Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motorskyddslarm (larm 222) löser ut F2030 samt trasig display  (läst 1661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en Nibe F2030 med innedelen VVM 310. Motorskyddslarmet (kod larm 222, EB101 (S1:7)) har börjat lösa ut vid ett antal tillfällen per dygn i 3 dagar nu. Jag har rensat nålfiltret och det fanns inte så mkt skit i det så flödet bör vara ok.

När jag öppnade utedelens lock så såg jag att displayen på styrkortet lagt av och det gick inte att se vad som stod på displayen. Den trasiga displayen borde väl i princip inte påverka felet men om displayen lagt av så kan såklart även någon annan komponent på styrkortet ha gått sönder.

Läste i en annan tråd om F2025 att det finns ett mjukstartsrelä/ mjukstartskort som kan ställa till det och utlösa samma felkod med motorskyddslarmet. Finns detta relä även på F2030?

Kan någon styra in mig på vad felet skulle kunna vara? Ett nytt styrkort är ju en början för att kunna utläsa parametrarna på displayen men tänkte onödigt i nuläget om det finns annan lösning.

Tacksam för inputs och råd!


Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Snurra lite på det svarta hjulet över skärmen så kommer nog bilden fram.

Mycket möjligt att det är bara mjukstarten det är fel på. Byt den, den går sönder förr eller senare ändå.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Motorskyddslarm (larm 222) löser ut F2030 samt trasig display
« Svar #2 skrivet: 25 november 2022, 09:05:43 »
Det är inte det gamla mjukstartkortet med problem som sitter i äldre modeller i F2030 utan det sitter ett nyare kort med dubbla reläer. Inte säkert det är samma fel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Martho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskyddslarm (larm 222) löser ut F2030 samt trasig display
« Svar #3 skrivet: 25 november 2022, 10:57:54 »
Jag testar att snurra på hjulet och ser om displayen kommer igång.

Var sitter mjukstartkortet på denna F2030? Det går väl att mäta på något sätt?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Motorskyddslarm (larm 222) löser ut F2030 samt trasig display
« Svar #4 skrivet: 25 november 2022, 11:08:34 »
Det nya mjukstartkortet sitter ovanför kompressorn högst upp bland elektroniken och rakt bakom display-kortet sett från sidan. Det ser ut som följer: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-luftvatten/nibe-f2030-7-064099/097-mjukstart-pca-icl-m.html Det är möjligt att koppla förbi mjukstartkortet och provköra en kort stund utan det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Martho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskyddslarm (larm 222) löser ut F2030 samt trasig display
« Svar #5 skrivet: 25 november 2022, 11:20:26 »
Då ska jag nog hitta det. Hur kopplar jag förbi det och vad menar du med en kort stund, en uppstart typ eller ett dygn (är ju längre än en stund :)?

Pannan kan gå bra i ett halvt dygn men stänger sedan av med fellarmet motorskydd 222 enligt första inlägget.

Otroligt tacksam för hjälpen!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Motorskyddslarm (larm 222) löser ut F2030 samt trasig display
« Svar #6 skrivet: 25 november 2022, 11:57:56 »
Man kopplar ihop ingående fas med utgående fas på alla tre faser så kompressorn får ström oavsett mjukstartkortet. En stund tänker jag typ 10 minuter så man märker om kompressorn startar och går bra eller ej. Kan finnas säkerhetsfunktioner som åsidosätts när man kopplar förbi mjukstarten så man ska inte köra så annars.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Känns som det blir klurigt att felsöka mjukstarten när det är så sällan den larmar. Funderar på om du skulle köra den på kontaktor ett tag istället för mjukstart. Men då måste du ersätta mjukstarten med en kontaktor.

Du kanske kan "klä av" värmepumpen och kontrollera kablarna som sitter i kompresserterminalen så de sitter tajt och fint. Även kontrollera alla anslutningar du hittar, i säkerhetsbrytaren, övrigt runt motorskyddet, plintar, m.m.

Under drift kan du mäta spänningsfall före och efter olika komponenter om för att se om det är spänningsfall i dem. Du kan mäta mellan flera komponenter samtidigt. T ex mellan säkerhetsbrytaren och kompressorns anslutningar.

Mät spänning på varje fas när kompressorn går så du vet att inkommande är ok och inte glapp i elcentralen eller liknande.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Martho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Motorskyddslarm (larm 222) löser ut F2030 samt trasig display
« Svar #8 skrivet: 03 december 2022, 11:21:16 »
Lite återkoppling.

Jag rengjorde "nålsilen" i flödesrören och det fanns inte speciellt mkt smuts. Efter detta så stannade den ändå vid ett tillfälle.
Jag vred på "ratten" för att få igång displayen i utedelen vilket den gjorde så att jag kunde läsa ut vad som stod i displayen.

Peppar, peppar har den inte stannat sedan dess så vi får se hur länge den klarar sig. Jag återkommer om den börjar klydda igen.

Stort tack för svar av alla kunniga!

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Känns märkligt att du inte aggerar med mjukstart redan nu. Flödesproblem har inget med motorskydd att göra, alls.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Leif Jöran

  • Gäst
Leif Jöran
SV: Motorskyddslarm (larm 222) löser ut F2030 samt trasig display
« Svar #10 skrivet: 05 december 2022, 08:51:25 »
Har också en F2030. Larm 222 (motorskydd) har löst ut flera gånger 21-24/11. Det var förra snöovädret. Lokala elnät ägaren svarar oftast att det kan ha varit en avvikelse mellan faserna...
Lokal elektriker gissar att motorskydds reläet är för känsligt och bör bytas.
Vid något tillfälle de senaste åren har det löst ut (Larm 222) och då har jag fått tydliga svar från nätägaren om att dom gjort omkopplingar i just den sekunden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!