Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 augusti 2011, 22:14:55 »

 :dt: :dt: :dt: :dt: :dt:
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 03 augusti 2011, 11:28:24 »

Vi har nog förresten samma Danfosstermostat som du har när jag tänker efter, och jag upplever att när man väl har lyckats bryta dit huvudet i nån konstig vinkel (dom har satt den i taket) så man ser skalan utan parallaxfel så stämmer den ganska så på pricken. Tror vi har ungefär 4-5 grader i hysteres (du har inte lust att göra en knapp för Δ, Richard?) och termostaten inställd på nåt i stil med 48-50 grader. Även vi behöver öka farten på laddpumpen för att inte få för stor ΔT på sommaren. (Du har inte lust att göra en knapp för Δ, Richard?)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 augusti 2011, 10:16:29 »

Eftersom vattnet från värmepumpen både går ut och kommer tillbaka från värmepumpen ovanför termostaten kommer vattnet som värms aldrig komma i kontakt med termostaten, och då är det ju ganska naturligt att den inte heller kan slå ifran när den ska, eller hur? Sen att man inte har optimal skiktning osv, så du faktiskt kan reglera hjälpligt om du ställer termostaten betydligt lägre än den önskade temperaturen, det är ju mer slump eller tur eller vad man ska kalla det.

precis, och olika energibehov kommer att förändra hur skiktningen blir, och termostaten påverkas därför inte bara av temp utan också av flöden och vattenomsättningen i tanken. Har du termostater som reglerar tempen kommer även deras öppningsgrad att påverka hur skiktningen sker.
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 02 augusti 2011, 13:43:26 »

Eftersom vattnet från värmepumpen både går ut och kommer tillbaka från värmepumpen ovanför termostaten kommer vattnet som värms aldrig komma i kontakt med termostaten, och då är det ju ganska naturligt att den inte heller kan slå ifran när den ska, eller hur? Sen att man inte har optimal skiktning osv, så du faktiskt kan reglera hjälpligt om du ställer termostaten betydligt lägre än den önskade temperaturen, det är ju mer slump eller tur eller vad man ska kalla det.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 augusti 2011, 12:33:33 »

I princip så kan du istället sänka temperaturen på din termostat.
Fast tempdiffen över VP (och därmed också i tanken) varierar med utetemp så då får du lite kallare i toppen när det är kallt ute och vise versa.
Detta är anledningen till att VP:n löser ut nu när tempdiffen är som högst.

Vill du slippa ändra termostaten efter väder så är det lämpligare att placera den högre upp så att den mäter i övre delen.
Skrivet av: Linus81
« skrivet: 02 augusti 2011, 08:42:08 »

Jag förstår. Min rörkille har semester nu, men jag ringer honom. Tack för er hjälp!

Men jag funderar på varför placeringen av termostaten spelar roll. Anledningen jag kan tänka mig är att skiktningen blir annorlunda i taken på grund av att jag kör olika hastighet på cirkpumpen vid olika temp. Om termostaten sitter tillräckligt högt så blir temperaturen mer konsekvent i det skiktet än vad det blir längre ned i tanken. Stämmer detta?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 augusti 2011, 07:54:31 »

Jag vet ju inte hur din acktank ser ut, eller termometern, eller termostaten, men med lite tur kan du bara skruva ur tempgivaren och sätta termostaten dit.
Säkrast är väl att du ringer rörkillen och förklarar hur det är, anläggningen har inte fungerat som den bör, och att du nu fått tips på vad som troligen är felet och behöver hjälp med att flytta termostaten så att den mäter på vatten som faktiskt påverkas av värmepumpens drift.
Det borde han göra gratis om du betalt fullt pris för jobbet vid installationen, men även om det kostar en slant så lär du tjäna in det.
Skrivet av: Linus81
« skrivet: 01 augusti 2011, 07:50:46 »

Menar du att det är så lätt? Men jag har inget att sätta termostaten i. Möjligtvis där termometern sitter i beredaren. Skulle det vara ett bättre ställe? Hur gör jag? Ringer jag min rörkille?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 juli 2011, 22:25:36 »

