Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vet inte om vi fÃ¥r tillräckligt med värme frÃ¥n vp  (läst 18074 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Extern ingång har inget med extern pump att göra. Extern ingång betyder att pumpens hastighet regleras av en extern styrenhet, inte av vredets inställning på siffervärdena. Den ingången tycker jag bara borde användas när pumpen har en varvtalsreglerad kompressor vilket den här pumpen inte har. Kan dock ha fel där.

Det har uppenbarligen fungerat tidigare men ibland händer det saker när tiden går. Nu är flödet i värmebärarkretsen alldeles för lågt så ett nära till hands liggande försök till lösning är att prova med få upp farten på cirkulationspumpen. Om det inte ger rimlig temperaturdifferens in/ut får vi prova något annat.

Tack för bra input. Hur får man fart på den? Behöver jag ta hit en servicetekniker?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #46 skrivet: 24 januari 2022, 16:35:36 »

Du kan ställa om den själv.

Prova att vrida den till klockan 3 d.v.s. till 6:an

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du kan ställa om den själv.

Prova att vrida den till klockan 3 d.v.s. till 6:an

Jag förstör inte någon extern input som den får från något okänt då?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #48 skrivet: 24 januari 2022, 17:28:22 »
Bara gasa är som en dimmer för en lampa , öka/minska ljus = öka/minska fart

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bara gasa är som en dimmer för en lampa , öka/minska ljus = öka/minska fart

Den är nu vriden till klockan 3!! Vi testar.

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kort uppdatering.
Inte direkt varmare 24h senare, golven fortfarande kalla på sina håll. Vp mullrar däremot mycket mer när den kör mot hur det lät tidigare, nästan ett skallrande ljud som hörs, detta ljud uppkom när jag vred från mitten till kl 3 på vb-pumpen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #51 skrivet: 26 januari 2022, 07:57:39 »

Ställ tillbaka den till "Ext In" igen.

Då gissar jag att det är det som Roland nämnde d.v.s. igensatt slangar i värmepumpen.

För något är det som bromsar flödet genom att värmebärare ut kan vara 39,1 och värmebärare retur 23,3. Då är det inte så konstigt att det är kallt i huset.

Ring er installatör.



Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ställde tillbaka nu. Men den mullrar fortfarande. Kan ju inte vara en slump att den plötsligt börjat göra konstiga ljud oberoende av att jag vred på den?
Vad ska dessa värden stå på när kompressorn inte går? För de ändrar sig hela tiden.

Teknikern som var här spolade igenom systemet. Kan det vara att pumpen är feldimensionerad för huset? De som bodde här innan bodde ju ändå här i tio år?

Ställ tillbaka den till "Ext In" igen.

Då gissar jag att det är det som Roland nämnde d.v.s. igensatt slangar i värmepumpen.

För något är det som bromsar flödet genom att värmebärare ut kan vara 39,1 och värmebärare retur 23,3. Då är det inte så konstigt att det är kallt i huset.

Ring er installatör.
« Senast ändrad: 26 januari 2022, 09:18:20 av ChristinaÖ »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #53 skrivet: 26 januari 2022, 08:27:27 »
Jag skulle ju göra ett nytt test med max flöde på denna pump?
Jag gissar också att installatören inte spolade själva värmepumpen?
Då borde han upptäckt om flexslangen är igensatt, och det går inte att spola ur detta, det krävs mekanisk rensning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Han sade att han testade flödet mellan huset och vp. Och så hade en tunna med sig där han spolade något för att se om det fanns luft. Vet inte om det är de delarna?
Det som byttes var kb-pumpen.
Hur testar man maxflöde?

Jag skulle ju göra ett nytt test med max flöde på denna pump?
Jag gissar också att installatören inte spolade själva värmepumpen?
Då borde han upptäckt om flexslangen är igensatt, och det går inte att spola ur detta, det krävs mekanisk rensning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #55 skrivet: 26 januari 2022, 09:50:52 »
Då gissar jag att det är det som Roland nämnde d.v.s. igensatt slangar i värmepumpen.


