Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Minsta rörlängd  (läst 11066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrplumber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Minsta rörlängd
« skrivet: 03 oktober 2016, 18:00:58 »
Hej. Någon som vet om Daikin har ngn minsta rörlängd mellan inne och utedel (luft/luft)? Det är en några år gammal pump som ska flyttas, och då blir det bara ca 1 m rördragning. Jag är rädd för att det blir för kort. Har tyvärr inte modellbeteckningen, men det är en med lågmonterad innedel. Befintlig rördragning är ca 3 m



Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minsta rörlängd
« Svar #1 skrivet: 06 december 2016, 15:27:06 »
Känner inte till just Daikins ev minimimått på röranslutning men på de flesta andra pumpfabrikat så vill man ha minst ca 2,5-3 meters längd på röranslutningen för att pumparna skall fungera på ett bra sätt. Så du ligger väl redan idag på ca minimilängd på röranslutningen kan man säga, men det är väl inga problem att anpassa rörlängden vid en pumpinstallation, när man har installerat innerdelen så flyttar man bara iväg utedelen i sidled så att man får minst ca 3 meters röranslutning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Minsta rörlängd
« Svar #2 skrivet: 06 december 2016, 16:33:50 »
Nja, jag har betydligt kortare än 2½ meter, minns inte exakt minimilängd som generalagenten sa var okej, beror nog på vilken maskin/fabrikat man har.

Annars lägger man en i hoprullad slinga bakom utedelen.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Minsta rörlängd
« Svar #3 skrivet: 06 december 2016, 16:43:26 »
Eller tappar den på lite gas.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minsta rörlängd
« Svar #4 skrivet: 06 december 2016, 16:45:48 »
Hoprullad slinga bakom eller vid sidan om utedelen brukar man se ibland på kinapumpar med qc-koppling, ser ovanligt oproffsigt ut anser jag, istället kan man väl flytta utedelen några meter i sidled från innerdelen räknat och göra en snygg installation så man dels slipper att skämmas och dels får man en bra funktion på pumpen.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minsta rörlängd
« Svar #5 skrivet: 06 december 2016, 16:47:58 »
Eller tappar den på lite gas.
Nej det skall man nog definitivt låta bli förstås.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Minsta rörlängd
« Svar #6 skrivet: 06 december 2016, 17:45:46 »
Och jag som trodde att det var mängden gas i förhållande till volymen som var problemet? Om det inte är det vart ligger då problemet med "för korta" ledningar?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Minsta rörlängd
« Svar #7 skrivet: 06 december 2016, 18:19:42 »
Hoprullad slinga bakom eller vid sidan om utedelen brukar man se ibland på kinapumpar med qc-koppling, ser ovanligt oproffsigt ut anser jag, istället kan man väl flytta utedelen några meter i sidled från innerdelen räknat och göra en snygg installation så man dels slipper att skämmas och dels får man en bra funktion på pumpen.

Min förra hade en rullad slinga bakom maskinen, det var ingen fulpump som var hemmainstallerad. Om jag inte minns helt fel var minimilängden 1 meter på min nya pump, jag har iallafall längre avstånd än det. Jag ville absolut inte flytta pumpen i sidled, hellre en slinga bakom utedelen då.

Bra fråga Kocken, det skulle jag också vilja veta!
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minsta rörlängd
« Svar #8 skrivet: 06 december 2016, 22:09:42 »
Och jag som trodde att det var mängden gas i förhållande till volymen som var problemet? Om det inte är det vart ligger då problemet med "för korta" ledningar?
Ja du har väl delvis rätt i att det hänger ihop med gasmängden ifh till rörlängden på pumpen, men det är nog inte bara detta utan de flesta pumpar är konstruerade för att ha ett visst genomlopp/cirkulation via anslutningsrören för att kunna fungera på ett bra sätt. Därför är de flesta pumpfabrikaten konstruerade och förfyllda för en röranslutning på mellan som minst 3 meter och som mest 7-7,5 meter utan extra påfyllning, vid längre röranslutningar än så krävs det extra påfyllning av gas hos de flesta pumpfabrikat.
Jag kommer just nu bara på 2 st pumpfabrikat som är förfyllda med gas för upp till 15 meters röranslutning och det är toshiba och fujitsu, där fujitsun samtidigt har en minimilängd på 3 meters anslutning och toshiba såvitt jag vet är helt ensamma om att ha en minimilängd på 2 meters röranslutning.
På förekommen anledning så finns det därför också färdiga installations-kit med isolerade kopparrör på 3, 5 eller 7 meters längd, och många erbjuder numera även en s.k standardinstallation med max 4 meter rör.
Såvitt jag känner till så finns det väl ingen vettig människa som skulle få för sig att ta ur gas ur pumpen och på vilket sätt isf. Visst finns det kanske någon enstaka oseriös installatör som skulle kunna få för sig att blåsa ur något eller några hg gas ur en pump på måfå men de är nog ganska lätt räknade skulle jag tro. Dels är det olagligt och dessutom kommer inte pumpen att fungera korrekt efter det eftersom R410A är en blandgas som gör att blandningsförhållandet kan ändras vid nämnda operation med resultat en klart försämrad funktion på pumpen.
Alternativet är då att man tar ur all gas ur pumpen och fyller på med helt ny gas men med några hg mindre ifh till specad viktmängd gas för pumpen ifråga samt vaccumsuger den ordentligt igen, en operation som i kostnad ligger någonstans i bästa fall mellan ca 2000-2500 kr.
Därför är det både klart mkt enklare och billigare att hålla sig till de specade anslutningslängder som gäller för de resp pumpfabrikaten både när det gäller min och maxlängder på rören.
« Senast ändrad: 06 december 2016, 22:11:38 av Karis »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Minsta rörlängd
« Svar #9 skrivet: 06 december 2016, 23:05:36 »
Naturligtvis ska man inte släppa ut gasen rakt ut i naturen utan skulle då släppa ur den i en "slaskflaska". Är det verkligen ett problem att med tömningsaggregat och våg minska på gasen i maskinen? Och är det verkligen ett problem med att det är en blandning av olika gaser, tömmer man med maskinen igång borde ju gasblandningen vara rätt.
Själv har jag ingen aning utan bara funderingar, sÃ¥ var snäll och övertyga mig  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minsta rörlängd
« Svar #10 skrivet: 07 december 2016, 10:29:04 »
För att kunna svara på denna fråga så behöver jag exakt beteckning på inne samt utedelen.