Flytta termostaten så försvinner problemen som beror på effektbehov/förändrad skiktning troligen.
Skrivet av: Linus81
« skrivet: 31 juli 2011, 20:20:57 »

Jag förstår vad du menar och det stämmer att termostaten sitter lägre än vad inloppet från pumpen gör. Men har du sett den Danfossen som jag har? Det är en vild gissning vilket gradantal man angivit. Ett litet bleck i ett spår med miniatyr siffror. Om det är så att den sitter för lågt så får man kompensera som jag gjort med att vrida ned den några grader. Skiktningen i tanken är ju konstant och man får anpassa teromstaten efter vilket skikt den ligger i. Nu tycks det fungera bra. Kollade precis och inga fler starter sedan i förmiddags och inga felmeddelanden.

Det som stör mig är detta förbannade handpåläggande som ständigt krävs. Snart sjunker temperaturen utomhus och då gäller inte de här inställningarna längre och jag blir tvungen att ner och skruva. Problemet som kommer uppstå är att gångtiderna kommer bli enorma när det blir svalare ute. Hade jag 34.000:- så hade jag skickat vedpannan och ställt in en VVM300 illa snabbt!
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 31 juli 2011, 15:29:40 »

Jag tror jag ser problemet. Tolkar jag bilden rätt sitter alltså termostaten under porten där värmepumpen tar sitt vatten på tanken? Då borde det rimligen fungera dåligt, eftersom värmen aldrig kommer ner till termostaten, utan kommer bara cirkulera tillbaka till värmepumpen med resultat att den blir för varm och stänger av av ena eller andra anledningen.

Vill du göra rent filtret så måste du stänga kranarna först för det är ingen ventil i filtret utan du lär tömma hela systemet genom filtret om du inte har stängt. Utöver det är det inga konstigheter. Tänk på att lufta av värmepumpen och fylla på nytt vatten för det som rinner ut efteråt bara.

Dock är det nog inte det som är felet om det är kopplat sådär. :)
Skrivet av: Linus81
« skrivet: 31 juli 2011, 15:04:00 »

Nog skall det gå få till funktionen på dina nuvarande tankar.
Kan du inte rita upp exakt hur ditt system är kopplat, och var cirkpumpar tempgivarna sitter.
Reglerar du bara med temostat eller kör du med SMO10?

Nu har jag försökt lura ut hur min pump är inkopplad. Jag är inte hemma med alla symboler för olika komponenter. Jag har därför satt namn på dem. Hoppas det här bringar klarhet.

Nu har jag termostaten satt på 45° med en diff på ca 6,5°. Det är ju svårt att avgöra då det är ett litet bleck i ett spår som indikerar tempen. Inte Danfoss starkaste tillbehör.

I vilket fall så har nu pumpen kört en sväng utan felmeddelaqnde med en registrerad ute temp på 23° och ett delta T på ca 14°. Det har gett tappvatten på ca 43° enligt termometern på huvudtanken dör beredaren sitter.
Skrivet av: Linus81
« skrivet: 31 juli 2011, 14:58:38 »

Nä, EVP500 arbetar med fast kondensering. Alltså, vad du gör nu är att du alltid låter pumpen arbeta mot en tank med en viss temperatur, säg 50 grader. Kopplar du mot VVM300 så arbetar den med flytande kondensering, vilket innebär att om du behöver ha 30 grader varma element så är det det den gör, utan att gå via en tank och en shunt.
Dessutom är det ju ingenjörer som har suttit och känt sig riktigt smarta när dom uppfann VVM300, för den har ett väldigt klurigt system med en shunt när den behöver tillskott. Den låter således värmepumpen arbeta optimalt så länge det bara går.

Och, ja, kanske ska tillägga: En värmepump är effektivare ju lägre temperatur den arbetar mot. Det är liksom det som är själva grejen.

Men i vilket fall som helst har du ju nåt problem om den inte lyckas göra av med värmen, har du som jag sa kollat om filtret är igensatt?

Nej, jag har inte kollat filtret. Hur gör jag? Är det bara att skruva loss den?

Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 31 juli 2011, 14:34:58 »

Nä, EVP500 arbetar med fast kondensering. Alltså, vad du gör nu är att du alltid låter pumpen arbeta mot en tank med en viss temperatur, säg 50 grader. Kopplar du mot VVM300 så arbetar den med flytande kondensering, vilket innebär att om du behöver ha 30 grader varma element så är det det den gör, utan att gå via en tank och en shunt.
Dessutom är det ju ingenjörer som har suttit och känt sig riktigt smarta när dom uppfann VVM300, för den har ett väldigt klurigt system med en shunt när den behöver tillskott. Den låter således värmepumpen arbeta optimalt så länge det bara går.

Och, ja, kanske ska tillägga: En värmepump är effektivare ju lägre temperatur den arbetar mot. Det är liksom det som är själva grejen.

Men i vilket fall som helst har du ju nåt problem om den inte lyckas göra av med värmen, har du som jag sa kollat om filtret är igensatt?
Skrivet av: Linus81
« skrivet: 31 juli 2011, 12:26:03 »

Stämmer det alltså att en VVM300 styr flödet till pumpen så att den presterar optimalt i alla väderlekar? Hur är det med EVP 500? Har den precis samma funktioner? Den är ju 2000 biligare. Nibe specar inte att den styr COP värdet på sin hemsida.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 juli 2011, 11:30:56 »

Elpatronerna går inte så länge värmepumpen klarar av att värma på egen hand.
Skrivet av: Linus81
« skrivet: 31 juli 2011, 11:00:41 »

Spar mer pengar??? Jag trodde att en panna med elpatroner skulle dra mer ström än vad min installation gör.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 31 juli 2011, 10:05:39 »

Fördelen med att köpa pannan är att du kan köra flytande kondensering och få upp årsmedel-COP med 20-40%, vilket gör att du spar mer pengar.
I övrigt skall det inte vara några problem att justera in prylarna så det funkar helt ok att köra mot dina tankar.
Skrivet av: Linus81
« skrivet: 31 juli 2011, 09:05:47 »

Det är det jag har gjort. Sänkt termostaten på tanken från 50° till 45°. För vad som antagligen har hänt är att pumpen nått ett maxvärde, S17, och slagit av. Men så fort den är på banan igen så vill termostaten inne på tanken att han ska köra igen. Då blir det tre små körningar under tre minuter och sedan blir det S16 och pumpen blir stående.

Nu när detta precis hade hänt var jag inne vid tanken och skruvade ned termostaten och då slog den ifrån några grader strax under 50°. Därför hoppas jag nu på att termostaten blir den som slår av pumpen innan den själv gör det. Jag har loggat värdena från igår kl 17.00 och ska den under uppsyn under dagen.

Men det är ingen som kommer med den spontana iden att skaffa en VVM 300? Visst, det är 34.000 plus instalation och visst slutnotan på det hela blir nästan lika mycket som en bergvärmeinstallation, men va ska man göra?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 juli 2011, 08:23:19 »

13 ºC tempdiff är OK så här års, nog borde det bli varmare än 45 ºC i toppen av tanken om VP-ut är 58 ºC.  Sc:,h
50 - 8 är 42 så VP:n borde inte starta direkt heller om VP-in är 45 ºC, fast termostaten kanske måste nå upp till 58 ºC innan den slår av?

Jag skulle nog kolla upp alla tempgivare att de visar rätt (de är kända för att kunna visa lite fel).
Sen bör du sänka temperaturen på termostaten, och kanske kopplingsdifferensen också.
Skrivet av: Linus81
« skrivet: 30 juli 2011, 15:08:52 »

Oj! Jo, ge mig en stund så ska jag försöka rita upp det. Tack för att du är intresserad av att hjälpa mig! Återkommer!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 juli 2011, 13:48:15 »

Nog skall det gå få till funktionen på dina nuvarande tankar.
Kan du inte rita upp exakt hur ditt system är kopplat, och var cirkpumpar tempgivarna sitter.
Reglerar du bara med temostat eller kör du med SMO10?
Skrivet av: Linus81
« skrivet: 30 juli 2011, 13:27:18 »

