Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 360p: Normal förbrukningskurva?  (läst 395 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joaihl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
360p: Normal förbrukningskurva?
« skrivet: 27 december 2022, 17:37:44 »
Hej, har en 16 år gammal 360p och en nyligen installerad llvp på ovanvåningen i mitt treplanshus, 200kvm på Värmdö utanför Stockholm. Igår var det väl ett par plusgrader och ingen var hemma. Ser det normalt ut? Har antagit att den spikar i effekt för att hålla varmvattnet, men tycker att det är lite för ofta?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 360p: Normal förbrukningskurva?
« Svar #1 skrivet: 27 december 2022, 18:23:55 »
Inte sett nÃ¥got sÃ¥dant diagram tidigare. Man skulle ocksÃ¥ behöva se en kortare tidsperiod pÃ¥ kanske 2 timmar(?) Eftersom LLVP sitter pÃ¥ övervÃ¥ningen kommer den inte att bidra med sÃ¥ mycket värme i hela huset utan främst den vÃ¥ning den sitter pÃ¥ eftersom värme stiger uppÃ¥t. DÃ¥ är det fullt naturligt att 360P behöver fortsätta att använda el-patronen även om det är ganska milt väder. 360P kopplar i första hand in elsteg 1 pÃ¥ 6 kW. Sedan tillkommer förbrukningen pÃ¥ själva värmepumpen och övrigt i 360P samt förbrukningen hos er nya LLVP sÃ¥ spikarnas höjd pÃ¥ drygt 8 kW verkar rimlig. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 360p: Normal förbrukningskurva?
« Svar #2 skrivet: 28 december 2022, 06:49:33 »
Jag tycker mig se att efter varje pik kommer en svacka.
Detta är typiskt för ett hus med aktiva termostater och golvvärme samt ej intrimmad kurva.
Vid varje pik triggas elpatron på grund av att termostaterna öppnar och skickar in kallt vatten i pannan som då svarar med eltillskott.
Efter varje pik så stänger termostaterna och värmepumpen stannar (även kompressorn) då inget värmebehov finns (tillfälligt).

Men jag kan ha fel.... dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad joaihl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 360p: Normal förbrukningskurva?
« Svar #3 skrivet: 28 december 2022, 09:27:50 »
Hmm, jag har givare utomhus för att styra pannan, det som styrs aktivt är golvvärmen. Den är uppställd till max i ett plan, källaren, dit inte llvp och mer normalt i hall och tvÃ¥ badrum.  En kallare dag sÃ¥ ökar förbrukningsgolvet men pikar och kurvform är samma.
Är det inte lite ofta? Jag köper att elpatronen går in att den börjar med 6kw stämmer ju som sagt med peaken.
Sen vet jag att llvp inte värmer så mycket när den sitter på ovanvåningen, men behovet att kyla på sommaren är stort. Den sitter i trapphuset så jag har dragit ner radiatorerna rejält på ovanvåningen och minskat på mitten, köldbryggan i trapphuset har jag blivit av med.

Utloggad joaihl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 360p: Normal förbrukningskurva?
« Svar #4 skrivet: 29 december 2022, 09:32:46 »
Man kanske ska vara nöjd, här är en dag från december -21 :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!