Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny IVT GEO516 - konstigt beteende  (läst 1387 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad huskatten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny IVT GEO516 - konstigt beteende
« skrivet: 26 december 2020, 18:20:22 »
Jag har en GEO 516 som installerades för drygt en vecka sedan. Jag har sprungit titt som tätt för att kolla till den och har märkt att elpatronen kör igång när den rimligtvis inte bör göra det, så jag kopplade Home Assistant och började logga vad den faktiskt gör.

Kompressorn stängs oförklarligt helt av flera gånger om dagen. Innan den stängs av är systemet "i perfekt balans" på ett lagom varvtal som matchar husets energiförluster, så det finns ingen som helst anledning att stänga av kompressorn. När den sedan kommer igång igen slår den i taket på 100% och kör med elpatronen för att kompensera.

Jag bifogar en logg på detta, med stödlinjer vid utmärkande händelser.

Kan det vara fel på enheten, för det kan väl knappast vara såhär systemet är tänkt att fungera?
Vad kan orsaka detta? Finns det någon justering som kan lösa detta på ett bra sätt (jag vill inte behöva låsa varvtalet eller dylikt)?

Länk till skärmdump: https://i.ibb.co/5YT5MbD/Screenshot-2020-12-26-at-17-15-54.png



Utloggad huskatten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny IVT GEO516 - konstigt beteende
« Svar #1 skrivet: 26 december 2020, 18:29:49 »
Kl 14:35 ser man ju att returen på värmesystemet uppmäts som varmare än utgående temperatur, och dessutom blir returen varmare än vad den har varit på hela dagen trots att kompressorn har gått ner märkbart i varvtal och returen således snarare bör gå ner i temperatur. Det verkar som att värmepumpen reagerar på att retur uppmäts som varmare än utgående och därför stänger av kompressorn helt.

Kan de ha kopplat rören fel på något sätt?

Utloggad huskatten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny IVT GEO516 - konstigt beteende
« Svar #2 skrivet: 26 december 2020, 19:05:35 »
Ett förtydligande till loggen:

Kl 14:14:35 går kompressorn ner från ca 80% till 50%
Kl 15:15:05 dyker uppmätt returtemp från ca 45C till 30C

Nu hämtas ju inte data varje sekund, så det är svårt att säga vad som egentligen händer först. Men de två händelserna har ju helt klart ett samband iaf

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ny IVT GEO516 - konstigt beteende
« Svar #3 skrivet: 26 december 2020, 19:22:51 »
Det är något konstigt med din loggbild, då den har en samma fallande loggkurva på framledningen oavsett kompressorns frekvens d.v.s. kompressorn går på 50% och har samma fallande temperatur på framledningen som när kompressorn står still.

Hur är värmekretsen kopplad till värmepumpen? Är det med en bypass och extern cirkpump?  Gissar att det är bypass och extern cirkpump, med tanke pÃ¥ de presenterade temperaturerna. Gissar att du har allt för dÃ¥ligt flöde över värmekretsen d.v.s. du har aktiva termostater pÃ¥ radiatorerna.

Att du har 50° på framledningen vid ±0° ute, säger också att något inte är riktig bra.



Utloggad huskatten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny IVT GEO516 - konstigt beteende
« Svar #4 skrivet: 26 december 2020, 20:03:45 »
Hej,

Jag ska kika lite på installationen och försöka reda ut om det är en bypass eller ej. Anledning till att tempen är 50C är för att huset från 1909 saknar tilläggsisolering och har ett stort vardagsrum + matsal på ca 100kvm med gamla fönster plus en inomhusträdgård som byggdes väldigt dåligt på 70-talet då man satte fönster runt vad som då var en balkong. Dessa 100kvm läcker som ett såll och har endast två radiatorer - detta är anledningen till att framledning är 50C. På övervåningen stryper jag istället elementen något för att kompensera för den höga framledningen.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Ny IVT GEO516 - konstigt beteende
« Svar #5 skrivet: 27 december 2020, 01:01:31 »
Ingen elprisoptimering igång? Effektvakt som stängde ner?
Returen bör inte kunna sjunka så.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad mawese

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kalmar Län
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny IVT GEO516 - konstigt beteende
« Svar #6 skrivet: 27 december 2020, 19:21:19 »
Jag har en buffertank i systemet och med Geo 5xx är det inte onormalt att returledningen till kompressoren har en högre temperatur än flödesledningen. En extern pump tar hand om distributionen. Är det samma sak med dig?
Med servicemenyn kan du ställa in tiden för kompressorns körtid.
Är det en kort tid på 30-45 min inställd här? Ge systemet tid att arbeta så behöver du el-kassetten mindre. I samma meny kan elpatronens uteffekt minimeras. Försök hjälpte mig också.
Den trådlösa rumstemperaturgivaren är inte ett bra val. Den har en icke-justerbar(?)offset och dess sortiment är snabbt begränsat.
IVT Geo 508 i Kalmar Län / 1 plan villa 80 qm
12 K HRN i Magdeburg / 1 1/2plan villa 160 qm (+ LPG panna)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!