Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fighter 1215 LP-larm delvis felsökt  (läst 999 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ralle N

  • Gäst
Ralle N
Fighter 1215 LP-larm delvis felsökt
« skrivet: 14 februari 2023, 18:16:20 »
Tjena!
Står nu med LP-larm på min fighter 1215 som funkat galant i mina 4 år. Den är från 2004 dock o flera saker är utbytta enligt dokumentationen jag fått .

Dock vad jag konstaterat nu är:
Kompressorn verkar gå.
VB pumpen går.
Elkassetten funkar .
Motorskyddet hade löst, manuellt återställt en gång o har inte kommit tillbaka än men lär väl komma när som.
Kollat säkringar . Har effektmätning på elcentralen och noterar nu att 2 faser används normalt medan en sista (1a fasen) ej går på effekten den brukar ha. Ligger på 1.2A idag och när kompressor mm är igång brukar vår fas 1 ligga på 3.5A ungefär.

KB-pumpen går EJ, får ingen ström till sig. Hör reläerna klicka vid uppstart men får ingen puls ens på multimetern.
KB pumpen går snurra på med mejsel men får ingen ström.
Har en bild med frost på rören inne vid kompressorn.

Min tanke är ispropp. Rensade filtret på KB sidan o hade bara sånt tråkigt filter så läckte ut lite brine. Var inget konstigt där dock.

Har nu stängt av allt för o se om det "tinar". Är ändå dräglig temp inne för tillfället.


Någon som har något tips eller idé på detta?

Utloggad Ralle N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1215 LP-larm delvis felsökt
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2023, 18:29:18 »
Bilden jag missade o bifoga

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1215 LP-larm delvis felsökt
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2023, 19:11:13 »
Har du spänning pÃ¥ tamparna till KB-pumpen, är det reglering av pumpen med 1 - 2 - 3  pÃ¥ kopplingsboxen. I bland blir det glapp i kontakterna, vrid pÃ¥ vredet och lyssna om pumpen startar. Finns det en blank större skruv i änden pÃ¥ pumpen, lossa den och känn/snurra pÃ¥ axeln  med en skruvmejsel. GÃ¥r den igÃ¥ng dÃ¥ och börjar snurra, sÃ¥ sätter jag en peng pÃ¥ att kondensatorn sagt upp sig. Den sitter under locket och är pÃ¥ ca 2 microfarad, du fÃ¥r läsa pÃ¥ den. AngÃ¥ende spänning för den sÃ¥ gÃ¥r allt mellan 230 -400 V

Utloggad Ralle N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1215 LP-larm delvis felsökt
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2023, 19:49:35 »
Har du spänning pÃ¥ tamparna till KB-pumpen, är det reglering av pumpen med 1 - 2 - 3  pÃ¥ kopplingsboxen. I bland blir det glapp i kontakterna, vrid pÃ¥ vredet och lyssna om pumpen startar. Finns det en blank större skruv i änden pÃ¥ pumpen, lossa den och känn/snurra pÃ¥ axeln  med en skruvmejsel. GÃ¥r den igÃ¥ng dÃ¥ och börjar snurra, sÃ¥ sätter jag en peng pÃ¥ att kondensatorn sagt upp sig. Den sitter under locket och är pÃ¥ ca 2 microfarad, du fÃ¥r läsa pÃ¥ den. AngÃ¥ende spänning för den sÃ¥ gÃ¥r allt mellan 230 -400 V

Tja!
Nej kommer inte ut någon spänning där KB pumpen är ansluten. testade även att lossa tamparna i plinten för KB pumpen o mätte direkt på plinten men ingen spänning ut alls. Känns som att strömmen stängts av så fort LP-larmet ligger o det kommer ganska direkt vid start.

Testade o ta ström från annat håll o då snurrar KB-pumpen.

Noterade ett surr från mjukstarts-kretskortet.. Oklart om det ska va så dock, vet inte riktigt funktionen av mjukstarten. För kompressor, hela pumpen eller något annat?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1215 LP-larm delvis felsökt
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2023, 20:13:47 »
Ett surr från mjukisen är bara normalt, nu ska du prova med att koppla in KB-pumpen direkt till 230 V. Sen får du följa tamparna fr¨n pumpen upp till kortet. Enligt schemat så är det relä 6 som ska dra för att starta pumpen. Du får försöka följa tamparna från pumpen upp till kortet, det relät kan ha sagt upp sig. Inte säker men reläna räknas uppifrån och ner på kraftkortet med en massa relän på.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Fighter 1215 LP-larm delvis felsökt
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2023, 20:23:14 »
kör med extern spännig så länge, har gjort så på en pump där kretskortet pajat, körde kbpump på kabel tills nya grejer kom

Utloggad Ralle N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1215 LP-larm delvis felsökt
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2023, 20:29:21 »
Ett surr från mjukisen är bara normalt, nu ska du prova med att koppla in KB-pumpen direkt till 230 V. Sen får du följa tamparna fr¨n pumpen upp till kortet. Enligt schemat så är det relä 6 som ska dra för att starta pumpen. Du får försöka följa tamparna från pumpen upp till kortet, det relät kan ha sagt upp sig. Inte säker men reläna räknas uppifrån och ner på kraftkortet med en massa relän på.

