Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 januari 2016, 16:01:46 »

Det måste vara fel även med radiatorer på ett nytt hus i Skåne bör man klara sig med lägre temp än så annars bör man tänka om vid dimensioneringen av radiatorer. Det finns antagligen uppgifter från golvvärme beräkningen hur varmt vatten som behövs vid dut be vp leveratören räkna på de uppgifterna även borran ändras vid golvvärme.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 januari 2016, 15:47:26 »

Man bör val inte behöva 55 graders framledning i ett nytt hus med golvvärme 40 grader borde väl räcka bra  Sc:,h

Beräkningarna var gjorda för 55 grader fram, därför gick jag på det.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 januari 2016, 12:52:01 »

Ska man använda flera duschar samtidigt kanske 1145 och en stor beredare är bra annars verkar 1245 ge bra med vv vi har badkar och tonårs dotter och vv räcker alltid.
Skrivet av: wittsjo
« skrivet: 08 januari 2016, 12:48:31 »

Varför 1155 istället för 1255 har du stort badkar ?

Huset har 4 duschar och ett badkar.
Bygges för 2+3personer.
Jag vill under inga omständigheter få slut på varmvatten. Jag gillar att duscha länge och ställer inga andra krav på resten av familjen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 januari 2016, 12:45:07 »

Man bör val inte behöva 55 graders framledning i ett nytt hus med golvvärme 40 grader borde väl räcka bra  Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 januari 2016, 12:31:22 »

För att få fram toppefektbehovet räknade jag snittförbrukningen den vecka du skall ha som högst förbrukning enligt stapeldiagrammet, + ytterligare 0.6 kW till garaget när du byggt det.
Kanske lite lågt, men ändå, så räknade jag.

En 8 kW nibe ger lite drygt 6 kW vid 55 graders framledning, så du behöver en 10 kW om du vill slippa eltillskott helt.
Jag tycker personligen att 100 liter kopplad som arbetstank är för lite, 200 liter skulle jag nog rekommendera.
Efter installation är det bra om du kan se till att flödet i interna kretsen är något högre än i den externa kretsen så att tanken fungerar som ackumulator, först då får du full nytta av tanken.
Tanken gör att du får mindre eltillskott, högre COP och längre livslängd.
Jag räknar med att du sparar ca 1500 kr/år
Den gör det också enklare att köra med aktiva termostater utan att det påverkar värmepumpens driftsförutsättningar negativt.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 januari 2016, 12:26:18 »

Varför 1155 istället för 1255 har du stort badkar ?
Skrivet av: wittsjo
« skrivet: 08 januari 2016, 10:56:34 »

Grävde lite i arkivet och hittade detta från konsulten:
"Rek tillsatts effekt är vad el-patronen får bidra med vid -14° ute temp.
Effektbehovet är vad jag har räknat fram för värmesystemet vid -14° ute och man dimensionerar inte en icke varvatalstyrd värmepump för hele behovet, el-patronen får ta det sista."

Alltså -14° det har vi kanske i gjenomsnitt en halvtimme om året här nere:)
Klimatzonen baseras på mätningar vid sturup flygplats som ligger 3 mil i i landet från kusten. Så det är också konservativt antar jag.
Skrivet av: wittsjo
« skrivet: 08 januari 2016, 09:56:14 »

Tack för svaren.

Jag är lite ny på detta med värmepumpar men har läst termodynamik etc en gång i tiden...
I energiberäkningarna som jag bifogade så har om jag förstår det rätt konsulten knappat in 8,4kW som max effektbehov? (vilket fortfarande är betydligt mer än vad 7,3 nämnt ovan) Eller menar du något annat?
Det leder till en tillsatsström på 392kWh(1155-6) resp 795 kWh (1145-6), dvs en årlig kostad på ca 500 resp 1000kr. Så baserat på listpriserna på nibes hemsida 1145-6 62750kr, 1155-74000, så är payback tiden för att gå från 1145 till 1155 (74000-62750)/(1000-500)=23,5 år.
Om jag sedan skulle gå från 1145-6 till som föreslaget 1145-10 och slippa tillsatsströmmen helt blir det (71500-62750)/1000=11,25 år.

1145-10 räcker det då inte 1145-8?

Eller är det något jag missförstår? Skal man vara skeptisk till beräkningarna från nibe, är det en önske-kalkyl som man inte kan förvänta sig uppnå?

Får läsa på lite om arbetstank/inverter, är det samma sak som ett utjämningskärl? (ett sådant på UKV100 är inritat också nämligen, ingen aning vad det är till för, där är även en cirkulationspump inritad)

Tanken att minska strömförbrukningen är ju trevlig men där skal ju vara en intjäning någonstans för att motivera merkostnaden. Jag köper gärna argument om att man får längre livslängd pga stabilare drift etc.

Jag förstår enfas problematiken.
Några extra borrmeter går ju bra men jag antar att där är inlagt i det beräkning en faktor/marginal redan?

Tack igen för all hjälp.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 januari 2016, 07:33:03 »

Med garaget färdigt så kommer du att ha ca 7.3 kW i toppeffektbehov från värmepumpen om jag räknar rätt.
En 1145-6 ger bara drygt 4 kW uteffekt vid 55 graders framledning.
En 1155-6 kan ge nästan ca 7 kW uteffekt vid samma förhållanden.