Tack för svaren! Jag skulle ut till pumpen och kolla mina loggade värden. Då startade pumpen och framledningstemp. steg upp till 58° och retur temp. till 45.8. Sedan slog maskinen av med felmeddelande S17 som sedan gick över och blev S16 och sedan S7, att otorskyddet har löst ut. Jag blir inte klok på det här.  huvuddunk

Termostaten på tanken sitter ganska långt ned och var ställd på 50° med 8° diff. Nu när den slog av så visar tempgivaren, högst upp på tanken som sitter i beredaren, 45°. Jag sänkte nu termostatens temp. till 45° och då slog termostaten ifrån. Det bevisar att den har stått och jagat på pumpen efter som den aldrig kommit upp i bra temp. med alldeles för dåligt delta T. Jag hoppas det här kommer hjälpa.

Nu när motorskyddet löst ut så slog jag av hela maskinen och låter den stå still en liten stund så temp. hinner sjunka undan och allt lugna ned sig lite. Ska det vara på det här sättet? Vad händer om man slänger ut de gamla tankarna och vedpannan och sätter in inomhusdelen för enbart 30.000. Kommer det fungera av sig självt då? För det här är ju helt värdelöst!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 29 juli 2011, 11:09:45 »

Eftersom deltaT blir högre sommartid, när det är varmt ute och värmepumpen ger hög uteffekt måste du antingen öka värmebärarflödet eller öka diffen mellan start och stopptemp.
Eller som cheetah1 skriver, kolla så att pumpen inte bryter på hög retur, och om så är fallet, sänk börvärdet på termostaten.

Pumpen skall inte gå med så många starter alls på sommarn.

Manualen säger följande:
Kontrollera kopplingsdifferens för termostat.
Kontrollera starttemperatur varmvatten (meny
1.1) i eventuell SMO. Kontrollera laddflöde samt
smutsfilter vilket kan vara delvis igensatt.
Skrivet av: cheetah1
« skrivet: 29 juli 2011, 09:52:14 »

Laddpumpen har en egen plint i 2025, som ser till att pumpen kör frysskydd vintertid.

Vad har du termostaten ställd på? 48-50 grader brukar vi ha våran på, annars brukar den lösa på hög retur (innan den löser på hög framledning..). Eventuellt kan du ha dåligt flöde i värmebäraren, har du testat att göra rent filtret och kolla så att inga kranar är stängda?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 juli 2011, 08:30:13 »

Du har fast kondensering och det du måste se över är dels inställningen på termostaten samt placering av denna.
Tempdiffen över VP blir ju högre nu när det är varmt ute så det är en bra strategi att dra upp farten på laddpumpen på sommaren.

Men om termostaten sitter långt ner eller är ställd för högt så kommer den ändå vilja starta VP trots att det ändå är tillräckligt varmt i tanken.
Sen ska laddpumpen vara kopplad till 2025 så att den bara går då VP:n går.
Skrivet av: Linus81
« skrivet: 28 juli 2011, 20:26:37 »

Jag får med jämna mellanrum felmeddelandet S16. Min 2025:a sitter mot en vanlig acc-tank med vedpanna. Vad kallas det? flytande- eller fastkondensering, jag kommer aldrig ihåg. Oavsett. Mitt system är känsligt för olika utetemperaturer. Jag måste manuellt ställa cirkulationen beroende på hur varmt eller kallt det är ute. Under 0° kör jag första steget på cirkpumpen, över 0° kör jag andra steget och över 10° kör jag tredje stegeg. Men som idag när det varit 25 grader så får jag felmedelande S16. Pumpen har startat för ofta, mer än tre gånger med 3 minuters mellanrum. Felet är antagligen att det finns för mycket energi i luften. Pumpen når sin max arbetstemp som är 60° och då slår den av. Sedan startar den snart igen, då termostaten inne på tanken ger signal om att vattnet är för kallt. Och så håller skiten på tills den slår av helt. Är det någon som har samma problem?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!