Mvh
Daikin

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Minsta rörlängd
« Svar #11 skrivet: 07 december 2016, 11:13:51 »
jag har en luftluft med 0,8 meter mellan delarna

den funkar fint
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Minsta rörlängd
« Svar #12 skrivet: 07 december 2016, 11:30:22 »
Det borde väl gå tömma i vätskefas om man kör maskinen i kylläge?
Annars tycker även jag att gasen borde vara blandad om maskinen är igÃ¥ng och man har gasventilen helt öppen mot flaskans ventil.  dontknow

Jag trodde att minimrörlängd hade med annat att göra, typ risk för vätskeslag, tiden det tar att tryckutjämna vid stopp på kompressor - och den där typen av "kyltekniska" saker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Minsta rörlängd
« Svar #13 skrivet: 08 december 2016, 12:13:46 »
Jag "bumpar" sÃ¥ kanske nÃ¥gon kyltekniskt kunnig kan förklara  :-*
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minsta rörlängd
« Svar #14 skrivet: 08 december 2016, 14:05:17 »
Naturligtvis ska man inte släppa ut gasen rakt ut i naturen utan skulle då släppa ur den i en "slaskflaska". Är det verkligen ett problem att med tömningsaggregat och våg minska på gasen i maskinen? Och är det verkligen ett problem med att det är en blandning av olika gaser, tömmer man med maskinen igång borde ju gasblandningen vara rätt.
Själv har jag ingen aning utan bara funderingar, sÃ¥ var snäll och övertyga mig  Sc:,h
Ok, ja det är ett klart mkt bättre sätt att utföra det hela på isf, ingenting är ju som bekant omöjligt och det borde helt klart kunna fungera väl i det här beskrivna fallet.
Men återigen till frågan om min och maxlängd på rören, jag framhärdar här ändå att man absolut inte skall ge sig på och tulla på de rekommenderade min och maxgränser som finns för röranslutningarna från de resp pumpleverantörerna. De finns där av en anledning som är framtagen av konstruktörerna till de resp fabrikaten och det är för att pumparna skall innehålla rätt funktion och effektivitet inkl att man inte skall riskera olika slags problem eller haverier på dem. Richard är inne på helt rätt spår här att det bl.a är risk för vätskeslag på pumparna.
Sen oavsett detta så framhärdar jag också att jag anser att det finns ingen vettig människa som ger sig på att minska rekommenderad minsta rörlängd till pumparna eftersom om ett problem uppstår alt ett haveri på pumpen så är bland det första man tittar på är om pumpen är installerad av en certifierad installatör och om den är installerad inom rekommenderad rörlängd. Är den inte installerad av certifierad installatör eller alt inte installerad inom av leverantören rekommenderad rörlängd så faller garantin direkt för pumpen.
Sen det här med rörlängder har ju debatterats rätt flitigt på forumet sen lång tid tillbaka i tiden och gemensamt för alla dessa diskussioner är väl att det råder väldigt olika uppfattningar i frågan både bland vanliga forumdeltagare och installatörer, och man kan få helt olika uppgifter om vad gäller ivf minimilängd på rören beroende på vem som uttalar sig.
Sen finns det ytterligare ett faktum att ta hänsyn till i den här frågan, och det är att förlänga rören över rekommenderad maxlängd är inget problem eftersom det finns rekommenderade värden från leverantören för hur många gram gas/extrameter som man förlänger rören, men det finns inga rekommendationer från leverantören hur många gram gas/meter man tar ut ur pumpen om man skulle få för sig att förkorta anslutningsrören under rekommenderad minimilängd, och det talar väl för sig självt anser jag.
Sen att det finns en del medlemmar och installatörer som har fått för sig att man bara kan ta ur lika många gram gas/meter när man kortar rören som när man förlänger dem är väl på så sätt helt ovidkommande i ärendet. Här är en som jag tror håller med mig ivf, även om han tror att det räcker med 1,5 meter rör: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26094.msg25004d
Avslutningsvis så vill jag fortsatt rekommendera att man inte understiger ivf rekommenderad minimilängd på anslutningsrören till sina pumpar om man vill ha en bra funktion på dem, inkl undvika problem och ev haverier, och den som inte kan få till en installation med en rekommenderad minimilängd på ca 2-3 meters rörlängd mellan innerdel och utedel till pumpen så är det bästa att helt avstå från luftvärmepump isf.
« Senast ändrad: 08 december 2016, 14:07:39 av Karis »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!