Det var Carl som nämnde det, jag nöjde mig med att tycka att det var en bra idé.


Vad ska dessa värden stå på när kompressorn inte går? För de ändrar sig hela tiden.

Teknikern som var här spolade igenom systemet. Kan det vara att pumpen är feldimensionerad för huset? De som bodde här innan bodde ju ändå här i tio år?



Vilka värde är det som ändrar sig hela tiden?

Pumpen är inte feldimensionerad. Felet är ju att värmebärarflödet är alldeles för lÃ¥gt. Ett klassiskt fel pÃ¥ IVT-pumpar är att de flexibla slangarna är igensatta även om det verkar konstigt när det är ett rent golvvärmesystem. 

Han sade att han testade flödet mellan huset och vp. Och så hade en tunna med sig där han spolade något för att se om det fanns luft. Vet inte om det är de delarna?
Det som byttes var kb-pumpen.
Hur testar man maxflöde?


Byttes verkligen köldbärarpumpen vid detta besök? Var inte det vid ett tidigare tillfälle?

Maxflöde testas genom att ställa värmebärarpumpen i läge 12, vrid så långt medurs som det går. Läs sedan av värmebärartemperaturerna efter några minuter när pumpen går.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Vilka värde är det som ändrar sig hela tiden?

Pumpen är inte feldimensionerad. Felet är ju att värmebärarflödet är alldeles för lÃ¥gt. Ett klassiskt fel pÃ¥ IVT-pumpar är att de flexibla slangarna är igensatta även om det verkar konstigt när det är ett rent golvvärmesystem. 

Byttes verkligen köldbärarpumpen vid detta besök? Var inte det vid ett tidigare tillfälle?

Maxflöde testas genom att ställa värmebärarpumpen i läge 12, vrid så långt medurs som det går. Läs sedan av värmebärartemperaturerna efter några minuter när pumpen går.

1) T1 Framledning och framledning börvärde. Står just nu på 24,6 resp 33,3.

T8 Värmebärare ut 24,2
T9 Värmebärare in 24,4

Nu kör inte kompressorn. När den kör ligger T8 ca 15 grader över T9.

2) Teknikern snackade om att ev. byta slangar, men ansåg det inte nödvändigt.

3) Ja, köldbärarpumpen byttes. Detta till följd av att vi fick lp-larm hela tiden och sedan slog vp om helt och hållet till elpatron (i december...dyrt). Bytet av kb-pump åtgärdade detta.

Nu blir jag lite osäker. Kb-pumpen som byttes bort (som då var trasig) var inställd på 12 och den nya som är ditsatt är på 12.
Vb-pumpen går bara till 10? Eller har jag mixat ihop något nu?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vet inte om vi får tillräckligt med värme från vp
« Svar #57 skrivet: 26 januari 2022, 10:24:48 »
Det var Carl som nämnde det, jag nöjde mig med att tycka att det var en bra idé.

Sorry, jag ser det nu. Ja då är vi tre guldmedlemmar som har den teorin.

Har ni egen färskvattenbrunn?

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Sorry, jag ser det nu. Ja då är vi tre guldmedlemmar som har den teorin.

Har ni egen färskvattenbrunn?

Okej, så när han körde slangarna ner i någon tunna så var det bara för att få bort ev. luft? Det var skummigt i tunnan som han ville skulle bli klart. Så det kan fortfarande vara slangarna?

Nej, ingen brunn vad jag vet, kommunalt vatten.

Som tillägg, teknikern som var här körde igenom systemet i vp och menade att när han bara körde runt i värmepumpen fick han fint flöde, han trodde stoppet satt i huset (alltså i golvvärmesystemet)?
« Senast ändrad: 26 januari 2022, 10:36:13 av ChristinaÖ »

Utloggad ChristinaÖ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Status: Inomhus är det runt 20 grader, en grad kallare på ovanvåningen ungefär. Men två rum är mycket varmare och kännbart varmt golv, båda på nedervåningen. Det är väl det vi är ute efter, att det inte ska kännas som is på klinkern i huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!