Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: dum eller?  (läst 8874 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ronny_B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: dum eller?
« Svar #15 skrivet: 02 december 2013, 11:00:26 »
Tack alla som svarar och försöker hjälpa en icke så insatt person!
Och låna gärna tråden, så slipper jag se ut som en idiot varje gång ;-)

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dum eller?
« Svar #16 skrivet: 02 december 2013, 12:22:37 »
När du justerar hastigheten på Cp:n så märker du delta-t förändringen direkt vid nästa vp-körning.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: dum eller?
« Svar #17 skrivet: 02 december 2013, 13:43:52 »
Du kanske skulle tänka över att tilläggsiolera. Då kommer din VP att går färre timmar och temperatur för tillskottsel sjunker.
Enklast brukar vara att förbättra på vinden, där försvinner största mängden energi.
Är du intresserad kan flera på forumet ge mera råd om var, vad och hur.
Du får gärna skicka en PM till mig så berättar jag vad jag har gjort för att få en VP som behövde tillsott vid -2 °C att räcka till ner mot -20 °C
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: dum eller?
« Svar #18 skrivet: 02 december 2013, 16:39:06 »
det är ju skönt att man har levt med villfarelsen att det varit bra i 10år i allafall :-(

Så tokigt är det ändå inte. Värmdes huset med el eller olja tidigare måste pumpen spara mer än 20 000 kr/år.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dum eller?
« Svar #19 skrivet: 02 december 2013, 21:24:05 »
Fortsätter låna tråden...

Är det mer ekonomiskt att köra med inomhusgivare? För jag kör ju bara med utegivare och termostat. När jag eldar i min tullikivi tycker jag inte elementen blir svalare. Borde inte termostaten slå av värmen när man eldar?

Annars sparar man ju inga pengar om det enda man uppnår är en för varm inomhusmiljö.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: dum eller?
« Svar #20 skrivet: 02 december 2013, 23:18:15 »
Nu är jag en total rookie och borde kanske hålla tyst (fick igång pumpen för 2,5 dygn sen), men vi satt in en rumsgivare igår och det gav ett mycket jämnare inomhus klimat direkt. Första dygnet så kändes det ganska svalt just innan pumpen startade och ganska varmt just innan den stannade - nu känns det perfekt hela tiden tummenupp kan såklart bero på en hel massa andra saker, men jag är säker på att det är givaren som gjorde det.
Den kostar till min pump ca 800:-

Innegivaren kompenserar ju ganska duktigt för en i övrigt taskigt inställd VP, sÃ¥ om du upplevde en stor skillnad med den inkopplad indikerar det ju att det finns en massa roligt för dig att pyssla med i vinter. ;) Sedan om det i slutändan innebär nÃ¥gra stora pengar att börja justera lite är ju en annan frÃ¥ga, men du lär dig en massa skoj om din VP och husets VB-system.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Tommy.E

  • Gäst
Tommy.E
SV: dum eller?
« Svar #21 skrivet: 03 december 2013, 07:22:03 »
Innegivaren kompenserar ju ganska duktigt för en i övrigt taskigt inställd VP, sÃ¥ om du upplevde en stor skillnad med den inkopplad indikerar det ju att det finns en massa roligt för dig att pyssla med i vinter. ;) Sedan om det i slutändan innebär nÃ¥gra stora pengar att börja justera lite är ju en annan frÃ¥ga, men du lär dig en massa skoj om din VP och husets VB-system.  tummenupp

Jo hoff ja.
VVSarna ska komma tillbaks idag och göra ett försök att justera in elementen bättre, hur än jag försöker ställa in det så känns det som om jag bara ställer till det. Börjar faktiskt känna mig som topic "dum eller?" dontknow
Jag tror att det finns en hel del ekonomi att få till det i mitt hus iaf.

Men nog borde inomhusgivaren vara ett bra komplement, spec som vi eldar i kamin titt som tätt och då borde värmebehovet bli betydligt lägre än vad utomhustempen indikerar?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dum eller?
« Svar #22 skrivet: 03 december 2013, 07:29:56 »
Fortsätter låna tråden...

Är det mer ekonomiskt att köra med inomhusgivare? För jag kör ju bara med utegivare och termostat. När jag eldar i min tullikivi tycker jag inte elementen blir svalare. Borde inte termostaten slå av värmen när man eldar?

Annars sparar man ju inga pengar om det enda man uppnår är en för varm inomhusmiljö.

/Magnus
Den enda gången du får en ekonomisk besparing, eller en komforthöjning av att elda med ved är i dessa två fall:

1. Du är onormalt frusen och VILL ha onormalt varmt inne.
2. Det är så kallt ute att kompressorn inte på egen hand klarar att värma huset, och då är det viktigt att du har radiatortermostater injusterade så att de rum som värms av vedeldningen inte längre tillförs energi från värmepumpen, kompressoreffekten räcker då till för att värma övriga rum till önskad temperatur.
Gärna skall man i fall som dessa stänga av elpatronen helt för att säkert undvika eltillskott.