Jag skulle nog titta på en 1145-10 kW i kombination med en arbetstank (+ extern snål cirkpump) på 200-300 liter istället för en inverter.

Fördelarna:
Ungefär samma investeringskostnad som med invertern
Du slipper problem med hög belastning på en fas.
Du kan utan problem låta termostater reglera rumstemperaturen utan att det påverkar flödet och deltaT över värmepumpens kondensor.
Du slipper eltillskott helt.
En större värmepump får färre drifttimmar, och med arbetstank så får den dessutom avsevärt mycket färre start och stopp - tack vara detta så kan du nog förvänta dig ca 5 års längre livslängd på värmepumpen om allt annat är lika.
Skrivet av: TheDog
« skrivet: 08 januari 2016, 00:30:17 »

När det gäller enfas eller trefas så handlar det bara om lastbalansering.

Exempel 1: 3 kW enfas ger en ström på den fasen på c:a 12,5 A
Exempel 2: 3 kW trefas ger en ström på varje fas på c:a 4,2 A

Om du lägger andra stora enfas-laster (motorvärmare, micro, mm) på andra faser så kan det nog fungera utmärkt. Men som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så har jag bara 16 A huvudsäkring och vill ha så få större förbrukare som möjligt på samma fas.

Jag vet inte alla skillnader, men 1145:an är nyare och har,enligt spec., något bättre COP. Sedan tror jag att det är något med möjligheter till koppling mot nätet och effektvakt om det behövs. (help någon påläst)

Ett djupare hål bör ge en högre temperatur på returen från kollektor och detta ska då rendera i en bättre verkningsgrad (COP). Här finns det dock en balans då det trots allt kostar några kronor att borra och det ska vägas upp av besparingen på ökad verkningsgrad. Vis av erfarenhet från min gamla installation så tänker jag att lite djupare (10-20 m för ,mellan 3 och  kSEK) kan vara bra om huset byggs ut eller om pumparna är effektivare när det är dags att byta efter 15-20 år.
Skrivet av: wittsjo
« skrivet: 07 januari 2016, 23:56:35 »

Vad spelar det för roll om det är en fas eller trefas? Förbrukningen blir densamma?
Vad är det för skillnad på 1126 & 1145?

Hjälper det egentligen att borra extra, VP'n kan väl inte utnyttja det extra röret ändå?
I området därmed bygger som ligger nära stranden på en halvö ut mellan Öresund och Östersjön är det väldigt höga grundvattenflöden. Jag har förstått att det till stor grad sätter premisserna för borrningen, dvs att komma ner till berget först och sen nog djup där.
Jag har en offert från en firma som heter HP brunnsborrningar i Klippan, är det någon som har erfarenhet från dem?
Skrivet av: micke e
« skrivet: 07 januari 2016, 23:34:58 »

min första reaktion är....borra på för fan, det funkar bra mycket bättre med tilltagen borra.kom ihåg att borran gör man en gång pumpen byter man under tidens gång.
Skrivet av: TheDog
« skrivet: 07 januari 2016, 23:30:45 »

Jag har tittat på liknande pump som dig och vad jag förstår av elschemat på Nibes hemsida så är invertern i 1155-6 enfasig vilket gjorde mig lite orolig över faslasten (har bara 16 A huvudsäkring).
Vad jag förstår så är kompressorn 3-faskopplad på både Nibe 1126-6 och 1145-6.

När det gäller priserna på nätet så verkar 1126-6 finnas för 42 000 kr, 1145-6 för 47 000 kr och 1155-6 för 55 000 kr. Om det är Nibe som gäller så skulle jag nog valt någon av de de andra två (troligen 1145-6).

Som jag förstått det så är det aktiva borrhålet det som borras nedanför de foderrör som sätts. Alltså om du har 18 m till berg så kommer totaldjupet att vara 128 m (foderrören är alltid? 6m). Andra verkar räknar foderrörslängden under grundvattennivån som 1/2 m aktivt per meter.
Skrivet av: wittsjo
« skrivet: 07 januari 2016, 22:58:13 »

Hej jag är lite fundersam på om jag skal välja en Nibe 1155-6 eller 1145-6.
Det är nästan 20tkr extra för den varvtalsstyrda 1155, jag är osäker på osäker på om man får tillbaks de pengarna? Dessutom ser jag en liten risk i en varvtalsstyrd pump då den har lite mer komplicerad styrning?
Fint om någon kan ge en kommentar på om ni tycker storleken är riktig.

Huset är ett nybygge i sydvästra skåne. 200kvm BOA+20kvm garage. Garageuppvärmningen var inte med i den ursprungliga energiberäkningen, men jag tänker att det inte har så stor betydelse. Garaget delar två väggar med huset. 3glas fönster caset i energiberäkningen är det som gäller.
Huset är 1 plan lösvirke, garagets två ytterväggar murade.
Golvvärme i alla rum inkl garaget.
Pool som värms upp med vvxl, med isolerande överdrag.

Till sista har jag en fråga till, när det står att borrhålet skal vara 110m aktivt djup, hur djupt betyder det att man behöver borra?

Tack på förhand för all hjälp och alla svar!


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!