Tjena!
Jag har nu manuellt testat relät som är för KB (kunde göras i servicemenyn). Då kommer spänning ut till KB. Så inget fel med det relä på styrkortet egentligen.
Testade även nu att låta KB gå på sladdställ externt. Den snurrar men händer inte mycket i rören känns det som. Läste i manual detta """Höjning av trycket sker genom att stänga ventilen på inkommande huvudledning när köldbärarpumpen (KBP) är i drift och nivåkärlet (NK) öppet så att vätska sugs ned från kärlet.""""

Testade lite olika med o stränga ventiler mm o hände inget i nivåkärlet.

Min KBP är kopplad med enkelt 3x1,5 kvadrat som är dundersynlig så ser direkt var den är ansluten. Ingen spänning i "normaldrift" nu men spänning när jag manuellt aktiverade relät.
« Senast ändrad: 14 februari 2023, 20:31:38 av Ralle N »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1215 LP-larm delvis felsökt
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2023, 20:37:51 »
Har du rensat filtret, har du slangar från VP ut till kopparrören, känn på dom , är dom stela och liksom knastrar om dom, kan dom vara igensatta av skit, brukar mest vara på värmesidan.

Utloggad Ralle N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1215 LP-larm delvis felsökt
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2023, 20:44:58 »
Har du rensat filtret, har du slangar från VP ut till kopparrören, känn på dom , är dom stela och liksom knastrar om dom, kan dom vara igensatta av skit, brukar mest vara på värmesidan.

Har egentligen inga problem på värmesidan. Huset värms på patron just nu, halvt ineffektivt i dagens läge men varmt iallafall.

Sett en annan skribent som lutar åt samma problem enligt mig, hävdar att kompressorn går oavsett indikering eller ej. "https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66090.30"
Tänker på Deefred

Vet bara inte hur jag går tillväga för att koppla förbi mjukstarten.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1215 LP-larm delvis felsökt
« Svar #9 skrivet: 14 februari 2023, 21:13:13 »
Du har säkert en orginalmjukis och dom bukar säga upp sig, se bilden hur man kopplar förbi den.

Utloggad Ralle N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1215 LP-larm delvis felsökt
« Svar #10 skrivet: 14 februari 2023, 21:41:30 »
Du har säkert en orginalmjukis och dom bukar säga upp sig, se bilden hur man kopplar förbi den.

Korrekt modell, gav inget direkt dock... tror nog att det lutar att ringa de som kan sånt här.. tycker jag kikat på väldigt mycket men känns som att jag missar något :) allt går lite fort också :p

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Fighter 1215 LP-larm delvis felsökt
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2023, 14:04:36 »
Igår hade du absolut en ispropp i förångaren. Om det har gått ett gäng ostörda tester, testa igen med KB-pump på sladd. När till och med vätskeldningen är frusen, då tar det ett bra tag innan det blir värme i den isolerade växlaren. Har du inte grejat något sen igår, borde du kunna få tecken på vätska som rör sig när du kommer hem från jobbet.

Tror lite pÃ¥ glapp i KB-signalen. Men fasfördelningen verkar vara ännu ett problem, men sekundärt. HP/MS-larm du har du mjukstartsproblem. Men  gÃ¥r inte kompressorn fÃ¥r du ingen is som du fotat.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Fighter 1215 LP-larm delvis felsökt
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2023, 17:40:34 »
Tjena!
Jag har nu manuellt testat relät som är för KB (kunde göras i servicemenyn). Då kommer spänning ut till KB. Så inget fel med det relä på styrkortet egentligen.
Testade även nu att låta KB gå på sladdställ externt. Den snurrar men händer inte mycket i rören känns det som. Läste i manual detta """Höjning av trycket sker genom att stänga ventilen på inkommande huvudledning när köldbärarpumpen (KBP) är i drift och nivåkärlet (NK) öppet så att vätska sugs ned från kärlet.""""

Testade lite olika med o stränga ventiler mm o hände inget i nivåkärlet.

Min KBP är kopplad med enkelt 3x1,5 kvadrat som är dundersynlig så ser direkt var den är ansluten. Ingen spänning i "normaldrift" nu men spänning när jag manuellt aktiverade relät.
Om kompressorn gått med stillastående KB-pump har nog förångaren frusit ihop. Det kan ta många timmar att tina.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Ralle N

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fighter 1215 LP-larm delvis felsökt
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2023, 20:54:42 »
Hej ni!

Jag är lekman o stressat upp sig litegrann i onödan :)

Facit iallafall . Jag noterade att köldmedier ej snurrade runt i rören, kanske gav för kort tid dock för att konstatera detta.
Kb pump brummade vid 230v extern matning.
Kompressor brummade.
Motorskydd hade löst någon enstaka gång.
Elpatron gick o värmde huset. Sämre på varmvattensidan dock.
Lp larm indikerar fel på kylsidan olika fel.

Lösningen i mitt fall blev via kylsnubbe som kopplade förbi mjukstarten med kontaktor istället.

Hamnar mjukstarten typ i otakt så lirar inte kompressor med kb pump tillsammans har jag förstått det som.
Därav stängde VP av KBP och kompressorn gick iallafall.

Har varit lite stökigt för mig för ca 100k kr låg i potten och ville inte gärna lägga det just nu, blir planering av byte dock men förhoppning är ett år framåt för att ge utrymme för badrum I källaren.

Typ...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!