Rent generellt är värmepump + vedeldning inte ett bra komplement om man inte har en alldeles för klen värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dum eller?
« Svar #23 skrivet: 03 december 2013, 08:26:25 »
En innegivare innebär att vp:n reagerar snabbt på temperaturförändringar. Se på min logg nedan, tände en brasa på kvällen och höjde temperaturen ca 1grad inne och genast stoppade vp:n och gick igång nu på morgonen. Minskar antalet start och stopp betydligt, dock är besparingen tveksam med tanke på att ved kostar och vp:n vid 0 grader ute drar väldigt lite ström. Mysfaktorn med en brasa ska man inte bortse ifrån och att höja inomhustemperaturen innebär ju någon timmes extra körning för vp:n.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: dum eller?
« Svar #24 skrivet: 03 december 2013, 08:39:49 »
Fortsätter låna tråden...

Är det mer ekonomiskt att köra med inomhusgivare? För jag kör ju bara med utegivare och termostat. När jag eldar i min tullikivi tycker jag inte elementen blir svalare. Borde inte termostaten slå av värmen när man eldar?

Annars sparar man ju inga pengar om det enda man uppnår är en för varm inomhusmiljö.

/Magnus

Vad är det för termostat? Är det termostater på radiatorerna eller nåt kopplat direkt på VP'n?
Termostater på radiatorerna gör inte att VP'n automatiskt vet att det redan är tillräckligt varmt inne. Det som händer är att den vattenvolym VP'n har att jobba med minskar drastisk. Varje gång VP'n startar blir vattnet snabbt så varmt att den stannar igen och sen svalnar vattnet snabbt så att VP'n startar igen...

Sen håller jag med Rickard om att det inte finns så mycket pengar att spara på att elda när förhållandena är sådana att VP'n klarar av att värma huset själv. Men, vill man elda ändå så skall givetvis inte VP'n gå samtidigt. Det löser man med en innegivare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dum eller?
« Svar #25 skrivet: 03 december 2013, 08:47:00 »
Problemet är ju att man inte löser problemet med en innegivare, i vart fall inte på de flesta värmepumparna.
Det innegivaren gör är att sänka börvärdet lite om det blir för varmt inne, min Nibe t.ex. sänker börvärdet med 3 grader för varje grad "för" varmt det blir inne.
Om börvärdet tidigare var 32 grader så blir det efter en tänd brasa alltså 29 grader, vilket inte hindrar kompressorn att starta.
För att helt lösa problemet med övertemp vid eldning så måste man:
1. Manuellt stänga av värmepumpen (Besvärligt + blir kallt i rum som inte värms av eldningen)
2. Ha riktigt injusterade radiatortermostater som direkt stryper bort flöde från de rum som värms av vedelningen. (Riskerar göra att flöde stryps bort även under normal drift = ger varierande driftsförhållanden på värmepumpen vilket i sin tur kan försämra SCOP rätt påtagligt)
3. Ha en on/off-termostat som blockerar värmepumpsdriften. (Blir kallt i rum som inte värms av vedelningen)

Man kan öka rumsgivarens påverkan, men då får man nackdelen att man i normal drift lätt kan få många start/stopp - att öka givarpåverkan blir lite som att sänka gradminuterna/hysteresen i reglerdatorn...

Vedeldning och värmepump ÄR rent generellt ingen bra kombination, även om det kan finns hus där det fungerar bra, som i Bölemannens fall (förstÃ¥r inte hur det kan bli sÃ¥där alls  Sc:,h).
« Senast ändrad: 03 december 2013, 08:49:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: dum eller?
« Svar #26 skrivet: 03 december 2013, 09:21:06 »
Vedeldning och värmepump ÄR rent generellt ingen bra kombination, även om det kan finns hus där det fungerar bra, som i Bölemannens fall (förstÃ¥r inte hur det kan bli sÃ¥där alls  Sc:,h).
Utetemperaturen ser ut att ha stigit med ca 7 grader från kl 20 till 01, ungefär vid sista eldningen på kvällen. Det är nog det, tillsammans med innegivaren, som gör Bölemannens exempel nästan för bra i detta fall.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dum eller?
« Svar #27 skrivet: 03 december 2013, 14:03:39 »
Jag bor inte långt från Rickard och han hade samma temperaturstegring ute igår kväll.
Jag kan inte se på kurvan hos honom (elförbrukning) att vp:n stoppade vid något tillfälle.
Dessutom så höjde jag inomhustempen samtidigt med ca 1,5 grader vilket enligt mitt sätt att tolka det beror på eldningen i kombination med innegivaren som styrde pumpen.

Utetemperaturen ser ut att ha stigit med ca 7 grader från kl 20 till 01, ungefär vid sista eldningen på kvällen. Det är nog det, tillsammans med innegivaren, som gör Bölemannens exempel nästan för bra i detta fall.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dum eller?
« Svar #28 skrivet: 03 december 2013, 14:41:38 »
Mmm, men det är ändå något som är lurt.
Din vbf låg på 20-23 grader under större delen av natten, och med en utetemp på runt 0 grader borde du ha ett börvärde på minst 29 grader tycker jag, och även om rumsgivaren kompenserat (den reagerar bara på hela grader på äldre Nibe) med maximala 6 grader, som jag antar att du ställt in rumsgivarpåverkan, så borde den ha startat tidigare om du inte samtidigt som du tände elden även drog ned rumsgivaren en aning.
Om rumstempen är 2-3 grader över börvärdet så får man i princip en off-funktion vid så pass hög utetemp och rumsgivarpåverkan satt på maxvärdet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dum eller?
« Svar #29 skrivet: 03 december 2013, 15:13:20 »
Jag har rumsgivaren på 4 och kurva 5 på pumpen. Vi har väl i stort sett likadana värmepumpar av samma årgångar och jordvärme. Jag däremot har golvvärme.
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!