Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken hastighet pÃ¥ laddpumpen  (läst 2221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tystnad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VÄXJÖ
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vilken hastighet på laddpumpen
« skrivet: 29 december 2009, 21:05:19 »
Nibe Fighter 2005 med tillskotts elpanna och varmvattenberedare via växelventil.

Vilken hastighet bör man ha laddpumpen inställd på ?
Finns alltså möjlighet att mekanisk på ladd pumpen ändra mellan tre hastigheter.
Nibe Fighter 2005 ,2020 ,2025 ,växelventil, SMO10

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken hastighet på laddpumpen
« Svar #1 skrivet: 30 december 2009, 08:26:52 »
Läs avsnitt Injustering, laddflöde i manualen:

Du får läsa av utetemp, framledning och returtemp och kolla att tempdiffen framledning minus retur stämmer med diagrammet för din modell.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tystnad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VÄXJÖ
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken hastighet på laddpumpen
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2010, 16:05:25 »
Läs avsnitt Injustering, laddflöde i manualen:

Du får läsa av utetemp, framledning och returtemp och kolla att tempdiffen framledning minus retur stämmer med diagrammet för din modell.

Tack för svar!
Skall försöka kolla detta .
Anledningen till frågan är att en pump får HP larm och ja där har varit service folk och "mekat" utan framgång ,dem skall komma tillbaka efter jul/nyårshelgerna någon gång..... ::)

dock tänkte jag själv prova med lite enklare justeringar och då var just laddpumpens hastighet en tanke.
Normalt stod den på läge 2 ,jag har nu testat och kört på läge 1 resp 3 ,den enda märkbara reaktionen är att vid läge 3 blir det HP larm mycket snabbare....
Nibe Fighter 2005 ,2020 ,2025 ,växelventil, SMO10

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: Vilken hastighet på laddpumpen
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2010, 19:26:45 »
Du kan även kolla detta: På min Nibe fick jag HP larm då pump då varvattenproduktionen var för snålt ställd mellan starttemp och sluttemp. Efter att ha justerat detta blev det inga fler HP-larm. Jag ställde även samtidigt ner cirkulationspumpar för delta T på 3grader på köldbärar sidan och 7-8 grader på värmebärarsidan. Inte ett HP-larm sen dess. /Jesper
Läs avsnitt Injustering, laddflöde i manualen:

Du får läsa av utetemp, framledning och returtemp och kolla att tempdiffen framledning minus retur stämmer med diagrammet för din modell.

Tack för svar!
Skall försöka kolla detta .
Anledningen till frågan är att en pump får HP larm och ja där har varit service folk och "mekat" utan framgång ,dem skall komma tillbaka efter jul/nyårshelgerna någon gång..... ::)

dock tänkte jag själv prova med lite enklare justeringar och då var just laddpumpens hastighet en tanke.
Normalt stod den på läge 2 ,jag har nu testat och kört på läge 1 resp 3 ,den enda märkbara reaktionen är att vid läge 3 blir det HP larm mycket snabbare....
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!