här? En sak jag funderar över är att i två av offerterna har man med och räknar på en schablon uppvärmning om ungefär 33000 kWh. Varför gör man så när den faktiska förbrukningen finns tillgänglig?

Ha det varmt och gott!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med LV o BV funderingar.
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2020, 09:05:02 »
Hej!
Om förbrukningen är typ 19000 kWh så är en 10 kW bergvärmepump för stor.
Jag tror de räknat på 94 +94 = 188 m2 och 60 W/m2 => 11 kW i effektbehov.
Men allt tyder på att huset kräver max ca 7 kW om man räknar på energibehovet.

Luft/vatten värmepumparna är bättre dimensionerade, märkeffekten är vid +7 C utetemp och den sjunker med utetemperaturen.
Kan du hitta en bergvärmeinstallatör som vill installera en 8 kW värmepump och typ 160-170 m borra och jämföra?
Annars skulle jag välja luft/vatten.
IVT och Bosch är typ samma grejer, IVT ska väl vara lite finare så ta den i så fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med LV o BV funderingar.
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2020, 09:09:45 »
Hej! Fjärrvärmeförbrukningen verkar konstigt låg tycker jag. Hur stor el-förbrukning har ni? Kanske ni eldar ganska mycket ved och värmer med? Hur mycket i så fall? Vilken framledningstemperatur behövs det i värmesystemet för att hålla 21°C inne när det är som allra kallast ute på vintern, dimensionerande vinterutetemperatur DVUT som är -20,4°C för Säter? Om man plötsligt ändrar framledningstemperaturen på vintern, börjar det då knäppa och knaka från värmerör och radiatorer i huset?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp med LV o BV funderingar.
« Svar #3 skrivet: 14 augusti 2020, 09:40:14 »
IVT ska väl vara lite finare så ta den i så fall.

Var är den finare?  dontknow

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp med LV o BV funderingar.
« Svar #5 skrivet: 14 augusti 2020, 11:53:35 »

Hmm...konstigt att du hänvisar till vad andra medlemmar skriver när du själv antyder att det är värmekurvan som är fel inställd på Nibe när frågeställaren antyder att de har övertemp och varma radiatorer, trots att jag vet att du läst mina inlägg om att Nibe levererar värme till radiatorerna även när rumsgivaren registrerar 2° övertemp.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med LV o BV funderingar.
« Svar #6 skrivet: 14 augusti 2020, 15:29:07 »
 ???

Trodde vi pratade om Bosch och IVT?
Det är väl känt att Bosch (som äger IVT) strategi är att behålla IVT som premium-märke och sälja IVT:s standard värmepumpar under märket Bosch?

 ???

Sen ser det ut som att prestandamässigt är de lika, det är snarare utseendet som är flashigare på IVT.
« Senast ändrad: 14 augusti 2020, 15:40:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Birathen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med LV o BV funderingar.
« Svar #7 skrivet: 14 augusti 2020, 23:31:37 »
Jag har inte kollat vad vi har för framlednings temperatur. Kurvan på fjärrvärmen är ställd på 0.8 eller 0.9, det är svårt att se exakt men den är under 1. Om jag fattat det rätt så ska det vara 50 grader ungefär vid -20. Är total novice när det gäller värme och kyla :)

Nog har det knäppt i elementen någon gång men inget jag kan minnas just när det blitt att knäppa och jag tror jag kan ha fått bort det genom att lufta. Som sagt, inget jag tänkt på.

Vi har en elförbrukning på något under 7000 kwh och tycker inte vi eldar allt för hårt. Förbrukningen på 19000kwh fjärrvärme är innan kaminen installerades.

Tänker du att en 9kw är för liten?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med LV o BV funderingar.
« Svar #8 skrivet: 15 augusti 2020, 07:37:25 »
Ok, om det bara är max 50 graders framledningstemperatur fungerar det bra med värmepump. Hade varit värre om det behövts 75-80 grader, då passar fjärrvärme, elpanna eller pellets.

Värmepumpar har växelventil som styr om mellan uppvärmning och varmvatten och framledningstemperaturen varierar. I vissa hus kan det leda till mycket knäpp och knak, något man då inte har med t.ex. fjärrvärme som shuntas ut. Finns "knäpptank" att koppla till värmepumpen som minskar problemen.

Man brukar räkna 5000 kWh hushålls-el så kanske kan man säga att 2000 kWh av elen är för uppvärmning(?). Då skulle det bli 21.000 kWh uppvärmning innan kaminen. Lågt men inte omöjligt. Då bör absolut en 9 kW räcka men jag kan förstå om en del leverantörer räkna på andra siffror men 33.000 kWh är att ta i.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!